Toon posts:

Hogere snelheid dan SHDSL, E2 of T3?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt:
- Kantoorpand in Amsterdam centrum
- SHDSL lijn van 2,3Mbit

Deze lijn zit nu gedurende de dag regelmatig 100% vol, dus ben ik aan het bekijken wat de upgrade mogelijkheden zijn. Het gaat met name om de upstream kant van de verbinding.

Ik heb hierin een aantal mogelijke oplossingen bedacht:
1. Bundelen van DSL lijnen. In principe is het mogelijk om meerdere DSL lijnen te bundelen. Met meewerking van je provider zou je bijvoorbeeld 2 of 3 SHDSL lijnen op dezelfde router kunnen laten uitkomen, en dan met BGP en loadbalancing gaan werken.
Probleem: provider moet meewerken. De providers die ik gesproken heb (o.a. xs4all) zijn hier wel over aan het denken maar hebben nog niets concreets beschikbaar. Zijn er andere providers die dit wel leveren en die ik niet gevonden heb?

2. Ander lijntype nemen. Er een een E2, wat een 8,3 Mbit lijn is bestaande uit 4 E1's van 2 Mbit per stuk. Je kan ook een T3 of fractional T3 nemen.
Probleem: ik ken geen providers die dit ook aan relatief kleine bedrijven willen leveren. Het lijkt erop dat ik eerst een multinational moet zijn voordat men interesse heeft. Weet iemand een provider die dit wel wil/kan leveren? Zoeken op E2 of T3 levert vrijwel alleen maar amerikaanse providers op.

3. Een optie die ik simpelweg niet ken.

Heeft iemand hier ideeen over wat een mogelijk upgrade pad is in deze situatie?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
Bij Novaxess kan je informatie vragen over een huurlijn, volgens de site kunnen ze tot 155Mbps leveren...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > IT

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Demon Leased Lines 8)
Beschikbare bandbreedtes: 2 Mbps tot en met 155 Mbps
De schaalbaarheid van leased lines is een enorm voordeel ten opzichte van andere connectietypen (bijvoorbeeld DSL). Door gebruik te maken van multilink technieken (bundeling van E1 verbindingen over koper) en eventueel glasvezel kunnen bandbreedtes tot 155 Mbps gerealiseerd worden.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 12:45 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:28
Waar heb je extra snelheid voor nodig? Voor bedrijfs kritische proccessen. Of voor internetten voor de werknemers?

Voor 155 mbit betaal je wel erg veel geld volgens mij hoor.

Hoeveel bandbreedte heb je nodig?

Voor SDSL zou ik www.cistron.nl eens proberen, daar doen ze nog een beetje moeite voor hun klanten.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Topicstarter
Snelheid is nodig voor developers.

Er wordt hier veel gewerkt op externe machines en dan is het zeer vervelend en tijdrovend als je elke keer lang moet wachten bij het testen.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
Inderdaad, geef eens meer info.

- Watvoor services gaan er draaien ?
- Welke geschatte snelheid heb je nodig ?
- En er zijn nog stukken meer vragen te bedenken, als bovenstaande twee beantwoord zijn ;)

Bijvoorbeeld SDSL, prima techniek, maar max 2.3 Mbit. Het bundelen van lijnen is mogelijk. Maar niet, zoals jij dat graag wilt, aan beide kanten van de lijn. Het is dus niet mogelijk om 1 snelle verbinding te krijgen...maar wel om meerdere 2.3 mbit lijnenen te hebben die dmv een loadbalancer gekoppeld zijn.
En dat kan prima werken. Mits je geen processen hebt die de complete bandbreedte van alle lijnen samen nodig hebben, van buitenaf. Want je blijft dan met meerdere IP's werken.
Bijvoorbeeld Hosting is dan niet mogelijk, terwijl een bedrijf met 1000 clients prima erop kan draaien voor fast internet access :)

Om even wat ideen uit e wereld te helpen:
E2 bestaat op papier, in de practijk wordt het nooit gebruikt of geleverd. Het is of E1, of E3. Maar ik verwacht niet dat je dat daadwerkelijk zoekt. Een E1 verbinding is namelijk totaal iets anders als een SDSL lijn bijvoorbeeld, die dezelfde snelheid heeft. Een E1 is namelijk gegarandeerd, op de bit precies. Het is onderverdeeld in kanalen van 64kbit, die je dan bijvoorbeeld ook kunt gebruiken voor Telefonie.
Heel leuk, maar dat komt met een prijs. En dat is vele malen de prijs van een SDSL lijn met dezelfde snelheid :)

T3 is duidelijk, dat is een Amerikaanse standaard ;)

Overigens, als je besluit SDSL te gebruiken, kan ik je TrueDSL aanraden. Dat is de DSL dienst van TrueServer en Cambrium. Ik heb daar nu bijna een jaar een 2048 / 2048 SDSL lijntje, en dat loopt echt lekker :)
Goede snelheid, heerlijke upload (En dan haal je dus ook echt gewoon 210KB/sec upload met een FTP uploadje bijvoorbeeld), goede ping (8-9 ms naar bijna elke host in NL) en lekker stabiel :)

[edit]
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 13:09:
Snelheid is nodig voor developers.

