computer valt uit (agppoort warm)

Pagina: 1
Acties:

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Ik zit hier met een vreemd probleem waar ik niet uit kan komen.
mijn systeemspecs zal ik eerst even posten om mijn verhaal verder af te maken

cpu p4 2.4 @ 2.7
mobo asus p4s8x-x
videokaart jaton gf 4200ti (niet oced)
antec case (soort chieftecmodel) met een antec 300 watt voeding
ibm 120gb harde schijf ata100
mem 512mb kingston pc3200

het probleem is als volgt.
afgelopen week heb ik mijn systeem een keer uit elkaar gehaald voor groot onderhoud dat doe ik meestal 1 keer in de 4 maanden.
hierbij demonteer ik het mobo,de cpu, gewoon alles wat losgeschroeft kan worden gaat er helemaal uit :)
ventilatoren maak ik schoon (verwijder stofresten) cpu en koelblok maak ik schoon en doe ik er verse AS3 tussen

dit gebeurd ook bij mijn videokaart waarbij ik mijn gpu schoonmaak en de koeler en er ook AS3 overnieuw aanbreng.

verder heb ik omdat mijn systeem oced is voor het zekere even een kleine fan geonteerd op mijn northbridge om eventuele warmte sneller af te vloeien

mijn case is voorzien van een goede airflow met antec fans met leds O+ (2 voor en 2 achter) die zorgen voor een goede luchtdoorstroming in mijn kast en blazen ook de goede richting uit

nu is het zo wanneer ik zit te gamen mijn pc opeens afsluit alsof je hem uitzet en dan gaat hij weer rebooten.
nadat hij gereboot is en het inlogscherm weer komt doet hij weer een spontane reset en wanneer hij dan opgestart is dan loopt hij weer als normaal.
in mijn logboeken staat alleen dat het systeem is hersteld van een ernstige fout maar kan geen oorzaak vinden van de foutcode ook niet bij microsoft op de site

wat mij dus opviel omdat ik nu mijn kast open heb is dat mijn agppoort erg warm is en zoals je weet zit daartussen de northbridge van mijn mobo met gemonteerde fan.
heb alles teruggezet naar de standaard instellingen fan van NB afgehaald etc alleen hij blijft het doen
heb met mijn multimeter de voltages van mijn voeding gemeten en die bleven ook stabiel conform mijn bios dus dat klopt ook.
gekeken of er ergens een koeler niet goed bevestigd zat (los of iets dergelijks) zat allemaal strak gemonteerd
ander geheugen (pc2100) uit mijn amd gehaald om te testen het blijft

wat zou nu de oorzaak kunnen zijn dat mijn agppoort zo warm maakt? want ik heb zelf een vermoeden dat het hierin zit kan mijn systeem gewoon benchen kan hem stressen met pifast en prime natuurlijk lopen de temps van mijn cpu op maar komen niet voorbij de 42 graden met een stockcooler.

iemand nog enig idee? ben zo langzamerhand uitgezocht eerlijk gezegd :/

even ter aanvulling bij dat grote onderhoud hoort ook een verse windows installatie bij die eveneens weer helemaal geupdate word

[ Voor 3% gewijzigd door Edwin van Cleef op 09-07-2004 05:35 ]

computer voor alle werkzaamheden

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Edwin van Cleef schreef op 09 juli 2004 @ 05:34:
dit gebeurd ook bij mijn videokaart waarbij ik mijn gpu schoonmaak en de koeler en er ook AS3 overnieuw aanbreng.

wat zou nu de oorzaak kunnen zijn dat mijn agppoort zo warm maakt? want ik heb zelf een vermoeden dat het hierin zit
Dit lijkt dan ook de oorzaak te zijn. Heb je al eens een andere videokaart geprobeerd?

Heb je al geprobeerd met normale settings het systeem te gebruiken? M.a.w. niets te overclocken?

[ Voor 13% gewijzigd door Guardian Angel op 09-07-2004 07:03 ]

ARME AOW’er

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 09 juli 2004 @ 07:03:
[...]

Dit lijkt dan ook de oorzaak te zijn. Heb je al eens een andere videokaart geprobeerd?

Heb je al geprobeerd met normale settings het systeem te gebruiken? M.a.w. niets te overclocken?
had alles al standaard gezet om een overclockprobleem uit te sluiten
cpu draait nu 2400mhz en mijn videokaart was niet oced omdat hij bij een geringe overclock al problemen veroorzaakte met name het geheugen wat de snelheid niet aankon en dus al warm werd.

het resultaat blijft het zelfde en de agp poort word na een half uurtje gamen naar mijn menig al veel te warm.
hoe omschrijf je zoiets als een RMA geval? er zit nog garantie op dat bord

andere videokaart is ook niet het probleem het blijft gewoon terugkomen heb uit een ander systeem een oude kyro2 64mb gehaald om te testen maar haalt niets uit :(

[ Voor 10% gewijzigd door Edwin van Cleef op 09-07-2004 07:37 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Edwin van Cleef schreef op 09 juli 2004 @ 07:36:
[...]
hoe omschrijf je zoiets als een RMA geval?
Het MB wordt zeer heet?

