Professioneel Film effect maken / filter?

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 22:06
Geen idee of het hier thuis hoort, maar ik ben dus op zoek naar een stukje software. Ik zat te twijffelen of het niet bij fotografie en video hoort, maar dat valt onder het kopje hardware. Mocht dit topic verkeerd staan, verlpaats het dan a.u.b.. Ook heb ik op Google gezocht naar een antwoord, maar daar kwam niet veel nuttigs uit (heb wel rond de 100 pagina;s bekeken!). Ook via de search van GoT kon ik niets vinden, wat me wel een beetje verbaasde. Misschien zoek ik niet goed genoeg? Dan maar een topicje openen.

Ik zat een hele tijd terug te kijken naar een korte "Making Of" van The Lord of The Rings. Daarin zag je beelden, die heel helder waren, gewoon, net zoals je zou krijgen met een videocamera die je overal kan kopen (bekende Handycam, DV, Hi8 camera's). Maar dan wordt er een filter toegepast, waardoor het beeld veel en veel mooier wordt. Als eindproduct krijg je dus een veel "mooier" beeld. Ik weet niet hoe ik dit anders moet omschijven. Misschien dat wat plaatjes kunnen helpen:

Afbeeldingslocatie: http://us.ent4.yimg.com/movies.yahoo.com/images/hv/photo/movie_pix/new_line_cinema/the_lord_of_the_rings__the_return_of_the_king/peter_jackson/rings3.jpg
Normaal beeld, zoals het gefilmt wordt.

Afbeeldingslocatie: http://www.lordoftherings.net/legend/gallery/images/legolas/image3.jpg
Nabewerking.

Helaas heb ik geen mooier voorbeeld, maar zoals je kunt zien, op de onderste foto is het beeld donkerder, de kleuren zijn anders (minder fel, en het lijkt wel meer groen?), ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Nu komt de vraag, is zo'n effect ook na te maken bij je eigen video? Het hoeft natuurlijk niet zo ontzettend mooi te worden als een echte film, maar iets in die buurt zou al mooi zijn. Iemand enig idee wat voor filter of effect ze hier voor gebruiken? Het "donkere" beeld vind ik al heel mooi, met Windows Movie Maker kun je dat ook veranderen, en het ziet er al beter uit (meer alsof het een film is, in plaats van home video.

Ik heb geen dure film apperatuur, slechts een statief, en Sony Hi8 videocamera (oud model al weer hoor), dus de effecten moeten toch echt van een programma afkomen. Ik ben volledig nieuw in filmen enzo, dus vergeef me als ik niet alle programma's / tootljes ken of heb.

Wie kan me op weg helpen hier voor, of wat tips geven? Het is gewoon voor een probeersel, ik ga heus geen film in elkaar zetten, maar ik interesseer me er gewoon erg voor. En oh ja, nog één ding, ga niet zeuren dat ik een betere cam moet kopen, of wat dan ook, want daar heb ik geen geld voor. Software dan weer wel (ook niet al te veel). En ja, ik weet ook al dat ik met de belichting moet gaan spelen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Een iets geschikter programma hiervoor is Adobe After Effects. Maar ik gok dat de makers van LotR dat niet zoveel hebben gebruikt. De echte studio professionals gebruiken (voor zover ik weet) programma's als Digital Fusion of Shake.

Vergis je niet, het is een vak apart. Als je al wat ervaring hebt met foto's nabewerken (in Photoshop), dan zou ik After Effects aanraden om eens wat mee te proberen. Let wel op, want zulke software kan meestal heel erg veel, vooral op gebieden waarvan je niet eens wist dat ze bestonden, wat de drempel om het een beetje te leren wat hoog maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
Ik ben zeer leergierig en ik sta altijd open voor nieuwe mogenlijkheden. Ik ga eens op zoek naar dat Adobe After Effects. Misschien dat ik ergens een demo kan vinden, en als het niet te duur is, koop ik het pakket wel. Bedankt voor je zeer snelle reactie!

