Cabasse zuil luidsprekers crossover 150 hz

Pagina: 1
Acties:
  • 320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sharkey
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-07 09:58

Sharkey

Overklokken gaat nooit te ver.

Topicstarter
Ik ben van plan een keer goed in de buidel te tasten en een hifi / surroundset aan te schaffen.

Even wat info:

Als receiver Yamaha RX-V1400 Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha-hifi.com/prodfotossmall/p1089_3.jpg beschrijving

Als sub ELAC SUB 303 ESP Afbeeldingslocatie: http://www.elac.nl/images/Sub303-zwart-zonder-front.gif beschrijving

Als luidsprekers de Cabasse Afbeeldingslocatie: http://www.cabasse.com/images2/xift.jpg beschrijving

De luidsprekers neem ik 4 dezelfde zuilen (dus geen op standaard).
Dit i.v.m. mooier uiterlijk, persoonlijk natuurlijk. Als center speaker ook een cabasse xi center.

Het geheel heb ik geluisterd met 2 zuilen, sub elac en een denon versterker.
Klonk allemaal zeer tof en lekker.
Complete set kost c.a. € 3.250,00

Ik wil deze set gebruiken om zowel muziek te luisteren en als surroundset om films te kijken.

Probleem waar ik mee zit is het volgende:

Aangezien de zuilen een bereik hebben tot 150 hz moet de sub het overnemen
vanaf deze frequentie d.m.v. crossover.
Geheel is duidelijk en logisch.
Nu lees ik echter her en der op het forum dat de meeste subs pas vanaf een 80 maximaal 100 hz inspringen.
Indien de frequentie hoger zou zijn kan men te goed waarnemen waar de sub staat.

Ik heb de cabasse zuilen ook even gehoord zonder de sub.
Nou dat klinkt dus echt nergens naar, hij kapt echt wel na (beneden) 150 hz snel af.

Aangezien je midden tussen de 4 zuilen zit tijdens luisteren en de sub naast de tv komt te staan, ben ik er bang voor dat de achterste speakers niet lekker klinken omdat de sub vooraan deze dus moet aanvullen.
Tuurlijk kan ik dat gaan beluisteren in de winkel, echter is in de winkel nooit helemaal de huissituatie van toepassing.

Heeft iemand ervaring met deze speakers? (ik had zelf nog nooit van het merk gehoord)

Zouden deze speakers een goedkoper alternatief kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: http://www.canton.de/www/images/products/250px/cd300-1.jpg beschrijving
Prijs kan zou € 499,00 moeten zijn bij TQS.nl . Of dat per stuk is of per 2 kan ik zo niet vinden. De cabasse speakers kosten 399,00 per stuk.
Deze speakers hebben een lager bereik.

Ik weet dat het aanschaffen van speakers heel persoonlijk is en dat zuilen altijd minder zijn dan vol formaat speakers maar als iemand mij hier een beetje advies kan geven zou dat mooi zijn.

Overclocking, over and over again.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

om áchter je wat lage tonen te missen is niet zo'n ramp, als je luidsprekers voor je hebt staan ga je het zeker wel horen. Een mogelijkheid om dit plaatsingsprobleem van je sub op de lossen is simpelweg 2 subs kopen en deze in de buurt van je frontzuilen plaatsen, het kost je echter wel weer een extra sub.

Waarom ga je trouwens luidsprekers kopen die je nergens naar vindt klinken? Luister in ieder geval óók nog even naar het geheel mét sub, mischien valt het je wel zo tegen dat je voor echte luidsprekers gaat, 60hz halen is toch eigenlijk wel het minimum als je maar één sub wilt gebruiken.

