Toon posts:

[C++]DOS grafische modus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb onlangs een zeer dikke pil gelezen over C++.
Zeer mooi boek alleen waar ik nu tegenaanloop is iets waar
dat boek denk ik niets aan kan doen, vooral omdat het niet
de nieuwste uitgave is.

Ik zit met het probleem dat ik niet weet waar ik naar
sommige dingen moet zoeken, er zijn zoveel mogelijkheden.
Het exacte probleem waar ik nu voor sta is de grafische dos
mode krijgen met behulp van een header file. Ik gebruik visual
c++ en heb getracht het voorbeeld over te nemen uit het boek,
echter #include <graph.h> werkt niet omdat hij de header niet
kan vinden.

Ik denk dat het het beste is om deze opgaven uit het boek
te skippen en verder te gaan met opgaven van internet, mijn
tweede vraag is dus, waar begin ik nadat ik alle info heb over
de aspecten van C++, ik heb workshops gekregen van een
kamaraad van mij over windows applications. Maar ik heb het
gevoel dat ik daar heel veel mee oversla.

Heeft iemand tips voor mij om iig de dos graphical modus aan
te krijgen?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik tik even een stukje om dit topic te kunnen volgen en tevens om bijval te geven. Ik heb zelf ook het gevoel dat er na de basis van cpp een enorm gat is en daarna zit je bij de experts :)

Zo heb ik zelf een topic gehad in A61 waarbij ik lekker lui om antwoorden heb gevraagd en dat ging prima totdat ik door de basics heen was. Daar zit je dan met je hello world.
Ik zelf zou het liefste willen leren hoe ik de audio in/out aan kon spreken via cpp. Maar ik zou werkelijk waar niet weten waar ik daarvoor moet beginnen. Welke libruaries nodig zijn, wat de voor en nadelen zijn etc. Hierdoor lijkt het soms wel onmogelijk om cpp te leren zonder instructeur. Dat kan ik me haast niet voorstellen, dus ik hoop dat er wat nuttigs gaat volgen uit dit topic :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Theadalus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-03 16:40

Theadalus

Nostalgist

Linkju:
http://www.free2code.net/...dos_graphics_with_c++.php

Algemeen:
Gewoon effe Google'n, als je dan niks kunt vinden over jouw onderwerp, dan zou ik er ook maar niet aan beginnen ;)

Computing...

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Er zijn hele mooie libraires zoals allegro die dit ook kunnen. Heb je daar al eens naar gekeken?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

dawuss schreef op 09 juli 2004 @ 00:57:
Er zijn hele mooie libraires zoals allegro die dit ook kunnen. Heb je daar al eens naar gekeken?
Support allegro DOS wel? :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

NMe84 schreef op 09 juli 2004 @ 04:05:
[...]

Support allegro DOS wel? :P
Ja, evenals linux en windows.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Het probleem waar je tegenaanloopt is dat je op een gegeven moment de 'taal' wel beheerst (tot op zekere hoogte), maar dat C++ ook alleen maar een taal is. Wil je systeemspecifieke dingen gaan doen zoals graphics, dan moet je gebruik gaan maken van de libraries die bij je systeem horen en deze zijn (terecht) geen onderdeel van C++. Wel kan je er in C++ op een vrij eenvoudige manier gebruik van maken; alles wat je nodig hebt is de juiste .h file en een .lib om tegenaan te linken.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Misschien een beetje flauw, maar je kunt beter zorgen dat je gewoon een up-to-date boek regelt :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

drm schreef op 09 juli 2004 @ 10:04:
Misschien een beetje flauw, maar je kunt beter zorgen dat je gewoon een up-to-date boek regelt :)
http://www.acceleratedcpp.com/

het probleem zit em echt in dat wat ná de basics komt. het vinden van de juiste lib's en hoe je deze moet gebruiken. Ik ben van mening dat dit gewoon een lastig gedeelte van het c++ leren is, omdat niemand je 1,2,3 kan uitleggen wat je nodig hebt.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

DOS-grafische modes moet je gewoon overslaan en niet mee gaan klooien: deprecated en zelfs binnen Windows-versies niet portable. De beste volgende stap als je op Windows wil blijven developen is om de Win32 API te gaan leren, en daarvoor is er maar 1 uberboek: Programming Windows, 5th Edition, liefkozend kortweg 'Petzold' genoemd door de kenners :)

@ blikje90: je hoeft geen enters in je posts te plaatsen, sterker nog dat leest irritant :) typ gewoon door en het forum wrapt je post gewoon voor je.

[ Voor 14% gewijzigd door curry684 op 09-07-2004 10:59 ]

Professionele website nodig?

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-04 16:10
Atgast schreef op 09 juli 2004 @ 00:13:
Ik zelf zou het liefste willen leren hoe ik de audio in/out aan kon spreken via cpp. Maar ik zou werkelijk waar niet weten waar ik daarvoor moet beginnen. Welke libruaries nodig zijn, wat de voor en nadelen zijn etc.
Afgelopen trimester hebben we op de uni PortAudio gebruikt. Werkt naar mijn mening redelijk gemakkelijk, maar vanwege het ontbreken van een referentiekader aan mijn kant is het goed mogelijk dat er veel fijnere libraries bestaan :)

Ontopic:
Ik zou het ook wel erg fijn vinden als er een site bestond waar een uitgebreid overzicht van bestaande c++ libraries te vinden is. Of bestaat deze en ken ik 'm niet?

[ Voor 14% gewijzigd door Limhes op 09-07-2004 13:10 ]

Verwijderd

Bij ons op school gebruikten we voor de dos c++ programma's (ook grafisch gebeuren) altijd Borland, dit is altijd goed bevallen, en borland had zelf altijd een goede help in zich zitten.

