[Access] autonummers

Pagina: 1
Acties:

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Heb een tabel in access. Iets van 60 rijen zitten er in die tabel. Namen van klanten zeg maar. Ik heb een kolom met autonummering. En een formulier. Dan is het de bedoeling dat ik steeds mensen toevoeg. Dat gaat voor zover goed, elke keer een nieuw nummer komt erbij dan, dus 61 62 63 enz enz... Maar ik moet ook steeds weer de nummer 1 verwijderen. Nu wil ik dat als ik nummer 1 verwijder, dat de rest gewoon opschuift. Dus dat nummer 60 dan 59 wordt; en 12 wordt dan 11; en 2 wordt dan 1 enz enz enz.

Signature

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52
Waarom wil je dat ?
Als die (autonumber)kolom een PK is, dan heeft de waarde van die kolom voor jou toch geen enkele waarde?
Het is gewoon administratief voor de DB.

https://fgheysels.github.io/

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
whoami schreef op 08 juli 2004 @ 14:29:
Waarom wil je dat ?
Als die (autonumber)kolom een PK is, dan heeft de waarde van die kolom voor jou toch geen enkele waarde?
Het is gewoon administratief voor de DB.
Nou het zit zo dat mensen soms bellen en vragen wanneer ze aan de beurt zijn. Dan kijk je in de tabel en ziet dat iemand nog 15 wachtenden voor zich heeft staan. En autonummer 1 is dan het eerst aan de beurt. En als die geweest is verdwijnt die van de eerste plek. Dan wordt nummer 2 de 1e! maar dit wil niet helemaal, als de 1e verwijderd wordt blijft de rest hetzelfde nummer houden, ik wou dat ze een plaatsje opschoven dan.

Signature

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52
Tja, dat moet je dan niet met een auto-nummering oplossen....

https://fgheysels.github.io/

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
whoami schreef op 08 juli 2004 @ 14:39:
Tja, dat moet je dan niet met een auto-nummering oplossen....
Hoe zou het dan wel kunnen? Onhanding om alles zelf handmatig te gaan wijzigen.

Signature

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Zie het probleem niet echt, je kan toch gewoon een query maken en dan in de output er een nummer voor zetten?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 15:26
Dat zou je bv op kunnen lossen door iedere keer als je een record toevoegd aan dat record datum en tijd toe te voegen

om dan te zien wie er aan de beurt is, maak je een query en die laat je sorteren op datum (oudste eerst natuurlijk)

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:08

lier

MikroTik nerd

Schrijf gewoon een update query die dit werk voor je doet...
Uiteraard kan dat niet op basis van het autonummering veld.

Maar waarom is het een probleem dat de eerste die aan de beurt is nummer 2 heeft in plaats van 1 ? Je bent toch op zoek naar degene die als eerste aan de beurt is...
Klinkt meer als een oplossing voor het tonen van gegevens (wat je dus in de GUI laat doen !)

[ Voor 73% gewijzigd door lier op 08-07-2004 14:48 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

BMW_M3 schreef op 08 juli 2004 @ 14:34:
[...]

Nou het zit zo dat mensen soms bellen en vragen wanneer ze aan de beurt zijn. Dan kijk je in de tabel en ziet dat iemand nog 15 wachtenden voor zich heeft staan. En autonummer 1 is dan het eerst aan de beurt. En als die geweest is verdwijnt die van de eerste plek. Dan wordt nummer 2 de 1e! maar dit wil niet helemaal, als de 1e verwijderd wordt blijft de rest hetzelfde nummer houden, ik wou dat ze een plaatsje opschoven dan.
Je doet hier dus het ranzigste en foutste wat je met een database kunt doen: zogenaamde 'natural keys' gebruiken.

Onthoud de gouden regel: een primary key mag nooit of te nimmer enige betekenis hebben buiten een unieke identificatie van de regel!!!

Hieraan gerelateerd een quote van ik geloof Joe Celko wederom: "Once a user wants to know a primary key your application is in deep shit". Databasetabellen bestaan altijd uit 2 delen: het gedeelte dat relevant is voor de gebruiker, en het gedeelte van de DB (de primary/foreign keys). De gebruiker heeft nooit of te nimmer iets te zoeken in het gedeelte van de database!

Professionele website nodig?

Pagina: 1