Die CD300 die je voorstelt gaat echt nooit de 30hz halen, 80hz moet er echter wel haalbaar zijn dus het lijkt op papier inderdaad een redelijk alternatief. Neem ook het bovenbereik van 30Khz maar met een korreltje zout, de afstraling bij deze frequentie van een 25mm tweeter is zo belabberd dat je dan beter geen output kan hebben ;)

[ Voor 23% gewijzigd door MM op 09-07-2004 09:42 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

No offence, maar als een zuil maar tot 150 Hz gaat, dan is er toch wel wat goed mis (zeker voor zoveel geld). Dan kun je ook net zo goed een Bose melkpakje kopen naar mijn idee :X

Ga maar eerst eens naar de winkel en ga goed luisteren naar wat je nooi vind klinken. Daarna kun je altijd nog naar uiterlijk kijken (is mijn mening in ieder geval).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Sharkey

Sharkey

Topicstarter
Ik heb ze ook wel geluisterd met sub hoor!
Tevens heb ik ook een ASW zuil luidspreker geluisterd met een opgegeven freq. tot 60. (behoorlijke val na 100 hz denk ik maar toch)
Ondanks dat klonk de cabasse wat warmer dan die asw (opus-l)

Verwijderd

Als de zuilen zonder sub niet klinken, zou ik ze niet nemen.
Het belang van goede Fronts (en rears) wordt onderschat.
Naar mijn mening moet een sub het laag ondersteunen, niet een gat in het laag opvullen

Je hebt een mooi budget, dus ik zou zeker naar andere speakers (fronts) gaan luisteren.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Er zijn 2 filosofieën wat betreft subs, de ene dicteert dat je fronts tot 40Hz (of iets hoger)weergeven en de sub dus alles onder de 40Hz. Voordeel is dat je met één sub toekan omdat deze absoluut niet plaatsbaar is. Een andere filosofie gaat uit van kleine sattalietjes en een sub die vaak tot ver boven de 100hz nog door moet spelen. Eigenlijk zou je dan 2 subs moeten hebben om de plaatsing onmogelijk te maken maar dat wordt uit budgetredenen eigenlijk altijd niet gedaan. Ik zelf heb 2 subs en cross op zo'n 100Hz, binnenkort ga ik één nieuwe sub bouwen en dan gaat het crossoverpunt naar zo'n 50Hz. Ik bouw overigens ook mijn fronts om (daar komt een 12" bij wat het totaal dus brengt op 12/5/1, drieweg dus).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Sharkey

Sharkey

Topicstarter
Voor het feit dat de sub erg plaatsbaar is, was ik al bang voor bij die crossover van 150 hz.
Dmv. de instelling van de versterker in de winkel werd de overgangs freq. zelfs gezet op 200 hz met de frontspeakers op small. Dit klonk grappig genoeg alleen nog maar goed op de cabasse, niet op de asw.
Desondanks zit er in muziek geen lfe effecten e.d.
Als je dezelfde speakers hoort tijdens een film kan het zijn dat de sub niet goed uitkomt dus.

Ik ga zeker eerst nog wat andere speakers horen!
De speakers van cabasse hebben volgens de verkoper een bijzonder dynamisch bereik / efficient (92,5 db 1w) maar of dat nou zo belangrijk is met een goede zware versterker.

Als eerste heb ik trouwens een setup gehoord waar de sub gebruikt werd als crossover / doorlussing naar de frontspeakers, zodat de sub de overgangs freq. regelt.
De elac sub kan echter lekker hoog inspringen (tot 240 hz) dus als muziek zal het dus wel lekker klinken.

Ik vindt het uiterlijk ook belangrijk.
Ik wil gewoon geen grote luidsprekers naast de tv.
En dan zijn en goedklinkende en mooi uitziende luidsprekers moeilijk te kiezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sharkey op 09-07-2004 11:02 ]

Verwijderd

Persoonlijk zou ik kiezen voor een set van 1 merk, wat vaak beter op elkaar afgestemd is. Ook een instelbare sub is het voor mij. Zelf je volume en cut off frequentie instellen om zo de juiste afstelling te krijgen in een ruimte.

Persoonlijk vind ik Sony nog steeds 1 van de betere ontwikkelaars, mede door hun ontwikkel centrum. Vroger was ik nog al gecharmeerd van Yamaha en JBL maar die leveren, door de concurrentie en prijzen, allang niet meer datgene wat ze ooit biede.

