Toon posts:

fps drops door slechte voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 398 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb zown vermoeden dat mijn fps dropt door de slechte voeding die mijn videokaart krijgt. Ik heb nooit last gehad van fps drops tot op een gegeven moment, het systeem heb ik ook niet aangepast of gewijzigd verder. Ik heb het volgende systeem:

Pentium IV 2,66ghz
768mb pc2100 geheugen
geforce fx5200 256mb
250 watt voeding (noname)

Ik heb gekeken naar de voltages die mijn agp slot had als ik een spel speelde, daaruit is de volgende grafiek tot stand gekomen. Kan ik hieruit concluderen dat mijn voeding slecht presteert en dat resulteert in fps drops? drivers etc heb ik al geprobeerd en zijn niet het probleem. Met het systeem kan je standaard wel de maximale fps halen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rtenvergert/volt.JPG

Ik zal zeer aandachtig kijken naar jullie reacties.

mvg Robert :)

Verwijderd

ik vind het niet echt grove spikes in je 3.3 volt...

ziet er acceptabel genoeg uit.. 3.26 ipv 3.3 is niet echt spannend te noemen...

edit:

ik kijk nu op m'n andere pc en daar schommelt in idle de spanning zo tussen de 3.34 en 3.39
lijkt me allemaal best normaal... ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 20:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou je een andere reden kunnen bedenken voor de fps drops dan? kep namelijk zoveel mogelijk al uitgesloten en kwam alleen maar terecht bij de voeding als probleem.

Verwijderd

hoe zit het met je andere hardware ?

speel je games online ?
Zo ja, heeft je netwerkkaart het dan misschien erg druk... ( realtek chippies geven wat meer load aan je pc dan bijvoorbeeld een 3com of intel )

edit:

heb je misschien andere software meelopen op de achtergrond...

misschien een idee om op spyware te checken met bijvoorbeel ad-aware..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 20:38 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

250 watt noname is per definitie al niet echt ruim aan de prik voor een p4 + een FX
edit:
of dit framedrops geeft is moelijk te zeggen... eerder spontane reboots dan framedrops als je het mij vraagt

[ Voor 47% gewijzigd door under-world op 08-07-2004 20:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
internet ligt t d8 ik ook niet aan, fps heeft puur te maken met videokaart een aanverwante zaken, lijkt me niet dat het aan de netwerkkaart ligt, maar ik heb een realtek netwerkkaart.

Hmm en ik heb wel een goede fps behalve als er wat meer mensen op beeld zijn, dan zie je ook de agp voltages naar beneden dalen. Vandaar de link met de voeding. Dat wanneer de videokaart meer moet verwerken er meer stroom nodig is en dat de videokaart dan niet voldoende stroom krijgt en daardoor de fps dropt?

Geen idee of dat eventueel zou kunnen

Verder loopt er geen spyware mee en heb ik ook geen virussen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 20:41 ]

Verwijderd

Als je voeding te zwak is voor je systeem gaat je pc dienst weigeren. Hij zal dan crashen tijdens intensiever gebruik of niet eens booten. 250W voor jouw systeem is desalniettemin aan de lage kant. Als je verder niets veranderd hebt en de boel draait stabiel, maar je hebt last van frame-drops, dan zal het wel een softwarematig probleem zijn. Gooi windows er eens opnieuw op bijvoorbeeld. Die framedrops heb je ook pas sinds kort in een spel waar je daar voorheen nooit last van had?
Zou je een andere reden kunnen bedenken voor de fps drops dan? kep namelijk zoveel mogelijk al uitgesloten en kwam alleen maar terecht bij de voeding als probleem.
Hoe heb je zoveel mogelijk uitgesloten en welke conclusies heb je daaruit getrokken als ik vragen mag?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 20:43 ]

Verwijderd

[quote]under-world schreef op 08 juli 2004 @ 20:38:
250 watt noname is per definitie al niet echt ruim aan de prik voor een p4 + een FX
[quote]

vriend van me draaide tijdenlang met een 245 watt psu noname met P4 1.7 @ 2+ met 4 hdu's en 2 cdroms en een R8500 Pro..

en dat liep echt stabiel...

Verwijderd

Topicstarter
Eergister geformatteerd, ligt het ook niet aan, verder alle chipset drivers ook geinstalleerd

Verwijderd

het is wel gebruikelijk dat als er meer detail in het beeld komt dat je videokaart drukker word en daardoor trager..

maar waar praten we eigenlijk over... van 50 fps naar 2 ?

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:31
en om welke games gaat het ?

en wat draai je bv nog op de achtergrond tijdens het gamen etc

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Verwijderd

Topicstarter
De game die het betreft is counterstrike, fps drops van 100 naar 70/60/50 als er veel mensen in beeld zijn, op dat moment dropt mijn voltage ook. Videokaart gecontroleerd en is goed. Intern geheugen is ook goed. Drivers zijn juist geinstalleerd. Bleef voor mij alleen nog de voeding als mogelijke bottleneck over?