Echter, wat jij warm vindt kan ik heet of koud vinden. Dat is weer een ander probleem.

Heb je geen mogelijkheid om het met een, liefst identiek, MB te testen?

RMA zou kunnen al moet je maar hopen dat bij de leverancier óók het MB te heet wordt gevonden.

Al eens gekeken hoe warm een AGP-slot of het MB in het algemeen mag worden? Wat zijn de temps die bijv. MBM aangeeft? Kun je op de een of andere manier de temp van je AGP-slot meten?

[ Voor 13% gewijzigd door Guardian Angel op 09-07-2004 10:41 ]

ARME AOW’er

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
dat vroeg ik me dus juist af of dat gemeten kan worden
MBM5 geeft voor de cpu en mijn case gewoon normale waarden aan merk trouwens niet eens een daadwerkelijk temp verschil tussen mijn overclock en mijn normale settings cpu 30-45 graden case 27-29 graden

het lijkt wel of er meer spanning op staat dan normaal het geval is warm word het altijd maar dit is niet zoals het hoort te zijn.
het levert mij gewoon een reset op bij zware belasting in bijvoorbeeld games.

om bijvoorbeeld andere componenten uit te sluiten heb ik een memtest gedaan ook dat gaf geen fouten.
andere videokaart nog steeds het probleem
ander geheugen het probleem blijft

ik vermoed dat het dan in het mobo zit heb trouwens niet de mogelijkheid om de temps van mijn kaart te meten heb jij mischien een idee

zit nu op die zelfde pc te internetten en ik heb nu geen last alles draait normaal

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik heb ooit een losse sensor gehad die je overal op kunt plakken. Dingen zijn goed, erg dun en niet duur. Zal binnenkort eens kijken of ik hem kan vinden en mijn AGP-slot meten (kan enige tijd duren)

Heb je niet de spanning van het slot te hoog staan? Bij mijn MB kun je verschillende voltages aangeven.

Kan het uitvalprobleem niet aan je voeding liggen? Ik had daar met een 300 watt voeding ook enige tijd last van. Wat geeft MBM voor waarde aan?

[ Voor 20% gewijzigd door Guardian Angel op 09-07-2004 11:00 ]

ARME AOW’er

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:14
Klinkt als een voedings/warmte probleem.
Probeer eens eerst een tafelventilator(s) recht op de kast te zetten, zodat het de agp behoorlijk koel blijft. Probeer dan ook een andere voeding(400 watt o.i.d. geen rotzooi natuurlijk)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
ik heb mijn kast als sinds gisteren open en de airflow is goed te noemen met 4 fans
de voeding is een antec en mijn ervaring met dit merk is dat het redelijk stabiele voedingen zijn
de plaats waar het warm wordt zitten diverse fans maar ook mijn NB die van zichzelf al warm word

ik heb vanmorgen mijn pc in de bios opgestart en de waarden van de voeding (in de bios) vergeleken met mijn multimeter deze waren goed.
de schommelingen in mijn voltages waren minimaal alleen bij het verhogen van deze spanningen werd hij instabiel vooral als de 1.5 naar de 1.7 volt ging
dus standaard geen grote verschillen maar om te ocen aan de wat krappe kant volgens sisoft sandra verbruikt mijn cpu iets van 84 watt maar hoe serieus ik dat moet nemen weet ik niet

toen ik mijn pc heb schoongemaakt heb ik tevens de voeding even meegenomen dus de kap eraf gehad schoongemaakt (alle stof eruit) en tevens de fan die er inzit en de fanguard gereinigd.

de spanning van mijn agpslot staat sinds ik in mijn bios alles op default heb gezet gewoon op normaal ik heb hier ook nooit aangezeten omdat ik mijn kaart niet goed overgeclocked kon krijgen(slechte overclocker) en heb ik het hele videokaartgedeelte met mijn oc ongemoeid gelaten.

ik ben wel benieuwd naar zon temperatuursensor die er eventueel op te modden is om de temps te meten heb het conradboek thuis liggen dus dat moet geen probleem zijn