edit: $700 8)7 Nou mij niet gezien. Maar er is wel een trial, die ga ik even proberen. Misschien dat er ook betaalbare software is? Niet dat ik moeilijk wil doen hoor, maar $700 om iets uit te proberen is wel duur (als ik een film productent geweest was, dan had ik het zeker wel gekocht... :P

[ Voor 37% gewijzigd door Nik op 09-07-2004 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Inderdaad. Of Final Cut Pro heeft ook wat van die effecten aan boord (alleen op de mac beschikbaar) . Het jammere is dat je niet op DV filmt, want dan is het veel makkelijker om na te bewerken. Bovendien zou je kunnen gaan spelen met Premiere Pro (tegenwoordig alleen nog windows volgens mij), die heeft wat uitgekledere functies.

En wat heel erg belangrijk is, sowieso als je aan het filmen bent is dat je de witbalans handmatig doet en niet automatisch (in hoeverre dat mogelijk is met Hi8) dat levert vaak al mooiere beelden op dan dat hij het automagisch doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
Ik kan de witbalans handmatig instellen. Is een camera van 2000 gulden (ja nog guldens) geweest, dus geen kattenpis. Komen nog best scherpe plaatjes uit moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik heb toch even zitten overwegen en besloten dit topic toch maar een rotschop te geven.

Ik heb exact dezelfde vraag. Het enige verschil tussen mij en topicstarter is is dat ik wel op DV film en dat ik al een klein beetje after effects ervaring heb. Ik kan de basics zoals een lichtzwaardje maken en wat effecten met wat energyballs. Veel meer ook niet. Ik heb de videotutorial gedaan van Lynda.com waar ik veel informatie vandaan heb gehaald. Ook Ryan Wieber (http://www.ryan-w.com) heeft een perfecte lightsaber toturial bijv.

Goed, dat wat betreffende de dingen waar ik dan nu mee begonnen ben. Alleen die movie filter kom ik ook niet helemaal uit. Ik heb al het eea gedaan met color balance, color levels maar heb nog niet echt zo'n LOTR effect weten te creeren. The Matrix bijv heeft in deel 1 een blauwe "waas" en in deel 2 en 3 een "groene". Gisteravond was bijv All-stars op tv en daar hadden ze ook van die effecten. Dat soort effecten wil ik ook graag bereiken. Natuurlijk is dat niet 100% realiseerbaar, maar ik sta nog steeds versteld wat After Effects allemaal kan. Volgens mij gebruikt elke film maker zo'n filter, alleen hoe heet zo'n kreng?

Ik werk ook in Premiere voor wat cut & paste werk, wellicht kan ik daar iets mee.

Als iemand tips heeft om dit soort effecten te bereiken, graag :)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Okay, om dan toch maar even door te gaan in dit topic. Ben laatst naar de IBC geweest waarin het compleet en alleen gaat over film.

Wat je zou kunnen proberen is bijvoorbeeld Combustion voor je bewerkingen te pakken. Heb een demo gezien van Flame 9 'de grote broer van' en daarin bewerken ze dus ook film. En heb gisteravond ook All Stars gezien, inderdaad veel effecten daarin. Dat doen ze onder andere door gebruik te maken door Combustion, Shake, Motion en Smoke. Maar een nadeel daarvan is dat je een behoorlijk renderfarm nodig hebt (hadden ze op die beurs staan, wow :9~ ) En daarna is het nog maar de vraag of je het gewenste effect kan krijgen.

Wat volgens mij ook gewoon bijzonder belangrijk is, is de apparatuur waarmee je filmt. Toevallig vanochtend 'The Making Of....' gezien van Collateral (nieuwe film van Tom Cruise) en daarin leek het of ze veel 'groene' filters gebruikte. Maar niets bleek minder waar. Ze hadden gefilmt met HD-camera's. Daardoor bleek dat er veel minder bewerking nodig was, en dat ze dingen zagen die ze anders niet zouden zien. Er werd nl. veel gefilmd in het donker. En door het gebruik van HD, werd het veel lichter, groener en kwamen er dingen in beeld die je anders niet zag, of minder.