Er wordt hier veel gewerkt op externe machines en dan is het zeer vervelend en tijdrovend als je elke keer lang moet wachten bij het testen.
Dus, voor internet Access?

Neem dan gewoon enkele SDSL lijnen. Die knoop je aan elkaar dmv een loadbalancer. Dan wordt alle load netjes verdeeld over de lijnen, en daar merken de clients dan niets van :) (Ja, alleen dat het sneller gaat ;) )

Anyway een beetje loadbalancer kost tussen de 200 en 500 euro. Plus de kosten van enkele SDSL lijnen, zeg 200 euro per maand. Stukken goedkoper als een dure E3, of professionele huurlijn :)

[ Voor 17% gewijzigd door Xandrios op 08-07-2004 13:24 ]

Verwijderd

Bij easynet hebben ze ethernet verbindingen die je kunt leasen. Snelheden varierend van 10Mbps tot 1Gbps. http://www.easynet.nl/

Verwijderd

Topicstarter
Xandrios: het bundelen van willekeurig wat voor lijnen is wel mogelijk. Zolang alle lijnen maar door dezelfde router benaderd worden. Je krijgt dan meerdere routes naar hetzelfde destination netwerk. Dan definieer je per lijn de maximum snelheid en de volgorde waarin en de load waarop de lijnen gebruikt moeten worden.

Het probleem hierin is dat dit zowel in de access router (bij ons) alsin de DSLAM bij de provider geconfigureerd moet worden, en de meeste dit niet willen doen. Bijkomend voordeel is dat je dan met iBGP redundancy op je lijnen kan krijgen.

Zowel xs4ll als cipc zijn hiermee aan het experimenteren en een dergelijke setup wordt op dit moment vaak gebruikt om meerdere locaties aan elkaar te koppelen. En of het nu leased lines, xDSL lijnen of ISDN lijnen zijn maakt voor het principe niet uit.

Om te proberen de vragen te beantwoorden.

Services:
- mail
- terminal
- development/test servers die van buitenaf gebruikt worden (of http of rdp)

Geschatte snelheid:
Is op dit moment moelijk in te schatten. Ik kan aan het verbruik alleen zien dat de lijn vrij regelmatig voor 10-20 minuten per keer op 100% capaciteit gebruikt wordt. De meeste machines waar het verkeer heengaat zijn colocated, dus hier zit voldoende rek in. Het is puur de kantoor kant.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.

Meer vragen:
Kom maar op, dan zal ik ze proberen te beantwoorden. :)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
Nee, er zijn twee manieren voor het bundelen:

- Aan beide kanten van de lijn, dus bij de ISP en op jou locatie. Dan krijg je uiteindelijk 1 dikke pijp, van 2.3, 4.6, 6.9 etc mbit. Hier moet de ISP veel voor doen, en is moeilijk te realiseren.

- Meerdere losse pijpen. Hiervoor kunnen standaard lijnen gebruikt worden, en de ISP merkt het nieteens dat het gebundeld is. Hiervoor is alleen op locatie een Loadbalancer nodig.

Wat er in die laatste optie in feite gebeurd is het volgende:

Iemand op je interne netwerk doet een request naar het internet. Je router denkt dan: "Hee, die moet naar het internet, hupsa, die sturen we door naar de loadbalancer".
De loadbalancer zegt: "Hee, die wil naar het internet....en ik heb de mogelijkheid tussen (bijv.) 4 lijnen. Eens even zien, lijn 1,2 en 4 zijn redelijk vol qua gebruik. Ik stuur je naar het internet via lijn 3!".

Op die manier wertk het dan. En je ISP merkt dit niet, en als het goed is, je clients op je eigen netwerk ook niet.

Enige nadeel is dus, dat je nogsteeds losse verbindingen hebt. Het is dus niet mogelijk om een website te hosten, die een snellere verbindign heeft dan 2.3 mbit. Want een website kan alleen gecontact worden via 1 IP, en je hebt er in het voorbeeld dus 4 :)

[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 08-07-2004 14:30 ]

Verwijderd

Ik weet dat er een bedrijf in mijn woonplaats is die 3 verschillende lijnen heeft. Deze zijn aan een dikke cisco router gekoppeld die het verkeer loadbalanced. Zijn ze best tevreden over, want ik hoor hun beheerder de hele tijd opscheppen :)

Ze hebben dezelfde provider als die wij op het werk hebben, Telebyte. Maar andere providers zullen zoiets ook wel kunnen maken denk ik.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Cistron handeld zelf de ATM <-> Ip conversie af voor hun bbned verbindingen. Daardoor hebben ze wat meer mogelijkheden als andere providers.
Naar hun eigen kantoor in Alphen a/d Rijn hebben ze ook een paar lijntjes gestapeld. 't zou me van ze tegenvallen als ze dit niet voor klanten willen leveren :)

[ Voor 15% gewijzigd door Coen Rosdorff op 09-07-2004 02:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag weer een aantal bedrijven gesproken.

