Nieuwe ibook vs oude powerbook

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsmakman
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-01-2021
Na het doorworstelen van aardig wat ibook vs powerbook topics open ik dit topic aangezien mijn vraag een mengelmoes van opties is.

Situatie: Binnenkort wordt ik de bezitter van een nieuwe mobiele apple. Het feit dat het een 12 inch moet worden staat al vast.

Verder moet de notebook beschikken over bluetooth en airport. Daar komt nog bij dat ik minstens een 40 gb hardeschijf mee wil dragen.

De volgende kandidaten (incl studenten korting):

* Ibook. 1 ghz. 256 mb. combodrive + bluetooth + airport + 30 -> 40 gb upgrade = 1284

* Powerbook. 1,33 ghz. 256 mb. 60 gb. airport. bluetooth. combodrive = 1641

* 'oude' powerbook. 1 ghz. 256 mb. 40 gb. bluetooth. + airport = ± 1370

Wat is dan wijsheid om aan te schaffen? Verschillende voor en nadelen spoken al dagen door mn hoofd.

* apple gaat mee in tas, veel reizen = ibook
* powerbook = mooier (mijn opinion)
* voor het geld van een ibook heb je een powerbook met evengoede specs.
* maar geef dan meteen veel geld uit en koop de nieuwste powerbook
* ibook = goedkoop
* powerbook kan extern scherm aansluiten + high res = zeer wenselijk

Ondertussen ben ik het spoor een beetje kwijt. Daar komt nog bij dat geld geen hele grote rolex speelt maar ik zou een flink bedrag kunnen besparen door een ibook te kopen (mooi begin voor 20 inch scherm, wat trouwens mooi zou staan bij een powerbook :) )

gebruik van apparaat: internetten, tekstverwerken, photoshoppen.

dus: wat is jullie visie op deze situatie en wat lijkt jullie wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een Powerbook 15 inch bestelt. Ik doe een grafische opleiding en hiervoor is de powerbook geschikter dan de Ibook.

In jouw geval, internetten, tekstverwerken en photoshoppen zou de Ibook ideaal zijn, tenzij je ook veel grafische programma's gaat gebruiken als Illustrator, flash, dreamweaver, maya e.d

Als ik zelf moest kiezen tussen de 12 inch Ibook of Powerbook dan zou ik de Powerbook nemen omdat die kwa design mooier is :) But thats me

Voor het vervoeren van je Ibook of Powerbook zou ik wel een second skin nemen om hem te beschermen

Hopelijk heb je er wat aan en suc6 met je aankoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb zelf een aaiboek en als ik het nu overnieuw zou mogen doen zou ik er flink wat geld bij leggen om zo'n powerbook aan te schaffen: hij is behoorlijk sneller. Ik zou er ook een 5400 toeren schijf in duwen, dan zit je helemaal gebakken.

Ik zou zeggen: een nieuwe powerbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Extern scherm aansluiten op een hogere reso kan ook op de iBook (screenspan patch of zoiets). Ik maak er veel gebruik van op mn 1GHz iBook en het werkt goed.
Watvoor systeem je ok neemt, sowieso moet je wel wat meer ram erin gooien. De geheugenshop van tweakers/informatique is beduidend goedkoper dan apple, dus bestel het niet bij apple.

Ik persoonlijk zou, als ik de keuze nog eens moet maken, kiezen voor de iBook. Ok, de Powerbook is wat mooier (al is dat relatief), de iBook is echt geen gedrocht (understatement). De meerpijs voor een Powerbook weegt imho niet op tegen hetgene dat je er voor terugkrijgt. Dat gedld at je uitspaart kun je veel beter gebruiken voor iets anders, zoals een tft zoals je al aangeeft.
Ik heb mijn iBook nu een maandje. Ik zat met dezelfde twijfel en krappere beurs als jij. Ik sta nog steeds achter mijn keus. Wat je ook koopt, je zult er enorm tevrden mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:40

Maximus

There is no substitute

Nieuwe Powerbook zou ik voro gaan, de gene die jij zegt te willen heb ik al. Ik ben er echt zeer te vreden mee, hij is gewoon compleet en je kan er zo mee aan de gang. En als je het breedbeeldscherm hebt gezien en er 1 week mee werkt zeg je tegen jezelf "ben blij dat ik die extra euro's heb uitgegeven".