Maar ik zou zeggen: probeer eens ergens een demo'tje te downloaden van Combustion, Flame of Smoke (Shake en Motion zijn Apple only) en ga daar mee spelen. Ik weet nl. dat die programma's wel de complete colour-balance kunnen omgooien en met speciale filters toch het film-effect kan krijgen. Oh, en Fire (ook een product van discreet) heb ik ook een demo gehad. Deed ook veel van wat je hier wilt.

zie net het volgende op de discreet site staan:
Amsterdam, The Netherlands—IBC (Hall 7, Stand 421)—September 10, 2004—Discreet, a division of Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK), today announced new versions of its powerful non-linear editing and finishing systems, fire® 6.5 and smoke® 6.5. Discreet’s editing systems play a pivotal leadership role in digital intermediate (DI) workflows for 2K film, high-definition television (HDTV) and standard-definition (SD) projects. Discreet’s smoke system has been used to edit/finish broadcast projects such as The 76th Annual Academy Awards® and Clio-award winning TV spots like Budweiser’s “Superbowl”, while the fire system has been used on The Sopranos, Nip/Tuck, Angels in America and other Emmy-nominated episodics.

Debuting at the International Broadcasting Convention (IBC) in Amsterdam from Sept. 10-14, 2004, the new versions of Discreet’s fire and smoke systems deliver workflow improvements that simplify file-sharing and enhance compatibility with file formats such as Adobe® Photoshop® PSD, as well as off-load rendering to background processing systems for improved performance and interactivity. Key among the workflow improvements in the fire 6.5 and smoke 6.5 systems are the new open access file features, which allow Discreet systems to integrate with other workstations and share media stored on both third-party disk arrays and Discreet’s new stone® shared storage area network (SAN) solution developed with Discreet partners SGI and DataDirect Networks. (announced separately)
volledige artikel: http://www4.discreet.com/company/press.php?id=940
Daar was ik dus bij, dus misschien nog moeilijk aan die programma's te komen.

[ Voor 43% gewijzigd door Red op 26-09-2004 15:39 . Reden: quote van discreet toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

De kleuren/tinten veranderen in Photoshop doe je over het algemeen met Curves en Levels. Ik heb hier helaas geen After Effects tot mijn beschikking, maar ik ga er maar even vanuit dat het daar ook zeker in verwerkt is, en dat het hetzelfde heet.

Ik heb even de foto's uit de startpost gepakt, en alleen wat met de curves gespeeld. De eerste foto heb ik op de nabewerkte versie laten lijken, bj de tweede heb ik die bewerking ongedaan proberen te maken. Oordeel zelf:

Afbeeldingslocatie: http://www.cheatah.nl/gfx/rings3-before.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cheatah.nl/gfx/rings3-after.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cheatah.nl/gfx/image3-before.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cheatah.nl/gfx/image3-after.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Hmm, je bent op de goede weg Cheatah. Alhoewel het ongedaanmaken uiteraard moeilijker is dan het origineel bewerken.

Ik heb hier helaas geen MAC, en kan die ander progjes ook niet gebruiken, ik zal eens gaan kijken wat de andere programma's kunnen. Het lijkt me sterk dat het niet met after effects zou kunnen, ik heb daar echt, voor mijn doen, al bizarre dingen van gezien.

Overigens heb ik weinig kennis van photoshop, wat het misschien wat bemoeilijkt. Toch vind ik video veel interessanter dan statische content, en ben dan ook van plan om gewoon verder te gaan met video.

