De bovenstaande informatie is niet geloofwaardig te noemen. Er mogen dan ook geen rechten aan ontleend worden.
Verwijderd
/edit
Conrad heeft hier ook een apparaatje voor kan ik me herinneren. Die maakt gebruikt van die 5v standby uitgang.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 13:15 ]
In ieder geval, ik wil graag een oplossing waarvoor ik (bijna) niks in huis hoef te halen, anders gaat t niet door namelijk...
De bovenstaande informatie is niet geloofwaardig te noemen. Er mogen dan ook geen rechten aan ontleend worden.
Als deze niet genoeg stroom levert dan neem je toch een transistor en bv. een adaptor als een stroombron.Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 13:14:
Dat kan, de voeding heeft een 5v Standby uitgang. Maar ofdat deze genoeg levert daarvoor weet ik niet.
/edit
Conrad heeft hier ook een apparaatje voor kan ik me herinneren. Die maakt gebruikt van die 5v standby uitgang.
Ja, dat klopt. 5 volt is wel ongeveer het laagste waarop een fan kan draaien. Al weet ik niet of je LEDjes het leuk gaan vinden.XiQ schreef op 09 juli 2004 @ 13:21:
hmm die 5v uitgang zou maybe wel kunnen, alzie te weinig stroom geeft lijkt t me tog dat die fan gewoon langzamer draait? (tenzij t heel weinig is...)
Fan continu aan dan moet je van je standby lijn van je voeding gebruik maken of van een extern adaptertje. Eventueel kun je een dc-dc omzetter gebruiken die van 5 volt 12 volt maakt.
Fan alleen nakoelen dan kun je dat apparaat wat _E-RaZoR_ noemde gebruiken of zelf zoiets maken (grote condensator die je oplaadt tijdens gebruik en als voeding gebruikt voor je fan dient als je pc uitstaat). Als je het wilt moet je het ff roepen dan maak ik een schematje voor je.
volt is toch echt heel wat anders dan stroom hoorXiQ schreef op 09 juli 2004 @ 13:21:
hmm die 5v uitgang zou maybe wel kunnen, alzie te weinig stroom geeft lijkt t me tog dat die fan gewoon langzamer draait? (tenzij t heel weinig is...)
op 5 volt zal een fan wel draaien maar erg langzaam (issie wel stil) maar of er genoeg stroom kan worden afgenomen vanuit die draad ligt aan je voeding,maar ik ga er vanuit dat het geen enkel probleem mag zijn.
Cassettebandje schreef op 09 juli 2004 @ 13:59:
Als je het wilt moet je het ff roepen dan maak ik een schematje voor je.
* Scyth gaat ff in zijn rommel-la zoeken
Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0
Klaar als een klontje
Dan doet ie het altijd, als je er een timer tussenzet, kun je instellen hoe lang dat ie nog meot draaien (bijvoorbeeld 5 minuten)
[ Voor 24% gewijzigd door LiquidSmoke op 09-07-2004 14:22 ]
George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

Het werkt als volgt:
Als de 12 volt van de molex aanwezig is geleidt M5, en wordt de fan gevoed.
Tegelijkertijd wordt C1 via D1 en R1 geladen. R1 beperkt de laadstroom tot max 1A
Als de 12 volt van de molex wegvalt voedt C1 via D3 de fan (hier R4).
Voor R4 heb ik 50 Ohm genomen, dat komt overeen met een 12V fan @ 0.24A
In deze vorm is C1 na 1s leeg (+-2V) en stopt de fan. Wil de de fan langer door laten draaien dan moet je er een nemen die minder stroom verbruikt of een grotere C1
Eventueel kun je de mosfet M5 samen met D3 weglaten, maar dan start je fan langzamer en dat wil je niet bij je processorfan.
onderdelenlijstje:
1
2
3
4
5
6
| D1, D3 1N4002
R1 Weerstand 12 Ohm, 12 Watt
M5 Enhancement N-kanaal Mosfet (deze moet minimaal
de stroom van je fan aankunnen)
C1 10 000uF elco (- aan ground + aan R1 en D3)
R4 Dat is dus je fan |
Ik heb hem niet getest, alleen gesimuleerd, dus als je hiermee je pc molt dan heb ik het niet gedaan --> eigen risico
Verwijderd
Nooooh! Stahp!
Hoelang zou je anders willen dat ie nakoelt? 5 minuten? Dan heb je een behoorlijke energieopslag nodig.
Misschien blijft je fan wel draaien als er 5 volt op staat. Dan doe je dat toch gewoon.
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0