Easynet: leveren zowel gestapelde SHDSL lijnen als leased lines. SHDSL lijnen stapelen ze op dit moment tot 4Mbit. Binnenkort meer.... maar nu dus niet. :-) Ik krijg nog een offerte voor een 10Mbit ethernet verbinding. Deze komt via glas het pand binnen en prijs is afhankelijk van waar de vezels in de straat liggen.

Demon: leveren alleen leased lines in deze snelheden.

Cistron: kunnen niets leveren in deze snelheden.

Cipc: offerte is onderweg.

Zowel easynet als Demon kost rond de 1500 euro/maand. Setup kosten easynet (2 SHDSL lijnen) 1750, Demon (2 leased lines) 1200 + router (plm. 1000 euro).

Zodra de andere offertes binnen zijn zal ik de info hier plaatsen.

Xandrios: je eerste oplossing is degene die ik bedoelde, en die bovengenoemde providers gebruiken. Hiermee heb je zowel inkomende als uitgaande loadbalancing. De tweede oplossing (alleen uitgaande loadbalancing) zou ik zelf alleen kiezen als je geen medewerking van je provider kan krijgen, of bovengenoemde bedragen te hoog vind.

Welke bedrijven kennen jullie nog meer die 10Mbit ethernet kunnen leveren behalve Easynet?

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
KPN levert ook snelle koppelingen tussen bedrijven. Daar zal je hoogstwaarschijnlijk de hoofdprijs moeten betalen, maar toch hier een linkje:
http://www.kpn.com/kpn/show/id=375897/sc=869ca7

Hier in Brabant kun je bij Essent ook terecht. Weet niet of je kabelboer (UPC neem ik aan) ook dat soort diensten verleent?

Grtz.

Dat betekent, stam + t .

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 16:05:
Ze leveren iig 2Mbit SDSL via BBned.
En afhankelijk van wie je te spreken krijgt is het wel of niet mogelijk om er meedere gestapeld te krijgen. Technisch kunnen ze het iig. Nu nog geregeld zien te krijgen dat ze het ook willen verkopen. Het is een broodje speciaal......

Hier wordt eea vermeld

• mhr-zip
little_soundman schreef op 14 juli 2004 @ 01:37:
[...]

Ze leveren iig 2Mbit SDSL via BBned.
En afhankelijk van wie je te spreken krijgt is het wel of niet mogelijk om er meedere gestapeld te krijgen. Technisch kunnen ze het iig. Nu nog geregeld zien te krijgen dat ze het ook willen verkopen. Het is een broodje speciaal......

Hier wordt eea vermeld
Haha, dat was ik :)

Maar stel de vraag anders even in de newsgroup van cistron. Dat lees de directeur zelf ook.

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 14-07-2004 09:55 ]

• mhr-zip
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 16:05:

Ik heb cistron gesproken. En als je belt naar Cistron Sales tel nr: 0172-467925. Dan komt alles goed ;)

En dan kijken wat het beste is. Net wat je wilt.

[ Voor 20% gewijzigd door mhr-zip op 14-07-2004 14:30 ]

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

mhr-zip schreef op 14 juli 2004 @ 14:07:
[...]

Ik heb cistron gesproken. En als je belt naar Cistron Sales tel nr: 0172-467925. Dan komt alles goed ;)
Volgens mij kan je beter deze gegevens weghalen (privacy)

[ Voor 17% gewijzigd door _Rayman_ op 14-07-2004 14:46 ]

• mhr-zip
_Rayman_ schreef op 14 juli 2004 @ 14:09:
[...]

Volgens mij kan je beter deze gegevens weghalen (privacy)
Nee dan moet je het quoten ;)

• sorted.bits
  • Laatst online: 07:10
Volgens mij zijn bedrijfs-telefoonnummers niet echt private hoor :D en namen binnen bedrijven ook niet. :D

Maar levert KPN ook geen lijnen ?

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

als je de rembrandttower kan zien is wireless ook een optie...

Maar je kunt ATM natuurlijk ook (relatief) eenvoudig te bundelen zonder loadbalancers ligt er een beetje aan wat je er mee wilt doen.

[ Voor 53% gewijzigd door Skinkie op 14-07-2004 14:30 ]

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-02 10:57
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 11:45:
De situatie is als volgt:
- Kantoorpand in Amsterdam centrum
- SHDSL lijn van 2,3Mbit
MCI (worldcom), Versatel, Colt... Die hebben ook infra in de binnenstad.

0800-8155

• bibroni
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik zou zeggen ga over op IMA (lijkt op jouw E2 set-up maar je kunt stappen van 4 en 6 Mb kiezen). Is gewoon op de site van KPN te vinden, zoeken op internet access service. Er zal ongetwijfeld een verkoper met je willen praten als jij een zwaardere internet verbinding wilt hoor, je moet alleen de juiste aanbieder zoeken :7

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.

Pagina: 1