Passieve koeling voor Celeron

Pagina: 1
Acties:

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-02 17:31
Mijn server moet stiller..
Is een C366@550 op een Abit BP6 (is door omstandigheden nog maar een single setup O-) )
Draait nu met een GlobalWin FOPxx, en die maakt een teringherrie.

De bedoeling is om er een koeler op te zetten, zonder fan. Dit moet volgens mij mogelijk zijn op deze cpu. Nu heb ik echter al flink gezocht, maar ik kan daar nergens bevestiging van vinden.
Zelf dacht ik om de Zalman CNPS-6000-Cu er op te zetten, en de bijgeleverde fan niet te monteren.

Afbeeldingslocatie: http://www.ocia.net/reviews/zalman6000cu/zalman1.jpg

Iemand die ervaring heeft met het passief koelen van een oude Celeron, of iemand die een betere koeler weet?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op 550Mhz zal het ding een kleine 30watt verstoken.
imho is dat zeer goed passief te koelen.

test het anders gewoon uit, die celerons kunnen heel wat hitte hebben, max is 85C, duurt wel effe voordat je daar aanzit.

zie de baluscsite: balusc.xs4all.nl onder de cpus.

Verwijderd

ik heb zo'n soort koeler... op een AMD 1700. Passief werd in binnen tien minuten te warm.(was wel heel errug stil :) ) dat fan erop en het was verholpen. Maar denk dat het bij zo'n soort celeron wel gaat hoor :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 23:08 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Helemaal 100% passief met zo'n overklok weet ik niet of het gaat lukken... Met een casefan erin die door de vinnen van de heatsink blaast wel.

Verwijderd

under-world schreef op 08 juli 2004 @ 23:10:
Helemaal 100% passief met zo'n overklok weet ik niet of het gaat lukken... Met een casefan erin die door de vinnen van de heatsink blaast wel.
tjah dan kan hij net zo goed dat fan er op leggen :7

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:02

OcGuru

Giulietta Qv

ja het kan wel,maar ik zal toch voor de zekerheid een Paps fan erop hangen :)

Bl44t

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 08 juli 2004 @ 23:06:
Op 550Mhz zal het ding een kleine 30watt verstoken.
imho is dat zeer goed passief te koelen.
Naar mijn mening is dat nog maar net passief te koelen.
En dan moet er ook wel een goede airflow aanwezig zijn.

Klok dat ding gewoon terug naar 366 Mhz zou ik zeggen, dan moet het in elk geval kunnen. Het is toch maar een servertje dus snelheid zal wel niet het belangrijkste wezen.

• UltraSub
Nou... tis een celeron die op standaard voltage right out of the box op 100mhz fsb liep.
Hij draait nu op 2.1V, omdat hij voor debian net niet stabiel genoeg was (of dat vermoeden had ik iig)
En jawel, ik heb de power nodig. Draait een php site op, die regelmatig digitale foto's resized. Doet op 366 7-8 seconden over een foto, en op 550 4-5 seconden.
Is net weer meegenomen als je zo'n site best veel gebruikt :P

Hmm... dus het zal er om hangen?

Edit:
Check this site ff. Een dude die een dual c466 (non-oc) passief koelt.
Aardig gemaakt, temp hangt op 35 graden op deze manier volgens hem.

[ Voor 21% gewijzigd door UltraSub op 08-07-2004 23:20 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Een grote fan op lage rpm geeft natuurlijk veeeel minder herrie dan een klein fannetje@hoge rpm. Met een Zalmanfanmate kun je de rpm regelen van je casefan die door de kast blaast. Ik koel op die manier 2 PIII's 866 bijna onhoorbaar. Helemaal passief worden ze toch iets te warm, maar mijn heatsinks zijn een stuk minder + dat een celly 366 hele ander koek is. Ik zou zeggen plak op die heatsink, start op en kijk in de bios hoe warm ie wordt. Check ook de max van die celly @ http://www.heatsink-guide.com/maxtemp.htm Komt ie in de bios tegen de maxTemp aan dan lukt het je onder full load 100% passief niet. Dan kun je dus het beste een grotere fan plaatsen op lage rpm (het principe van jouw setje :*) Je hebt ook best kans dat die Zalmanheatsink net genoeg warmte afgeeft maar zoals al aangegeven zal het er volgens mij ook om spannen....

[ Voor 17% gewijzigd door under-world op 08-07-2004 23:25 ]

• UltraSub
Ja, die Globalwin is met een 60 mm fan, op 5000 rpm. En die hoge janktoon ben ik zat.
Ik ben me bewust van het feit dat een grote fan op lagere rpm veel minder hoorbaar is, maar iedere fan die ik kan uitsluiten hier, is meegenomen natuurlijk.
Maar idd.. kwestie van proberen natuurlijk...