De processen die ik draai zijn gewoon de standaard systeem processen, dat had ik ook al gecontroleerd en daarbij viel me niets bijzonders op.

Verwijderd

Je videokaart krijgt het gewoon zwaar te verduren, waardoor de FPS keldert. Doordat je videokaart het zwaar krijgt, daalt je spanning, aangezien je voeding niet echt zwaar is. MAar waar maak je je druk om eigenlijk? Zie jij het verschil tussen 100 en 50-70 fps?

Dat je hier voorheen geen last van had en nu ineens wel lijkt me toch een beetje sterk. Misschien merkte je het voorheen niet?

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 10:42

Xer0X

Gotha know??

Als er meer mensen in beeld komen. Betekend dat dat je pc/video kaart ook meer moet rekenen, hij zal het dus drukker hebben. Ik denk niet dat het een probleem is, want dat je frame rate naar beneden gaat als het wat drukker word op het scherm is heel normaal imho.
Had je die frame drops nog niet eerder dan?
Trouwens 50-60 frames p/s is toch nog prima speelbaar?
Ik denk niet dat het een probleem is maar dat het gewoon normaal is.

Verwijderd

Topicstarter
voorheen had ik er geen last van en nu wel :/ en het verschil is duidelijk te merken tussen 100fps en 50/70 fps naar mijn mening

ik denk dat me voeding het is, hij is ook een beetje warm, de bovenkant van mijn pc, als ik me pc langs stress

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 21:27 ]

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Dan vind ik het toch appart. Weet je zeker dat je dezelfde instellingen hebt, Zowel in het spel als bij je drivers? Had je eerst mischien VSYNC aan staan? en dat je monitor op BV 85hz refreshed? Dan zou je het verschil ook minder merken denk ik. Omdat het verschil dan kleiner is. tussen 70 en 85 bv.

Omdat je geformateerd hebt heb je mischien wel wat instellingen anders. Of heb je juist opnieuw geformateerd om deze reden?
Eerlijk gezegd zou ik hier geen duidelijk antwoord opweten. Behalve dan dat het normaal is dat je FPS lager wordt als het drukker is/wordt op je scherm.
je 3.3v lijn ziet er in elk geval wel goed uit imho. Hoe zit het met je andere lijnen? Zijn die ook zo? Dan zit het wel snor met je voeding denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
vsync is uit, alles staat high performance :p en refreshrate staat op 85hz

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 19:14

HeepH

Dope Rapper

simpel gezegd :
jij hebt een nieuwe videokaart nodig, want die je nu hebt is k*t hij kan het gewoon niet goed genoeg aan (volgens jouw standaards dan) om dat spel fatsoenlijk op het scherm te zetten, dus jij hebt een nieuwe videokaart nodig.....

http://specs.tweak.to/16495

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

@ Heefstan
Dat een nieuwe videokaart geen kwaad kan ben ik met je eens, maar dat verklaart toch niet waarom hij nu FPS drops heeft en eerst niet?

[edit]
Domme typo verklaart met een d 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Xer0X op 08-07-2004 21:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
daarom, ik haalde eerst altijd 100fps onder dezelfde condities, en dat is voor counterstrike ook wel mogelijk. Maar nu is het niet meer mogelijk. Videokaart is niet stuk ofzo, dat is gecontroleerd. Ik las meerdere dingen over lage agp voltages en dacht dat dat het kon zijn omdat mijn voltage zo schommelt.

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Als ik naar je grafiek kijk zit het wel goed hoor met je voltage. Als ik me niet vergis moet je je pas zorgen maken als het meer is als 8-10% is. Dit is maar +- 1 a 2 %. Dus dat is wel OK. maar je andere lijnen dan? 12 en 5 volt, Wat doen die? Kan je neit eens een andere voeding proberen van een vriend/vriendin ofzo? Weet je het meteen zeker.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
damn, waar maak je druk om, 50fps is nog RUIM voldoende...
en die realtek kan het wel degelijk zijn, want dat is een softwarematige netwerkkaart.

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Wat Oversoft zegt is wel waar. Heb je het ook als je niet online speelt?

[ Voor 4% gewijzigd door Xer0X op 08-07-2004 21:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ook lichte fps drops offline, daarbij wil ik zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met die realtek kaart, ik ga eens proberen of ik andere voeding kan fixxen, maar begin nu zelf te geloven dat dat t niet is :p, netwerkkaart is btw onboard

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 22:18 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:26

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ligt het er niet gewoon aan dat het tegenwoordig met CS 1.6 huilen met de pet op is?