Zijn er in de nabije toekomst nog beurzen die vooral gaan over dit soort dingen? Ik vind het eigenlijk reuze interessant allemaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w_m0zart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik denk dat je met Apple Shake (Deze is er voor het windows platform tot versie 2.51) op een heel overzichtelijke manier kleurencorrectie kan toepassen. Je zou bijvoorbeeld het beeld eerst kunnen scheiden in drie aparte stromen, voor de drie basiskleuren, vervolgens hierop gescheiden bewerkingen uitvoeren. Vervolgens weer samenvoegen. (Wat ik meestal eerst doe, is van de DV camera, het beeldmateriaal deinterlacen (met reelsmart fieldskit), zodat het uitgangsmateriaal beter is.)
<edit>
Ik heb even gekeken in Shake. Er zijn legio mogelijkheden voor kleurcorrecties. De node die je kan gebruiken is de (Je raadt het al) ColorCorrect. Hierbij kun je voor iedere kleur apart instellen heeveel je erbij wilt optellen (add), welke versterking (gain) en welke waarden bij de niet-extreme kleuren (of midtones) (=gamma) je wilt hebben. Soortgelijke manier vind je in After Effects. Shake is volgens mij wel iets uitgebreider en -wat kleurcorrecties betreft- gebruiksvriendelijker.

Als je niet dure programma's zoals Shake wilt gebruiken, kun je volgens mij voor deze eenvoudige bewerking met avisynth eigenlijk ook al heel erg mooi resultaten krijgen.
</edit>

[ Voor 44% gewijzigd door w_m0zart op 26-09-2004 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:09

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

de LOTR maakt gebruik van "Digital color Grading", ook gebruikt in the matrix en star wars.
Op de special edtion wordt een heel stuk hierover uitgelegd en laten zien. Ze scannen de film digitaal in en met een programma (natuurlijk vertellen ze niet welk) kunnen ze scene voor scene de hele kleurstelling veranderen of bepaalde tinten versterken, gebieden uitlichten enz.

Hier nog iets te lezen over digital grading in LOTR.

en t moet haast wel dat je in after effects ook zulke mogelijkheden hebt, in premiere kan t al maar niet zo geavanceerd.

Bedenk ook dat film (35 mm) totaal anders werkt dan een digitale huis tuin en kuiken camera, dus t effect zal nooit hetzelfde worden

edit:
was trouwens Dit prog wat werd gebruikt

[ Voor 8% gewijzigd door Pendaco op 26-09-2004 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Pendaco schreef op 26 september 2004 @ 17:54:
de LOTR maakt gebruik van "Digital color Grading", ook gebruikt in the matrix en star wars.
Op de special edtion wordt een heel stuk hierover uitgelegd en laten zien. Ze scannen de film digitaal in en met een programma (natuurlijk vertellen ze niet welk) kunnen ze scene voor scene de hele kleurstelling veranderen of bepaalde tinten versterken, gebieden uitlichten enz.

Hier nog iets te lezen over digital grading in LOTR.

en t moet haast wel dat je in after effects ook zulke mogelijkheden hebt, in premiere kan t al maar niet zo geavanceerd.

Bedenk ook dat film (35 mm) totaal anders werkt dan een digitale huis tuin en kuiken camera, dus t effect zal nooit hetzelfde worden

edit:
was trouwens Dit prog wat werd gebruikt
Ik kan wellicht een heel klein beetje in de buurt komen van die films, wat mijn doel is. Het hoeft er echt niet zo perfect uit te zien, als het er maar een beetje op lijkt. Met een cam van 500 euro kan ik niet hetzelfde bereiken als HD-cams die ze in dat soort films gebruiken :)
w_m0zart schreef op 26 september 2004 @ 17:27:
Ik denk dat je met Apple Shake (Deze is er voor het windows platform tot versie 2.51) op een heel overzichtelijke manier kleurencorrectie kan toepassen. Je zou bijvoorbeeld het beeld eerst kunnen scheiden in drie aparte stromen, voor de drie basiskleuren, vervolgens hierop gescheiden bewerkingen uitvoeren. Vervolgens weer samenvoegen. (Wat ik meestal eerst doe, is van de DV camera, het beeldmateriaal deinterlacen (met reelsmart fieldskit), zodat het uitgangsmateriaal beter is.)
<edit>
Ik heb even gekeken in Shake. Er zijn legio mogelijkheden voor kleurcorrecties. De node die je kan gebruiken is de (Je raadt het al) ColorCorrect. Hierbij kun je voor iedere kleur apart instellen heeveel je erbij wilt optellen (add), welke versterking (gain) en welke waarden bij de niet-extreme kleuren (of midtones) (=gamma) je wilt hebben. Soortgelijke manier vind je in After Effects. Shake is volgens mij wel iets uitgebreider en -wat kleurcorrecties betreft- gebruiksvriendelijker.

