Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Waarom worden er hier zoveel bestaat god / bestaat god niet topics geplaatst???

Gewoon eventjes een vraagje van een niet-gelover.

Volgens mij geloof je toch in god / allah / buddha etc. of je gelooft er niet in, waarom dan zo´n topic openen als bestaat god??? want naar mijn idee heb je een aantal gelovigen die het niet kunnen verklaren waarom ze geloven en de niet-gelovigen die niet kunnen verklaren waarom ze niet geloven ( LET OP HEEL ERG SIMPEL GEZEGD !!!)
Naar mijn idee komen deze 2 groepen in principe ( uitzonderingen daargelaten ) nooit in het reine met elkaar, omdat hun beginselen gewoon verschillen.

Dit is dus gewoon even een vraag waarom er elke 2 weken een bestaat god (wel of niet ) topic geopend word terwijl de mensen het volgens mij toch niet eens worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Discussiëren en wat leren over ieder's standpunten is heerlijk.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een ongelovige kan toch moeilijk gaan geloven als hij niks erover leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Maar om dit elke 2 weken te herhalen ???

Mijn idee is ( na een aantal topics te hebben gelezen ) dat de hoofdpunten toch wel zijn behandeld, dus zie ik het persoonlijk als een herhaling van standpunten die al lang en breed uitgesproken zijn.

Mijn idee is toch vooral, als God wel bestaat dan heb ik waarschijnlijk een groot probleem bij de laatste berechting (precieze naam weet ik ff niet ), en als god niet bestaat dan heb ik weer geen idee hoe de big bang ontstaan is. Oftewel Niet iets waar ik me nu druk over moet maken, want wat er ook gebeurt als ik dood ga ik weet het nooit zeker ( tot ik dood ben ) en ik heb ook niet echt d behoefte om dat nu te weten.

P.S. Ik erger me ook aan Jehova´s getuigen die circa 1x per 1/2 jaar hier aan de deur komen. Ik vind het fantastisch dat iemand iets heeft waar hij zelf in gelooft, maar val mij daar niet mee lastig, en zeker niet als ik al 2 jaar zeg dat ik geen interesse heb in het geloof. Maar die Jehova´s blijven maar terugkomen ( alhoewel ik er wel bij moet zeggen dat er wel rekening met mij wordt gehouden, mijn buurvrouw krijgt ze ong. 1x per maand over de vloer maar zij gelooft ook in god )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 21:47:
En naar mijn idee kan een gelovige toch nooit aan zijn idee van de bijbel / koran volhouden als hij kijkt naar wat er in deze tijd allemaal gebeurt ( gij zult niet doden, behandel uw naaste zoals u zelf behandeld wilt worden etc. etc. ( niet letterlijk uit een geschrift, maar vrij geintepreteerd ) ).
Maar dit is dus precies mijn punt, jouw reactie en deze reactie daar weer op.

Naar mijn idee is dit gewoon een zinloze discussie maar heb geen idee wat de meeste mensen hierover vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is nu eenmaal iets waar lang over valt te discusseren...

'zoveel' topics zijn er toch niet? Voor zover ik weet is er één centraal topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het niet zo dat men niet kan verklaren waarom ze zelf wel of niet geloven, maar mensen kunnen niet verklaren waarom een heleboel intelligente mensen het tegenovergestelde denken dan hetgene dat zij denken.