De prijs van deze samenstelling vind ik nogal hoog en ben ervan overtuigd dat je voor hetzelfde geld, of zelfs minder, beter zou kunnen krijgen. Alles draait echter om het gehoor, en dat is nu eenmaal verschillend bij een ieder, is geen kwestie van smaak.

Succes met een nieuwe aanschaf, maar neem je tijd, totdat je datgeen heb gevonden wat in je prijs/kwaliteits/uiterlijk smaak ligt.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 11:16:

De prijs van deze samenstelling vind ik nogal hoog en ben ervan overtuigd dat je voor hetzelfde geld, of zelfs minder, beter zou kunnen krijgen. Alles draait echter om het gehoor, en dat is nu eenmaal verschillend bij een ieder, is geen kwestie van smaak.
Maak daar maar van: VEEL beter! Een metalen of plastic behuizing voor zoveel geld, als zuil niet eens tot de 150 Hz komen. Die gevloeligheid lijkt me onwaarschijnlijk hoog. Wat ik verder vreemd vind is die minimale inpedatie van 3,2 Ohms en een nominale imp van 8 Ohm. Ik zou dan eerder zeggen dat het zo ond de 4 Ohm zou moeten liggen.. maarja die 8 Ohm is maar een vage schatting altijd. Met die 3,2 Ohm kun je problemen kijken. Het kan zijn dat de amp dat niet trekt bij hoog volume!

• Sharkey

Sharkey

Topicstarter
De sub is uiteraard instelbaar.
Ik denk inderdaad dat ik nog veel meer moet gaan luisteren.

De afwerking van die cabasse is erg goed, datwel.
Ik vindt echter een crossover van 150 hz een ietwat te.
Daarom heb ik ook de luidsprekers een keer geluisterd zonder sub om te horen of
de freq echt bij 150 hz ophoudt of langzaam afzakt. Maar is vrij steil afgekapt.
Qua sub wil ik een kleine i.v.m. uiterlijk, maargoed niet geheel ten koste van geluid natuurlijk.

De cabasse wordt normaal als een compleet 5.1 set geleverd incl. sub.
Heb dat uiteraard ook geluisterd. Dat vondt ik maar niets, de elac sub klonk veel beter ondanks een kleiner formaat.
Echter is die elac sub veel duurder (800 / 600).
Ik weet dat er betere subs te koop zijn, maar die zijn meestal zo groot (Rel III bv).

[ Voor 17% gewijzigd door Sharkey op 09-07-2004 11:45 ]

Verwijderd

Je koopt een ELAC sub, prima. Wat is er mis met Elac speakers? Heb je die beluisterd? Wat vond je ervan? http://www.elac.com/en/index.html

Het komt er dus op neer dat je de Cabasse alleen koopt voor het uiterlijk en het geluid komt op de tweede plaats. Nu vind ik uiterlijk ook belangrijk maar, je gaat echt veel meer plezier beleven aan iets dat mooi klinkt dan dat het er mooi uitziet. Daar komt bij dat als iets mooi klinkt je het uiterlijk ook mooier gaat vinden.

Heb je al eens Dynaudio bekeken en vooral beluisterd?http://www.dynaudio.com/eng/home.htm

Verwijderd

Killed_the_cpu schreef op 09 juli 2004 @ 09:21:

Het geheel heb ik geluisterd met 2 zuilen, sub elac en een denon versterker.
Klonk allemaal zeer tof en lekker.
Complete set kost c.a. € 3.250,00
Je wilt een Yamaha versterker kopen en je hebt de speakers op een Denon versterker beluisterd? Ik zou toch maar eens ff de speakers op je gewilde Yammie luisteren. Elk merk heeft zijn eigen klankkleur en het is de vraag of ze mooi matchen (uiteraard is dat smaakafhankelijk, daarbij heb ik geen ervaring met jouw Yammie) . Omdat je toch zoveel geld wilt uitgeven, dan zou ik toch ff luisteren voordat je een 'bult' valt.

• Sharkey

Sharkey

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 11:57:
[...]