De standaart 4200rpm hdd is mij snel zat, zeker niet sloom. Echter doe er wel 512 mb-ram bij, via een internet shop [veel goedkoper], want dat scheeld je echt enorm veel PK's onder de motorkap.

Maar de nieuwe powerbook moet je doen

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsmakman
kijk, hier kan ik wat mee :)

Ritchie. De powerbook is inderdaad mooier in mijn ogen maar het prijsverschil is wel heel groot.

Die second skin ga ik zeker aanschaffen. Geen scratch op mijn shiny apple :*)

Q. merk je dat die 5400 rpm sneller is? zit namelijk met andere priotiteiten die geld vragen (geheugen, monitor)

Smeets. Aansluiten van ibook aan monitor + hoge resolutie klinkt nice. Dat probleem is dus opgelost. 512 mb geheugen komt er zoiezo bij of het nou een ibook of een powerbook wordt.

Maximus. Breedbeeld en 12 inch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:46

xdc

ik zou zeggen koop de oude 1ghz powerbook
beste prijs kwaliteit verhouding .

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik heb net 1 dag een Powerbook, maar heb die HD bewust gelaten wat ie is, 4200rpm. HD''s blijven een trage factor dus je moet ze gewoon zo min mogellijk gebruiken. Dan kun je er voor de meerprijs beter meer geheugen in gooien. Overigens heb ik het ook gedaan vanuit batterij-oogpunt. Als ik snelle HD's wil kruip ik wel achter mijn PC met twee x S-ATA in RAID0.

Wanneer je vreselijk veel met bestanden wil werken dan is het voor mijn gevoel slimmer er gewoon een externe schijf aan te hangen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

bartsmakman schreef op 09 juli 2004 @ 22:51:

Maximus. Breedbeeld en 12 inch?
verkeerd gelezen, ik dacht gezien de specs dat het om een 15 ging :) maar dan nog blijf ik bij mijn standpunt -> powerbook

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

bartsmakman schreef op 09 juli 2004 @ 22:51:
Q. merk je dat die 5400 rpm sneller is? zit namelijk met andere priotiteiten die geld vragen (geheugen, monitor)
Ik blaat anderen na, ik heb zelf geen ervaring met 5400 toeren. Ik ben ook eigenlijk voor de suggestie dat je er gewoon een sloot ram in moet stoppen want dan heb je de hd maar weinig nodig. Als je toepassingen gaat gebruiken die de hd veel nodig hebben zou ik er nog eens over denken. Ik weet trouwens niet hoeveel het in prijs scheelt.

Met een hack kun je de ibooks dus ook gebruiken om een externe monitor hi-res aan te sturen. Ik hang m zelf aan mijn 22" op 1600x1200. Mijn 800 mhz ibook heeft daar wel moeite mee. Exposè gaat schokkerig. Ik zou dat wel eens uittesten met die nieuwe ibooks, of het daar wel snel mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 17:57

HJR

Ik zou dus ook voor de oude PB 1GHz gaan. Design is mooier en voor ongeveer 100 euro heb je dus een al. behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsmakman
Aangezien ik de notebook veel mee zal nemen kom ik al snel uit op de vraag:

is de ibook werkelijk degelijker dan de (deukbare) powerbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

de ibook word vies door handen enzo, ik vind de powerbook zeker niet deukbaar, ik weet niet hoe jij omgaat met een laptop maar ik behandel hem met zorg en ik wil niet dat er iets mee gebeurt.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thuis hebben we ze allebei, en ik moet zeggen dat de ibook en stuk degelijker/steviger aanvoelt.
De harde schijf van de ibook is ook omgeven door een soort van beschermlaag tegen schokken.