Stel je bent ergens van overtuigd, maar een heleboel mensen waarvan je vindt dat ze over het algemeen intelligent zijn, zijn van het tegenovergestelde overtuigd ondanks het feit dat ze dezelfde informatie hebben als jij. Dit is een reden om te gaan twijfelen aan je eigen overtuiging en/of te proberen de andere te laten twijfelen aan zijn overtuiging om te kijken of diegene wel goed heeft nagedacht over de beschikbare informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 21:51:
Het is nu eenmaal iets waar lang over valt te discusseren...
Meestal komt het neer op een wellus-nietus "discussie" en sommige mensen kunnen dat inderdaad heel lang volhouden.
'zoveel' topics zijn er toch niet? Voor zover ik weet is er één centraal topic?
Het zijn er ondertussen zoveel dat ik meestal uit W&L wegblijf, ik heb het allemaal al 3 keer voorbij zien komen en nieuwe argumenten heb ik al een tijdje niet meer gezien.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Het enige probleem wat ik met al die god topics heb ( ja generaal, misschien dat het mijn idee is, maar ik zie er geregeld weer een nieuwe voorbij komen en net gezocht en toen kwam ik toch een schrikbarend aantal tegen ) is dat ik het idee heb dat de ene partij ( gelovige / ongelovige ) de andere probeert te overtuigen van iets waar zij van overtuigd zijn. En dat is iets waar ik geen behoefte aan heb, ik respecteer ongelovigen en gelovigen net zoveel ( zolang mij maar niet gelovig proberen te maken ).

Gewoon een kwestie van algemeen respect wat ik juist in de god topics mis, natuurlijk iedereen wordt wel a persona met respect behandeld, maar ondertussen toch iemand proberen te overtuigen van jouw gelijk vind ik niet echt respect voor de ander zijn geloofsovertuiging hebben. Gewoon laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Mr. Liu schreef op 08 juli 2004 @ 21:56:
[...]

Meestal komt het neer op een wellus-nietus "discussie" en sommige mensen kunnen dat inderdaad heel lang volhouden.

[...]

Het zijn er ondertussen zoveel dat ik meestal uit W&L wegblijf, ik heb het allemaal al 3 keer voorbij zien komen en nieuwe argumenten heb ik al een tijdje niet meer gezien.
punt 1 is precies wat ik bedoel.
En punt 2 is juist de reden dat ik dit topic start, persoonlijk voor zover ik weet nog nooit iets in W&L gepost, maar het lurken wordt steeds minder leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, hoe je het nou wend of keert, zo via GoT kan je geweldig makkelijk over dit soort dingen praten. En iedereen denkt na over dit soort dingen. Tenminste, dat neem ik aan. Want heel veel mensen willen zekerheid in hun leven. En discussieren neemt de onzekerheid niet weg, maar soms door het standpunt van andere mensen te zien wordt er soms wel meer duidelijk. (maar dat gaat dan meer over Bijbel uitleg etc. dus dat is niet helemaal on-topic :) )
Mijn idee is toch vooral, als God wel bestaat dan heb ik waarschijnlijk een groot probleem bij de laatste berechting (precieze naam weet ik ff niet ), en als god niet bestaat dan heb ik weer geen idee hoe de big bang ontstaan is. Oftewel Niet iets waar ik me nu druk over moet maken, want wat er ook gebeurt als ik dood ga ik weet het nooit zeker ( tot ik dood ben ) en ik heb ook niet echt d behoefte om dat nu te weten.
Ik persoonlijk geloof wel in God. En ik kan jouw niet afdwingen dat te doen. Sterker nog: ik geloof dat je dat niet moet doen. En waarom zou jij een groot probleem hebben op de Grote Dag? Omdat jij nooit/niet hebt willen geloven dat God bestaat? Dan zou ik persoonlijk geen rust hebben, maar dat is weer een ander verhaal. En dan ben je precies bij het punt waar jij dit topic over hebt geopent: want in de meeste discussies wordt dat besproken: God bestaat wel/niet.... hoe bewijs je dat?

Daarom wordt mensen gevraagd die niet geloven; hoe bewijs je dan dat God niet bestaat. En wordt er aan mensen gevraagd die wel geloven: hoe bewijs jij dan dat God wel bestaat?

En zo krijg je een heen en weer spelletje. Wat veel GoTters een boeiende discussie vinden... Kijk maar naar het grote aantal topics!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 22:02:
Kijk, hoe je het nou wend of keert, zo via GoT kan je geweldig makkelijk over dit soort dingen praten. En iedereen denkt na over dit soort dingen. Tenminste, dat neem ik aan.
Sorry, ik hoor niet bij iedereen, ik was er op mijn 10e al uit dat ik nooit uit de vraag zou komen wat er na de dood zou komen dus hou ik me er ook niet meer bezig, of er wel of niet een God is, ik zie het wel...
[...]

