Toon posts:

DVD speler kwaliteitsverschil

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er verschil in beeldkwaliteit tussen een DVD speler van EUR 49,- van het Kruidvat en een duurder model van bijvoorbeeld Yamaha van EUR 200,-? Ongetwijfeld is er verschil in 'bouwkwaliteit' maar het gaat mij om beeldkwaliteit.

Als er wel beeldkwaliteitsverschil te verwachten is, hoe zou ik dat aan de hand van de spec's kunnen zien? Hoe kan ik aan de hand van alleen spec's de betere DVD speler selecteren? Op welke parameters zou ik dan moeten letten?

Jazzz

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Er zit vaak wel een groot verschil tussen de leescapaciteiten van verschillende DVD spelers. Sommige DVD spelers lezen echt alleen orginele DVD-ROM en geen DVD+R(W) / DVD-R / (S)VCD discs. Dit staat bijna altijd expliciet op de doos vermeldt.

Wat niet op de doos staat, maar wel een groot verschil kan vormen tussen goedkope en duurdere modellen is de ingebouwde 'de-interlacer'; ofwel het uiteindelijke beeldkwaliteit. Je kunt het beste op het moment dat je DVD-speler op het oog hebt, reviews op het Internet opzoeken. Zorg dan wel dat het een onafhankelijke review is en niet een 'fake review' van een verkoper ...

Verder verschil natuurlijk in de behuizing/LCD/afstandsbediening en de kwaliteit van de electronica, maar dat hoeft geen groot verschil te zijn.

Ik heb laatst een Sony DVD-speler gekocht (als trouw-kado) voor 89 euro, inclusief afstandbediening en die las DVD/DVD+R(W)/DVD-R/(S)VCD/PhotoCD en kon MP3s op CD/DVDs afspelen via een ingebouwd menu. Beeld kwaliteit was goed, kast stevig metallic. Ofwel mijn advies: koop niet de allergoedkoopste, maar wil je gewoon simpel DVDtjes bekijken, koop dan niet een al te dure ... en lees altijd eerst een review !

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-02 08:28

Gwannoes

Solderen moet je leren

Over beeldkwaliteit weet ik niet zo goed.
Wat ik wel weet is dat m'n huisgenoot pas een DVD-speler van de aldi had gekocht, en dat de geluidskwaliteit BAGGER is. Een gewone discman klinkt al stukken beter. Toch te goedkope D/A-converters en/of opamps gebruikt. :r
Wat betreft beeldkwaliteit ben ik nog niet zo kritisch, daar had ik niets op aan te merken. Maar ik kan me goed voorstellen dat ze daar ook wel een steekje laten vallen, als ze daar ook te goedkope componenten gebruiken...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

Topicstarter
Ah, okay. over die D/A converters heb ik niet nagedacht. Ik luister veelvuldig naar muziek en ik vind dat het ook goed moet klinken. Welke waarde/specificatie zou een meer dan gemiddelde D/A converter moeten hebben, enig idee?

Voor wat betreft beeldkwaliteit: de 'de-interlacer', moet deze een bepaald waarde hebben of kwaliteit hebben? Ik kan daar niets over terugvinden in de specificaties van de DVD spelers.

Reviews lezen doe ik inderdaad (door Google gooien 'review [merk + type]')

Ik projecteer het beeld op een projectiescherm van ongeveer 2 meter breed met 1400 lumen, dus fouten in de systeem zullen eerder aan het licht komen dan op televisie kijken denk ik of praat ik nu poep en maakt het geen donder uit?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 08:58 ]

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

ik ben ook bezig met een nieuwe dvd speler en et gaat ook voor 80% om het geluid.

kzit nu tussen de philips dvp720sa, of de nogal dure marantz dv6400. omdat ik toch divx enzo wil afspelen word et toch de philips.
kan hier alleen geen goede geluids review van vinden behalve dan van consumenten.