Maar zoals de vorige poster reeds zei, alles hangt ook af hoe je je laptop behandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ik heb zelf nu een paar weken een iBook 1GHz met 512MB extra ram en een airport extreme kaartje, en ik ben enorm tevreden. Screenspan hack gaat alleen bij het verslepen van transparante schermen een beetje schokkerig en expose is iets minder snel, maar verder is het goed te doen. Hij is zeker niet deukbaar, maar krasbestendig helaas niet. Hoe zuinig ik er ook op ben, de eerste krasjes zijn er al. Dat wordt dus krasjes netjes wegpoleisten (zoals in het topic dat daarover gaat) en dan een second skin erom :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsmakman
Natuulijk ga ik netjes met mijn spullen om. Het gaat mij er om dat bij 'normaal' transport de powerbook niet gaat deuken. Bijvoorbeeld als hij in een tas zit met daarvoor een dik boek. (powerbook in second skin :) ) en je legt de tas op zijn rug. dat soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Misschien heb je het ding al maar ik zou voor de iBook gaan. Vind ze wat steviger & prijs kwaliteit is wat gunstiger. Momenteel ruimen ze op bij Raf (in Amersfoort & Hilversum) en daar liggen hele goedkope spulletjes bij. Tenminste, vorige week nog wel. Ik weet niet hoe het er nu bij ligt.

Succes! Apple rules, ben al ruim een jaar met veel plezier overgestapt. Maar beknibbel niet op de hardware (schijf & geheugen met name, die processor zit wel snor vanaf G4), want OSX kan terrrrrgend traag zijn op te traag ijzer.

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
bartsmakman schreef op 12 juli 2004 @ 18:07:
Aangezien ik de notebook veel mee zal nemen kom ik al snel uit op de vraag:

is de ibook werkelijk degelijker dan de (deukbare) powerbook?
Mijn Powerbook heeft 2 deuken, maar die zijn er allebei in gekomen toen ik hem 2x zonder hoes uit mijn handen liet vallen (kun je nagaan hoe vaak hij mét hoes gevallen is :) ). Het ding is echt wel heel stevig :)

Ik weet niet wat een iBook doet als je hem vanaf buikhoogte via een tafel op de grond laat kletteren, maar ik kan me niet voorstellen dat hij daar beter tegen kan dan een Powerbook (ben toch wel blij dat hij toen in sleep stond :) ).

Krassen zitten er trouwens nauwelijks op, alleen 1 op de batterij (lag iets scherps op tafel onder mijn laptop), er zit een goeie coating op die laptop.

[ Voor 32% gewijzigd door Bigs op 27-07-2004 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsmakman
Heb het apparaat nog niet. Was nog druk aan het werk en voor de aanschaf van een nieuw kindje wil ik graag ff de tijd hebben.

Dat de ibook meer mac voor je geld biedt ben ik met je eens. Ik zit alleen met 1 probleem, de nieuwe cinema displays. Werken brengt geld in het laadje dus ik zou graag in de toekomst ook een cinema display aan willen schaffen. Dit display kan je alleen op een powerbook aansluiten naar mijn weten (DVI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

996

Ik hoop dat ik mijn vraag via dit draadje aan jullie mag voorleggen (ik neem aan dat het "Wat is dit waard"-topic niet zo geschikt is voor Apple zaken ?).
Ik ben zelf net als TS me ook aan het orienteren op Apple laptops. De waarde van de verschillende 2e-hands Apple's vind ik nog moeilijk te beoordelen, kunnen jullie me helpen ? _/-\o_

Op internet aangeboden :

iBook G4/1000 12
processor: G4 - 1000 MHz
geheugen: 512 MB
harddisk: 40 GB
poorten: USB FireWire UTP
ibook is 2mnd oud
dvd/cdrw
bluetooth ingebouwd
plus bluetooth toetsenbord
plus muis apple
verder in nieuwstaat
prijs: Euro 1100

Is dit een reëele prijs ? Wat zouden jullie minimaal voor zo'n laptop willen vangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:46

xdc

ik vind het wel een reeele prijs , omdat er extra spul bij zit zoals bt keyboard etc

als die er niet bij zouden zitten zul je iets laag moeten met de prijs
1100 is denk ik dan ook een reeele vraagprijs.

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsmakman
zoals je in de eerste post kan lezen kost die ibook nieuw 1250 a 1300 (1284 is met student korting en met airport. 1284 - airport + 256 mb extra = 1250 a 1300) De extra 'zooi' die erbij zit maakt het 1400 nieuw voor een student.

1100 is dan netjes. dan moet dit wel de configuratie zijn die jij wil.
Pagina: 1