Ik persoonlijk geloof wel in God. En ik kan jouw niet afdwingen dat te doen. Sterker nog: ik geloof dat je dat niet moet doen. En waarom zou jij een groot probleem hebben op de Grote Dag? Omdat jij nooit/niet hebt willen geloven dat God bestaat? Dan zou ik persoonlijk geen rust hebben, maar dat is weer een ander verhaal. En dan ben je precies bij het punt waar jij dit topic over hebt geopent: want in de meeste discussies wordt dat besproken: God bestaat wel/niet.... hoe bewijs je dat?

Daarom wordt mensen gevraagd die niet geloven; hoe bewijs je dan dat God niet bestaat. En wordt er aan mensen gevraagd die wel geloven: hoe bewijs jij dan dat God wel bestaat?

En zo krijg je een heen en weer spelletje. Wat veel GoTters een boeiende discussie vinden... Kijk maar naar het grote aantal topics!
Waarom ik denk dat ik een probleem met bij het laatste oordeel zou hebben blijft een hele tijd nog prive (NOPI). Maar laat ik er dit over zeggen het feit dat ik niet in God geloof is in dit geval echt totaal 100% niet belangrijk.

Dat heen en weer spelletje dat bedoel ik juist. Alle hoofdpunten zijn volgens mij wel besproken onderhand, je kan best wel gaan zitten discusieren over of noach wel echt 2 termieten op zijn ark had meegenomen, maar dit lijkt mij niet relevant voor de gelovigen en niet relevant voor de ongelovigen, dus oftewel waar gaan de meeste god discussies nog over, alles is wel gezegd en na te lezen, en ik hoop dat de meeste mensen toch wel het welles/nietus stadium voorbij zijn ondertussen.

Dus aub hou op met die God discussies, het is toch alleen maar verpsilde moeite en alles wat belangrijk was is al gezegd. IMHO

En vind jij een discussie nog boeiend als je alle argumenten al 10x bent tegengekomen??? als dit zo is dan vind ik heel knap van jou, maar ik word er persoonlijk een beetje moe van.

[ Voor 5% gewijzigd door Gomez12 op 08-07-2004 22:15 . Reden: Niet alles gelezen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Liu schreef op 08 juli 2004 @ 21:56:
Tsja.. W&L is in mijn ogen een beetje doodgemodereerd.. de modjes hebben een erg hoog niveau, zijn ongetwijfeld ook gegroeid door de jaren heen. Is niets mis mee, maar het lijkt mij 'out of range' voor GoT.

Ik zie momenteel maar 2 topics in W&L, het 'bestaat god' topic en dit topic. Je zou dus kunnen zeggen dat 100% over god gaat idd :P

Wat betreft je andere opmerking heb je geheel gelijk. Ik heb ook wel eens deelgenomen aan de 'bestaat god' discussie maar het is water naar de zee dragen. Telkens dezelfde argumenten en als je er net één ontkracht is komen ze met een nieuw stuk bijbel aanzetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 22:36:
[...]

Tsja.. W&L is in mijn ogen een beetje doodgemodereerd.. de modjes hebben een erg hoog niveau, zijn ongetwijfeld ook gegroeid door de jaren heen. Is niets mis mee, maar het lijkt mij 'out of range' voor GoT.

