Na CMOS-batterije eruit doet computer niks meer

Pagina: 1
Acties:

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:35
Op onderstaande afbeeldingen zie je het moederbord wat in m'n computer zit.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/Afb010.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/Afb011.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/Afb012.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/Afb013.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/Afb014.jpg
Op dat 'goud-gele' koelelement staat ECS en er zit een Pentium 3 processor op het moederbord.

M'n probleem is als volgt. Ik had dit moederbord nog liggen (weet er verder niks van, geen type, niks) en wilde dit in een overgebleven computerkast zetten. Nadat ik alles erin had zitten (Hd, Cd, diskette, moederbord en voeding) en de computer aanzette kreeg ik tijdens het opstarten de melding:
CMOS cheksum error - default loaded
please enter SETUP menu to set clock ratio

Ik heb vervolgens hier op GoT gezocht op de foutmelding en kwam erachter dat dit aan het batterijtje kon liggen (opzich logisch, moederbord heeft al een tijdje geen stroom meer gehad).
Heb vervolgens in de bios de default settings geloaded (wat een woord) en de computer opnieuw opgestart. Dit hielp ook niet.
Hierna heb ik even het batterijtje eruit gehaald en er weer ingedaan. :) Als ik de computer nu aan zet hoor ik 1 lange piep en 3 korte piepjes. M'n beeldscherm blijft nu ook zwart. :?

Ik probeer er nu achter te komen wat die 'geluidsfoutmelding' inhoud maar ik heb geen boekje van het moederbord en weet het type ook niet.

Ik heb het moederbord afgezocht op kleine lettertjes, die staan er genoeg maar niet degene waar ik wat aan heb. Ook heb ik op die site (die in de FAQ staat) met al die foto's van moederborden gezocht maar daar zie ik hem ook niet.

Ik kan weinig andere manier verzinnen om dit probleem op te lossen en hoop dat jullie mij kunnen helpen.... :X

sorry voor de brakke pics, m'n zusje is op vakantie en heeft de digitale camera mee....deze zijn met m'n telefoon gemaakt....

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 09-07-2004 11:21 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kan de computer ook niet booten zonder het BIOS-batterijtje .. Haal gewoon een nieuwe bij de elektroboer en probeer het opnieuw :)

• Niek_
:) Batterijtje zat er al lang en breed weer in.... :)

Stond er inderdaad niet zo duidelijk nee --- fixed.... ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Niek_ op 09-07-2004 11:21 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
1) Mobo achterhalen doe je door zoveel mogelijk nummers (Samen met ECS en VIA moet je een heel eind komen) door google heen te jagen. Deze zijn helaas niet zichtbaar op de foto's.

2) Die foutmelding ziet er enger uit dan dat hi over het algemeen is. Het houd puur in dat je settings niet meer kloppen met de verwachtingen. Dit kan gebeuren na een bios flash, of inderdaad als de gegevens verloren zijn geraakt door een lege batterij.

3) Waarom zet je er niet even een nieuwe batterij in?

[ Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 09-07-2004 11:22 ]

{signature}

Verwijderd

Volgens mij is 1 lang, 3 kort toch video of vergis ik me nou ?

• Niek_
Moet ik deze computer uitzetten en heb ik even geen GoT meer....tja moet maar, ik ga het ff proberen, zal ff laten weten wat er gebeurd is. Zijn die piepjes trouwens geen standaard foutmeldingscode?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niek: de betekenis van de piepjes kun je vinden via de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Maar 1 lang - 3 kort betekent idd een probleem met de videokaart. Even eruithalen/goed aandrukken of een andere proberen :)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Niek_ schreef op 09 juli 2004 @ 11:22:
Moet ik deze computer uitzetten en heb ik even geen GoT meer....tja mot maar, ik ga het ff proberen, zal ff laten weten wat er gebeurd is. Zijn die piepjes trouwens geen standaard foutmeldingscode?
offtopic:
Wij zijn hier ook niet aan het chatten, we proberen jouw probleem op te lossen. Als de pc voor tests uit moet, so be it.

{signature}

• Niek_
BalusC schreef op 09 juli 2004 @ 11:24:
Niek: de betekenis van de piepjes kun je vinden via de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Maar 1 lang - 3 kort betekent idd een probleem met de videokaart. Even eruithalen/goed aandrukken of een andere proberen :)
Klopt helemaal, was inderdaad de videokaart.
|:( Mijn excuses maar heb in de FAQ van PMG gezocht maar heb daar 'Hangen en Opstartproblemen troubleshooter' niet gevonden, zal wel aan mij liggen.

Allemaal bedankt voor de snelle reacties i.i.g. :)

• Niek_
Voutloos schreef op 09 juli 2004 @ 11:26:
[...]

offtopic:
Wij zijn hier ook niet aan het chatten, we proberen jouw probleem op te lossen. Als de pc voor tests uit moet, so be it.
offtopic:
was ook maar een geintje hoor..... :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, als je het PMG Beleid en de "Let op" tekst bovenaan in de [New Topic] had doorgenomen .. B)

edit:
En als je ook eens van het edit-knopje gebruik wilde maken ipv om te kicken/slowchatten (binnen 24 uur achter elkaar posten) ;)

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 09-07-2004 11:28 ]

• Niek_
BalusC schreef op 09 juli 2004 @ 11:27:
Sja, als je het PMG Beleid en de "Let op" tekst bovenaan in de [New Topic] had doorgenomen .. B)
Je hebt helemaal gelijk, ik schuif voor deze ene keer even de schuld op m'n bril af, denk dat'ie een beetje wazig was. :)

edit:
En als je ook eens van het edit-knopje gebruik wilde maken ipv om te kicken/slowchatten (binnen 24 uur achter elkaar posten) ;)[/quote]
Was zeker niet als kick bedoelt, maar goed, ook hier zal ik in het vervolg aan denken ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Niek_ op 09-07-2004 11:29 ]

Verwijderd

Laat dat batterijtje even voor wat het is. Reset je CMOS eens.

Er staat ECS op je mobo. dat zal elitegroup zijn. Socket 370 en slot A, met VIA chipset, dan blijven er nog 2 opties over.

Dit lijkt mij jouw bord:
Afbeeldingslocatie: http://www.ecsusa.com/images/p6bat.jpg

De ECS P6BAT-A+.

Hier is de manual:
ftp://ftp.ecs.com.tw/manual/eng/p6batap30eng.zip

Overigens had je zelf wel iets beter kunnen kijken. Er zit op je mobo duidelijk een sticker:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/36722/full.jpg

P6Bat-A+ Rev 2.0
BalusC schreef op 09 juli 2004 @ 11:19:
Je kan de computer ook niet booten zonder het BIOS-batterijtje .. Haal gewoon een nieuwe bij de elektroboer en probeer het opnieuw :)
Een computer boot imo prima zonder CMOS batterij, je raakt alleen continu je settings kwijt. Volgens mij kan de batterij niet z'n huidige probleem zijn. Even z'n CPU goed aandrukken, VGA kaart goed aandrukken, CMOS resetten en 't ding doet 't weer, wedden? :P

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 05:06 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 04:45:
Een computer boot imo prima zonder CMOS batterij, je raakt alleen continu je settings kwijt.
Je hebt volkomen gelijk :) Ik was gisteravond even niet helder meer.
Pagina: 1