KabelTV kwaliteit meets Hauppauge PVR 250

Pagina: 1
Acties:

• Symphony-X
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 13:40
Ik heb onlangs een Hauppauge PVR 250 kaart hekocht en tot nu toe gaat alles soepeltjes. Dank u tweakerz voor de tip :7

=> Nou vraag ik me af.. je kan op veel verschillende kwaliteits-niveaus opnemen; er zijn presets als DVD longplay, DVD standard enz. Sommige nemen met 12mb per seconde op, andere met 2 mb.

Mijn vraag is dus eigenlijk: wat is de kwaliteit van een kabelTV signaal, technisch gezien? Als het namelijk niet 'groter' is dan 3 mb p/s wat betreft kwaliteit, dan heeft het immers ook geen zin op te nemen, met een kwaliteit-rate die daar boven ligt.

Iemand die me hiermee kan helpen?

thx in advance peoplez! _/-\o_

" Play the violent strings of my symphony "

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Waarom neem je gewoon niet in alle kwaliteitsniveau's een klein stukje op en ga je vergelijken.... de eerste waarbij het beeld zichtbaar minder wordt (van hoge naar lage kwaliteit gezien) is dus net niet geschikt meer.... toch?

Bovendien hoeft de kwaliteit bij mij thuis niet dezelfde te zijn als bij jou thuis ook al hebben we beiden kabel..... Signaalsterkte e.d. zijn natuurlijk ook van belang voor de kwaliteit

[ Voor 31% gewijzigd door WFvN op 08-07-2004 21:30 ]

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:47

slaay

Natuurbeleven.com

Je hebt tegenwoordig de keuze uit "analoog" of digitaal.

Voor het laatste krijg je een speciale box voor je tv.

Mogelijk dat je bij de specs van zo'n box kunt achterhalen wat de kwaliteit in mb/sec is.

Dich bis echt unne foëzen haas

• Symphony-X
WFvN schreef op 08 juli 2004 @ 21:28:
Waarom neem je gewoon niet in alle kwaliteitsniveau's een klein stukje op en ga je vergelijken.... de eerste waarbij het beeld zichtbaar minder wordt (van hoge naar lage kwaliteit gezien) is dus net niet geschikt meer.... toch?
Dat snap ik, maar 2 redenen om dit niet te doen:

- wie weet verhoudt het beeld zich wel anders onder bepaalde omstandigheden; bijv. met veel hectische beelden is er een hogere bitrate vereist of iets dergelijks. Dus het punt waar je het over hebt is moeilijk te benaderen op de manier die je aangeeft..

- misschien weet iemand dit gewoon en is diegene bereid de kennis en ervaringen te delen :)

• Symphony-X
slaay schreef op 08 juli 2004 @ 21:29:
Je hebt tegenwoordig de keuze uit "analoog" of digitaal.

Voor het laatste krijg je een speciale box voor je tv.

Mogelijk dat je bij de specs van zo'n box kunt achterhalen wat de kwaliteit in mb/sec is.
ehh.. geen idee waar je het over hebt eerlijk gezegd. Een box die je krijgt bij de TV-kaart of bij de TV of van de kabelexploitant? En hoe werkt dit dan? Nogmaals, tis gewone kabelTV, geen schotel ofzow..

• Symphony-X
Is het beter variabel of voor non-variabele bitrate te kiezen? Het gaat me dus echt om de minste 'pixelvorming'..

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:45
Het is heel moeilijk (onmogelijk) om een juiste instelling te adviseren, doordat die gewoon niet bestaat. Bedenk dat voor een uitstekende dvd, die vervaardigd wordt met de beste mpeg-2 encoder(s), bepaalde gedeeltes op frame-niveau (beeldje voor beeldje) met de hand (!) moeten worden aangepast.

Zoals al gemeld: maak zelf een aantal testopnames en blijf dan bij die instelling die een voldoende resultaat opleverd. Het is niet anders!

