Toon posts:

[2000] PC is traag - zelfs na een herinstallatie*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Een klant van me heeft een probleem. Ik dacht het wel te kunnen oplossen, en dat is ook deels gelukt. De pc van mijn klant is ongelofelijk traag, deels kwam dat door CoolWebSearch e.d. maar ik heb de pc volledig opnieuw geinstalleerd (omdat dat makkelijker zou zijn dan die spyware en div. andere problemen op te lossen). Dus ok, de pc was traag, maar ik dacht, dit is wel verholpen na de herinstallatie (Win 2000). Ik weet niet hoe lang de installatie omdat ik op dat moment niet aanwezig was. Maar toen Windows starte merkte ik al op dat het enorm lang duurde. Ok, ik denk, dat verhelp ik wel. Alles geinstalleerd, nog steeds traag. Toen dacht ik dat het aan de HDD lag. Dus ik installeer SiSoft Sandra en doe wat benchmarks. Het geheugen komt er redelijk goed uit en ook aan de processor moest het niet liggen. Alleen de HDD haalde maar 4 Mb/s. Dat vind ik behoorlijk traag. Vervolgens zet ik een andere HDD erin, maar die haalt precies hetzelfde. Ligt dit aan de IDE controller of weet iemand hier iets op?

Symptonen:
- Deze Computer starten kan meer dan 5 sec duren
- Internet Explorer doet uren over een site openen
- Word XP werkt daarintegen wel weer redelijk
- De computer doet minimaal 5 min. over het opstarten

Specs:
Intel Pentium III @ 450Mhz
128 Mb 100Mhz SD-ram
8 GB WD HDD (en die andere was een 13 GB Quantum Fireball CR, allebei niet erg nieuw dus)
Sis chipset
Videokaart is een een of ander Sis kaartje, 8 mb
En ik probeerde Windows 2000 te installeren.

(veel meer specs heb ik momenteel niet omdat de pc 'tijdelijk' weer terug is)

Maar mijns inziens zou dit genoeg moeten zijn voor Windows 2000 (later met SP4, ik hoopte dat dat de problemen zou verhelpen maar het lijkt zelfs erger geworden)?

Ik hoop dat iemand hier iets meer van weet en mij kan helpen. Als jullie meer info nodig hebben, zeg het maar. :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit (was: "Traagheid") - jouw topic titel is wel heel erg mager :)
Probeer voortaan gewoon zelf een goede topic titel te verzinnen :)

Verwijderd

1) Juiste drivers voor de chipset geinstalleerd?
2) nieuwe IDE-kabel geprobeerd?
3) in het bios UDMA aangezet?
4) eventuele BIOS-update uitgevoerd?
5) schijf in een andere PC getest?
6) memtest gedraaid?

Verwijderd

Topicstarter
1) Juiste drivers voor de chipset geinstalleerd?
2) nieuwe IDE-kabel geprobeerd?
3) in het bios UDMA aangezet?
4) eventuele BIOS-update uitgevoerd?
5) schijf in een andere PC getest?
6) memtest gedraaid?
1. Jep
2. Ook dat
3. Heeft geen UDMA support
4. Nee, hij heeft nl. wel goed gewerkt ooit met WIndows 2000 :P
5. Nee, maar een HDD die meer zou moeten halen doet hetzelfde
6. Ja, memory werkte zoals het zou moeten werken (vergelijkbaar met memory met dezelfde specs)