Je wilt een Yamaha versterker kopen en je hebt de speakers op een Denon versterker beluisterd? Ik zou toch maar eens ff de speakers op je gewilde Yammie luisteren. Elk merk heeft zijn eigen klankkleur en het is de vraag of ze mooi matchen (uiteraard is dat smaakafhankelijk, daarbij heb ik geen ervaring met jouw Yammie) . Omdat je toch zoveel geld wilt uitgeven, dan zou ik toch ff luisteren voordat je een 'bult' valt.
Dat ik het had moeten horen met de yammie heb je gelijk in.
En dat doe ik ook zeker wel!
Je moet echter wel een beetje wat weten wil je een setup luisteren.
Vandaar het zoeken dus.
Vooral voor het geld wil ik geen buil vallen.

Dynaudio en Elac hebben volgens mij geen formaat zuilen welke ik zoek.
Deze zijn allemaal toch wat breder en forser.
Ik wil dat wel.. maar ja mijn vriendin niet.. dus het is en blijft een compromis.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 11:16:
Persoonlijk zou ik kiezen voor een set van 1 merk, wat vaak beter op elkaar afgestemd is. Ook een instelbare sub is het voor mij. Zelf je volume en cut off frequentie instellen om zo de juiste afstelling te krijgen in een ruimte.

Persoonlijk vind ik Sony nog steeds 1 van de betere ontwikkelaars, mede door hun ontwikkel centrum. Vroger was ik nog al gecharmeerd van Yamaha en JBL maar die leveren, door de concurrentie en prijzen, allang niet meer datgene wat ze ooit biede.

Succes met een nieuwe aanschaf, maar neem je tijd, totdat je datgeen heb gevonden wat in je prijs/kwaliteits/uiterlijk smaak ligt.
[OFFTOPIC]
:X Sorry ..... JBL leverd niet meer wat ze ooit biede.... de LX en de L series worden nog steeds verkocht hoor ;) en dat zijn naar mijn idee toch wel de 2 beste series die ik de laatste tijd van ze gehoord heb.

Verwijderd

Killed_the_cpu schreef op 09 juli 2004 @ 12:24:
[...]
Dynaudio en Elac hebben volgens mij geen formaat zuilen welke ik zoek.
Deze zijn allemaal toch wat breder en forser.
Ik wil dat wel.. maar ja mijn vriendin niet.. dus het is en blijft een compromis.
Sjees sinds wanneer luister jij naar je vriendin? ;)
Ga eerst maar eens kijken op de Dynaudio site. Hoe kan ze nou bezwaar maken tegen een prachtige Dynaudio Audience 72 van slechts 20 cm breed? Ze kan er zelfs nog een mooie plant op zetten ook :9

Als je vriendin het probleem is dan kun je toch een compromis sluiten? Bijv. jij mag de speakers kiezen die jij wilt maar, dan worden het wel boekenplank modellen en geen zuilen.

Ik zou 10 keer liever goede boekenplank speakers kopen dan die slechte zuilen die je nu wilt.

Ik vind die zuilen trouwens super lelijk maar, dit terzijde.

Verwijderd

Aaah Vriendin.
WAF factor speelt dus een rol (Wife Acceptancy Factor)

Tja, heb ik ook mee gezeten, kostte heel wat overredings kracht ("Nou, dan kies jij toch de bank uit") om mijn KEFjes "erin" te krijgen, wel gelukt.

Achteraf vind ze het super, want ze zijn gewoon mooi.

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Moest je ze nog vinden, vergelijkbaar uiterlijk, super geluid :
Afbeeldingslocatie: http://www.celestion.com/products/cseries/images/C3silver.jpg
Celestion C-series

(Tsjah, ik moet mijn reputatie toch hoog houden hé ;) )

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-08 11:38
TomSwinnen schreef op 09 juli 2004 @ 16:11:
[afbeelding]
Celestion C-series

Fanboy :P
Al is dit natuurlijk sowieso 10 keer beter dan een setje 'mooie' zuilen die maar tot 150Hz spelen o_0 Koop dan IDD melkpakjes om je vriendin een plezier te doen, zelfde effect :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• TomSwinnen

TomSwinnen

Wormaap schreef op 09 juli 2004 @ 16:26:
[...]