Als je niet dure programma's zoals Shake wilt gebruiken, kun je volgens mij voor deze eenvoudige bewerking met avisynth eigenlijk ook al heel erg mooi resultaten krijgen.
</edit>
Ik capture met adobe premiere, waarna ik direct het beeld deinterlace. Dat sla ik op. Als er betere manieren zijn dan premiere (oa met deinterlacing), hoor ik het graag :)

Maar als ik het dus goed begrijp is die "filter" niets anders dan gewoon spelen met kleuren? Dan wordt het nog een hele klus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w_m0zart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik capture met scenalyzer, omdat ik hierin meer vertrouwen heb dat ik geen drop-outs ga krijgen in mijn avi files. Als de computer snel genoeg is (Sneller dan mijn pentium 3 op 866 MHz), zal capturen in premiere vast en zeker ook wel betrouwbaar werken. In ieder geval, als je ook nog tegelijkertijd andere programma's wil draaien.
Voor deinterlacing (Is dit niet eigenlijk off-topic?) heb ik erg veel programma's gebruikt en getest om te kijken wat voor mij het beste resultaat gaf. Begonnen bij de ingebouwde deinterlacer van Virtualdub. Daarna plug-ins deinterlace MAP, deinterlace smooth etc. Bij geen enkele had ik echt mooie resultaten (Ik was oude films van violisten aan het bewerken), waar ik bij snelle bewegingen niet echt goed van de 'kartelranden' afkwam. In plaats daarvan kreeg ik dat het beeld vaak toch iets meer onscherp werd. Daarna met After Effects (5.5) testen gedaan. De ingebouwde deinterlacer was in ieder geval niet beter dan de plug-ins van virtualdub. Misschien ben ik te kritisch, maar ik dacht dat het toch beter moest kunnen. Na een tijd verder zoeken kwam ik dus op reelsmart fieldskit uit. Bij fijnere strukturen en bewegingen van objecten die over elkaar gaan, heeft deze erg goede resultaten. Snel is hij niet op mijn computer, maar dat maakt mij niet zoveel uit.

Als je fieldskit in After Effects inzet, heb ik gemerkt dat het masker, om bijvoorbeeld randen weg te snijden, niet direct werkt met fieldskit. Via een pre-compose kun je dit oplossen. Ik geef even een korte workflow hoe je reelsmart fieldskit kunt inzetten in combinatie met een masker:

1.
Import DV footage (25 fps, seperate fields off, pix asp. ratio D1/DV pal 1.07)
2.
Make a new composition (Drag the file to the composition icon. This creates automatically a new composition with the correct length and settings and with the footage added)
3.
Use Mask (Window->Tools) to hide a part of the footage (Click on arrow to get the free transform points). These give horizontal and vertical moving possibility for the mask. (Use mask shape rectangle to create a usefull selection, and use right click on selection to enable this)
4.
Select layer->layer->Pre-compose...->Move all attributes into new composition (Name it X)

Now a new composition is being created, with all settings and specification from 3. It looks like all the settings have disappeared now in the current composition, which had been transferred to an intermediate composition (named X), from which the source material is being read now.

5. Apply fieldskit (Settings: 1 frame/frame, Lower first (For DV-Pal), Best 5 neigbours, 3 frames compare, large area)

Succes.

[ Voor 11% gewijzigd door w_m0zart op 26-09-2004 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Hmm, die deinterlace filter werkt echt goed, net even de demo geprobeerd. Dat probleem ook weer uit de wereld, thnx ;)

Ik heb dat Colossus even bekeken qua screenshots. Het ziet er dus idd naar uit dat het gewoon puur kleurveranderingen zijn, wat inhoudt dat dat met After Effects dus net zo moet kunnen.

Pagina: 1