[Elektrostaten] Signat 40w/70w

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik was vandaag bij de winkel 'Munts' en trof twéé ''Signat'' Elektrostaten aan. Eén setje van twéé elektrostaten kost 275EUR wat ik wel erg goedkoop vond :? . Ik nam even een setje mee naar huis om te horen hoe die dingen nu eigenlijk klonken, maar dat klonk LANG niet verkeerd zeg! Je zit helemaal niet echt meer zo vast aan de ''stereo-opstelling''. Ze waren maar iets van 3cm diep! :? Maar wel zo'n 45cm hoog, en 30cm breedt.

Naar mijn idee zat er een gewoon dome tweetertje in, en de woofer was niet tezien omdat deze bekleedt was met stof. De woofer was zo'n 13cm in de diameter. Ik stond behoorlijk te kijken van de basweergave uit die dunne metalen kastjes! Wel was duidelijk dat hij niet onder de 50Hz speelt, maar een mooie klank was zeker wel aanwezig!

Maar wat mij opviel was het merk ''Signat'', dit omdat juist Magnet de uitvinder was van Elektrostaten. Ook werd mij vertelt dat exact zo'n luidspreker setje normaal zo'n €800 zou moeten kosten. 8)7

Ik heb de ''boxen'' niet gekocht omdat ik eerst eens even wat meer over Elektrostaten wou weten, en heeft misschien iemand van jullie ervaring met ''budget-'' Elektrostaten? Overgins vind ik het wel raar dat het tweetertje gewoon een dome was.

Het speeltje weegt trouwens nog wel wat kiloo'tjes ;)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Barry|IA schreef op 08 juli 2004 @ 22:47:
Ik heb de ''boxen'' niet gekocht omdat ik eerst eens even wat meer over Elektrostaten wou weten, en heeft misschien iemand van jullie ervaring met ''budget-'' Elektrostaten? Overgins vind ik het wel raar dat het tweetertje gewoon een dome was.
Huh? Elektrostaten met een dome tweeter? Weet je zeker dat het echt electrostaten waren?

Waren het deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.signat-blackwidow.com/norm/home/signat/swing.jpg

of deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.signat-blackwidow.com/norm/home/signat/flat.jpg

dat zijn nl geen elektrostaten.. kan ook geen signat electrostaten vinden bij google?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 22:53 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Electrostaten hebben geen tweeters of woofers...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

een electrostaat heeft echt niks met een dome tweeter te maken. een electrostaat van 45x35cm lijkt mij wel instaat bas weer te geven, iig op een gelijke hoogte met een gemiddelde 13cm driver. Dus de optie van een hybride model valt dan ook weer af. Met andere woorden, wat heb je nu staan? heb je toevallig plaatjes?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

JT schreef op 08 juli 2004 @ 22:51:
Electrostaten hebben geen tweeters of woofers...
Electrostaten kunnen wel degelijk woofers hebben hoor, juist omdat het laag van een electrostaat zeg maar... eh.. ontbreekt.

Ik bedoel dan met 'electrostaat' de hele speaker, dus niet alleen de driver.
een electrostaat heeft echt niks met een dome tweeter te maken. een electrostaat van 45x35cm
Of ik weet er niets van af, of een electrostaat is vnl een hoge-tonen luidspreker met als zwak punt de bas.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 22:54 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

een electrostaat is een all-frequency speaker. Hij is alleen beperkt door z'n 'xmax' die is heel erg beperkt en dus is er veel oppervlakte nodig om bass te kunnen weergeven. Vandaar dat er hybride modellen zijn, waarbij de woofer het laag regelt. Maar aangezien ik vermoed dat een 45x35cm electrostaat net zoveel bas kan weergeven als een 13cm woofer lijkt het me stug dat het hier een hybride model of überhaupt een electrostaat betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan op 08-07-2004 23:01 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• andriess
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hmm ff gegoogled en ik vond deze site van "Sygnat" is niet signat.. :P maar ze maken wel elektrostatische koptelefoons.

Klik!

Dus maybe is het een typo van TS (wat zomaar kan gebeuren.. :)) Maar pics zouden wel handig zijn, ben benieuwd.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 22:54:
[...]

Electrostaten kunnen wel degelijk woofers hebben hoor, juist omdat het laag van een electrostaat zeg maar... eh.. ontbreekt.

