Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] voeding voor oplader.

Pagina: 1
Acties:

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:51
beste tweakers.

mijn adapter voor mijn logitech lader (men muis lader) is kaduuk. waarom is me een raadsel en de winkel wil mij niet een nieuwe geven. dus ik zat de denken om ergens uit de pc 6 volt weg te halen. maar je hebt een 12 en 5 volt lijn. dus nu zat ik te denken. ik neem gewoon die 12 en 5 lijn zodat ik 7 volt heb. daar moet dus nog 1 volt vannaf. als ik daar nou een weerstandje tussen zet zodat ik 6V over houd en nog steeds 1,2 A naar de oplader gaat voor mijn muis. is dit mogelijk met een simpelweerstandje? of is er een andere schakeling voor?

edit:
ik gebruik een AT voeding die meerdere dingen naast mijn pc al voed en dus altijd aanstaat zodat ie ook oplaad als mijn pc uitstaat

gr Danjel

[ Voor 12% gewijzigd door Danjel op 08-07-2004 18:03 ]

They who buy the dip, deserves the rip.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-11 15:56
dat gaat niet werken, allereerst is het me al een raadsel hoe je dacht 7 volt te maken.
en met een weerstand begrens je alleen de stroom, neit de spanning.

k zou zeggen, struin eens op het internet rond, daar is vast wel een schakeling van een voeding van 6v / 1,2 a.

kijk eens op www.circuitsonline.net

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Big Daddy schreef op 08 juli 2004 @ 18:57:
dat gaat niet werken, allereerst is het me al een raadsel hoe je dacht 7 volt te maken.
en met een weerstand begrens je alleen de stroom, neit de spanning.

k zou zeggen, struin eens op het internet rond, daar is vast wel een schakeling van een voeding van 6v / 1,2 a.

kijk eens op www.circuitsonline.net
12 + en 5 - :)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
die 7V constructie moet je zeker NIET toepassen !!!!

Sorry voor het bold, maar dat eindigd (minimaal) in verschroeide bedrading, de massa van de lader zal ook verbonden zijn met de massa van de USB poort en je kunt je wel voorstellen wat er gebeurt als je die aan je +5V hangt.

Ik zou gewoon eens proberen wat er gebeurt als je de 5V van je voeding probeert ... en wilt dat niet dan kun je met een 7806 van je 12V 6V maken.

Repareren doe je zo.

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Geel (12 volt) & Zwart (0 volt) : het spanningsverschil is 12
Geel (12 volt) & Rood (5 volt) : Na een ingewikkelde berekening (12-5) kom ej uit op 7 volt.

Volgens mij is dit best te verlagen met een weerstandje, staat volgens mij iets in de (led-)faq over de waarden die je moet hebben.

Nooooh! Stahp!

• Danjel
Sine schreef op 08 juli 2004 @ 19:03:

Sorry voor het bold, maar dat eindigd (minimaal) in verschroeide bedrading, de massa van de lader zal ook verbonden zijn met de massa van de USB poort en je kunt je wel voorstellen wat er gebeurt als je die aan je +5V hangt.

Ik zou gewoon eens proberen wat er gebeurt als je de 5V van je voeding probeert ... en wilt dat niet dan kun je met een 7806 van je 12V 6V maken.
thnx voor die waarschuwing ;)
maar als ik er 5 volt aanhang. laad ie dan langzamer op of helemaal niet? en blaas ik zo niet mijn oplaad station op?
en laatste vraagje wat houd die 7806 in? wat doet et en waar kan ik et kopen? met google kom ik niet echt verder...

Verwijderd

Je kan beter zoals gezegd met een 7806( 1 euro+-) er tussen zetten, ik denk zelfs dat de 7805 er ook al is, eventueel te bestellen bij conrad of de betere elektronica winkel.
De spanning die je nog hebt voor het laden van de acce is afhankelijk hoeveel cellen er in de muis zitten.
Meestal 2 of 3 AA of AAA
De spanning hievan per cel is 1,2 volt dus als die spanning 5 volt is, is deze nog steeds genoeg voor lading.

Verwijderd

Een 7806 is een IC met een vaste uitgangsspanning, ding met drie pootjes. Op Vin zet je dan de 12 V uit die voeding en met Vout voedt je de muis. Dat lijkt me eigenlijk beter dan het met 5V proberen.

Zie ook: http://www.qsl.net/yo5ofh/data_sheets/power.htm

code:
1
2
3
4
5
6
7
+---+2
+===+
| ##|
+++++    1: Vin
 |||     2: GND
 |||     3: Vout
1 2 3

• Danjel
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 19:18:
Een 7806 is een IC met een vaste uitgangsspanning, ding met drie pootjes. Op Vin zet je dan de 12 V uit die voeding en met Vout voedt je de muis. Dat lijkt me eigenlijk beter dan het met 5V proberen.