Ik zie momenteel maar 2 topics in W&L, het 'bestaat god' topic en dit topic. Je zou dus kunnen zeggen dat 100% over god gaat idd :P

Wat betreft je andere opmerking heb je geheel gelijk. Ik heb ook wel eens deelgenomen aan de 'bestaat god' discussie maar het is water naar de zee dragen. Telkens dezelfde argumenten en als je er net één ontkracht is komen ze met een nieuw stuk bijbel aanzetten :P
*kuch* Terraforming met behulp van nanobots :P Moet er zelf ook nog een reply voor gaan bakken, ff de tijd nemen om er goed voor te gaan zitten :X

In de wetenschap gebeuren ook op dit moment genoeg leuke dingen om over te discussiëren, het geloof is al behoorlijk veel behandeld ja :) En anders is er nog wel op science-fiction terug te grijpen, daar zijn nog duizenden onderwerpen van onaangeroerd of zelfs nog niet ontdekt.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is wat ik zie als ik op W&L klik:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/36670/full.jpg
(klikbaar)

Zal mogelijkerwijs een instelling in React zijn, maar staat bij mij op default. Dit is dus wat het gros ziet (als ze de ouderwetse template gebruiken).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Oh, dat weet ik wel, maar de mensen die W&L volgen kijken heus wel verder terug dan 2 dagen ;) Dus die zetten de counter onderin van ....laatste 2 dagen op wat anders. In sommige discussies/topics werd wel eens 4 of 6 dagen lang niet gepost, en dan komt er weer eens een reply.

Van die rustig voortkabbelende discussies, ideaal :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
met stom (de generaal dus)
dat is ook wat ik in W&L zie.
Gomez12 schreef op 08 juli 2004 @ 21:47:
Ik vind het fantastisch dat iemand iets heeft waar hij zelf in gelooft, maar val mij daar niet mee lastig, en zeker niet als ik al 2 jaar zeg dat ik geen interesse heb in het geloof.
Mensen veranderen, en wat zou jij doen als je gelooft dat iemand op weg is naar de hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Als ik zulke topics lees komt er steeds een vraag bij me op: Wat verstaan mensen onder god? Vooraleer deze vraag is beantwoord heeft het in mijn opinie geen nut om erover te discussiëren omdat gelovers enkel herhalen wat al zoveel generaties verteld wordt over god zonder dat er verder over nagedacht wordt.
Een kleine kantekening hiebij is dat de dogma's die hierbij aangelhaald worden al eeuwen gebruikt worden om de gewone man angst bij te brengen zodat ze mooi in het gareel blijven lopen en zeker niet opstandig worden. Ook valt het me op dat mensen die 'geloven' steeds teruggrijpen naar regeltjes om hun gelijk te bewijzen terwijl hun heilige bijbel (of Jezus) toch commentaar leverde op de Farizzeërs omdat deze hun geschreven regels belangrijker vonden dan menselijk mededogen. Een contradictie als je het mij vraagt.

Volgens mij zijn de meeste religies gestart vanuit de filosofie dat als mensen elkaar niet meer kwetsen er een utopische leefwereld gecreëerd wordt waarin iedereen gelukkig is => een 'hemel'. (Denk hierbij aan de geschifte geesten die zo geworden zijn door ongelukkige situaties in hun jeugd.) Deze grondbeginselen zijn door de menselijke eigenschap machtswellust uitgegroeid tot een machtsapparaat dat totaal aan zijn grondbeginselen voorbij gestreeft is en nu enkel nog gebruikt wordt om zoveel mogelijk macht te behouden (De Kerk) en hierbij de onderdanen zoveel mogelijk onwetend te houden (de bibliotheek met verboden boeken van het vaticaan).

Is er meer dan wij mensen kunnen waarnemen? Ik ben ervan overtuigd van wel, het zou nogal naïef zijn om aan te nemen dat wij de perfecte creatie zijn en alles wat er om ons heen gebeurt met onze 5 zintuigen kunnen waarnemen. Is dit wat gelovigen onder god verstaan? Ik weet het niet, maar bij mij heeft de naam God een negatieve bijklank die hij door de eeuwen heen heeft verdiend.