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 08:57:
Ah, okay. over die D/A converters heb ik niet nagedacht. Ik luister veelvuldig naar muziek en ik vind dat het ook goed moet klinken. Welke waarde/specificatie zou een meer dan gemiddelde D/A converter moeten hebben, enig idee?

[...]
Ik heb wel enig idee (op m'n werk maak ik test-modules voor A/D- en D/A-converters :) ), maar die specificaties vind je helaas NOOIT terug op de doos.

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-02 15:49
Ook voor de video is er een D/A converter. In de duurdere merken zit vaak een 12-bit converter. Dit geeft vooral bij donkere plekken een smoother beeld, niet zo vlekkerig. Soms hebben ze zelfs meerdere D/A video converters.

Wat betreft een de-interlacer, dit is alleen aan de orde bij progressive beeld. Normale dvd spelers hebben dan ook geen de-interlacer. De duurdere merken hebben, zoals bijvoorbeeld de Denon DVDA11, een FAROUDJA Progressive Circuit.

Daarnaast zijn vaak de andere componenten beter, zodat het beeld en geluid beter een stuk cleaner is.

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Topicstarter
Lastig is dat als je geen review kunt vinden. Had ik ook bij de aanschaf van mijn projector. Nergens iets te vinden.

Maar als je zegt dat het voor 80% om geluid gaat, op welk onderdeel van de specificaties van het apparaat let je dan? De D/A converter? Welke waardes moet deze dan volgens jou hebben om geschikt te zijn? Wat is dan bijvoorbeeld het verschil tussen de Philips en de Marantz?

Verwijderd

Topicstarter
Gwannoes schreef op 08 juli 2004 @ 09:11:
[...]

Ik heb wel enig idee (op m'n werk maak ik test-modules voor A/D- en D/A-converters :) ), maar die specificaties vind je helaas NOOIT terug op de doos.
SHIT, dat zouden ze toch gewoon moeten vermelden!! Hoe anders kan een consument een goede keuze maken (behalve kritisch luisteren....)?

Je heb er dus behoorlijk wat verstand van :) . Kun je misschien een richtlijn geven waar op te letten of een methodiek omschrijven om door te luisteren met een bepaalde cd/DVD om het te achterhalen?

Verwijderd

Pioneer DV-575A

Verwijderd

gewoon een unit kopen , testen en als het niet bevalt retour doen ;)

bij een beetje zaak moet dat mogelijk zijn..

suc6

• cybered
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
(overleden)
Verschil zit vaak tussen de kwaliteit van de decoders duudere spelers hebben betere decoders voor geluid ook is er een groot verschil in beeld kwaliteit een mogelijkheid tussen de wat duurdere een de goedkope spelers.
B.v Beamer uitgang optical en digitale uitgang enz.
Ook de software van de wat duudere spelers zijn vaal uigebreider mee instel mogelijkheden.
Wat ik erg prettig vind is b.v het ingebouwde testbeeld instellingen voor kleur verzadiging hederheid contrast (op de DVD speler)
Ook de mogelijkhied om tezien wat de bitrate van het beeld en geluid enz vind ik wel handig.
Zelf heb ik een harmankardon dvd-25 daarnaast heb ik ook een MAXgear van 65 euro's moet eerlijk zeggen omdanks de wat karige mogelijkheden van z'n maxgear is die het geld meer dan waard al is het beeld zichtbaar wat minder en het geluid ook maar ja er zit ook z'n 250 euro verschil in prijs in.
hopelijk heb je wat aan mijn verhaaltje su6 met zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Chilly_Willy schreef op 08 juli 2004 @ 09:11:
Ook voor de video is er een D/A converter. In de duurdere merken zit vaak een 12-bit converter. Dit geeft vooral bij donkere plekken een smoother beeld, niet zo vlekkerig. Soms hebben ze zelfs meerdere D/A video converters.