• under-world

under-world

ooh-la dots

Die heatsink is iig 1 van de betere op de markt voor jouw cpu. Met die waaier erop is een zuchtje wind :+ volgens mij al wel voldoende om met die overklok toch niet warm te draaien.
edit:
Je draait daar ook een zware overklok onderschat dat niet, ik zou eerst terugklokken voor ik 100% passief zou gaan koelen... Laag beginnen en kijken hoever je kan gaan tot je de ideale overklok/geluid/warmte verhouding bereikt hebt.

[ Voor 44% gewijzigd door under-world op 08-07-2004 23:39 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
op 1300 rpm hoor je die fan amper tot niet. :)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02 13:17
gewoon dat ding kopen, installeren zoals het hoort en dan met de fanmate terug draaien totdat de temp acceptabel is (waarbij er een kans is dat je de fan helemaal uit draait... (zeg maar dat ie niet meer draait :D))

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-02 20:24

WiD

Als je windows draait, kan je eens naar bp6fsb zoeken. Kan je dynamisch fsb aanpassen en de snelheid van de fan automatisch laten regelen naargelang de temperatuur. Gebruik het al jaren en werkt nog steeds lekker. Voor linux waren er dacht ik soortgelijke tooltjes, heb ik echter nooit helemaal uitgezocht.

'k Heb hier trouwes 2 FOP32's draaien en mijn maxtor hd maakt meer lawaai. Onder volle belasting hoor je de FOP's er echter wel bovenuit.

ff snel rekenen geeft zowat 36W voor die 366@550 bij 2.1V. Volledig passief ga je dat niet halen, met een kleine fan (of een trage grote) moet dat wel lukken.

[ Voor 56% gewijzigd door WiD op 09-07-2004 01:32 . Reden: aanvullingen ]

• AlterMann
  • Laatst online: 10-02 12:16
Ik heb een celly 433, kreng heeft een Spire whisperrock heatsink dr op.. Kwam er laatst achter dat de fan kapot was.. Hmm ff voelen, sink voelde beswel heel warm aan, bloedheet zelfs.. Maarja, das alweer 2 maanden terug, bakkie heeft een uptime van 135 dagen, dus is wel stabiel :P
Dusse.. Gewoon huge heatsink dr op, klaar :)
Met die zalman moet het iig wel lukken (ik koel er mijn xp2400 @ 2.15 ghz ook mee)

• UltraSub
@WiD:
Ik draai debian, en om de sensors onder linux uit te lezen kan ik lm-sensors gebruiken, maar dan moet ik een kernel-upgrade doen. De laatste 2x dat ik dat deed heeft lilo me de boel vern*kt. Heb ik even geen zin in om weer te doen. Draait net weer fatsoenlijk. Das wel balen, want die sensors had ik wel ff hard nodig nu denk ik..

Je draait 2 FOP32's (die draai ik dus ook) en je wilde zeggen dat je die niet echt goed hoort?? Man dat is een orkaan qua pitch :) Ja ik hoor ook mijn hd er bovenuit, maar om 24 uur die high pitch van die FOP's te horen ben ik goed zat.

Dus we bestellen gewoon die Zalman, en gaan het proberen.
Ik zal wel ff posten straks of het wat is geworden.
Thnx for all replies!

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-02 20:24

WiD

Ik gebruik dus bp6fsb, maar in debian is dat dus geen optie. Fans draaien hier op 1500rpm of zo, en ik hoor ze dus niet. Mijn hd maakt meer lawaai. Bij zware belasting komen ze er natuurlijk wel bovenuit, net als tijdens het opstarten. Dan lijkt het ff op een stofzuiger.

'k Zou toch proberen om lm-sensors aan de praat te krijgen. 'k Heb ooit zelfs een tooltje getest om in linux on-the-fly de fsb te veranderen. Ook dat werkte stabiel, dus het zou moeten kunnen.

Anderzijds, met die zalman is je probleem ook direkt opgelost natuurlijk.

Je kent waarschijnlijk www.bp6.com al wel. Er is daar ook een forum, en daar staan misschien wel interessante links voor jou. http://www.bp6.com/board/viewtopic.php?t=2235 is er zo eentje die gaat over het aan de praat krijgen van fancontrol in linux. Veel plezier ermee.