Zie ook: http://www.qsl.net/yo5ofh/data_sheets/power.htm

code:
1
2
3
4
5
6
7
+---+2
+===+
| ##|
+++++    1: Vin
 |||     2: GND
 |||     3: Vout
1 2 3
en de GND heb ik dan verder niet nodig?
en deze kan ook 1,2 A aan?

• Sine
  • Nu online
Die GND moet je aan massa hangen anders komt er gewoon weer 12V uit de regelaar.

En hij is er in een 1,5A uitvoering, standaard doet ie 1A

En je zult hem van een koelvinnetje moeten voorzien want je verstookt meer dan 6W met die opzet.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Volgens mij kan de 7805 maar max 500 ma leveren bij 5 volt of 12 of 15 volt, als ik dat goed heb gelezen in de datasheet.

Datasheet:
http://www.national.com/ds/LM/LM340.pdf

Dus ik denk dat je neit veel zal hebben aan een 7805, of je meot er rondom heen nog wat elektro bouwen zodat je een echte voeding krijgt.

• Sine
  • Nu online
Het gaat om de 7806 en die is er in een 1,5A uitvoering (standaard 1A btw)

en moet ongeveer 6W disiperen in deze opzet wat totaal geen probleem moet zijn.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 08 juli 2004 @ 19:41:

DOH verkeerd gelezen |:( .

• Danjel
Sine schreef op 08 juli 2004 @ 19:41:

THnx ik zal morgen ff langs de electroboer gaan kijken of die eentje heeft liggen.
dus als ik tegen em zef dat ik een ic 7806 nodig heb dan weet hij wat ik bedoel?

• Danjel
ik heb zojuist even naar een aantal electroboertjes rond gebeld en gemailt. maar van allemaal krijg ik te horen dat de 1,5A uitvoering uit de productie is genomen.
ik zat eraan te denken om dus dan 2 te halen en die parallel te zetten op de 12V van mijn voeding. maar op een 1 of andere manier denk ik niet dat dit gaat werken...
iemand dan nog een ander idee hoe ik dit voorelkaar krijg?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Je kunt ook een 78S05 nemen met 2 diodes in serie op de GND lijn, dan krijg je 6,2 volt.
De 78S05 kan 2 Ampere aan.
En anders bestaat er altijd nog zoiets als een LM317, die kun je gewoon regelbaar maken van 1,25 volt tot de ingangsspanning min 3 volt.

[ Voor 40% gewijzigd door bobo1on1 op 14-07-2004 19:07 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Danjel
hoe is die regelbaar te maken zodat jer 6V uit haalt en 1,2 A aankan??

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Logitech heeft een goede service. neem even komtact op met die mannen. Wellicht krijg je gewoon kosteloos een goeie opgestuurd. gewoon even mailen

verder vermoed ik dat 5 volt ook wel gaat werken. (nee niet die van de usb wat die trekt niet zoveel stroom, maar gewoon van de molex)

Iperf

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Waarom zit iedereen te kloten met 7805's?

Er komt al standaar 5 volt uit een voeding hoor...

Je kan trouwens best proberen om er gewoon 5v aan te hangen, goede kans dat het gewoon werkt, hij zal dan wel niet zo snel laden, en de batterij zal niet helemaal vol komen.

6v word gewoon veel gebruikt omdat het makkelijker is met batterijen en trafo's, maar de logica in zo'n lader werkt ook prima op 5volt.

Het ergste wat kan gebeuren is dat ie het gewoon niet doet ;)

Toch het proberen waard.

• Danjel
SA007 schreef op 14 juli 2004 @ 22:43:

Je kan trouwens best proberen om er gewoon 5v aan te hangen, goede kans dat het gewoon werkt, hij zal dan wel niet zo snel laden, en de batterij zal niet helemaal vol komen.

6v word gewoon veel gebruikt omdat het makkelijker is met batterijen en trafo's, maar de logica in zo'n lader werkt ook prima op 5volt.

Toch het proberen waard.
een nieuwe opgestuurt krijgen kreeg ik niet....
ik zal dan maar eens de 5V lijn testen... thnx

• Sine
  • Nu online
SA007 schreef op 14 juli 2004 @ 22:43:

Toch het proberen waard.
*Kuch*
Sine schreef op 08 juli 2004 @ 19:03:

Repareren doe je zo.

• Danjel
zo terug van vakantie wat twijfels hierover maar toch gedaan nu eidenlijk...
hij laad nu goed op op 5 volt.
wel langzamer hij knippert ook iets langzamer dan men broer zen MX 700. maar dat komt denk ik door 1V minder.
Hartelijk bedankt iedereen _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Danjel op 31-07-2004 18:33 ]

Pagina: 1