Wat betreft een de-interlacer, dit is alleen aan de orde bij progressive beeld. Normale dvd spelers hebben dan ook geen de-interlacer. De duurdere merken hebben, zoals bijvoorbeeld de Denon DVDA11, een FAROUDJA Progressive Circuit.

Daarnaast zijn vaak de andere componenten beter, zodat het beeld en geluid beter een stuk cleaner is.
Chilly Willy, dat is goed om te weten. Kan ik stellen dat als ik een DVD speler met FAROUDJA Progressief Circuit in huis haal ik een stuk beeld/geluidskwaliteit in huis haal?

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 09:17:
[...]

SHIT, dat zouden ze toch gewoon moeten vermelden!! Hoe anders kan een consument een goede keuze maken (behalve kritisch luisteren....)?

Je heb er dus behoorlijk wat verstand van :) . Kun je misschien een richtlijn geven waar op te letten of een methodiek omschrijven om door te luisteren met een bepaalde cd/DVD om het te achterhalen?
Inderdaad luisteren...
Allereerst: als jij vind dat hij goed klinkt, is hij voor jou goed genoeg. Beter heeft dan toch geen zin? :)

En wil je gaan luisteren?
Neem een CD die je goed kent en mooi vind. Bij voorkeur rustige muziek (bijv. Clapton) Luister eerst hoe dat op je gewone CD-speler klinkt. Daarna kun je die CD afspelen op die DVD-speler. Luister of het geluid helder klinkt; geen "scherpe randjes", niet te dof, ruimtelijk, etc.
Als ik hem zelf zou hebben, zou ik hem meenemen naar m'n werk om eens even te meten, maar dat kan natuurlijk niet iedereen. :)

• Chilly_Willy
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 09:24:
[...]

Chilly Willy, dat is goed om te weten. Kan ik stellen dat als ik een DVD speler met FAROUDJA Progressief Circuit in huis haal ik een stuk beeld/geluidskwaliteit in huis haal?
Progressief heb je alleen wat aan als je ook een display device hebt die dat kan tonen, zoals een beamer, plasmascherm of monitor.

Verder kijk ik nooit naar wat voor audio D/A converters erin zitten, die gebruik ik toch niet. Het digitale signaal gaat via coax of optisch naar mijn DD/DTS receiver.

Coïtus ergo sum

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Chilly_Willy schreef op 08 juli 2004 @ 09:29:
[...]

Verder kijk ik nooit naar wat voor audio D/A converters erin zitten, die gebruik ik toch niet. Het digitale signaal gaat via coax of optisch naar mijn DD/DTS receiver.
Daar heb je gelijk aan. Als je een receiver met digitaal-in hebt, maakt de spec. van de D/A-converter niet uit.

• _mman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-05-2025
Als je een goede versterker hebt met een optische ingang maakt het niet uit wat er voor da/ad converters in de dvd speler zitten. Dan wordt het geluid gedecodeerd door je versterker waar meestal wel een goede 32bit da/ad converter zit ingebouwd. De spullen die gebruikt worden in die goedkopere spelers is meestal niet al te veel. Daarom kost het ook niks. Denk er ook aan om een minimaal een goede scartkabel (rgb) te gebruiken voor maximale beeldkwaliteit. Niet de goedkope 1 pins (...) scart wat wordt meegeleverd bij de speler. Beetje goede scartkabel kost een euro'tje of 15, je tv ziet dan ook een RGB ingang (die van mij althans (sony). Bij een slechte kabel ziet de tv geen rgb kabel, dus geen goede scartkabel.

