Hoe gebruik ik het euro teken in .NET of C#. Als ik bijv een string maak met een euroteken er in en laat dat via de Console.Out.WriteLn zien krijg ik een vraagteken te zien. Als ik dezelfde string in een label op een form zet krijg ik wel het euro teken te zien.
Dat je het teken wel in een label kunt zetten, betekent dat je het teken wel goed in je string hebt staan. Bij de weergave in de console kan het op twee punten misgaan: ofwel het karakter komt niet voor in het lettertype dat voor de console gebruikt wordt, ofwel het console ondersteund maar een beperkte karakterset (IBM-815 ofzo) waarin het karakter niet gerepresenteerd kan worden. In het eerste geval krijg je meestal een blokje te zien, dus ik gok dat het tweede het probleem is (er wordt dan dus een conversie uitgevoerd waarbij het euroteken door een vraagteken vervangen wordt).
Je kunt het eerste geval trouwens uitsluitend door het font in je console te veranderen naar iets heel gangbaars zoals Times New Roman of MS Dialog.
Of er een oplossing is voor het tweede geval betwijfel ik. Je moet dan namelijk de karakterset van de console wijzigen en ik denk niet dat dat mogelijk is.
Je kunt het eerste geval trouwens uitsluitend door het font in je console te veranderen naar iets heel gangbaars zoals Times New Roman of MS Dialog.
Of er een oplossing is voor het tweede geval betwijfel ik. Je moet dan namelijk de karakterset van de console wijzigen en ik denk niet dat dat mogelijk is.
Het probleem is niet zo zeer dat het teken goed in de console moet komen te staan maar in het word bestand wat ik genereer met behulp van jisys wordreports.
In het word document krijg ik namelijk ac als uitvoer.
In het word document krijg ik namelijk ac als uitvoer.
Waar die AC vandaan komt kun je hier vinden, kijk maar onder het stukje over het euro teken:
http://www.unicode.org/unicode/reports/tr8/
Het heeft in elk geval met codepages te maken, ik ken jisys niet, maar ik neem aan dat je wel kunt aangeven welke codepage hij moet verwachten.
http://www.unicode.org/unicode/reports/tr8/
Het heeft in elk geval met codepages te maken, ik ken jisys niet, maar ik neem aan dat je wel kunt aangeven welke codepage hij moet verwachten.