printer op standby?

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008

• p00hbeaR!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09-2025
ff een korte vraag:
ik weet dat er gewoon 230 volt op de tv blijft staan alsie op standby staat.

is dat ook zo met de printer?

ik heb 'm nu altijd aanstaan, is het beter om m gewoon uit te zetten?

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Zoals je de vraag stelt, beantwoord je hem zelf al.
"Staat er 230 V op ? .... Ik heb hem altijd aanstaan".
Ja dus: hij trekt altijd spanning van het net.

De electronica die de printer in "slaap-mode" laat staan moet "gevoed" worden, nu zal dit intern (in de printer) geen 230V zijn (want de printer zal een omvormer/transformator hebben, die het voltage naar een gelijkspanning van 12, 18 of eender welk voltage) terugschroeft.

Kan het kwaad ?
Ik redeneer zo: hoe langer electronica aanstaat, hoe langer het "slijt".
Nu zijn er in het verleden "spook"-verhalen geweest over TV's die, in slaapstand, in brand vlogen. Al is er dan alleen maar sprake van stof, die door oververhitting (van die transformator) in brand vliegt, en het vuurtje start ..

Ik zet mijn printers alleen maar aan als ik ga printen.

[ Voor 120% gewijzigd door Brothar op 09-07-2004 01:09 ]

eagle

Verwijderd

Het is een beetje miereneukerij, maar waarsch. staat er geen 230v 'op' je printer, maar wel op diens voeding. Als je je printer uitzet wordt er door de voeding ook altijd nog _iets_ verbruikt (lekstroompjes etc), dus zou je dan eigenlijk gewoon de stekker er uit moeten trekken.

Wat is je vraag precies? Je vraagt 'is het beter om 'm gewoon uit te zetten'..

beter waarvoor? Voor de stroomrekening wel, marginaal. Voor de printer zelf denk ik niet dat het veel scheelt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 01:05 ]

• p00hbeaR!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09-2025
beter voor m'n energierekening, kans op brand, etc

maar ik kan m dus (bijna) net zo goed uit laten staan

[ Voor 40% gewijzigd door p00hbeaR! op 09-07-2004 01:07 ]

Verwijderd

p00hbeaR! schreef op 09 juli 2004 @ 01:06:
beter voor m'n energierekening, kans op brand, etc

maar ik kan m dus (bijna) net zo goed uit laten staan
Tsja, het lijkt me logisch dat een apparaat wat uitgeschakeld is minder stroom verbruikt.

Brand hoeft je op zich niet zo bang voor te zijn, aangezien je printer niet op 220v werkt. Je zou dan (zoals ik al aangaf) de trafo moeten uitpluggen.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zelfs als ie uit staat maar toch aangesloten op je netvoeding verbruikt het kreng energie.
Standby meer uiteraard, aan nog meer en in werking vreet ie het meest.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik heb mijn PC-menagerie dus aangeschakeld staan via een stekkerblok, dat voorzien is van een schakelaar met een overspanningsbeveiliging.
Steeds die schakelaar achter op de PC uitzetten gaat vervelen als-t-ie is ingebouwd.
Apparatuur die werkt via een stekker die tevens adapter is (flatbed-scanner bijvoorbeeld), staat op een eigen stekkerblok, omdat die apparatuur - net alsmijn printer - niet continu wordt gebruikt..

eagle

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pff, hoe kunnen we hier iets over zeggen als je niets meldt over wat voor printer je hebt...

Er is nogal verschil tussen een laserprinter met een harde aan/uitschakelaar en een inkjet die achter een trafo hangt en alleen een 'softe' online knop heeft.

En dan nog, meten is weten. Pak een wattmeter en meet gewoon wat het scheelt. Lagere school rekenwerk volstaat vervolgens om dat naar een jaarbasis te extrapoleren :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.