Verwijderd

Topicstarter
cybered schreef op 08 juli 2004 @ 09:24:
Verschil zit vaak tussen de kwaliteit van de decoders duudere spelers hebben betere decoders voor geluid ook is er een groot verschil in beeld kwaliteit een mogelijkheid tussen de wat duurdere een de goedkope spelers.
B.v Beamer uitgang optical en digitale uitgang enz.
Ook de software van de wat duudere spelers zijn vaal uigebreider mee instel mogelijkheden.
Wat ik erg prettig vind is b.v het ingebouwde testbeeld instellingen voor kleur verzadiging hederheid contrast (op de DVD speler)
Ook de mogelijkhied om tezien wat de bitrate van het beeld en geluid enz vind ik wel handig.
Zelf heb ik een harmankardon dvd-25 daarnaast heb ik ook een MAXgear van 65 euro's moet eerlijk zeggen omdanks de wat karige mogelijkheden van z'n maxgear is die het geld meer dan waard al is het beeld zichtbaar wat minder en het geluid ook maar ja er zit ook z'n 250 euro verschil in prijs in.
hopelijk heb je wat aan mijn verhaaltje su6 met zoeken.
Hmm, ik ben overtuigd dat ik voor een duurdere moet gaan maar op basis van specificaties kan ik geen voorselectie/filtering maken.. hopelijk heeft iemand in deze thread nog aanvullende tips.

Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Gwannoes schreef op 08 juli 2004 @ 09:25:
[...]

Inderdaad luisteren...
Allereerst: als jij vind dat hij goed klinkt, is hij voor jou goed genoeg. Beter heeft dan toch geen zin? :)

En wil je gaan luisteren?
Neem een CD die je goed kent en mooi vind. Bij voorkeur rustige muziek (bijv. Clapton) Luister eerst hoe dat op je gewone CD-speler klinkt. Daarna kun je die CD afspelen op die DVD-speler. Luister of het geluid helder klinkt; geen "scherpe randjes", niet te dof, ruimtelijk, etc.
Als ik hem zelf zou hebben, zou ik hem meenemen naar m'n werk om eens even te meten, maar dat kan natuurlijk niet iedereen. :)
Hahaha, some guys have all the luck ;) . Ik heb inderdaad een audiofile cd met Sheffield lab opnames, zal ik zeker meenemen!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

MMAN schreef op 08 juli 2004 @ 09:31:
Als je een goede versterker hebt met een optische ingang maakt het niet uit wat er voor da/ad converters in de dvd speler zitten. Dan wordt het geluid gedecodeerd door je versterker waar meestal wel een goede 32bit da/ad converter zit ingebouwd. De spullen die gebruikt worden in die goedkopere spelers is meestal niet al te veel. Daarom kost het ook niks. Denk er ook aan om een minimaal een goede scartkabel (rgb) te gebruiken voor maximale beeldkwaliteit. Niet de goedkope 1 pins (...) scart wat wordt meegeleverd bij de speler. Beetje goede scartkabel kost een euro'tje of 15, je tv ziet dan ook een RGB ingang (die van mij althans (sony). Bij een slechte kabel ziet de tv geen rgb kabel, dus geen goede scartkabel.
32 bit converters??? Waar kan je die krijgen? Die moet ik ook hebben!!!! :)

Nee, ff serieus; waarschijnlijk zijn dat 24-bit converters. Ik heb nog nooit een 32-bit DAC of ADC gezien...
Maar inderdaad is een goede SCART-kabel essentieel voor goed beeld.

Verwijderd

Topicstarter
MMAN schreef op 08 juli 2004 @ 09:31:
Ja! Daar heb ik niet bij stil gestaan maar dat lijkt me inderdaad logisch. Heb nu een Yamaha versterker ZONDER optische ingang maar eentje MET optische ingang gaat dit weekend wel komen. Ik zal eens checken wat het aantal bits is van de DA convertern. Is het juist om te stellen dat minstens 32 bit de norm is? Kan het meer zijn of moet ik niet voor minder gaan in ieder geval?

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:16

mjl

Ugh

Over Scart gesproken, vergeet niet dat dat RGB en SVHS versies van zijn, beide appaaten moeten wel hetzelfde ondersteunen. Nu weet ik niet of RGB danwel SVHS beter is ??

-------

Verwijderd

Topicstarter
Gwannoes schreef op 08 juli 2004 @ 09:36:
[...]

