Toon posts:

Alpha Xl 300

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een Alpha XL 300 gekregen.
Met dit er allemaal nog in:
Moederbord, proccesor 266 mhz, 256 mb ram, 1,5 gb hardeschijf scsi,
2 gb hardeschijf scsi, videokaart, netwerkkaart

Maar wat kan ik hier nou allemaal mee?
Er zit namelijk geen besturingsysteem op. En op het moederbord zit geen ide aansluiting alleen een scsi.

Verwijderd

Volgens mij stond hier iets waarmee ik menig tweaker heb gekwetst.

Je kunt hem hooguit als server of speeltje gebruiken. Programma's, spellen en andere applicaties van deze tijd draaien er niet meer op.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 23:02 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als er een 266 MHz processor in zit dan is het een XL266 B) Ik heb er zelf ook een staan :P
Je kan er Linux op zetten (er zijn een aantal distro's met Alpha ondersteuning) of Windows NT 4.0 (heeft Alpha-support op de CD) Er zijn ook beta's van Win2000 met Alpha-ondersteuning heb ik begrepen, maar het is me helaas nog niet gelukt om die te bemachtigen :( En van Linux krijg ik niet eens de installatie op gang :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
@demoniac
Oh maar in het bios staat 266 mhz en op de voorkant van de kast staat Alpha XL 300 :? maar jah dat doet er ook niet toe. :)

Ik had ook al gevonden dat er dus linux op moest of windows nt. Maar ik heb hier geen scsi cdromspeler. Is er een anderre manier om er een os op te zetten?

@Eraser
Als het een gewone computer was dan had ik deze vraag ook niet gesteld. Maar het is dus een alpha en die zijn 64 bit zo ik op internet had kunnen vinden. En er draaien dus de meeste programma's ook niet op.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Nijn, ik heb nog 2 van die CD-ROM spelers liggen (Toshiba 4 speed, in de doos met reserve onderdelen :P) waar ik niks mee doe, als je de verzendkosten betaalt wil ik er wel eentje opsturen :) Zonder CD-ROM speler lijkt het me zo ongeveer onmogelijk om er een OS op te krijgen ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
En die zijn dus wel SCSI? En zou het dan ook mogelijk zijn om er een mp3 bak van te maken?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is vast wel te doen om er een MP3 bak van te maken. En ik denk dat je ook nog wel ergens aan de Alpha versie van NT4 kunt komen...als ik me niet vergis stonden die namelijk samen op de install disk. Ik heb hier iig NT SBS 4 / 4.5 liggen...en daar zit keurig een Alpha disk bij. Ben alleen al tijden op zoek naar een leuke Alhpa machine - maar aangezien ik er niks voor wil betalen is er nogal lastig aan te komen.
Overigens is het een vergissing dat alle Alpha-procs 64 bit zijn - dat zijn bij mijn weten alleen de nieuwe, de oude draaien voor zover ik weet op 32 bit

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

nt4 erop, en kijken of je tussen de abbandon-ware nog de alpha versie van winamp kunt vinden (alpha cpu type, niet alpha stadium), heb ik zelf vroeger wel mp3's mee gedraaid op een alpha, tegenwoordig toch maar linux erop :)
Als je moeite doet is het prima te vinden op internet hoe je linux erop krijgt, echter zul je vaak pas bij de 3e uitleg het aan de praat krijgen (veel howto's zijn van toepassing op hele oude distro's, zonder daar melding van te maken, en bij nieuwe distro's werkt het vaak anders). Je zou gentoo kunnen proberen, alhoewel compilen op een alpha nogal traag is (die types alpha's dan)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aaarghh!!!!!!!!!!!!!!!!! 8)7 8)7

Ik zit hier al tijden op zoek te gaan naar een betaalbare Alpha bak, krijg jij er zomaar eentje in de schoot geworpen zonder dat je weet wat ermee te doen en dan wil je'm als MP3 bak gebruiken :X :D