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
h.edink schreef op 09 juli 2004 @ 11:07:
Klinkt als een voedings/warmte probleem.
Probeer eens eerst een tafelventilator(s) recht op de kast te zetten, zodat het de agp behoorlijk koel blijft. Probeer dan ook een andere voeding(400 watt o.i.d. geen rotzooi natuurlijk)
komend weekend moet ik naar een maat van me toe die heeft nog wel een goede voeding liggen dan kan ik hem wel testen zelf heb ik geen 400watt op vooraad want anders had die nu wel in mijn systeem gezeten :)

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
ik heb hem nu een kleine 6 uur flink belast met prime95 om te kijken wat de voeding deed
alle waarden bleven normaal de vcore schommelde alleen toen ik mijn cpu overclockte en die verschillen waren max 0.02 volt dus daar kan het niet aan liggen

cputemps liepen van 32 naar 49 met pieken tot 50
mijn kast bl;ijft (gesloten) 28 graden constant

nu ik prime95 weer uitgezet heb staat hij in notime weer op 32 graden
mijn voeding geeft 1.52 vcore 0
1.52 vcore 1
3.31 +3,3
5.13 +5,00
12,16 +12,00
12,16 -12,00
-5,06 -5,00

zoals je zelf wel kan zien zijn de 1e waarden wat hij geeft en de 2e (die er achter staan) wat het hoort te zijn
geen slechte waarden ik heb deze waarden bekeken voor het opstarten van prime95 en vergeleken toen ik hem net uitzette

hiermee heb ik ook waarschijnlijk ook mijn voeding uitgesloten ga hem vanavond nog ff een paar uur benchmarken en de waardes van mbm5 in een log opslaan kijken wat hij dan doet dan moet namenlijk ook mijn graka werken zal dan in de loop van de avond even mijn waardes posten als er vreemde verschillen zijn

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Edwin van Cleef schreef op 09 juli 2004 @ 19:32:
ik heb hem nu een kleine 6 uur flink belast met prime95 om te kijken wat de voeding deed
...
zal dan in de loop van de avond even mijn waardes posten als er vreemde verschillen zijn
Waarden zien er verdacht netjes uit en ik zie ook geen redenen meer om aan te nemen dat de voeding af en toe ontspoort.

ARME AOW’er

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
heb ontzettend goede ervaringen met antec voedingen eerlijk gezegd twijfelde ik daar ook niet aan
vanavond ben ik weggeweest en heb ik mijn systeem de hele avond flink op mijn graka belast met als gevolg een reset want toen ik thuiskwam was hij gereboot dus nog 2 dingen over graka of mobo.

had eingelijk niet gerekend op een defecte pc omdat ik eind dit jaar een highend gamepc wil gaan bouwen en het nu zonde vind te investeren in bijvoorbeeld een AGP kaart zelfde geld voor mobo
wat ik me dus afvraag is hoe kan een agppoort zo warm worden? mee voltage erop dan word weergegeven in de bios?

heb nu een aardig stuk in de kraag :+ ga morgen voor de zekerheid eens mijn bios updaten

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:16
Even een vraag zo voor de vuist weg? Blazen alle fans van de warmtebron af?

Klinkt dom. Maar een vriend van mij liet zijn casefan de kast in blazen op basis van de redenering dat er koude lucht moet worden toegevoerd. Dat is de foute. Want warme lucht lucht trekt naar koude lucht. Dus dat moet je helpen en niet tegenwerken.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
ik heb een goede airflow in mijn kast
2 fans die voorin zitten blazen koude lucht naar binnen
2 fans achter blazen de warme er weer uit

ze staan allemaal de goede kant op

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 15:37
Agp kaart koeler er af, nieuwe pasta. Koeler er terug hielp nog bij een pc dat ik vorige week moest fixen voor dezelfde reden.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
jvvv schreef op 10 juli 2004 @ 15:56:
Agp kaart koeler er af, nieuwe pasta. Koeler er terug hielp nog bij een pc dat ik vorige week moest fixen voor dezelfde reden.
dat had ik afgelopen week al gedaan met groot onderhoud ik gebruik hiervoor AS3 mischien niet zo goed als AS5 maar zeker geen rommel.

hier staat normaal de pc 24/7 aan en dan wil het na 4 maanden nog wel eens dichtzitten met stof vandaar dat ik toen mijn koeler al had gedemonteerd vandaar dat het dan een kleine moeite is mijn gpu en koeler schoon te maken en nieuwe AS3 er op aan te brengen.
Heb nadat alles zo warm werd mijn bevestiging gecontroleerd en deze zat gewoon goed vast en niet scheef gemonteerd.
Vrees eerlijk gezegd dat het of mijn mobo is of toch mijn graka die defecten begint te vertonen :'(

Pagina: 1