Verwijderd

Atgast schreef op 09 juli 2004 @ 10:33:
het probleem zit em echt in dat wat ná de basics komt. het vinden van de juiste lib's en hoe je deze moet gebruiken. Ik ben van mening dat dit gewoon een lastig gedeelte van het c++ leren is, omdat niemand je 1,2,3 kan uitleggen wat je nodig hebt.
Voor windows: Platform SDK en voor multimedia evt DirectX SDK.
Voor linux: Kernel & systeem headers in ieder geval, en SDK's van de toolkits die je wilt gebruiken.

Voor windows is het over 't algemeen erg makkelijk. De platformSDK bevat 99% van wat je over 't algemeen nodig hebt. Linux is wat rommeliger en daar moet je dus zelf je libs een beetje bij elkaar zoeken.
Uitvinden wat je nodig hebt is niet zo moeilijk meestal; kijk naar iets wat lijkt op wat je wilt maken en welke toolkits/libraries zij gebruikt hebben.

Bedenk wel dat dit NIETS meer te maken heetf met C++ leren. C++ is geen platformonafhankelijke taal, tenzij je alleen gebruik maakt van de standaard library, dus na het leren van de taal ga je bezig met het leren van platforms en toolkits. Dat is ook de reden dat er in C++ topics vaak in de titel iets staat als [C++/Win32] enzo...

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Limhes schreef op 09 juli 2004 @ 13:08:
[...]

Afgelopen trimester hebben we op de uni PortAudio gebruikt. Werkt naar mijn mening redelijk gemakkelijk, maar vanwege het ontbreken van een referentiekader aan mijn kant is het goed mogelijk dat er veel fijnere libraries bestaan :)
Het is een begin en misschien is het genoeg, thanks ik ga dit zeker even bekijken :)
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 13:46:
[...]
Bedenk wel dat dit NIETS meer te maken heetf met C++ leren. C++ is geen platformonafhankelijke taal, tenzij je alleen gebruik maakt van de standaard library, dus na het leren van de taal ga je bezig met het leren van platforms en toolkits. Dat is ook de reden dat er in C++ topics vaak in de titel iets staat als [C++/Win32] enzo...
Ik bedacht me inderdaad na het posten dat het eigenlijk niet meer over c++ leren gaat, maar zoals jij zegt, over het gebruiken van platforms en toolkits. Toch denk ik dat dit het grootste struikelblok is voor de meeste beginners.
Een werkende code schrijven is bij c++, hoe slecht deze dan ook moge zijn, niet al te moeilijk imho. Maar code schrijven die nuttig is en eventueel ook nog goed geschreven ook, tja....

Verwijderd

Topicstarter
Wauw, bedankt voor alle reacties. Het is me iig heel wat duidelijker geworden wat ik al had vermoed. Je moet weten waar en wanneer je welke libraries nodig hebt, alleen dit brengt mij weer op een volgende vraag:
Maakt het uit dat ik met virtual c++ werk of maakt dat niet uit zolang ik de header file(s) maar heb?
In het boek werd namelijk een duidelijk verschil met header files, en vervolgens functies die daaruit gehaald werden, gemaakt bij Borland en Microsoft compiler. Maar als ik het goed begrijp komt dat door de standaard libraries?

Iig bedankt voor de al gegeven (zeer gebruikelijke) hulp.

• MSalters
  • Laatst online: 09-04 22:08
Het verschil tussen Borland zit 'm niet direct in de standaard libraries. Dat is logisch, als je bedenkt wat "standaard" betekent 8)7 . De verschillen zitten veel meer in de Borland-specifieke en Microsoft-specifieke libraries, cq. de headers van die libraries.

Er zijn geen "standaard"grafische libraries, dus automatisch moet je dan iets anders kiezen. Nu zijn er wel niet-standaard libraries die het zowel op Microsoft als Borland doen, dus heel erg is dat ook weer niet.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat is al een mooi punt. Ik dacht na het boek gelezen te hebben dat header files een andere benaming is voor librarie files, maar dat is dus niet zo? Nu begrijp ik de verhouding tussen die twee dingen niet helemaal, maar ze hebbend us wel wat met elkaar te maken. Ik heb het boek ff nagetrokken maar ik kan librarie niet eens vinden in de index en begrippenlijst, terwijl ik weet dat het een goed boek is. Hij staat ook in de faq van programming & webscripting (Aan de slag met C++, Gertjan Laan). Het alleen 2e druk, ik weet niet of de nieuwere drukken daar wel op in gaan. Heeft iemand misschien een duidelijke uitleg over headers en libraries?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor die link btw

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Ooit ergens van het net geplukt:
source code file
The files which contains C or C++ code in the form of functions and/or class definitions

header file
Another form of source file. Header files usually are used to seperate the 'interface' description from the actual implementation which resides in the source code files.

object code file
The result of feeding a source code file through the compiler. Object code files already contain machine code, the one and only language your computer understands. Nevertheless object code at this stage is not executable. One object code file is the direct translation of one source code file und thus usually lacks external references, eg. the actual implementation of functions which are defined in other source code files.

library file
A collection of object code files. It happens frequently that a set of object code files is always used together. Instead of always listing all those object code files during the link process it is often possible to build a library from them and use the library instead. But there is no magic with a library. A library can be seen as some repository where one can deposit object code files such that the library forms a collection of them.

compiling
The process of transforming the source code files into object code file. C and C++ define the concept of 'translation unit'. Each translation unit (normally: one single source code file) is translated independently of all other translation units.

linking
The process of combining multiple object code files and libraries into an executable. During the linking process all external references of one object code file are examined and the linker tries to find modules which satisfy those external references.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Pagina: 1