32 bit converters??? Waar kan je die krijgen? Die moet ik ook hebben!!!! :)

Nee, ff serieus; waarschijnlijk zijn dat 24-bit converters. Ik heb nog nooit een 32-bit DAC of ADC gezien...
Maar inderdaad is een goede SCART-kabel essentieel voor goed beeld.
Ik maak gebruik van de component uitgang (niet composiet hoor) van mijn huidige DVD speler. Dit waarborgt denk ik wel redelijke kawaliteit. Ik ga nog eens controleren wat de D/A converter doet van de Yamaha die ik wil kopen.

Verwijderd

Topicstarter
mjl schreef op 08 juli 2004 @ 09:41:
Over Scart gesproken, vergeet niet dat dat RGB en SVHS versies van zijn, beide appaaten moeten wel hetzelfde ondersteunen. Nu weet ik niet of RGB danwel SVHS beter is ??
Naar mijn weten is dit de volgorde van aflopende kwaliteit:
High Definition- component - RGB - S-Video - composiet

Verwijderd

Topicstarter
Chilly_Willy schreef op 08 juli 2004 @ 09:11:

Is Faroudja Progressive Circuit hetzelfde als Progressive Scan?

Verwijderd

Ik heb (spijtig genoeg) eentje gekocht paar maand geleden van 53euro, en hij leest DVD's niet echt goed, zelfs met originele DVD's blijft hij soms hangen.

En bij mijn zelf gebrandde DVD's kraakt soms ineens het geluid zeer hard, of springt hij gewoon ineens een paar seconden verder

Eens gaan omruilen in de winkel, maar ik vrees gewoon dat het aan de prijs ligt....het is eentje van Sontech trouwens, je vind er niets over op internet...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 10:06 ]

• _mman
Je moet letten op iets wat hierop lijkt: 32-bit Dolby® Digital, Dolby® Pro Logic® and dts® Decoder
het zou kunnen dat voor audio een 24bits ad/da converter gebruikt wordt, maar als je een duurdere yamaha hebt zal dat er zeker op en aan zitten.
Ik zou altijd de ingebouwde converters gebruiken van de reciever als je een goedkopere dvd speler koopt. Dan schakel je die goedkope converters uit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 10:05:
Ik heb (spijtig genoeg) eentje gekocht paar maand geleden van 53euro, en hij leest DVD's niet echt goed, zelfs met originele DVD's blijft hij soms hangen.

En bij mijn zelf gebrandde DVD's kraakt soms ineens het geluid zeer hard, of springt hij gewoon ineens een paar seconden verder

Eens gaan omruilen in de winkel, maar ik vrees gewoon dat het aan de prijs ligt....het is eentje van Sontech trouwens, je vind er niets over op internet...
Tjee, dat is vette pech. Ik heb op dit moment er dus eentje van het Eletroworld voor 49 euro. Hij heeft progressive scan, optische uitgang (kan hem dus aansluiten op een versterker met optische ingang en betere D/A converters) en component uitgang (voor de projector). Zelf gebrande cd's, DVD (R/RW, + en -) geven geen problemen tot nu toe.

Problemen die ik wel heb ervaren met een andere DVD speler waren te danken aan niet goed gebrande DVD's/cd's.

Verwijderd

Topicstarter
MMAN schreef op 08 juli 2004 @ 10:17:
Je moet letten op iets wat hierop lijkt: 32-bit Dolby® Digital, Dolby® Pro Logic® and dts® Decoder
het zou kunnen dat voor audio een 24bits ad/da converter gebruikt wordt, maar als je een duurdere yamaha hebt zal dat er zeker op en aan zitten.
Ik zou altijd de ingebouwde converters gebruiken van de reciever als je een goedkopere dvd speler koopt. Dan schakel je die goedkope converters uit.
Dat is een goede tip! Bedankt en ik zal er ZEKER op gaan letten.