Ik bedoel dan met 'electrostaat' de hele speaker, dus niet alleen de driver.
Ik doelde wel op alleen de driver :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Electrostaten zijn weergevers waarbij een heel dun metalen membraam dmv hoge spanning word bewogen .
http://www.martinlogan.com/art/esl_diagram_lg.jpg

Manetostaten doen hetzelfde alleen zonder hoge spanning maar met een magnetisch veld waarin het membraam trilt. (magnepan)

Elektrostaten hang je dus aan het licht net :)

http://www.audiostatic.com/dcm5.html
Dit zijn dus echte en tsjek de specs:
AC input :200/110 Volts

De speakers van de TS lijken mij geen van beide omdat dit soort speakers meestal high end zijn en daar dus ook een bijbehorend prijskaartje bij hoort. igg (veel) meer dan wat TS verteld.

Electrostatische speakers (ook magnetostatisch) hebben dus een heel dun membraam dat superlicht is en als zodanig heel snel en nauwkeurig kan trillen, met als gevolg dat
de midden en hoge frequenties (snelle en kleine trillingen) zeer zuiver weergegeven kunnen worden.
Het laag echter vraagt gewoon om lompe kracht om veel lucht te verplaatsen en dat gaat lastig met een ultradun membraan.
Dit kan ondervangen worden door of een groot electrostatisch oppervlak te nemen
(een speakers van 2 bij 1 meter bv) of bij kleiner behuisden er een conventionele woofer bij te hangen.

Er zijn ook hele mooie electrostatische tweeters (ribbontweeters) die je zou kunnen gebruiken in een speakers (hoog is ongeevenaard van een electrostaat)
maar dit is dan alleen een tweeter (in een verder standaard box dus met een laag unit en/of een mid) en die zijn vaak gefilterd als tweeter.
Een echte electrostaat (of magnetostaat) is eigenlijk een full range speaker dus zonder filters ed.

Conclusie: zolang er geen lichtnetsnooer aan zit om je boxen aan de stroom te hangen is het GEEN electrostaat

[ Voor 7% gewijzigd door guidooo op 09-07-2004 09:22 ]

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ribbon tweeter is geen electrostaat voor zover ik weet, maar een andere techniek, nl. ribbon...

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

ik wou laatst ook een set magnepan kopen. er werd me meteen even bij vermeld dat er een zeer snelle versterker van minimaal zon 4000 euro aan moest hangen. :o :o :o

ik heb ze toch maar niet gekocht.

dezen dus:

http://www.magnepan.com/1...6/magazines/mmgw_mmgc.htm

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Idd een ribbon is geen electrostaat maar hanteerd wel hetzelfde principe met een dun membraam daar ging het mij om .

Magnepan speakers moet je met een beetje knappe amp al kunnen aansturen, daar hoef je echt geen 4000 euri voor neer te tikken.
Aan de andere kant is een goede amp wel beter om het optimale eruit te halen

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Het gaat om deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.signat-blackwidow.com/norm/home/signat/flat.jpg

5275 per setje van twéé, maar ik betwijfel of het wel echte elektrostaten zijn, elektrostaten staan bekend om hun goede spreiding en hun matige basweergave. Goede verspreiding met een dome tweeter :? Maar de matige basweergave klopt wel! ;)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JT

JT

VETAK y0

Nogmaals, dat zijn geen elektrostaten. Elektrostaten hebben geen tweeters. En een goede spreiding van het geluid is best mogelijk met dome tweeters.

Ecodan warmtepomp

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54
Het is geen electrostaat maar een gewone speaker, 2 weg bassreflex kast met 13cm standaard woofer en een dome tweeter. Ze hebben duidelijk concessies gedaan om ze zo plat te krijgen dus mijns inziens kun je voor dat geld wel iets beters krijgen. 800 euro zijn ze al helemaal niet waard.

• andriess
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MUSTIS schreef op 09 juli 2004 @ 10:55:
ik wou laatst ook een set magnepan kopen. er werd me meteen even bij vermeld dat er een zeer snelle versterker van minimaal zon 4000 euro aan moest hangen. :o :o :o

ik heb ze toch maar niet gekocht.

dezen dus:

http://www.magnepan.com/1...6/magazines/mmgw_mmgc.htm
offtopic:
Hmmm.. Nah ik heb hier thuis ook twee maggies staan (0.5QR), deze zijn al heel goed aan te sturen met een H/K AVR 2550.
Pagina: 1