Toon posts:

Bootmanager win98, winxp, suse 9.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers,

bla bla bla, hier is weer iemand met een vraag. Ik zou graag willen weten welke bootmanager ik het beste kan gebruiken.

We draaien hier Windows 98 in een Novell omgeving, maar willen ook naast Windows 98, xp en linux suse 9.1 gaan draaien.

Nu is mijn vraag dus, welke gratis bootmanager het beste gebruikt kan worden. Heeft iemand ervaring met de verschillende bootmanagers?

Mijn dank is groot, maar mijn... ja dat!

_/-\o_

Verwijderd

Heb veel bootmanagers uitgeprobeerd, maar bijna allemaal willen ze zichzelf op de eerste partitie nestelen (waar dus een OS staat). De enige bij wie dat niet hoefde was XOSL. Gebruik deze thuis voor 2x winxp pro, winxp home nl, 2x suse 9.0 en dit werkt voortreffelijk. Op mijn werk gebruiken ze hem inmiddels ook voor multi-boot systemen.
http://www2.arnes.si/~fkomar/xosl.org/
Let er wel op dat iedere windows binnen de eerste 8GB van de eerste schijf wil booten. 98 heeft meestal wel genoeg aan minder dan 7.8 GB, zodat je XP op de volgende partitie kunt zetten (boot bestanden vallen dan nog net binnen de 8GB grens). Suse kun je op een willekeurige partitie zetten op een willekeurige schijf. Voor suse kun je het beste grub op de partitie kiezen om hem onafhankelijk van de rest te maken.

ps, groeten wil men hier niet zien

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 12:05:
Nu is mijn vraag dus, welke gratis bootmanager het beste gebruikt kan worden. Heeft iemand ervaring met de verschillende bootmanagers?
Kijk in de WOS FAQ en probeer er wat uit. Diegene die jou het beste bevalt is voor de beste bootmanager. Kortom, even zoeken en testen :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb niet de beschikking over een testomgeving... helaas!

Verwijderd

Topicstarter
Uhmm ik heb het getest... het werkt goed, maar 1 probleem hebben we.

Op 1 pc staat al Windows XP (kan er ook niet af) dat moet de eerste partitie blijven, daarnaast moet WIndows 98 SE en Linux Suse 9.1 gaan draaien, dit kan niet met het bovenstaande programma.

Hij gaat zoeken naar COM poorten en dan geeft ie een melding COM4 fout.

:?

Verwijderd

Hoezo moet die windows XP de eerste partitie blijven, je kunt hem toch gewoon opschuiven ?

Wie of wat gaat trouwens zoeken naar com poorten, kun je iets duidelijker zijn ?

Zorg er wel voor dat die windows partities elkaar niet kunnen zien en zet de juiste active als je hem wil gebruiken. XOSL zelf kun je het beste achteraan op een logische partitie zetten van 10 MB of zo. Kies dan wel voor XOSL formatted.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 11:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou op 1 pc staat XP, verder nog niets... maar nu wil ik dat programma XOSL op die pc draaien, maar bij de download staat dan het alleen voor 98 en ME is.

Hij geeft dan aan als je het programma wil installeren dat hij moet zoeken naar poorten, hij geeft daarna een windows foutmelding dat COM 4 niet gevonden kan worden.

Volgens mij het te maken, dat het programma niet geinstalleerd kan worden op XP.

Verwijderd

xosl115.zip pak je uit en je zet de bestanden op een floppy. Vervolgens boot je met een dos flop en verwisseld na het booten de dos flop met de xosl flop en en dan install.exe starten (staat in directory xosl) waarna die vraagt waar en wat en hoe je wilt instaleren.
Zorg wel voor een speciale (kleine) partitie en kies die dan bij de installatie ook. Rest volgt vanaf dat moment vanzelf omdat ie dan na het booten meteen met XOSL opstart. Deze configureer je dan en je hebt in het vervolg een menu waar je kunt kiezen welk operating systeem je wilt starten.

Staat overigens ook in de bijgeleverde install directory (index.html).

Bewaar de flop, want als je mbr eens een keer sneuvelt dan kun je met de restore functie in de install.exe vrolijk de backup terugzetten van je mbr.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 13:27 ]

Pagina: 1