[MOB] Sensoren geven vreemde waarden aan

Pagina: 1
Acties:

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Mijn config: PIV 3.2C, Asus P4C800E-Deluxe, 512 mb TWINX-3700PT corsair, WD Raptor 36 gb, Maxtor SATA200 gb, fdd, Liteon dvdrw, zip, Asus Radeon 9800Pro, SB Live, Qtec 350 watt.

Probleem: Ik heb sinds ik mijn 80 gb maxtor PATA heb opgeblazen, af en toe last van vreemde meldingen van zowel de temperatuursensoren als de fansensoren.
Bijvoorbeeld: Als ik aan het internetten ben, zegt Asus Probe (monitor die bij het mobo hoort) dat zowel de casefan als de cpufan stil staan (0 rpm) terwijl ik ze toch echt zie draaien. Verder geeft de temperatuursensor van de processor en mobo soms aan dat de temperatuur -22284 graden is (laagste temp kan volgens mij max -287 graden wezen :? ) of temperaturen van 36 naar 86 graden binnen 1 seconde. Hier 2 plaatjes om het een en ander te verduidelijken.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~marisj/images/Temperatures.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~marisj/images/Voltages.JPG

Ik heb zowel Motherboard Monitor 5 als Asus Probe gebruikt, maar zoals de plaatjes laten zien, geven die allebei dezelfde sensorgegevens. In het bios lijkt alles ok. Ik heb de pc al opnieuw geinstalleerd, maar dat hielp niet. Wat is er aan de hand ???

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Al de laatste BIOS update geprobeerd? :)

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Ik heb met Asus Update de laatse bios erin zitten (1016 Final). Maar die zat er ook al in toen het probleem zich nog niet voor deed.

C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vertel eens hoe je je Maxtor had opgeblazen? Het is inderdaad niet uit te sluiten dat dit ook effect heeft gehad op het moederbord.

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Mijn maxtor was een 6Y080P0 ATA133 8 mb cache. Omdat ik nu met zo'n qtec voeding zit te klooien (tagan 480 watt is nog niet opvoorraad) heb ik dus de qtec er maar in gedrukt. Toen ik de pc aanzette begon het flink te stinken en kwam er rook onder weg. Toen ik em eruit haalde zat er een gaatje in een chip op de printplaat. Ik had overigens garantie. Wat de oorzaak was, weet ik niet, maar Alternate denkt dat het een rotte ATA kabel was.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:33

Dark

who tweaked the light?

je kan niet tegelijk verschillende monitor progjes draaien, in je tasktray zie ik nog meer temperatuur staan, vermoedelijk is dat de oorzaak van de slechte readout...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ASUS moederborden willen nog weleens 15-20 graden afwijken van de werkelijke temperatuur. Probeer eens het e.e.a. met een losse sensor te meten.

ARME AOW’er

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 10:21

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

jealma schreef op 09 juli 2004 @ 10:56:
Bijvoorbeeld: Als ik aan het internetten ben, zegt Asus Probe (monitor die bij het mobo hoort) dat zowel de casefan als de cpufan stil staan (0 rpm) terwijl ik ze toch echt zie draaien.
Dark schreef op 09 juli 2004 @ 11:25:
je kan niet tegelijk verschillende monitor progjes draaien, in je tasktray zie ik nog meer temperatuur staan, vermoedelijk is dat de oorzaak van de slechte readout...
Wat hij zegt.. als ik én MBM én Asus Probe heb draaien of een ander monitor prog dan kloppen de read outs van Asus Probe wel vaker niet

Specs | Audioscrobbler

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Dark schreef op 09 juli 2004 @ 11:25:
Volgens de FAQ is Motherboard Monitor wel redelijk. En toen ik het probleem kreeg dat Asus Probe die vreemde waarden aangaf heb ik Motherboard Monitor erbij naast geinstalled om iets meer zekerheid te krijgen. Ik denk dat het feit dat er 2 sensorproggies lopen, niets te maken heeft met de vreemde waarden omdat die ook al vreemd waren VOORDAT ik Motherboard Monitor installeerde...
GuardianAngel schreef op 09 juli 2004 @ 11:37:
ASUS moederborden willen nog weleens 15-20 graden afwijken van de werkelijke temperatuur. Probeer eens het e.e.a. met een losse sensor te meten.
Ik pak wel ff zo'n sensor van een 3r kast met lcd display. PS: de heatsink is superkoel (ik heb er een Zalman CNPS7000-CU opzitten. Die voelt nauwelijks warm aan...

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 10:21

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

jealma schreef op 09 juli 2004 @ 11:42:
Volgens de FAQ is Motherboard Monitor wel redelijk. En toen ik het probleem kreeg dat Asus Probe die vreemde waarden aangaf heb ik Motherboard Monitor erbij naast geinstalled om iets meer zekerheid te krijgen. Ik denk dat het feit dat er 2 sensorproggies lopen, niets te maken heeft met de vreemde waarden omdat die ook al vreemd waren VOORDAT ik Motherboard Monitor installeerde...
Dat zal idd wel t geval zijn. Wat mi wel verklaard wordt door het feit dat je 2 monitor progjes naast elkaar hebt / had draaien is dat Asus Probe af en toe aangeeft dat de Fan niet meer draait enzo...

Specs | Audioscrobbler

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Ik heb nu zo'n sensor op de heatsink gedrukt, zo dicht mogelijk bij de core, maar de temperatuur die de sensor aangeeft is gewoon 26 graden. De processor zal dan wel iets warmer wezen (motherboard monitor geeft 37 graden aan voor processor en 31 voor moederbord). Ik zal Asus Probe even uitzetten en kijken of ik dan ook nog de vreemde temperatuurmetingen van motherboard monitor krijg.

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Ik heb de nieuwste versie van Intel INF drivers geinstalleerd (versie 6101008).
Sindsdien geen vreemde waarden meer.
Topic mag wat mij betreft geclosed worden.

Pagina: 1