Toon posts:

Beste manier om vsync volledig te disablen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het in the graphic options uitgezet (altijd uit), en in mohaa. Maar toch op een of andere manier is ie niet helemaal uit en krijg ik tearing als ik boven de 60 en onder de 60 fps speel. Zijn er misschien geen tools om dit goed uit te zetten.

Verwijderd

Onder OpenGL en Direct3D in de instellingen van je videokaart kan je hem uit zetten.

Dit was overigens best op te zoeken hoor :)

/edit
Ik heb het in the graphic options uitgezet
8)7 |:(

Dan zal er vast wel in je config van MOHAA staan dat je fps op max 60 blijft. Ik heb geen verstand van MOHAA maar met oa. CS heb je een fps_max command.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 23:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
neuh want ik ken al die commands, maar mn fps geeft bijvoorbeeld wel 150 ofzo aan maar het lagt op een of andere manier zonder vsync terwijl ik dit nooit aan heb gehad, ligt het misschien aan mn TFT monitor die in principe maar 60 tot 70hz aankan

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:52
Persoonlijk vind ik het nutteloos om VSync uit te zetten: je ziet toch niet meer dan 60 fps op je scherm. Beter kan je het zoeken in een of andere refreshrate fix, want 60Hz is ook niet alles. Bij gamen gaat het om framerate drops. Als je kaart gewoon flink wat reserves heeft en alles op 60fps rendert, is er nix aan de hand. Het enige wat je nadelig zult merken is de drops naar 30fps en lager.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 08 juli 2004 @ 23:07:
Persoonlijk vind ik het nutteloos om VSync uit te zetten: je ziet toch niet meer dan 60 fps op je scherm. Beter kan je het zoeken in een of andere refreshrate fix, want 60Hz is ook niet alles. Bij gamen gaat het om framerate drops. Als je kaart gewoon flink wat reserves heeft en alles op 60fps rendert, is er nix aan de hand. Het enige wat je nadelig zult merken is de drops naar 30fps en lager.
ja ok dat begrijp ik, maar het lagt onnodig terwijl ik die nooit eerder had

Verwijderd

Ik heb het in the graphic options uitgezet (altijd uit), en in mohaa. Maar toch op een of andere manier is ie niet helemaal uit en krijg ik tearing als ik boven de 60 en onder de 60 fps speel.
Uhhh, ligt dit aan mij maar volgens mij krijg je juist "tearing" als je V-sync uit hebt staan en met je framerate boven de refresh van je monitor uitkomt. Als ik v-sync aanzet komt de framerate niet meer boven de refresh van de monitor uit, en als de originele framerate minder is dan de refresh dan wordt de framerate gehalveerd t.o.v. de refreshwaarde.

Even voor de duidelijkheid: mijn tft staat op 75 hz. Ga ik nu Far Cry spelen met v-sync uit dan varieert mijn framerate van bijv. 40 tot wel 130 (zichtbaar met Fraps). Zet ik nu v-sync aan dan zie ik Fraps nog maar 2 waardes geven: 75 en 38. En af en toe loopt ie
snel tussen deze waardes heen en weer.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 05:49 ]

Verwijderd

Het verschill tussen 60 en 100+ fps merk je wel hoor, vooral in een fps like CS/ut whatever ;)

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Da's onmogelijk als de refreshrate van je monitor 60 hz is.

[ Voor 6% gewijzigd door Scyth op 09-07-2004 14:57 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

nee en ja :), ik heb 75hz freq en ik heb 90fps in Counter-strike 90 is ongeveer gelijk aan mijn horizontale refreshrate. Nu heb ik in cs geen last van verspringende lijnen in het beeld, wanneer ik het aantal fps verhoog naar 100 dan heb ik dat wel en is DUS het verschil te zien met meer fps.
Bij mij zuigd het dan weliswaar maar het zou maar net kunnen natuurlijk :)

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Verwijderd

tearing krijg je idd alleen als vsync uitstaat

heel simplistisch uitgelegd:

met vsync
beeldje wordt opgebouwd in framebuffer
wachten tot de monitor klaar is voor een nieuw beeldje
framebuffer wordt naar monitor gestuurd

zonder vsync
beeldje wordt opgebouwd in framebuffer
beeldje is klaar, maar het scherm is nog niet klaar voor het nieuwe frame
nieuw beeldje wordt opgebouwd in framebuffer
beeldje is half opgebouwd, de monitor moet een nieuw plaatje krijgen, dus half nieuwe, half oude plaatje wordt gestuurd naar monitor

dit is de tearing die je ziet

oplossing? verversingssnelheid monitor opschroeven (> 100 Hz zie je het bijna niet meer) of vsync aanzetten

(ik weet dat het technisch gezien bepaald niet correct is maar het is goed genoeg om het idee duidelijk te maken)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 22:25 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:33

Rmg

Speel cs of q3 maar eens op 60Fps en daarna nog eens op 100+ fps ( ok cs niet die kan maar tot 99 :P ) het ziet hetzelfde eruit maar het voelt 100% anders aan (zoek maar eens op 125Fps discussies over q3 over jumps wel kunnen maken met 125Fps en niet lager ;) )

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:52
Raz- schreef op 09 juli 2004 @ 22:29:
[...]

Speel cs of q3 maar eens op 60Fps en daarna nog eens op 100+ fps ( ok cs niet die kan maar tot 99 :P ) het ziet hetzelfde eruit maar het voelt 100% anders aan (zoek maar eens op 125Fps discussies over q3 over jumps wel kunnen maken met 125Fps en niet lager ;) )
Mja, sowieso draai je alleen 60fps als je een 15" TFT hebt, en zo'n ding stikt van de ghosting. Een beetje moderne TFT doet iig al 75Hz, dus heb je iig al 75fps ;)

Nogmaals, zorg ervoor dat je refreshrate omhoog gaat. Dat is beter voor de framerate, beter voor je ogen en beter voor de beeldkwaliteit.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:44
Dat is dus niet mogelijk, hij heeft een TFT en de daarbij horende maximale refreshrate van 60Hz (als het hoger kan geeft dit hoogstwaarschijnlijk niet een beter beeld en is het tevens alleen mogelijk bij een analoge aansluiting).

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Vsync uit is vaak tearing, aan nooit, echter,.. met v-sync zal je zoveel mogelijk triple buffering aan moeten zetten, want anders drop je framerate door de heft als die je refreshrate niet haalt.

Niet op voorraad.

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-03 19:09
vraagje tussendoor; hoe en waar zet je dat triple buffering aan?
Pagina: 1