Toon posts:

[alg] Interesante IT bedrijven in Nederland

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af wat iedereen hier vind van de IT bedrijven zoals ze in Nederland voorkomen, gezien vanuit het oogpunt van een 'die hard' software developper met een hoge opleiding (HBO/WO). Interesant zijn dan bedrijven die zich primair richten op de ontwikkeling van software.

Als ik het zo bekijk dan zitten de meeste interesante bedrijven toch in het buitenland: Apple, Sun, Microsoft, IBM, Borland, Sega, etc. Natuurlijk hebben deze grote en bekende bedrijven meestal wel afdelingen in andere landen, maar dat is in 99% van de gevallen slechts op commercieel vlak. Alle R&D vindt toch nog steeds zeer gecentraliseerd plaats.

Voor game development hebben we natuurlijk wel het zeer mooie guerrilla games. Voorderest worden er mischien wel wat leuke dingen bij Philips gedaan en op de verschillende universiteiten. Alhoewel dat laatste natuurlijk een aparte wereld is, inclusief een onderwijs verplichting wat niet voor iedereen even aantrekkelijk is.

Wat vinden jullie de echt interesante bedrijven in Nederland?

• marco_balk
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05 13:37
Goh, in Veenendaal zit zo'n bedrijf.
Infosupport was het niet?

Lostboys? (Amsterdam)

Verwijderd

Ordina (landelijk)?
edit: wordt dit een opsom topic of moet ik zeggen wat ik er van vindt?

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 15:43 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 21:50

Piggen

Lekker bakkie

Even zeiken, maar dat bedrijf heet tegenwoordig Guerilla Games :)

Playlogic is er ook zo een.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 15:41:
Ordina (landelijk)?
edit: wordt dit een opsom topic of moet ik zeggen wat ik er van vindt?
Nee, juist niet een droog opsom toppic, maar meer een algemene discussie over wat er uberhaupt aan interesante dingen in nederland gebeuren, of waarom nederland wat dit betreft niet (zo) veel voorsteld. Er komen hier veel ontwikkelaars, en de meesten werken in Nederland (toch), dus ervaring genoeg denk ik :)

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 11:00
kwakkie schreef op 08 juli 2004 @ 15:38:
Goh, in Veenendaal zit zo'n bedrijf.
Infosupport was het niet?

Lostboys? (Amsterdam)
Lostboys is vooral bekend vanwege zijn designstudio. Ik weet niet of je als die-hard developer nou hier moet zijn...
Voor InfoSupport en Ordina geldt dat het met name detacheringsclubs zijn. Op uurtje-factuurtje basis bij een klant werkzaamheden verrichten. Het lijkt me niet dat de TS dit soort bedrijven bedoelt als hij op zoek is naar interessante bedrijven die de die-hard developer bieden wat hij nodig heeft. Ik kan uit ervaring spreken, want bij InfoSupport heb ik een hele tijd gewerkt.

Verwijderd

Topicstarter
mpmad schreef op 08 juli 2004 @ 15:44:
[...]

Even zeiken, maar dat bedrijf heet tegenwoordig Guerilla Games :)
Half he. Zoals ik het begreep was de games afdeling de enige die goed liep van Lost boys. Die zijn toen verzelfstandigd.

Ik dacht eerst dat het bedrijf Tryllian van Christine Karman ook wel met iets erg leuks bezig was. Helaas hoor je daar ook niet zoveel meer van. Ze waren bezig met een Agent based systeem dat informatie kon uitwisellen met elkaar.

Weet iemand anders nog van mooie software produkten 'made in holland' ?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
CMG's SMS-dozen zijn ook nederlands product.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 17:35:
Weet iemand anders nog van mooie software produkten 'made in holland' ?
Binnenkort in groningen: Intelligent Solutions/IntelliRule/Spasmo Solutions :P (we zijn nog niet uit over de naam).

