Toon posts:

Tweede S-ATA hardeschijf werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal...

Ik heb twee vraagjes aan jullie, misschien kunnen jullie me helpen, ik heb op forum gekeken maar kon alleen van alles over raid opstellingen vinden.

(Nontopic vraagje)
Ik heb op het moment een 160gb Hitachi hardeschijf aangesloten op S-ATA 1 dit is mijn bootdisk. (Deze is net 3 dagen oud)
Soms maakt deze een vreemd zacht geluidje
geen klik of kraak geluid maar meer alsof ie vastloopt zoiets als een oude cooler die onder het stof zit...

moet ik me hier zorgen over maken???

En dan het tweede vraagje

Mijn vorige hardeschijf (Maxtor S-ATA 160GB)was maandag kapot gegaan heb hier in een andere topic nog wat over geschreven.

Windows xp start niet meer, HD dood?

Ik heb van de webshop woensdag al een nieuwe gekregen...

Maar in de tussentijd had ik al nog een nieuwe gekocht (voor wat extra ruimte) dat is dus de bovenstaande schijf, de hitachi.

Nou heb ik deze twee schijven aangesloten, bij het opstarten zie je ook beide schijven staan, als ik bij de Devie Manager kijk staan er ook 2
Maar als ik via de verkenner kijk zie ik de 2de schijf niet...

wie weet waar dit aan ligt??

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 19:38:
Hallo allemaal...

Ik heb twee vraagjes aan jullie, misschien kunnen jullie me helpen, ik heb op forum gekeken maar kon alleen van alles over raid opstellingen vinden.

(Nontopic vraagje)
Ik heb op het moment een 160gb Hitachi hardeschijf aangesloten op S-ATA 1 dit is mijn bootdisk. (Deze is net 3 dagen oud)
Soms maakt deze een vreemd zacht geluidje
geen klik of kraak geluid maar meer alsof ie vastloopt zoiets als een oude cooler die onder het stof zit...
Zie de FAQ hierover (hier:OM FAQ / Beleid), vooral de tip om SMART uit te lezen. Dit geluid kan problemen betekenen, maar het hoeft niet direct. Een backup voor de zekerheid is natuurlijk altijd prettig
Nou heb ik deze twee schijven aangesloten, bij het opstarten zie je ook beide schijven staan, als ik bij de Devie Manager kijk staan er ook 2
Maar als ik via de verkenner kijk zie ik de 2de schijf niet...

wie weet waar dit aan ligt??
partitioneren (en vervolgens formateren)...

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Als je met de verkenner niks ziet kun je ook niks formatteren, maar met partition magic moet dit kunnen??

• makje

makje

Professioneel prutser

Je moet hem eerst partitioneren voordat je hem kunt zien en dus formateren.

Om te partitioneren kun je programma's gebruiken als Partition Magic, Fdisk of Win XP's eigen schijfbeheer. Vooral die laatste is erg gemakkelijk in het gebruik.

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Ohw.... zo dus, dan doe ik ff de cd van xp d'r in!! thx

En gelijk de Hitachi schijf testen met software die ik net gedownload heb!

bedankt voor de info!!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:25
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 20:00:
Ohw.... zo dus, dan doe ik ff de cd van xp d'r in!! thx
Vanuit Windows is wel net zo makkelijk hoor :) Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc

• makje

makje

Professioneel prutser

Nielson schreef op 08 juli 2004 @ 20:09:
[...]

Vanuit Windows is wel net zo makkelijk hoor :) Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc
idd, straks sta je gelijk ook nog eens Win XP op die schijf te installeren :P

Je kunt er ook heen via je configuratiescherm -> Prestaties en Onderhoud -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Schijfbeheer.

Je noemde Partition Magic eerder al, die kan je natuurlijk ook gewoon gebruiken...

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Met de cd kwam ik er al niet uit ;)

Was dus net bij Computer Management maar er stond dus disk 1, ik had even niet door dat dat de nieuwe disk was.... dus gelijk maar weer gekapt

maar gelukkig kunnen we hier nog wat erbij leren he ;)

de maxtor disk van 160Gb is 152.66 Gb
de Hitachi disk is 153.38 Gb

is toch wel weer 700 mb extra van hitachi...

Fdisk lukte niet om partities te maken, zag ook al dat dat niet geschikt is voor NT systemen...

maar het systeem in windows zelf is superhandig....

thx voor alle info!

moet alleen nog even de hitachi schijf testen op fouten!!

geluidje is toch irri... vooral als ie net nieuw is en ik al een schijf terug heb gestuurd...
Pagina: 1