Excel werkbladen overzetten naar een oracle database

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jobo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 16:32
Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik nu in de juiste forum zit. Als het niet goed is dan verplaats de boel maar ff. Ik kon namelijk niet direct iets vinden waarin ik deze vraag kwijt kon.

ff algemeen:
---------------------
het betreft hier een ingediënten administratie met recepten die in een oracle database komen te staan voor een bedrijf. In de excel werkbladen staan de recepten en de ingrediënten.

de vraag:
---------------------
ik wil graag weten of het mogelijk is om een excel bestand met verschillende werkbladen te exporteren en daarna te importeren in een Oracle database. Ik snap dat je dan aan moet kunnen geven welke gegevens in welke tabellen moeten komen te staan, maar het is eenvoudiger om vanuit excel een nieuw bestand te maken met alleen de gevraagde gegevens per tabel.

Zijn hier standaard functies binnen de beheerderstool van oracle of is het gewoon niet mogelijk. Er wordt namelijk vanuit systeembeheer beweerd dat het niet mogelijk is. Ik denk zelf dat ze er geen zin in hebben :Z

Iemand een idee? :?

need more coffee!!!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou de excel file opslaan (aangenomen dat het 1 enkel blad is) als een csv bestand. Hoe je die in jou geval in de Oracle DB zou krijgen weet ik niet; ik weet wel dat we hier PeopleSoft gebruiken en dat ik voor zoiets makkelijk een SQR kan schrijven diet dat fijn voor me doet :) Misschien kun je iets met Toad: http://www.toadsoft.com/
Zal wellicht dan wel in 1 tabel komen...maar daar kun je er dan met een pl/sql-script meer van maken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jobo
als ik het dus goed begrijp dan wordt alles in een (punt)komma gescheiden bestand opgeslagen die dan wel geimporteerd kan worden in 1 tabel in oracel (die dus eerst aanmaken met de juiste kolommen volgens het csv bestand). Daarna kan ik met een soort sql commando's gegevens uitlezen en deze in de juiste tabel zetten...

heb ik het zo goed begrepen??? :9

need more coffee!!!

• mylar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 16:01
De structuur van de tabellen zal je zelf moeten aanmaken in oracle.
Maar als je er in slaagd alles van excel naar access te krijgen kan je door middel van externe tabellen en odbc al je gegevens met een toevoegquery overpompen naar de oracle (dit zijn functies in access).

[ Voor 6% gewijzigd door mylar op 08-07-2004 13:58 ]

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-03 12:27

Sorki

world wide wubbish

je kan een macrotje in excel schrijven die inserts genereerd, die kan je dan op je db afvuren :)

werkt goed als je de waardes uit specifieke velden nodig hebt

edit: voobeeldje code (werkblad out aanmaken eerst)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Public Sub insertAll()

For i = 1 To 10 Step 1

strInsert = "INSERT INTO `test` ( `rec1` , `rec2` ) VALUES ('" & Range("A" & i).Value & "', '" & Range("C" & i).Value & "');"
 Range("OUT!A" & i).Value = strInsert

Next i

End Sub

[ Voor 50% gewijzigd door Sorki op 08-07-2004 14:13 ]

Sorki#2242

• jobo
oke!

Hartstikke bedankt voor jullie reacties.

Ik ga het allemaal ff uitproberen. Hopen dat het werkt! dat scheelt echt enorm. Anders moeten we duizende records opnieuw gaan invoeren in de nieuwe tabellen en daar hebben we dus echt geen zin in!

Bedankt! _/-\o_

need more coffee!!!

Pagina: 1