* TrickShot is een beetje offtopic gegaan => sorry

[ Voor 3% gewijzigd door TrickShot op 08-07-2004 23:02 ]

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed, iedereen zijn mening. ik dwing niemand een mening op :) dat moge duidelijk zijn uit mijn posts. (lees: mijn posts in W&L)
Ik vind persoonlijk dat je niet genoeg kan discussieren over God. Maar het is wel zo dat vele punten al veel langs zijn gekomen. (ik weet het, ik ben nog geen half jaar geregistreerd maar dat maak ik op uit de oude en de nieuwe topics)

Maar, er zijn geweldig veel nieuwe users in een week. Ik weet niet precies hoeveel maar dat doet er ook niet toe.. als het er maar veel zijn :)
en er is natuurlijk niks tegen nieuwe users: integendeel, deze mensen kunnen het forum op den duur zelfs heel anders maken. Ik bedoel niet de lay-out ofzo :) maar het sfeertje dat op GoT hangt.

Deze mensen hebben ook soms een hele andere mening over dingen die met het geloof te maken hebben. En willen toch graag hun verhaal doen. Maar meestal gaat het over dezelfde dingen.
Maar wat is daar nou op tegen? Houd je niet van dit soort discussies moet je niet in W&L komen... Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Gomez12 schreef op 08 juli 2004 @ 21:32:
Waarom worden er hier zoveel bestaat god / bestaat god niet topics geplaatst???
Dat worden er niet. Er wordt 1 centraal topic voor gebruikt, omdat er van tijd tot tijd gelovigen (zie de recente draad van MrS) binnenstommelen die het antwoord weten (Hij bestaat!) of atheïsten (kom er even niet zo gauw op, gebruik de fijne search :) ) die het antwoord ook weten. Beter alles bij elkaar vegen dan 20 topics waarin je de hele tijd mag zoeken.
Gewoon eventjes een vraagje van een niet-gelover.

Volgens mij geloof je toch in god / allah / buddha etc. of je gelooft er niet in, waarom dan zo´n topic openen als bestaat god???
Omdat er hele goede argumenten voor of tegen te verzinnen zijn. Waarom ben ik als ik (weliswaar liberaal) katholiek opgevoed ben toch uiteindelijk bij atheïsme geëindigt? Als ik me het nooit had afgevraagd was dat niet gebeurd.
want naar mijn idee heb je een aantal gelovigen die het niet kunnen verklaren waarom ze geloven en de niet-gelovigen die niet kunnen verklaren waarom ze niet geloven ( LET OP HEEL ERG SIMPEL GEZEGD !!!)
Oh, een hele hoop gelovigen en niet-gelovigen kunnen het haarfijn verklaren. Dat heet apologetiek (bij de gelovige kant). Ik weet niet of er een speciale term bestaat voor het excuses verzinnen voor atheisme, maar aan de andere kant is er vanuit atheïsme geen verplichting tot "evangeliseren".
Naar mijn idee komen deze 2 groepen in principe ( uitzonderingen daargelaten ) nooit in het reine met elkaar, omdat hun beginselen gewoon verschillen.
Tuurlijk wel. Een hele hoop mensen zijn van hun geloof afgegaan, en een hele hoop zijn er bij een (ander) geloof bijgekomen. Da's het mooie aan je mening - je hebt altijd het recht om hem te veranderen. Dat maakt je niet minder als je het goed weet te onderbouwen. Het maakt je zelfs niet minder als je het niet weet, alleen kan je omgeving je daar misschien wat moeite mee hebben.
Dit is dus gewoon even een vraag waarom er elke 2 weken een bestaat god (wel of niet ) topic geopend word terwijl de mensen het volgens mij toch niet eens worden.
Psst O-). Kijk eens naar de datum van het vorige god-topic :). Als atheïst zijnde zou ik trouwens best wel eens een poging willen wagen jou van het feit te overtuigen dat 'ie wel bestaat ;). Eens kijken of je het dan nog wel zo zeker weet >:).