Een declaratief enterprise platform (gebaseerd op Prolog) geschreven in java, waarmee snel expertsystemen, ruleengines, advies systemen, loopwerkjes voor intelligent agents gemaakt kunnen worden. Naast de standaard Prolog functionaliteit komt er nog veel extra`s in zoals forward chaining rules en configureerbare conflictresolutie. In ieder geval genoeg leuks.

[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 08-07-2004 18:07 ]

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 08 juli 2004 @ 17:42:
[...]

Binnenkort in groningen: Intelligent Solutions/IntelliRule/Spasmo Solutions :P (we zijn nog niet uit over de naam).

Een declaratief platform (gebaseerd op Prolog) geschreven in java, waarmee snel expertsystemen, ruleengines, advies systemen, loopwerkjes voor intelligent agents gemaakt kunnen worden. Naast de standaard Prolog functionaliteit komt er nog veel extra`s in zoals forward chaining rules en configureerbare conflictresolutie. In ieder geval genoeg leuks.
DIt klinkt erg interessant!

Dus als ik het goed begrijp begin JIJ (misschien in samenwerking met andere?) een eigen bedrijf, die bovenstaande gaan ontwikkelen!? Zo ja, hoe komt men dan aan zijn inkomsten? Want zoiets maken kost fllink wat tijd!

Of is dit een project binnen een al reeds bestaand bedrijf?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 18:00:
[...]

DIt klinkt erg interessant!

Dus als ik het goed begrijp begin JIJ (misschien in samenwerking met andere?) een eigen bedrijf, die bovenstaande gaan ontwikkelen!? Zo ja, hoe komt men dan aan zijn inkomsten? Want zoiets maken kost fllink wat tijd!
Iedereen die vaker berichten in P&W leest weet natuurlijk dat alarmnummer al langer dan vandaag bezig is mijn zijn prolog compiler. Heel af en toe komt er zelfs een stukje source van voorbij ;)

Wel ver weg dat Groningen, gezien de meeste IT (gerelateerde) bedrijven toch een beetje in de randstad lijken samen te klonteren. Zag laatst op het nieuws een stukje dat Zoetermeer (of all places!) een beetje het sillicon valey van nederland zou gaan worden. Eerder waren er al plannen voor zoiets in Amsterdam, maar daar heb ik echt nooit meer wat van gehoord.

Wat trouwens ook niet mag ontbreken in deze thread:
Parse Software Development B.V. ter Haarlem, de makers van het systeem wat we nu allemaal zitten te gebruiken: react! (alleen een beetje jammer dat dat voornamelijk PHP, maar goed daar draait momenteel een ander draadje over)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 18:26 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Ik ken nog wel wat Nederlandse producten, er komt binnenkort ook een nieuwe .NET taal uit dat de goede dingen van talen als C#, Pascal en Oberon samenvoegd, wordt gemaakt voor een buitenlands bedrijf maar de mensen die er aan werken zijn allemaal echte Hollanders :) Ik zou jullie graag er meer over vertellen, alleen mag ik het niet :(

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Moeten we hier nu alle bedrijven opnoemen in Nederland die primair alleen software maken? Dat zijn er meer als je denkt. Vaak zijn ze niet al te groot en maken ze software die soms alleen in bepaalde gebieden gebruikt wordt. De wat bekendere waar ik zo op kan komen zijn Exact en Davilex.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:59

markvt

Peppi Cola

engine software > www.engine-software.nl
unit4agresso > www.unit4agresso.nl

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

LordLarry schreef op 08 juli 2004 @ 19:21:
Moeten we hier nu alle bedrijven opnoemen in Nederland die primair alleen software maken?
De topic starter is denk ik niet geinteresseerd in het zoveelste software bedrijf. Het gaat hem om bedrijven waar ze vernieuwend bezig zijn, en waar het nivo hoog is. Dus niet de zoveelste pakketbakker/sitebouwer.
Pagina: 1