Java Desktop System

Pagina: 1
Acties:

• Iamweasel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-06-2005
Hallo allemaal,

Afgelopen dinsdag (6 juli) las ik in het Financieel Dagblad een artikel over het Java Desktop System van Sun. Dit schijnt in Azie een vrij populair besturingssysteem te zijn. Het artikel ging over de Allied Irish Bank die ook haar 7500 kantoor PC's hiermee gaat uitrusten.

Mijn baas gebruikt op dit moment Windows XP, er zijn ongeveer 20 werkplekken maar hij klaagt al tijden over de hoge kosten van Windows, wat eigenlijk te gek voor woorden is als je bekijkt dat het besturingssysteem van Sun maar 50 dollar per jaar kost.

Nou ben ik zelf niet zo'n linux figuur, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met dit Java Desktop System en of die dit met mij zouden willen delen.

Ik heb de search gebruikt maar tot mijn verbazing vond ik hier nog geen topic over.

Website: http://wwws.sun.com/software/javadesktopsystem/index.html

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 10:22

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Buiten alle discussies hierover om:
Als je baas denkt dat je kosten bespaart op het besturingssysteem, dan zit hij mis. Migratie, exploitatie, opleiding en onderhoud dienen niet vergeten te worden.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• rschu68
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 10:05
Ik heb een demo-CD van Sun gehad. Desktop ziet er fraai uit maar ook weer niet beter/mooier dan Suse 9.1
Wat een plus zou kunnen zijn van de JavaDesktop is de ondersteuning van bijvoorbeeld StarOffice (OpenOffice).

De overstap van windows naar linux is bijvoorbeeld ook gedaan door gemeente Woerden: http://www.ososs.nl/article.jsp?article=9767

Gemeente Woerden - OSS: “Niet polderen, maar doen!”

25-06-2004 - Drie jaar geleden werden door de afdeling systeembeheer van de gemeente Woerden de eerste kleinschalige ervaringen opgedaan met open source software. Nu zet de gemeente Woerden open source software in op vele fronten. Inmiddels zijn de beide systeembeheerders, die oorspronkelijk alleen kennis over Microsoft Windows hadden, zeer goed thuis in open source land. De goede ervaringen met open source software blijven smaken naar meer...

Verwijderd

Mja, sun JDS is niets meer dan een rebranded SuSE 9, met een apart themepje en de Java SDK erin gebouwt. Persoonlijk vind ik het bagger, maar dat is waarschijnlijk iets waar jij niets aan hebt. Als je een supported distro wilt voor je bedrijf, is het wellicht een beter id om eens een prijsvergelijking te maken tussen de verschillende Red Hat en SuSE distro's en deze naast JDS te leggen.

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06-2025
mOrPhie schreef op 08 juli 2004 @ 12:13:
Buiten alle discussies hierover om:
Als je baas denkt dat je kosten bespaart op het besturingssysteem, dan zit hij mis. Migratie, exploitatie, opleiding en onderhoud dienen niet vergeten te worden.
daar valt vast wel een leuke analyse over te maken. bedenk je wel dat met de aanschaf van JDS je ook gelijk veel software meegeleverd krijgt en dus die kosten ook bespaard (MS Office bijvoorbeeld is nou niet bepaald van wat je zegt goedkoop, en nog maar te zwijgen over anti-virus en firewall software.)
in het begin zullen de kosten waarschijnlijk wel hoger liggen dan dat nu het geval is, maar dat zijn de kosten voor migratie, ik denk dat je in de loop van tijd toch goedkoper uit bent met JDS al is dat wel afhankelijk van de branche (en de aanwezigheid van branche specifieke software) waar jullie organisatie werzaam in is.
Eerder genoemde argumenten als exploitatie en onderhoud zijn bij een windows systeem evengoed aanwezig (en qua onderhoud misschien nog wel hoger)

maar harde cijfers om dit te onderbouwen heb ik niet. misschien dat SUN ergens een tco vergelijking heeft (of een derde partij)

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Ligt migratie ook niet aan het type gebruikers dat je hebt, hoeveel dat kost? Ik denk dat het goedkoper is om mij naar Linux te laten migreren (omdat ik best al wel wat ervaring heb) dan om een typmiep die amper weet waar de aan-/uitknop zit te laten migreren. En hetzelfde geldt denk ik ook voor je systeembeheer, als je iemand hebt die snel dingen leert en goed is in het lezen van handleidingen enzo, denk ik dat je ook sneller migreert dan dat je een systeembeheerder hebt die traag leest en moeilijk leert. En het is denk ik ook moeilijker om ingewikkelde Word documenten te migreren naar een OS, dan .rtf wordpad documentjes....
Ik vind het altijd redelijk slappe argumenten "Open-Source is áltijd duurder" of "Windows is áltijd duurder", het ligt ook puur aan het geval, het enige waar je iets zinnigs over kunt zeggen is dat je bij Windows licenties moet betalen en bij Open Source niet.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57
Het zal wel aan mij liggen maar:

1. Het lijkt wel erg veel op windows, aan de ene kant makkelijk voor degene die overstappen. Maar iets kopieren als het waarschijnlijk beter kan: Gnome wordt als basis gebruikt die op zijn beurt het HIG systeem gebruikt... waarom wordt dit niet gebruikt?

2. De kleuren die ik op de screenshots zie, zijn echt vreselijk en hetzelfde geldt voor de hele venster omlijsting. Het heeft nu meer weg van een amateur skinner die ze ergens bij www.wincustomize.com hebben weggehaald. Er zijn zat jongens die voor een klein zakcentje een prachtige en werkbare skin kunnen neerzetten.

3. Daarnaast stel ik vraagtekens bij de toegankelijkheid van dit systeem. Een tiep-miep heeft idd. niet veel nodig, maar bij ons op kantoor wordt te pas en te onpas letterlijk van alles en nog wat aan de pc gehangen. Usb-cardreaders, digicams, usb-sticks en meer van dat soort meuk. Kan java-desktop dit soort dingens ook herkennen? of moet dat allemaal handmatig worden gemount, in iedergeval weet ik wel dat mac osX hier geen moeite mee heeft.

4. Vreselijk die fonts in de applicatie vensters :X -> voorbeeld

[ Voor 20% gewijzigd door Miki op 08-07-2004 12:37 ]

• Iamweasel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-06-2005
Bedankt voor de reply's tot zover.

De kosten kun je inderdaad een leuk staatje van maken, in het begin zullen ze nogal hoog liggen wegens omscholing enz. Maar misschien is het mogelijk om daarna goedkoper uit te komen.

We gaan sowieso een pakketje bestellen om wat dingen uit te testen en is te kijken of dit wel werkt, dat kan natuurlijk nooit kwaad.

In dat artikel in het FD staat trouwens ook een oordeel van een analist genaamd Thomas.

"Thomas zet echter vraagtekens bij het tempo waarin de Sun-software de markt zal veroveren. De versies die zij bekeken heeft, lieten nog steken vallen. Zij rekent er niet op dat het systeem voor begin volgend jaar doorbreekt, maar blijft hoopvol over de kansen. 'Het is niet de best mogelijke oplossing ter wereld. Maar voor het gros van de gebruikers is hij goed genoeg.'"

Sun wil met dit systeem uiteindelijk wel de strijd aan met windows.

Even over het bedrijf waar ik werk:

Het is een accountantskantoor, we werken veel met specifieke software die eigenlijk alleen voor windows is ontwikkeld, dus dit zal sowieso een issue zijn.

Grote voordeel van dit systeem lijkt te zijn de java implementatie en de software die wordt bijgeleverd (office) maar natuurlijk ook de grotere veiligheid.

• Miki
  • Laatst online: 19:57
Iamweasel schreef op 08 juli 2004 @ 13:16:
Bedankt voor de reply's tot zover.

De kosten kun je inderdaad een leuk staatje van maken, in het begin zullen ze nogal hoog liggen wegens omscholing enz. Maar misschien is het mogelijk om daarna goedkoper uit te komen.

We gaan sowieso een pakketje bestellen om wat dingen uit te testen en is te kijken of dit wel werkt, dat kan natuurlijk nooit kwaad.
Bestellen? Ik neem aan dat je sun belt/mailt voor een evaluatie pakket, je bent klant dus buit die positie uit.
Daarnaast zou... je ook naar andere distributies kunnen kijken, ik weet de prijzen er niet van uit me hoofd maar Red Hat en SuSe hebben ook bedrijfsversies tegen een meerprijs.

http://www.suse.com/us/business/index.html
http://www.redhat.com/software/rhel/desktop/

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 08-07-2004 13:31 ]

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 18-02 21:27
Iamweasel schreef op 08 juli 2004 @ 13:16:
Het is een accountantskantoor, we werken veel met specifieke software die eigenlijk alleen voor windows is ontwikkeld, dus dit zal sowieso een issue zijn.
Vergeet dan niet hoe JDS met de huidige client - serveromgeving omgaat. Vaak is het geval dat je specifieke windows software niet kunt reschtstreeks kunt draaien op een linux desktop. Conversie is vaak duur (maatwerk).
Tevens leert de ervaring dat gebruikers erg ongeduldig zijn en niet allerlij dingen opnieuw willen leren, de weerstand kan groot zijn en dat wil je niet.