Maar inderdaad, W&L is een beetje stilgevallen. Aan de andere kant is 't buiten ook weer warmer geworden, en dan staat de geest eerder naar zon, zee en zand in plaats van naar zonde, zen of zoölogie. Dan is het ook nog zo dat over een hele hoop onderwerpen in feite al het laatste woord gezegd is. Ik bedoel, van tijd tot tijd had je nog hier mensen die vrolijk de deur door het huis trapten met "Evolutie is onzin" en dat soort schattige gevallen, maar dat valt tegenwoordig ook wat tegen (misschien een goed teken). Helaas ben ik zelf absoluut niet onderlegd in de betere werken van filosofie en quantummechanica, en denk ik dat het zoveelste topic over een brein-in-vat scenario misschien slecht valt. Heeft niks met de modjes te maken, maar als je een vraag zelf kan beantwoorden na research te doen hoef je 'm niet meer te stellen, toch?

[ Voor 32% gewijzigd door Yoozer op 08-07-2004 23:42 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Laatst online: 28-02 22:17
Ik moet zeggen dat ik nu in het centrale topic op bepaalde posts van bepaalde mensen niet meer inga, omdat ik dan het idee heb dat ik weer in herhaling val. Ik loop nu ook al anderhalf tot twee draadjes mee in het topic. :)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
edit:
U vraagt, wij draaien ;)

[ Voor 144% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 01:01 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enkele posts afgesplitst richting Is het niveau op W&L te hoog?. Gelieve daar verder te gaan over het niveau van W&L, en hier over de vraag waarom God zo interessant is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Gomez12 schreef op 08 juli 2004 @ 22:13:
Dus aub hou op met die God discussies, het is toch alleen maar verpsilde moeite en alles wat belangrijk was is al gezegd. IMHO

En vind jij een discussie nog boeiend als je alle argumenten al 10x bent tegengekomen??? als dit zo is dan vind ik heel knap van jou, maar ik word er persoonlijk een beetje moe van.
Als je die God-discussies niet interesseert dan neem je er toch gewoon geen deel aan? Om dan te gaan zeggen dat mensen moeten ophouden met die God-discussies vind ik onzin. Ik vind het wel een leuke discussie, ook al is ie nu ong. over en zijn sommige atheisten imho vervelend.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom alleen het christendom anderen probeerd te vertellen over hun geloof is omdat christenen hebben wat moslim missen. Je zal hier geen moslim vinden die mensen probeert te bekeren tot allah.

Het graf van mohhamet is beroemd, maar het graf van Jezus is beroemd omdat hij leeg is. En christenen "geloven" niet alleen dat Jezus door God uit de dood is opgewekt, maar weten het zeker.

Want, geloof is zekerheid van de dingen die we hopen, en bewijs van dingen die we niet zien. Christenen hebben bewijs dat hun geloof waar is. Bovendien heeft niemand ooit spijt gehad dat hij zijn leven aan jezus heeft gegeven. Ondanks dat er christenen in het ziekenhuis verdwijnen met kanker, ze houden moed en vertrouwen op God. Want ze hebben zekerheid van de dingen die ze hopen. Er is geen hoop en geen zekerheid buiten God. De enige zekerheid die een mens zonder God heeft is hetzelfde als die de dieren hebben, de dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:52

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 13:20:
Waarom alleen het christendom anderen probeerd te vertellen over hun geloof is omdat christenen hebben wat moslim missen. Je zal hier geen moslim vinden die mensen probeert te bekeren tot allah.

Het graf van mohhamet is beroemd, maar het graf van Jezus is beroemd omdat hij leeg is. En christenen "geloven" niet alleen dat Jezus door God uit de dood is opgewekt, maar weten het zeker.

Want, geloof is zekerheid van de dingen die we hopen, en bewijs van dingen die we niet zien. Christenen hebben bewijs dat hun geloof waar is. Bovendien heeft niemand ooit spijt gehad dat hij zijn leven aan jezus heeft gegeven. Ondanks dat er christenen in het ziekenhuis verdwijnen met kanker, ze houden moed en vertrouwen op God. Want ze hebben zekerheid van de dingen die ze hopen. Er is geen hoop en geen zekerheid buiten God. De enige zekerheid die een mens zonder God heeft is hetzelfde als die de dieren hebben, de dood.
En daar zien we dan een dijk van een psychologisch motief voor Geloof in God, prachtig verwoord door Hangman: "absolute zekerheid" . Geen twijfel. Geen angst, maar zeker weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 09-07-2004 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Hier misschien niet. Op de rest van het internet wel. Dit is ook geen representatief forum, en ik zou er echt niet van uitgaan dat op dat gebied moslims iets missen.

