Hallo, ik heb hier een vraag over bootloader.ini. Ik wil het even op voorhand weten, zodat ik niet mijn installatie van WinXP verpest. Ik heb dit namelijk al eerder voor elkaar gekregen en toen werkte de herstelconsole niet (hij wilde gewoon windows installeren).
Ik heb nu 2 partities op de hdd staan. Degene die in volgorde als eerst staat, is in Windows mijn E-schijf. De laatste is mijn C-schijf. Dit komt doordat mijn 1e partitie in een Extended partitie staat.
Mijn configuratie is als volgt:
- unallocated: 8mb
- extended - NTFS E: 3GB <-- Dit is de Windows-partitie
- NTFS C: 149GB <-- Hiervan boot de computer dus. Hier staat bootl.ini
Nu wil ik Linux installeren, met een dual-boot systeem. Daarvoor wil ik met Partition Magic de extended partitie converteren naar een primaire, omdat je maar 1 extended partitie kan hebben.
Daarna wil ik 75mb vrijmaken vóór alle partities, voor de bootloader van linux.
Dan wil ik nog mijn NTFS C: verkleinen, zodat er nog 2 linux-partities erachter kunnen (voor swap en ext3). Die komen dan in een extended partitie.
Probleempje is hierbij, hoe moet ik boot.ini veranderen, zodat hij nog steeds de windows-partitie aanspreekt. De partitie-nummering verandert namelijk nogal.
Mijn boot.ini:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
(edit was omdat ik per ongeluk op 'verstuur bericht' klikte.)
Ik heb nu 2 partities op de hdd staan. Degene die in volgorde als eerst staat, is in Windows mijn E-schijf. De laatste is mijn C-schijf. Dit komt doordat mijn 1e partitie in een Extended partitie staat.
Mijn configuratie is als volgt:
- unallocated: 8mb
- extended - NTFS E: 3GB <-- Dit is de Windows-partitie
- NTFS C: 149GB <-- Hiervan boot de computer dus. Hier staat bootl.ini
Nu wil ik Linux installeren, met een dual-boot systeem. Daarvoor wil ik met Partition Magic de extended partitie converteren naar een primaire, omdat je maar 1 extended partitie kan hebben.
Daarna wil ik 75mb vrijmaken vóór alle partities, voor de bootloader van linux.
Dan wil ik nog mijn NTFS C: verkleinen, zodat er nog 2 linux-partities erachter kunnen (voor swap en ext3). Die komen dan in een extended partitie.
Probleempje is hierbij, hoe moet ik boot.ini veranderen, zodat hij nog steeds de windows-partitie aanspreekt. De partitie-nummering verandert namelijk nogal.
Mijn boot.ini:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
(edit was omdat ik per ongeluk op 'verstuur bericht' klikte.)
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 09-07-2004 12:41 ]