Even op een rijtje:

- de DEC Alpha was de eerste algemeen verkrijgbare 64 bit CPU
- qua FPU performance per MHz is het nog steeds niet overtroffen, dit is op dat vlak vergelijkbaar met een vroege P3
- qua ALU niet zo spectaculair, maar meer dan gelijk aan een PPro/P2 op gelijke clock
- veel van de Alpha architectuur is door AMD in gebruik genomen (de EV6 FSB van de Athlon komt er rechtstreeks vandaan, veel van de FPU kracht van de Athlon is geholpen door Alpha ideeen), andere delen zijn via Compaq en HP bij Intel en de Itanium terechtgekomen.
- je _KUNT_ er WinNT4 of Linux op draaien, maar OpenVMS is de native OS voor deze bakken. Ultrix True64 schijnt ook nog eens te werken :z

Edit: hmm, ARC only, dan vallen (zonder extreme kunstgrepen) VMS en Tru64 af
- SCSI is veel flexibeler/uitbreidbaarder dan IDE, iig is zelfs SCSI-I MP3 geschikt
- om het in de tijd te zetten- toen deze bak uitkwam was de snelste Pentium de P200 of de PPro 180, een Alpha was misschien duurder, maar er was op dat moment geen single CPU die in de buurt kwam qua performance.

Zelf zou ik een Alpha gebruiken als serverbak of excentrieke desktop (naast m'n Sun Sparcstation 20 en m'n SGI O2), maar iig is hij RUIM voldoende voor MP3 bak (maar vreet hij wel MASSA's stroom daarvoor- dan ben je beter af met een late 486 ofzo, die kan het ook :z )

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 09-07-2004 18:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Valt mee hoor, AMD heeft inderdaad de EV6 architectuur overgenomen. Bovenstaand systeem heeft uit mijn hoofd een EV45 core, welke _net_ iets beter is als de EV4 core die op alle std. AXP-pci bordjes van de HCC enige jaren terug zaten. Daarna kwam de EV5, welke inderdaad redelijk vergelijkbaar is (overal zou ik een 266 EV5 naast een PII400 zetten ter vergelijking, dat lukt met de EV45 266MHz zeker niet), gevolgd door de superieure EV56, en daarna kwamen inderdaad paradepaartjes EV6 en EV7, waarna er een guilotine van stal gehaald werd helaas :'(

Verwijderd

Topicstarter
Jah maar als serverbak heb ik er ook niet veel aan hooguit om te downen. Dat kan dan nog wel. Verder nog iets leuks wat je hier mee kunt doen iemand??

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
dion_b schreef op 08 juli 2004 @ 22:47:

- je _KUNT_ er WinNT4 of Linux op draaien, maar OpenVMS is de native OS voor deze bakken. Ultrix schijnt ook nog eens te werken :z
- Niet Ultrix maar Digital Unix / OSF / True64 is de unix smaak voor alpha's. Ultrix was voor de
MIPS gebaseerde Digital H/W.
- OpenVMS moet je specifiek de Alpha versie van hebben, ook dat begon oorspronkelijk op mips machines. maar of je dat wil ....

Installatie zonder cdrom kan best, bijv. Debian linux :
- bootflop erin, eventueel floppy met modules, en verder vanaf het net installeren.

"bootstrapping" kan nogal lastig zijn, afhankelijk van de firmware die erop staat,
de "ARC" firmware, origineel voor het booten van NT, of de "srm" firmware, meer een traditionele
unix bootprompt. Maar daar vind je best veel instructies voor terug in bijvoorbeeld de installatie manuals voor linux op de alpha.

Ik zou zelf linux erop zetten, dat is het meest up-to-date , microsoft is al jaren geleden gestopt met NT voor alpha's .

/me heeft 3 alpha's: 1x 166 Mhz 21066 (multia) 1 x 233 Mhz 21066 "noname oem bordje"
en een 533Mhz 21164sx , woei !

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1