Want, geloof is zekerheid van de dingen die we hopen, en bewijs van dingen die we niet zien. Christenen hebben bewijs dat hun geloof waar is.
En moslims hebben dat ook. En joden hebben dat ook. Om over de duizenden andere religies waarvan de gelovigen genoeg bewijs hebben maar te zwijgen.
Bovendien heeft niemand ooit spijt gehad dat hij zijn leven aan jezus heeft gegeven.
Gezien het aantal ex-christenenen die nu atheisten zijn denk ik van wel. Natuurlijk zou je kunnen beargumenteren dat ze hun leven niet echt hadden gegeven, of dat ze geen echte christenen waren, maar okee.
Ondanks dat er christenen in het ziekenhuis verdwijnen met kanker, ze houden moed en vertrouwen op God. Want ze hebben zekerheid van de dingen die ze hopen. Er is geen hoop en geen zekerheid buiten God. De enige zekerheid die een mens zonder God heeft is hetzelfde als die de dieren hebben, de dood.
Ik vertrouw toch liever op de kunde van Herr Doktor dan op goddelijke interventie. Dit is volgens mij wel een soort meme - toen bleek dat de sjamaan/medicijnman/priester overtroefd werd in kunde door de vroege geneesheer die niet een half uur in een trance moest raken, in tongen hoefde te spreken, of divers klein pluimvee moest slachten om succes te hebben is men gewoon overgeschakeld en verwacht men dezelfde goddelijke resultaten van een arts.

Probeer het zelf maar eens. Als iemand er beter uitkomt heeft god het zo gewild. Als iemand er niet meer uit komt heeft god het ook zo gewild; wat de uitkomst ook is, het valt op die manier altijd wel goed te praten. En je hebt er helemaal niks aan; je kunt je lot niet veranderen, en je moedigt mensen zelfs zo aan er in te berusten, terwijl het gros van onze successen als mensheid er komen omdat mensen -niet- in hun lot berusten.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 21:47:
Een gelovige zal niet ongelovig worden hoeveel hij er ook over leest als hij een ware gelovige was.....

Ik kan jouw niet overtuigen dat er geen God is, jij kan mij niet overtuigen dat er wel een God is. ....

Then why even bother having a discussion ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Rey Nemaattori op 09-07-2004 18:20 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de Koran staat dat je niemand mag/kan dwingen om te geloven, dat moeten ze toch zelf doen. Uiteraard weerhoudt dat een hoop moslims er alsnog niet van om anderen proberen te overtuigen.
Een discussie is leuk, maar als de ander niet wil geloven (of niet niet wil geloven) kan je wel blijven komen met 'bewijs' maar daar heeft niemand meer wat aan.
Want, geloof is zekerheid van de dingen die we hopen, en bewijs van dingen die we niet zien. Christenen hebben bewijs dat hun geloof waar is. Bovendien heeft niemand ooit spijt gehad dat hij zijn leven aan jezus heeft gegeven. Ondanks dat er christenen in het ziekenhuis verdwijnen met kanker, ze houden moed en vertrouwen op God.
Er zijn zat mensen vanuit het Christendom atheist geworden, of zelfs naar een ander geloof gegaan, zoals ook al eerder vermeld door Yoozer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:51

Karel V

Een simpele ziel

Wat het nut is van een bestaat God topic?
Dat je er achterkomt dat een ander net zulke goede argumenten heeft als jou. Elke nieuwe Gotter (tenminste ik dan) denkt ik zal wel even uitleggen hoe het zit, om er dan achter te komen dat de mening van de ander eigenlijk net zo goed te verdedigen valt=>levert dus een discussie=>een bestaat God discussie.
Of het uitmaakt dat de meningen niet veranderen? Ik denk het wel, ondanks dat niemand overtuigd wordt van de ander zijn gelijk, of tenminste niet zo snel, desondanks leer je er ook veel van. Hoe denken anderen erover, en ja wat is dan interresanter? Een hele bulk topic doorlezen of zelf met oude argumenten waarvan je denkt dat je de eerste bent (omdat je nieuw bent, en het zeer grote topic nog niet hebt doorgelezen) aankomen zetten, en zo de discussie levendig houden? Ik denk toch dat je sneller voor een reply plaatsen kiest dan het doorlezen van zo'n bulk. Nut is dus tijdsbesparing en mening van anderen ontdekken in een ontspannen sfeertje :P .