• _mman
als je de versterker nog moet kopen moet je ook erop letten dat de versterker de volgende formaten kan decoderen: Dolby® Digital EX, dts®, 96k/24 bit dts ES®, dts:Neo6®, Dolby® Pro Logic® II Decoding .
Dan ben je helemaal bij de tijd...

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 01:13
Nog even een opmerking over de beeldkwaliteit tussen verschillende merken. Heb zelf in een electronica gewerkt en dan zie je nog wel eens verschillende spelers naast elkaar. Het verschil tussen beeldscherpte is minimaal, wat betreft ruis enzo, doch grote verschillen ontstaan door de intensiteit van de kleuren. Vind zelf dat spelers van jvc een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben. Ook de cyberhome spelers springen er uit door de goede kwaliteit en als een van de weinige component uitgangen aan boord te hebben :)

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Verwijderd

Topicstarter
Daacuso schreef op 08 juli 2004 @ 10:35:
Nog even een opmerking over de beeldkwaliteit tussen verschillende merken. Heb zelf in een electronica gewerkt en dan zie je nog wel eens verschillende spelers naast elkaar. Het verschil tussen beeldscherpte is minimaal, wat betreft ruis enzo, doch grote verschillen ontstaan door de intensiteit van de kleuren. Vind zelf dat spelers van jvc een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben. Ook de cyberhome spelers springen er uit door de goede kwaliteit en als een van de weinige component uitgangen aan boord te hebben :)
Ja, als je de hele dag de spelers werkend kan zien, dan wordt je gevoelig voor de verschillen tussen de merken. Iets wat een gewone consument niet ervaart. Helaas kan JVC alleen DVD - afspelen heb ik me laten vertellen. Kun je die uitspraak weerleggen?

Verwijderd

Topicstarter
MMAN schreef op 08 juli 2004 @ 10:31:
als je de versterker nog moet kopen moet je ook erop letten dat de versterker de volgende formaten kan decoderen: Dolby® Digital EX, dts®, 96k/24 bit dts ES®, dts:Neo6®, Dolby® Pro Logic® II Decoding .
Dan ben je helemaal bij de tijd...
YEAP! Dat idee had ik ook inderdaad. Ik ga erop letten, thanks ;)

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 01:13
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 10:38:
[...]

Ja, als je de hele dag de spelers werkend kan zien, dan wordt je gevoelig voor de verschillen tussen de merken. Iets wat een gewone consument niet ervaart. Helaas kan JVC alleen DVD - afspelen heb ik me laten vertellen. Kun je die uitspraak weerleggen?
Laatst hebben ze bij mijn vriendin thuis videobanden overgezet op DVD + en dat werkte idd mooi niet op een JVC :( DVD-RW gaat wel goed. Heb JVC spelers wel eens DVD + zien afspelen, maar vaak ook niet. Ikzelf denk dat het aan het gebruikte medium ligt. Maar het klopt dat JVC heel moeilijk is met DVD +. Dus als je zekerheid wil hebben voor het afspelen van DVD + , in dat geval kan je dan beter geen JVC kopen.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Chilly_Willy
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 09:58:
[...]

Is Faroudja Progressive Circuit hetzelfde als Progressive Scan?
Faroudja = Progressive
Progressive != altijd Faroudja

Kijk hier voor een duidelijke uitleg met plaatjes: http://www.av-outlet.com/en-us/dept_335.html en http://www.yamaha.ca/av/technology/DCDi.asp

[ Voor 7% gewijzigd door Chilly_Willy op 08-07-2004 11:11 ]

Coïtus ergo sum

• DasHMauL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Ik hoor niets over DvdAudio/SACD compatibiliteit?
Toch ook een leuke feature die nu steeds meer op goedkopere spelers zit.

Ergens hierboven wordt kort de DV575 van pioneer genoemd; een speler die alles aan boord heeft (pal/ntsc progr.scan, dvdaudio, sacd, mp3, divx en een 108 Mhz/12-bit Video D/A Converter). Kost ongeveer 190 euro. Is een Koopje IMO.