Naar mijn idee kun je het beste beginnen door (zover mogelijk) de serveromgeving om te schakelen naar een opensource OS. Mocht dit naar tevredenhied werken kun je altijd nog een migratie plan voor de client omgeving opzetten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 12:23:
Mja, sun JDS is niets meer dan een rebranded SuSE 9, met een apart themepje en de Java SDK erin gebouwt. Persoonlijk vind ik het bagger, maar dat is waarschijnlijk iets waar jij niets aan hebt. Als je een supported distro wilt voor je bedrijf, is het wellicht een beter id om eens een prijsvergelijking te maken tussen de verschillende Red Hat en SuSE distro's en deze naast JDS te leggen.
Absoluut niet waar. Je snapt de positie van Sun niet. Sun is geen distro-bakker. Sun is eigenaar van StarOffice, Java en toevalligerwijs ook van JDS. JDS heeft, als enige Linux distributie, standaard Java en StarOffice meegeleverd. Dit is een enorme meerwaarde over concurrenten als SuSE.

Daarnaast gebruikt JDS slechts de base system van SuSE, en met goede reden: SuSE heeft een uitstekende base. Als UI wordt echter GNOME meegeleverd, waar SuSE standaard KDE gebruikt. Gezien de acceptatie van GNOME binnen bedrijven en de integratie van applicaties als Evolution is dit ook een groot pluspunt.

JDS is een fantastisch end-user product, met name binnen bedrijfsomgevingen, omdat het standaard zo compleet is.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

de migratie van clients kan je ook makkelijk opvangen.
ipv windows office kan je alvast bijvoorbeeld openoffice installeren die is er ook in het nederlands en voor windows omgevingen :)

op deze manier zou je mensen spelenderwijs bekend kunnen maken met andere software.
om de specifieke software wat voor windows geschreven is om te laten zetten in een linux omgeving zal nogal wat voeten in de aarde hebben.
als je het voor elkaar krijgt dat het al zou gebeuren (wat natuurlijk ook een kostenplaatje met zich meebrengt) kan je het zo spelen dat je leverancier op dat moment ook voor een open source omgeving software kan leveren dit zou mischien meerdere bedrijven over zon streep heen kunnen trekken dus hoeven ze in zon geval niet ALLE kosten doorberekenen dat is een kwestie van onderhandelen en het onderste uit de kan halen

vind het wel een zeer gewaagde operatie maar zonder de juiste kennis van andere besturingssystemen als windows zou ik eerst maar eens jezelf meer gaan verdiepen in dat soort omgevingen dat je niet voor verassingen komt te staan

computer voor alle werkzaamheden

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Ik ben hier systeembeheerder op een kantoor waar we financiele diensten verlenen. Nu heb ik dit artikel toevallig ook gelezen en maken wij ook erg veel gebruik van maatwerk software.

Ikzelf ben echt een linux addict maar toch heb ik hier iedereen zijn workstation op Win2K gezet.
Begrijp me niet verkeerd, ik draai zelf bijna 3 jaar thuis niks anders dan Debian en ook op de desktop. Geen Windows meer voor mij...
Maar al dat maatwerk software... dat gaat echt _niet_ werken! De helft werkt al snel icm Visual Basic en al die ongein. We hebben hier een Novell server staan.. maar we krijgen nu al steeds meer te maken met maatwerk software die zelfs een Windows server nodig heeft om op te staan!
Komt er dus op neer dat ik hier nu een extra Windows server heb neergezet alleen voor een paar maatwerk programma's die geen Novell meer supporten.
Er is een te klein aanbod voor alternatieven voor Windows. Zelfs Novell ondersteunen ze al minder en dan heb ik het nu over de server. Kan je nagaan wat de support voor de desktops zal zijn.

Wat ik dus wil zeggen is dat het zo goed als niet haalbaar is. Windows word je nou eenmaal door je strot gedrukt. Het is niet veel anders te beschrijven helaas.
En als je dit alles zou kunnen oplossen... ga dan maar zorgen dat MS .doc open source maakt, want dat is een nog veel groter probleem.
En nee, klanten gaan niet in RTF of PDF mailen.... die denken zelfs dat MS Word standaard in Windows zit omdat dat bij hun Packerd Bell PC'tje ook zo was...

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Pagina: 1