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Het nut van de 1001 God-topics is dat mensen die nieuw zijn leren van de mensen die er lang zitten en dat mensen die er lang zitten wellicht nieuwe inzichtingen te zien krijgen van de nieuwe mensen. Een discussie hoeft geen uitkomst te kennen om toch goed of leerzaam te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:51

Karel V

Een simpele ziel

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 22:45:
Dit is wat ik zie als ik op W&L klik:

[afbeelding]
(klikbaar)

Zal mogelijkerwijs een instelling in React zijn, maar staat bij mij op default. Dit is dus wat het gros ziet (als ze de ouderwetse template gebruiken).
En een paar dagen later tel je 11 TS over alles behalve God tegen 3 die wel over God gaan, de situatie kan explosief veranderen ;). Maybe zouden we vaker een topic moeten starten over de toestand op W&L.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het viel mij ook al op dat GOT wordt overspoeld met GOD topics, prima dat er eentje is maar meer lijkt mij beetje onnuttig. Goed ik ben zo ongelovig als wat, ik geloof niet in sprookjes :) en ga me helemaal al niet uisloven voor iemand die niet bestaat maar goed zo ieder zijn mening. Overigens zou ik het fout vinden als die topics er zijn om bv een ongelovige zoals mij te overtuigen van GOD, dat is heeel fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestGamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 22:17

QuestGamer

Questje

Ik vind het opmerkelijk hoe veel er over gediscussieerd blijft worden :)
Natuurlijk is discussie goed, zoals eerder genoemd, je leert van andermans inzichten etc...
Maar in dit geval wordt er imo wel iets overdreven. Gelovigen geloven in een God, voor hen bestaat ie. En ongelovigen weten dat het (wetenschappelijk gezien) onzin is en geloven niet. God is door de mens bedacht, om onverklaarbare dingen te verklaren en om houvast te hebben in het leven. That's it, imo :P

Mgoed, de discussie zal nooit stoppen. Discussieer-ze, mensen!

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
Ik denk dat moslims in de westerse wereld wel respect hebben voor de wet op de vrijheid van religie. Juist omdat ze hier in een minderheid zijn. Als iemand de discussie met je aangaat op bijvoorbeeld een forum, ga je gang om hem te overtuigen.

Maar ga me niet onder het winkelen in Maastricht aanspreken over mijn geloof, ga niet in centrum Eindhoven in je invalidenkar leuzen prediken, laat mensen gewoon hun eigen geloof uitoefenen. Nee, fanatieke christenen, jehovas, bah, laat me met rust.

Hopelijk heb ik zo het sentiment een beetje goed verwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
QuestGamer schreef op 11 juli 2004 @ 16:40:
Ik vind het opmerkelijk hoe veel er over gediscussieerd blijft worden :)
Natuurlijk is discussie goed, zoals eerder genoemd, je leert van andermans inzichten etc...
Maar in dit geval wordt er imo wel iets overdreven. Gelovigen geloven in een God, voor hen bestaat ie. En ongelovigen weten dat het (wetenschappelijk gezien) onzin is en geloven niet. God is door de mens bedacht, om onverklaarbare dingen te verklaren en om houvast te hebben in het leven. That's it, imo :P

Mgoed, de discussie zal nooit stoppen. Discussieer-ze, mensen!
Wetenschap en het bestaan van god staan los van elkaar, lees eens een keer de draadjes door, leer je nog wat van. ;)

Pagina: 1