Stamceltransplantatie & verandering DNA

Pagina: 1
Acties:
  • 1.526 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aanleiding: Sinds enige tijd ligt m'n vader in het ziekenhuis met acute Leukemie :'(. Naar omstandingheden gaat (tot nu toe) alles goed.

Een onderdeel van de behandeling is een stamceltransplantatie. Na uitleg van een arts heb ik begrepen dat de patient uiteindelijk de bloedgroep van de donor krijgt. Ik heb dit vanmorgen ff nagezocht op internet en dit blijkt tot mijn grote verbazing inderdaad het geval te zijn. (http://www.slz.nl/hora/bloedban/pages/d.htm).

Vraag: Als je van bloedgroep veranderd (wat dus blijkt te kunnen!), veranderd dan ook het DNA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 16:04

André

Analytics dude

Interessante vraag, wat me dan ook te binnen schiet is de vraag of het lichaam weer terugkeert naar zijn oude bloedgroep aangezien het nog steeds de oude bloedgroep aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
André schreef op 09 juli 2004 @ 12:11:
Interessante vraag, wat me dan ook te binnen schiet is de vraag of het lichaam weer terugkeert naar zijn oude bloedgroep aangezien het nog steeds de oude bloedgroep aanmaakt.
Dat denk ik dus niet, is het niet zo dat de nieuwe stamcellen verantwoordelijk worden voor de productie van bloed?

Overigens is DNA genetisch bepaald, en heeft dat niets met je bloedgroep van doen

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
P_de_B schreef op 09 juli 2004 @ 12:13:
[...]

Overigens is DNA genetisch bepaald, en heeft dat niets met je bloedgroep van doen
DNA zíjn juist je genen. Je kunt beter zeggen dat bloedgroep genetisch bepaald is ;)

Kijk, het zit zo.
Jou vader heeft bloedgroep X, doordat hij in z'n cellen zijn eigen DNA heeft, wat we maar ff Y noemen. De stamcellen in je beenmerg maken al je bloedcellen, dus ook je rode (daarvoor zijn bloedgroepen relevant, transfusie enzo).
Zodra jou vader dus stamcellen van iemand anders krijgt, zal hij dus ook ander stamcel-DNA hebben, dús ook een andere bloedgroep (als de donor een andere bloedgroep heeft natuurlijk, anders veranderd er niets).
Dus het DNA van de stamcellen van je vader is veranderd en daarmee ook het DNA van z'n bloedcellen (ook witte), maar het DNA van de rest van je lichaam blijft gewoon zoals het is :)
André schreef op 09 juli 2004 @ 12:11:
Zoals P_de_B aangeeft worden de nieuwe stamcellen verantwoordelijk voor je bloedcellen. Bij een transplantatie wordt voor de echte transplantatie vaak eerst je eigen beenmerg bestraald en/of andere enge dingen om je eigen stamcellen cq. witte bloedcellen dood te krijgen, omdat je eigen lichaam anders meteen het donormateriaal vernietigd.. (graft versus host-disease).

[ Voor 27% gewijzigd door Osiris op 09-07-2004 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 03:31
P_de_B schreef op 09 juli 2004 @ 12:13:
Je bloedgroep is erfelijk (allelen: IA, IB, i) en zit dus op het DNA gecodeerd. Echter, bij stamceltransplantatie worden geheel andere stamcellen getransplanteerd met compleet andere DNA. Doordat deze stamcellen de taak over zullen nemen tot de productie van rode bloedcellen, zullen de bloedcellen dus ook de bloedgroep krijgen die in deze stamcellen gecodeerd ligt. Het DNA van de algemene cellen verandert dus niet, alleen komen er nieuwe stamcellen met ander DNA.

Veel informatie is trouwens te vinden op de site van de Kankerbestrijding. http://www.kwfkankerbestr...enmergtransplantatie.html

Sterkte, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Thanx...

Blijft vaag trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Zijn er geen problemen met afweerreacties? Aangezien het bloed wat door je aderen stroom dan ander DNA heeft dan de aderen waar ze doorheen stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Anoniem: 10358 schreef op 09 juli 2004 @ 18:55:
Zijn er geen problemen met afweerreacties? Aangezien het bloed wat door je aderen stroom dan ander DNA heeft dan de aderen waar ze doorheen stromen.
Ik denk dat je het meer moet zoeken in het immuun systeem van de donor en het immuun systeem van de host.

De HLA (Human Leukocyte Antigens) typen van de donor en de host mogen niet teveel verschillen, anders heb je kans op graft-vs-host (Host immuun systeem weert donor af, of andersom). Meestal wordt er gezocht naar een donor met maximaal 1 verschillende antigen, een uitzondering zou 2 verschillende antigens zijn.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

silentsnow schreef op 09 juli 2004 @ 20:07:
Ik denk dat je het meer moet zoeken in het immuun systeem van de donor en het immuun systeem van de host.

De HLA (Human Leukocyte Antigens) typen van de donor en de host mogen niet teveel verschillen, anders heb je kans op graft-vs-host (Host immuun systeem weert donor af, of andersom). Meestal wordt er gezocht naar een donor met maximaal 1 verschillende antigen, een uitzondering zou 2 verschillende antigens zijn.
Is één verschillend antigen dan niet erg? Of moet de patient medicijnen slikken tegen afstotingsverschijnselen net zoals bij organen. Als dat niet zo is hoe komt het dan dat je bij organen wel medicijnen moet slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Anoniem: 10358 schreef op 09 juli 2004 @ 23:04:
[...]

Is één verschillend antigen dan niet erg? Of moet de patient medicijnen slikken tegen afstotingsverschijnselen net zoals bij organen. Als dat niet zo is hoe komt het dan dat je bij organen wel medicijnen moet slikken.
Indien twee HLA genotypen (één afkomstig van de donor, de ander afkomstig van de host) precies dezelfde antigens bevatten (dan bestaan ze uit twee identieke HLA haplotypen), dan zijn de twee HLA genotypen "genotypically identical." Dat zou ideaal zijn, maar het is zeer moeilijk om een HLA genotype te vinden die qua genotype identiek is aan die van de host. Het resultaat is dat er bijna altijd één verschillend antigen is, omdat de kans op twee identieke genotypen gewoon zeer klein is.

Je moet inderdaad medicijnen slikken om het immuun systeem te remmen.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Pagina: 1