[procmailrc] doorsturen mail

Pagina: 1
Acties:

• scubapro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11-2022
Ik host bij Widexs en wil het volgende doen. In een popbox komen meerdere mail aliassen binnen. Afhankelijk van de alias wil ik de mail al dan niet automatisch doorsturen en het origineel in de popbox laten komen. Nu heb ik de volgende .promailrc

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
:0
* ^(To|Cc|Bcc).*test@domein1.nl*
{
:0 c
! test@domein2.nl
}

:0
* ^(To|Cc|Bcc).*hallo@domein1.nl*
{
! hallo@domein2.nl
}

Als alleen het eerste deel er in staat werkt alles perfect. Mail komt in popbox en wordt doorgestuurd. Als ik beiden erin zet komt de mail in de popbox maar wordt 2 keer doorgestuurd. Zowel test@domein2.nl als hallo@domein2.nl. Het maakt niet uit of je mail stuurt naar test@domein1.nl of hallo@domein1.nl. Zelf als ik een mail stuur naar een andere alias wordt deze 2 keer doorgestuurd.

Wat doe ik fout?

Je bent pas echt lui als je het gemak niet zoekt.

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
LOGFILE=/path/to/procmail.log
VERBOSE 

* ^TO_.*test@domein1.nl
! test@domein2.nl

* ^TO_.*hallo@domein1.nl
! hallo@domein2.nl

Dan krijg je in het procmail.log bestand precies te zien wat er gebeurt.

Als je alle mail voor een domein op 1 useraccount binnenkrijgt (user@domein1.nl => account), dan is het soms handig om door de beheerder het adres te laten herschrijven, zodat geldt: user@domein1.nl => account+user (waarbij user vanalles kan zijn, zoals 'test' of 'hallo'). Dan kun je dit doen (want als procmail als LDA gebruikt wordt dan staat het deel achter de plus in de $1 variabele):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
RECIP="$1@"

* $RECIP ?? ^^test@
! test@domein2.nl

* $RECIP ?? ^^hallo@
! hallo@domein2.nl

Voordeel daarvan is dat als je bijvoorbeeld op een mailinglijst bent geabonneerd of iemand stuurt je een BCC mail, dat je in die RECIP variabele wel de user hebt staan aan wie de mail gericht is, terwijl deze in de gewone mailheaders niet voorkomt (waardoor je filtering niet werkt).

• scubapro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11-2022
Ok bedankt ik ga er mee aan de slag.

Je bent pas echt lui als je het gemak niet zoekt.