Verwijderd

Ik zie weinig verschil tussen dvd extra long play en dvd normal of hoe het dan ook heet. Het is wel zo dat DVD een hogere resolutie gebruikt dan SVCD dus als het kan is het het beste om in DVD-formaat op te nemen. Persoonlijk neem ik op in SVCD long play vanwege de harddiskruimte.

Verwijderd

Heb zelf ook de PVR250 (en erg tevreden). Ik neem standaard alles op en DVD hoogste kwaliteit. Hiermee wordt een film van 2 uur iets minder dan 4 GB. Deze brandt ik daarna op een DVD-RW m.b.v. Ulead Moviedingetje.

Aangezien de ruimte mij niets uitmaakt en ik de beste kwaliteit wil hebben. Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof de opnames die ik maak van betere kwaliteit zijn dan de uitzending op de tv.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-02 16:50
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 10:01:
Heb zelf ook de PVR250 (en erg tevreden). Ik neem standaard alles op en DVD hoogste kwaliteit. Hiermee wordt een film van 2 uur iets minder dan 4 GB. Deze brandt ik daarna op een DVD-RW m.b.v. Ulead Moviedingetje.

Aangezien de ruimte mij niets uitmaakt en ik de beste kwaliteit wil hebben. Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof de opnames die ik maak van betere kwaliteit zijn dan de uitzending op de tv.
Weet je zeker dat dat op de hoogste kwaliteit is?
Want 2 uur lijkt me een beetje veel.

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:36
Symphony-X schreef op 08 juli 2004 @ 21:26:
..
Mijn vraag is dus eigenlijk: wat is de kwaliteit van een kabelTV signaal, technisch gezien? Als het namelijk niet 'groter' is dan 3 mb p/s wat betreft kwaliteit, dan heeft het immers ook geen zin op te nemen, met een kwaliteit-rate die daar boven ligt.
..
Er is niet sprake van een maximaal aantal mbps bij het (analoge) tv signaal. En gezien het feit dan mpeg een lossy format is kun je zelfs met 12 mbps nog steeds niet het signaal 100% opslaan. Strikt genomen kun je enkel hetzelfde aantal beeldlijnen gebruiken (horizontale frequentie kan al niet, want het is een analoog signaal).

Maar goed, dat is allemaal een hoop principieel geleuter.
Zoals al aangeven is er niet 1 ideale bitrate, het hangt af van een legio factoren, te beginnen met wat jij als goed genoeg beschouwd. Verder speelt mee dat een signaal met veel ruis een hogere bitrate vereist omdezelfde kwaliteit te verkrijgen. En zo zijn er nog allerlei factoren (actiefilm vs stilstaan beeld etc, tekenfilms).
Gewoon verschillende settings proberen en bepalen wat jij het beste vindt (en dat kan dus gerust verschillen per type programma en zender)
Overigens kan je op de hoogste kwalitiet (12mbps) absoluut niet 2 uur kwijt op 4gb , daarmee lukt maximaal +/- 50 minuten.
Je zult waarschijnlijk wel de dvd (extra) long play gebruiken

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

Verwijderd

Uhuh k heb het net uitgerekend, voor 2u video op 12mbps heb je 10.5 GB nodig, dus voor 2u video op 4gb gebruik je 4.5Mbps. Maar als je nu gewoon eens dezelfde kwaliteit neemt als een gekochte DVD, ik weet wel niet hoeveel het is, maar ik denk dat het zo'n 8à10mbps, of kan je de bandbreedte zelf niet instellen?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 12:54 ]

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-02 16:50
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 12:53:
Uhuh k heb het net uitgerekend, voor 2u video op 12mbps heb je 10.5 GB nodig, dus voor 2u video op 4gb gebruik je 4.5Mbps. Maar als je nu gewoon eens dezelfde kwaliteit neemt als een gekochte DVD, ik weet wel niet hoeveel het is, maar ik denk dat het zo'n 8à10mbps, of kan je de bandbreedte zelf niet instellen?
Het standaard DVD-profiel is volgens mij 6 mbit.
Pagina: 1