LINK

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

MMAN schreef op 08 juli 2004 @ 10:17:
De decoder zal dan 32-bits zijn (en dat heeft ook heus wel zin!... Geeft betere resultaten bij de digitale bewerkingen), maar voor de D/A-converters zal het digitale signaal toch worden gereduceerd naar 24 bit.

En dat pioneer apparaat DV-575A-S lijkt mij een mooi ding. Bij die link staan specificaties gegeven waar je wat aan hebt:
code:
1
2
3
4
5
Digital Audio Characteristics DV-575A-S 

Total Harmonic Distortion    0,0020 % --> ca. 94 dB
Signal-to-Noise Ratio        115 dB 
Dynamic Range                101 dB

En SACD-playback is ook wel aardig. Wie weet word het nog eens standaard, en dan heb je het alvast.

[ Voor 23% gewijzigd door Gwannoes op 08-07-2004 12:17 ]

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:47

BIM

Nothing interesting

Ik ben zelf begin dit jaar overgegaan van een goedkope 100 euro CAT, naar een 230 Sony.

Wat bij mij vooral opvalt is de helderheid van het geluid, ondanks dat ik altijd alles via coax doe. Dit is echt zoveel beter bij de sony!

Het geluid van de drive is bij de sony ook nihil te noemen, terwijl je bij de CAT duidelijk de drive hoorde spinnen.

De kleuren zijn iets beter met de sony, maar echt veel vind ik het niet uitmaken. Misschien dat het allemaal wat scherper is, maar dat viel mij niet echt op.

Het verschil tussen de standaard scartkabel en een goeie was echter wel duidelijk te zien.

Verwijderd

Topicstarter
DasHMauL schreef op 08 juli 2004 @ 11:12:

Ergens hierboven wordt kort de DV575 van pioneer genoemd; een speler die alles aan boord heeft (pal/ntsc progr.scan, dvdaudio, sacd, mp3, divx en een 108 Mhz/12-bit Video D/A Converter). Kost ongeveer 190 euro. Is een Koopje IMO.

LINK
Tjonge, daar zeg je wat, inderdaad een zeer veelzijdige speler in alle opzichten. Eens kijken of ik een review ergens kan vinden, thanks ;)

Verwijderd

Topicstarter
DasHMauL schreef op 08 juli 2004 @ 11:12:

LINK
Is de speler wel regio vrij? Op kieskeurig staat namelijk van niet:
http://www.kieskeurig.nl/...1/Pioneer%20DV%20575A.htm

Klopt dit wel?
(ik heb namelijk veel DVD's uit Azie en VS)

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34
bedenk wel dat bij een sacd speler je alsnog een surroundreceiver nodig hebt met analoge ingangen (5.1/6.1 of evt 7.1). anders heb je helemaal niets aan je apparaat. sacd's zijn niet dolby gecodeerd, dus kan je versterker niets met het signaal. een sacd speler heeft zelf een decoder om het geluid weer te geven op een analoge versterker. verder kan je natuurlijk niet verwachten dat een €100,- kostende dvdspeler met sacd weergave je sacd tot recht laat komen. die decoders zijn vrij prijzig...

offtopic:
overigens betwijfel ik of sacd/dvdaudio een succes gaan worden

Verwijderd

Topicstarter
jpvk007 schreef op 08 juli 2004 @ 13:05:
bedenk wel dat bij een sacd speler je alsnog een surroundreceiver nodig hebt met analoge ingangen (5.1/6.1 of evt 7.1). anders heb je helemaal niets aan je apparaat. sacd's zijn niet dolby gecodeerd, dus kan je versterker niets met het signaal. een sacd speler heeft zelf een decoder om het geluid weer te geven op een analoge versterker. verder kan je natuurlijk niet verwachten dat een €100,- kostende dvdspeler met sacd weergave je sacd tot recht laat komen. die decoders zijn vrij prijzig...

offtopic:
overigens betwijfel ik of sacd/dvdaudio een succes gaan worden
Ja, een redelijk uitgebreide Yamaha moet het denk ik wel aankunnen. Ik zal er goed op letten!