Verwijderd

Dat is gemakkelijk passief te koelen moet je zelfs geen goede heatsink voor hebben, ik deed met m'n vorige cellie 20° stressed :d met zo'n standaard heatsinkje, ik merkte dat hij passief draaide nadat ik gezien had dat m'n fan al een tijdje stuk was :p

Verwijderd

UltraSub schreef op 09 juli 2004 @ 08:18:
@WiD:
Ik draai debian, en om de sensors onder linux uit te lezen kan ik lm-sensors gebruiken, maar dan moet ik een kernel-upgrade doen. De laatste 2x dat ik dat deed heeft lilo me de boel vern*kt. Heb ik even geen zin in om weer te doen. Draait net weer fatsoenlijk. Das wel balen, want die sensors had ik wel ff hard nodig nu denk ik..

Je draait 2 FOP32's (die draai ik dus ook) en je wilde zeggen dat je die niet echt goed hoort?? Man dat is een orkaan qua pitch :) Ja ik hoor ook mijn hd er bovenuit, maar om 24 uur die high pitch van die FOP's te horen ben ik goed zat.

Dus we bestellen gewoon die Zalman, en gaan het proberen.
Ik zal wel ff posten straks of het wat is geworden.
Thnx for all replies!
Er bestaat ook nog zoiets als mbmon en xmbmon die heeft geen lm-sensors nodig.

• UltraSub
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 13:14:
Dat is gemakkelijk passief te koelen moet je zelfs geen goede heatsink voor hebben, ik deed met m'n vorige cellie 20° stressed :d met zo'n standaard heatsinkje, ik merkte dat hij passief draaide nadat ik gezien had dat m'n fan al een tijdje stuk was :p
Heb je het niet toevallig over de casetemperatuur, want ik heb een watercooling op die cellie gehad, en die deed kamertemperatuur.
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 13:39:
[...]

Er bestaat ook nog zoiets als mbmon en xmbmon die heeft geen lm-sensors nodig.
Thnx man! _/-\o_
apt-get install mbmon 8)

code:
1
2
Temp.= 38.0, 50.5, 53.5; Rot.=    0, 4560,    0
Vcore = 2.10, 1.52; Volt. = 3.33, 5.03, 12.28, -12.70, -5.00

Ik denk dus dat 38.0 de case temp is, en mun cpu op 50.5 zit met een fan op 4560 toeren. De 3e parm kan ik even niet plaatsen, want het is geen dual cpu meer. Maar omdat de fan in het 2e veld uitgelezen wordt, neem ik even aan dat de cpu de temp van het 2e veld daar is.
Systeem staat trouwens al een klein uurtje 2.6.6 te compilen, dus tis een top temp.

edit:
Hmm.. fluctueert toch wel.. nog steeds tijdens hetzelfde compile proces:
Temp.= 36.0, 44.5, 50.0; Rot.= 0, 4560, 0
Vcore = 2.10, 1.50; Volt. = 3.33, 5.05, 12.22, -12.53, -5.00

[ Voor 12% gewijzigd door UltraSub op 09-07-2004 14:10 ]

Verwijderd

Is de 3e niet de temp. van je chipset?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:03

Jimbolino

troep.com

ik heb wel eens mijn athlon xp1800 passief gekoeld, dwz: mijn koeler was stilgevallen...

hij werd wel erg heet, maar de pc liep niet vast, ook niet na een uur battlefield gespeeld te hebben :)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• UltraSub
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 16:02:
Is de 3e niet de temp. van je chipset?
Hmm.. Dit is idle:
Temp.= 31.0, 33.0, 40.5; Rot.= 0, 4500, 0

Zou de derde dan niet toch de cpu zijn?
Moeilijk.. moet ik dadelijk toch nog eens rebooten maar, en ff checken in bios.

Verwijderd

Hmm.. Dit is idle:
Temp.= 31.0, 33.0, 40.5; Rot.= 0, 4500, 0
Hier is de 1e MB, dan CPU, dan chip/sys

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 17:08 ]

Verwijderd

als je een bevestiging wil: Ik heb hier m'n p3 800MHz gekoeld met een Zalman cu6000 zonder fan en ik haalde hier mee een uptime van 4 weken non-stop tot dat m'n zusje dus de stroom dr af gooide :( 8)7 verdere koeling in de kast is alleen de voeding zo'n 300 Watt a-open met 120 mm

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 17:45 ]

Verwijderd

UltraSub schreef op 09 juli 2004 @ 14:06:
[...]

Heb je het niet toevallig over de casetemperatuur, want ik heb een watercooling op die cellie gehad, en die deed kamertemperatuur.
Nope, het kan natuurlijk wel zijn dat de tempsensoren van dat budgetbordje niet zo schitterend waren, maar het komt er op neer dat een cellie zeer goed passief te koelen valt, althans die toch.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 14:10 ]

Pagina: 1