Fanboy :P
Al is dit natuurlijk sowieso 10 keer beter dan een setje 'mooie' zuilen die maar tot 150Hz spelen o_0 Koop dan IDD melkpakjes om je vriendin een plezier te doen, zelfde effect :)
Zei iemand melkpakjes?
Dat kan ook goed komen hoor!
Afbeeldingslocatie: http://www.celestion.com/products/soundstyle/images/AVP305_wh.jpg
Celestion AVP305
Review

(Het valt natuurlijk niet op wat mijn lievelingsmerk is. :p )

[ Voor 7% gewijzigd door TomSwinnen op 09-07-2004 16:35 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die zien er wel leuk uit zeg, wel zonde van de liggende center, ze hadden beter nog een normale sat erbij kunnen doen.. maar ja..

• TomSwinnen

TomSwinnen

deepspace schreef op 09 juli 2004 @ 16:52:
Die zien er wel leuk uit zeg, wel zonde van de liggende center, ze hadden beter nog een normale sat erbij kunnen doen.. maar ja..
Kan je apart kopen, je kan je set samenstellen zoals je zelf wilt.
Eventueel met deze fronts :9
Afbeeldingslocatie: http://www.celestion.com/products/soundstyle/images/AVF302_Glass3big.jpg

• Sharkey

Sharkey

Topicstarter
TomSwinnen schreef op 09 juli 2004 @ 16:11:
[afbeelding]
Celestion C-series

Whaa, ziet er echt lekker uit!
En ze zullen ongetwijfeld ook klinken Celestion... goed naam toch.
Zal es even zoeken wat deze kosten.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Killed_the_cpu schreef op 09 juli 2004 @ 18:35:
[...]

Whaa, ziet er echt lekker uit!
En ze zullen ongetwijfeld ook klinken Celestion... goed naam toch.
Zal es even zoeken wat deze kosten.
Klinken doen ze zeker, heb ze namelijk hier staan.
Voor wat meer foto's moet je maar eens het "Post hier je.." topic doorploegen, daar staan er zeker wel tussen van mijn set :)

• Sharkey

Sharkey

Topicstarter
Nou na het luisteren van de canton cd300 heb ik wel besloten deze te bestellen.
Een bijpassende centerspeaker gevonden in de vorm van de cd360f.
Klinkt allemaal lekker.

Over de sub ben ik nog wel een beetje aan het twijfelen.
Helaas kon om "technische redenen" in de winkel geen sub worden geplaatst voor bij de frontspeakers. De aansluitingen hadden ze ongeveer 60 cm naast de hoorplaats / stoel. Hierdoor voel je de sub meer dan dat je deze op het gehoor kan beoordelen.
Nu zal de KEF ongetwijfeld geen slechte sub zijn, maar je moet een sub toch goed horen vanaf de afstand welke een beetje in je eigen situatie zal zijn.
Dat kon niet zomaar en bla bla.
Nu heb ik voorheen in de andere winkel de ELAC sub gehoord, deze klonk lekker.
Deze heeft echter een 18 cm woofer.

Een eventuele verhuizing is mogelijk volgend jaar en dan heb ik naar alle waarschijnlijkheid een grotere woonkamer.

Weet iemand of het veel uitmaakt of een sub een woofer van 18 cm heeft of is groter aan te bevelen?
Uiteraard zijn de maten van deze sub wel "vrouw-vriendelijk".
Tevens heeft deze ook een high level input voor zowel front: links, rechts en center. M.a.w. sub regelt de crossover en niet de receiver voor alle speakers voor.
Leek mij een goede aansluiting zoals hierboven beschreven. Tevens kun je dan voor de lfe effecten deze nog erbij aansluiten via de receiver.

Heeft iemand ervaring hiermee of weet een andere sub welke aan te bevelen is?
De prijs voor de elac is €850,00 en ik heb geen idee of dat te duur is voor zoiets.
Ik kan helaas geen prijzen vinden op internet voor deze sub.

Pagina: 1