Toon posts:

DIA's scannen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goededag,

Misschien niet helemaal op de juiste plaats maar waarschijnlijk heeft iemand wel een antwoord.

Ik moet een hele serie positieve dias inscannen en aangezien dit de eerste keer wordt dat we dias scannen weet ik niet precies waar ik moet beginnen.

De scanner is een Microtek 8700 scanner met een extra lade voor dias.

maar hoe worden de dias gescand "resolutie" grootte...etc...etc...
zijn er standaard profielen voor te downloaden, moet je de dias nog bewerken, scherpte
contrast etc..etc...

hopelijk kan iemand me helpen of in ieder geval in de juiste richting sturen.

Bij voorbaat dank.

Waldo

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik weet er zelf niks van. Maar er zijn hier al zat topics geweest over dia scanners en de werkwijze. Ik zou even de search gebruiken en wat rondzoeken op google. Aangezien ik zie dat je nieuw bent op GoT ga ik je natuurlijk een stapje ver der helpen:

[search=dia scannen]
[searcg=negatief scanner]

http://www.google.be/sear...&q=scanning+dia%27s&meta=

Nog een tip: Bij het scannen van dia is er één zaak waar je goed moet op lette: je scanner moet je kleuren goed opnemen. Als hij dat niet goed doet, kan je zelfs niet veel rechtrekken in photoshop bvb.

edit:- Welkom op GoT.
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 11:02:
Goededag,

Bij voorbaat dank.

Waldo
Groeten enzo hoeft niet op GoT. Het is hier geen high-society. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door jvvv op 09-07-2004 11:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt jvvv,

ik ga de links eens bekijken en hopelijk word ik er iets wijzer uit.

Waldokan

:)

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 19:56

smallboy

N/A

Er staat vast wel in de handleiding hoe en waar je de dia moet plaatsen, voor de rest scannen op de hoogste optische resolutie die het ding heeft (als ik goed gegoogled heb is dat 1200 dpi).

Voor de rest is er geen verschil met gewone foto's scannen, nabewerking is niet altijd nodig.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 11:02:
De scanner is een 8700 scanner met een extra lade voor dias.
Flatbedscanners blijven niet ideaal voor het scannen van dia's en negatieven. Als het alleen voor het web is, is de kwaliteit meestal goed genoeg, maar verwacht geen wonderen. Als je voor hoge kwaliteit gaat, kijk dan eens uit naar een echte diascanner.
maar hoe worden de dias gescand "resolutie"
Scan op de hoogste resolutie van de scanner (bij deze is dat 1400x1200dpi). Zoals gezegd: verwacht geen wonderen. Compenseer de (voor dia's matige) kwaliteit van diascans door een zo hoge mogelijke resolutie. Je kan daarna altijd nog resamplen naar een lager formaat voor bv. het web.
zijn er standaard profielen voor te downloaden,
Wellicht, maar handmatig werkt meestal net zo goed. Gewoon de hoogste hardwarematige resolutie van de scanner selecteren. Nabewerkingen kun je het beste in Photoshop ofzo doen en niet in de scannersofware (dus geen softwarematige scratch-removal en dat soort ongein aanzetten).
moet je de dias nog bewerken, scherpte
contrast etc..etc...
Zelf voer ik op diascans altijd twee bewerkingen uit:
- USM (Unsharp Mask)
- Curves.
Vergeet niet een keer USM over het beeld te trekken nadat je het geresampled hebt. Curves werkt beter dan brightness/contrast (*shudder*...) aanpassen, al is het ietsje meer leerwerk. Niet echt rocket science hoor :)

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 11:33
ik heb het zelf even geprobeert met mijn nieuwe canon 5200f. (deze scanner heeft een lampje in de klep zitten) maximaal 2400 dpi. Persoonlijk vindt ik de resultaten erg goed. (het is idd niet te vergelijken met een negatieven scanner)

als ik een negatief inscan op 1200 dpi dan komt ie eruit rollen met een resolutie van 1724 x 1120, dus positief zal netzoiets zijn...

ik heb gisteren wel een positief geprobeer van m'n vader en die werd ook redelijk mooi, de dia was wel wat oud maar resultaat was aannemelijk.
Pagina: 1