Nieuw virus?

Pagina: 1
Acties:

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-12 20:19

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Mijn collega ontving deze .xls file (ik heb 'em gezipt) in een spam-achtige mail. Ik heb 'em door http://virusscan.jotti.dhs.org gehaald en alle resultaten waren negatief (geen virus).

Vervolgens de file geopend in OpenOffice op Linux die klaagde dat er teveel rows inzaten en het leek alsof er een ActiveX object in de sheet was ge-embed. Er zitten hier nogal wat virus deskundigen, misschien kunnen jullie er iets mee ?

--- FILE OFFLINE, zie hieronder ---

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco op 09-07-2004 14:00 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lijkt redelijk clean... er zitten aardig wat sheets in, misschien dat OpenOffice daar niet goed mee overweg kan oid? Excel zélf heeft er iig geen probleem.

Macro's zitten er iig niet in.

Dat ActiveX heb ik niet kunnen vinden. Wel zitten er een paar URL in naar http://eportal.exact.nl, maar die zijn password-protected. Gezien de URL lijkt me dit verder een volstrekt legitieme site van Exact.

Het zou kunnen dat iemand besmet is met een virus dat vertrouwelijke informatie (documenten etc) rondmailed, zoals bijvoorbeeld Bugbear.

Virussen? Scan ze hier!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als er teveel rijen inzitten kan dat of de limiet van OpenOffice zijn, OF je hebt te weinig intern geheugen. Ook al vaak genoeg meegemaakt dat de Excel-generator hier over zijn nek ging omdat ik te weinig geheugen in mijn machine had...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-12 20:19

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
wildhagen schreef op 09 juli 2004 @ 08:54:
Het zou kunnen dat iemand besmet is met een virus dat vertrouwelijke informatie (documenten etc) rondmailed, zoals bijvoorbeeld Bugbear.
In dat geval kan ik de file beter offline halen, bedankt.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gerco schreef op 09 juli 2004 @ 14:00:
[...]

In dat geval kan ik de file beter offline halen, bedankt.
O, ik weet niet of specifiek DIT document vertrouwelijk was (hoewel sommige dingen iig wel vertrouwelijk overkwamen), maar Bugbear (iig sommige varianten) stuurt willekeurige documenten van de schijf van een besmette gebruiker rond. Dat kunnen natuurlijk boodschappenlijstjes zijn, maar ook documenten die nogal vertrouwelijk zijn.

Verder zou ik dit mailtje gewoon verwijderen, en niet te druk maken. Denk dat het vals alarm is, zeker als je collega hem niet geopend heeft. Gelukkig maar ;)

Virussen? Scan ze hier!