"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Zoek eens met google naar clockgen, daarmee kun je in windows de fsb veranderen en dan kun je daarna terug gaan naar je bios om je vcore te verlagen.ErikRo schreef op 08 juli 2004 @ 18:17:
P4 is een nortwood P4 2.8ghz oc naar 3.05ghz.
Omdat ik niet altijd het volle vermogen nodig heb, dacht ik om stroom en hitte te besparen, de cpu te onderklokken.
Memory van 400 naar 266 gedaan maar windows gaf aan dat hij nog steeds 3ghz was. Dat was niet wat ik verwacht had, dacht dat dit al genoeg was om hem naar ongeveer 2.1ghz te klokken.
Toen maar de busspeed opgezocht om deze van 215 naar 166 te doen.
Foutje het MB gaat niet lager dan 200mhz (200..350mhz) dus lager dan 2.8ghz zou ik theoretisch niet kunnen komen.
En toen was ik uitgeluld, zijn er nog andere mogelijkheden te onderklokken, of moet ik het maar vergeten?
De geheugenbus staat los van de FSBErikRo schreef op 08 juli 2004 @ 18:17:
Memory van 400 naar 266 gedaan maar windows gaf aan dat hij nog steeds 3ghz was. Dat was niet wat ik verwacht had, dacht dat dit al genoeg was om hem naar ongeveer 2.1ghz te klokken.
Verwijderd
Clockgen bekeken maar die ondersteund mijn MB weer niet (Soltek SL-B8E-F)
Ik probeer het nog steeds maar ik zie het somber in.
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Want cpuz geeft wel een lagere waarde dan 3.0ghz aan, terwijl systeem 3ghz aangeeft.
Iemand misschien een tip voor een kleine en snelle bechmark?
Edit: ik ga wel even googelen
[ Voor 8% gewijzigd door ErikRo op 08-07-2004 20:30 ]
Er is ook een algemenere versie van clockgen, die me de snelheid liet instellen, is nu gehalveerd. Ik zag de temp 2 graden zakken (is overigens ook niet veel :-) )
Maar een benchmark gaf idd aan dat de snelheid gehalveerd is.
Bedankt allemaal.
Dan moet je ook je Vcore verlagen wil je gaan zakken in tempErikRo schreef op 08 juli 2004 @ 20:54:
Ik zag de temp 2 graden zakken (is overigens ook niet veel :-) )
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Verwijderd
Als ik het in de bios op bv 1.3 of 1.4 zet ipv 1.525, dan boot hij toch eerst op 3ghz alvorens ik de cpu kan verlagen is hij waarschijnlijk al aan een reset begonnen
De volgorde moet denk ik zijn
1. eerst booten
2. dan je cpu verlagen dmv fsb speed verlagen
3. daarna de vcore verlagen
vcore kan veel lager, ga net zolang door totdat hij nog net benchmark stabiel is dan kom je denk wel op 1.0v uit op die snelheid.ErikRo schreef op 09 juli 2004 @ 20:10:
Vandaag eens wat testen gedaan met 1,4v ipv 1,525v scheelde weer twee graden. Dus samen met 1.4ghz 4 graden verschil. Niet echt super dus. Eeens kijken of ik nog lager kan in volts.
*Oja probleem is natuurlijk dat hij eerst op 3ghz moet booten
[ Voor 14% gewijzigd door Solovine op 09-07-2004 22:59 ]
Bezuinig je op elektriceit, hitte en heb je ineens een nieuwe CPU!
die hollanders toch
Daar gaat dit toch over??
W00t mn 800e post alweer
Op naar de 1000
[ Voor 27% gewijzigd door El Snorro op 09-07-2004 23:30 ]
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Gefeliciteerd, ik denk dat dit topic wel op de goeie plaats staat; onderclocken is het tegenovergestelde van OC'en.El Snorro schreef op 09 juli 2004 @ 23:29:
Moet dit niet gekicked worden naar Die-Hard Overclocking & Cooling
offtopic:
W00t mn 800e post alweer
Op naar de 1000
Verwijderd
Nah... dit is toch geen die-hard overclocken?El Snorro schreef op 09 juli 2004 @ 23:29:
Moet dit niet gekicked worden naar Die-Hard Overclocking & Cooling
offtopic:
W00t mn 800e post alweer
Op naar de 1000
Te laat...
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 23:37 ]
Lager als 200 is dus meestal niet mogelijk of je hebt een mobo die het wel kan :]
Maar speedstep zit alleen op mobile cpu's van intel.Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 23:34:
Mijn processor gaat automatisch naar 1.5 Ghz ipv 3.06 Ghz (dit heet toch SpeedStep?) als ik hem niet zwaar belast; iemand anders heeft het voor me ingesteld maar ik zal hem vragen hoe hij dat heeft gedaan.
[...]
Nah... dit is toch geen die-hard overclocken?
die hard onderklokken![]()
Te laat...
Of als je proccesor veels te heet wordt dan klokt hij ook automatisch terug.
Maar als je echt wilt besparen en ook nog eens wat geld wil terug verdienen erop kan je mischien beter die 2.8 verkopen en een celly er in zetten.
Maar hier verlies je wel veel performance mee dus als je verder die kracht niet gebruikt (lijkt me sterk maarja als je geen spellen speelt of andere zware dingen is het geen probleem).
Dus als je wel zware dingen gaat draaien zet je dan weer je fsb hoger en je spanning hoger.
No signature found
Maar ik speel natuurlijk ook zware games en dan wil ik pas de normale snelheid inschakelen.
Speedstep zit idd alleen op mobiel cpu en dus niet op een standaard prescot of northwood (helaas)