Sensor niet horizontaal, hoe nabewerken?

Pagina: 1
Acties:

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Vandaag ben ik in Scheveningen geweest, en bij het foto's maken (van de zee en de horizon) viel me iets op wat me nog niet eerder was opgevallen: de sensor van mijn Minolta G400 zit een paar graden gedraaid! Stel dat je de cam waterpas zet, dan is het beeld dus net een paar graden uit het lood.

Zeer vervelend. :(

Maargoed, weet ik ook gelijk waarom die camera zo goedkoop verkocht werd. Anyway, ik zou dus graag willen weten of er een klein programma'tje is (irfanview plugin?) die JPEG's lossless kan roteren over elke gradenhoek die je opgeeft. Ik weet dat Irfanview een plugin heeft die het kan met 90, 180 en 270 graden, en ik geloof niet dat de standaard fine rotation van irfanview lossless is.

Wie weet raad?

[ Voor 7% gewijzigd door Stereotomy op 08-07-2004 01:38 ]

Alors.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Elk redelijk grafisch pakket kan dit doen. Paint shop pro, photoshop e.d.

Je kunt natuurlijk ook je camera al een paar graden draaien. Dat scheelt weer een paar muiskliks. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Noork op 08-07-2004 01:52 ]

• Stereotomy
  • Niet online
Ik heb een Celeron 333 lapdoos met 256 Mb geheugen en 4 Gb harde schijf. 50% van de harde schijf is Windows. Vandaar dat ik een wat kleiner pakket zoek dan elk redelijk grafisch pakket.... ;) Heb je misschien wat slankere tips voor mij?

Alors.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 23:55
Standard rotation van ifranview is well lossless:

Options -> Effect Browser -> Fine rotation -> invoer veld voor je graden....

Only when it is dark enough, can you see the stars

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 13:14

BaRF

bijna kerst

als het goed is, is dan het beeld op je schermpje ook gedraaid? :P Dan moet het toch wel opvallen? Als dat serieus zo is moet je er mee terug gaan man :+

[ Voor 22% gewijzigd door BaRF op 08-07-2004 07:53 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 08:44
BaRF schreef op 08 juli 2004 @ 07:52:
als het goed is, is dan het beeld op je schermpje ook gedraaid? :P Dan moet het toch wel opvallen? Als dat serieus zo is moet je er mee terug gaan man :+
Idd. Niet over nadenken, en meteen terug naar de dealer!

Carpe Diem

• Stereotomy
  • Niet online
De camera was een tweedehands dingetje vanuit Amerika voor een habbekrats, en voor de rest doet ie het prima. Hij is alleen 1 of twee graden gedraaid, ook op het scherm, en het is me niet opgevallen (ook niet als ik naar mijn vorige foto's kijk) *totdat* ik een rechte horizon ging schieten. :(

Het scherm zelf zit overigens wel recht, bij mijn vorige camera zat ie een beetje scheef.

Alors.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Volgens mij is het onmogelijk om alle rotatie die niet direct deelbaar is door 90 graden zonder kwaliteitsverlies te doen, en ookal zou dat zo zijn, dan moet je nog steeds de randen er af snijden om er weer een rechthoek van te maken.

Wat ik gewoon zou doen is aan een kant, onderaan de camera iets er op plakken om hem daar wat dikker te maken zodat wanneer je hem ergens op zet hij wel goed horizontaal staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Johnny op 08-07-2004 13:30 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1