In CS 1.5 had ik altijd 100 FPS met een Ti4400 en een P4 3ghz.

Dat is in CS 1.6 een stuk minder geworden.
Als het druk wordt zakt mijn fps ook naar 70-80, vrij normaal hoor :)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Topicstarter
hmm kan wel zijn, maar hoe verklaar je dan dat ik het eerst niet had en nu wel, ja ik ben een volhouder :p

Verwijderd

regel eerst eens een psu ( leen er ff een van iemand )... test en post de resultaten..

ik denk dat alles gewoon normaal is ( net als de rest hier overigens )

test and find out..

suc6

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
wat jank je over die paar fps drop, met een fx5200 mag je niet huilen vind ik :D
hl engine is gewoon niet fantastisch, die drops zijn normaal.

[ Voor 29% gewijzigd door unfor op 09-07-2004 13:00 ]

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:28
Ik snap bovendien niet dat je je druk maakt over een drop naar 50 FPS :?

Je geeft aan dat je dan verschil merkt maar dit is onzin: het menselijk oog kan maximaal 24 beelden per sec waarnemen, dus als je fps onder de 30 daalt zou ik me pas echt zorgen gaan maken ;)

Verwijderd

Misschien moet je je hd eens defragmenteren. Kan zijn dat alles van CS verspreid zit en moet zoeken naar bestanden.
Als ik BFV speel zakt mn framerate ook van 100 naar 50 even en dat merk je wel.

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:48
kan je ff iets vertellen waar je fps droppen.. Is het gew00n om de zoveel seconden ofzo of gebeurt het in open ruimtes of in kleinere ruimtes ....

Als je voeding te zwak zou zijn lijkt het mij eerder dat de pc uitschakeld of een error aan geeft en geen fps drop.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 16:31:
Misschien moet je je hd eens defragmenteren. Kan zijn dat alles van CS verspreid zit en moet zoeken naar bestanden.
ha, duidelijk een niet diehard gamer, als je fps naar 50 dropt en je speelt normaal op 100 dan is dat vrezelijke irritant je merkt het 100%
200+ is echt lekker met een online schooter zo als quake2/quake3 ^^

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:48
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 16:31:
ha, duidelijk een niet diehard gamer, als je fps naar 50 dropt en je speelt normaal op 100 dan is dat vrezelijke irritant je merkt het 100%
200+ is echt lekker met een online schooter zo als quake2/quake3 ^^
offtopic: hij zegt toch dat hij het merkt :)

• arnominator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2021
Je drop in FPS is te wijten aan een slechte Steam patch die servers verneukt. Sommige server admins hebben de boel weten terug te draaien, maar de meeste servers zullen deze slechte Steam patch draaien. Kwestie van geduld en hopelijk wordt het straks opgelost. Ik heb niet gechecked, maar geloof vast dat er op http://www.steampowered.com wel meer info hierover te vinden is.

Re-edit : http://www.steampowered.c...7&perpage=15&pagenumber=2

Schrik niet, een draadje met 110 pagina's !! :'(

[ Voor 21% gewijzigd door arnominator op 09-07-2004 23:33 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:26

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

arnominator schreef op 09 juli 2004 @ 23:27:
Je drop in FPS is te wijten aan een slechte Steam patch die servers verneukt. Sommige server admins hebben de boel weten terug te draaien, maar de meeste servers zullen deze slechte Steam patch draaien. Kwestie van geduld en hopelijk wordt het straks opgelost. Ik heb niet gechecked, maar geloof vast dat er op http://www.steampowered.com wel meer info hierover te vinden is.

Re-edit : http://www.steampowered.c...7&perpage=15&pagenumber=2

Schrik niet, een draadje met 110 pagina's !! :'(
Die steam update was inderdaad verantwoordelijk voor server side performance problemen. Echter niet voor client side FPS problemen.

Ook is die steam bug al weer verholpen door valve zelf.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

tja cs

Bij mij loopt CS ook niet echt lekker, de andere games lopen vlekkeloos maar hoe mijn CS loopt is ook niet om naar huis te schrijven aangezien ik een ATI Radeon 9800 PRO heb. Ik had alles geprobeerd maar conclusie was dat het gewoon aan CS/Steam/Valve ligt. Andere games lopen overigens vlekkeloos...

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 09:25

Tom-my

w03iz0rz

Mja vergeet niet dat cs een oude engine heeft he, en niet echt veel rekening houdt met al die nieuwe kaarten. Met een radeon heb je zowiezo drops in CS. Wacht op cs source, dat zal beter gaan, tot die tijd, aan wennen.

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is al opgelost, de voeding was zeer onregelmatig en was dus toch de oorzaak, bedankt voor jullie reacties :D
Pagina: 1