Enig idee hoe ik die DV575 van pioneer regiovrij kan maken?

Verwijderd

Aardig prijzig... maar wel goed geluid geeft een dvd-speler van NAD. Als ik mij niet vergis gebruikt NAD voor het geluid dezelfde dac's als voor de cd-spelers.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik krijg bij mijn sony breedbeeld een PS2, kan ik die ook goed gebruiken als dvd speler qua kwaliteit? Ik heb er namelijk nog geen.
Of kan ik beter de PS2 voor een XBOX omruilen als die het beter kan?

Of gewoon de console verkopen en een echte dvd speler kopen....

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 16:37

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 14:40:
Aardig prijzig... maar wel goed geluid geeft een dvd-speler van NAD. Als ik mij niet vergis gebruikt NAD voor het geluid dezelfde dac's als voor de cd-spelers.
Ik heb een NAD T562 en die heeft 2 kompleet gescheiden delen voor DVD en CD. Eigenlijk wordt alleen het loopwerk en de voeding gedeeld. En idd, het CD gedeelte gebruikt dezelfde onderdelen als de CD spelers van NAD. Dat was voor mij een van de redenen om de T562 te kopen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Jag

Ik heb een Pioneer DV-565-A en die is niet fijn als je de component video output wilt gebruiken. Die doet het alleen maar als je hem op progressive zet en dan gaat ie raar doen. Geluid en beeld out of sync (en niet zo'n beetje ook) en zelfs raar geflikker. Ik gebruik dan ook mijn pc om DVDs (en HDTV films) mee te spelen via een DVI verbinding, is zoiezo het beste.

• DasHMauL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Jag schreef op 08 juli 2004 @ 17:10:
Ik heb een Pioneer DV-565-A en die is niet fijn als je de component video output wilt gebruiken. Die doet het alleen maar als je hem op progressive zet en dan gaat ie raar doen. Geluid en beeld out of sync (en niet zo'n beetje ook) en zelfs raar geflikker. Ik gebruik dan ook mijn pc om DVDs (en HDTV films) mee te spelen via een DVI verbinding, is zoiezo het beste.
Is dat toevallig een bug in jouw speler, of een kwaal van alle DV-565-a's?
Mocht het laatste het geval zijn, dan is dit hopelijk in deze nieuwe 575 verholpen (?)

Kan geen review vinden van de dv575a

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 13:44:

Enig idee hoe ik die DV575 van pioneer regiovrij kan maken?
Kijk bij de kieskeurig link. Daar staat hoe je hem regiovrij kan maken.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Beetje goede scartkabel kost een euro'tje of 15, je tv ziet dan ook een RGB ingang (die van mij althans (sony). Bij een slechte kabel ziet de tv geen rgb kabel, dus geen goede scartkabel.
Dat hangt gewoon van de bedrading van de SCART af; of volledig bedraad (inclusief stuur-signalen, meer aarde, etc.) of niet-volledig bedraad ...

Ook een volledig bedrade SCART kabel van 1.5m hoeft bij een elektro-zaak (geen media-zaak !) niet meer dan 5 ~ 8 euro te kosten hoor !

En de kwalititeit van de 'deinterlacer' merk je echt wel hoor ... check reviews maar.
En verder inderdaad de 'bitdiepte' & werk-frequentie van de audio/video D/A converters ...
Is Faroudja Progressive Circuit hetzelfde als Progressive Scan
Faroudja is een merk 'deinterlacer' en maakt meerdere types; zie voor een review
van DVD players met verschillende 'deinterlacers' de volgende Url: http://www.hometheaterhif...ction=search&articles=116

Meer info over 'progressive scan & deinterlacers' en het belang van een goede deinterlacer: http://www.hometheaterhif...-progressive-10-2000.html

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Pagina: 1