Nieuwe camera's Konica-Minolta

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Ik zit er al de hele avond op te wachten, maar niemand opent een topic :(

Dan doe ik het zelf maar.

Konica-Minolta heeft vandaag weer een viertal nieuwe camera's gepresenteerd. Helaas zit er geen prosumer/dSLR bij, maar toch is het wel de moeite waard.

Hier even een kort overzicht:

Konica-Minolta DiMAGE X31

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/hoogstrate/dimagex31frontback-001.jpg

Een opvolger van de X20/X21, de goedkope ultracompacte camera's met een snelle opstarttijd, verticale zoomlens maar nog steeds zonder optische zoeker.

De resolutie is omhoog gegaan van 2 naar 3 megapixels, en het uiterlijk is wat "strakker" vormgegeven.

Konica-Minolta DiMAGE X50

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/hoogstrate/dimagex50frontback-001.jpg

Dit is een heel nieuw ontwerp, het lijkt er op dat deze de XG series (duurderde ultracompacte camera's) gaat vervangen. De lens zit niet meer ergens in een hoeke, maar is in het midden geplaatst. Met een optische zoom van 2.8x en 5 megapixel is dit een directe concurrent voor Sony's populaire DSC T1.

Persbericht Konica-Minolta DiMAGE X31 & X50 @ DPReview

Konica-Minolta DiMAGE G530

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/hoogstrate/minoltag530.jpg

Over deze camera is nog niet zoveel bekend, er is nog geen Engelstalig persbericht verschenen.

De G serie bestaat uit redelijk geprijsde digitale compactcamera's. Deze nieuwe 5 megapixel camera plaatst zicht tussen de G400 (4 megapixels) en de G600 (6 megapixels) aangezien de G serie dan toch wel een beetje vol is verwacht ik dat de G400 snel van de markt zal verdwijnen, het ontbreken van het Engelstalige persbericht kan ook betekenen dat hij niet in de VS/Europa op de markt zal komen.

Een opvallende feature was dat ze zowel SD kaarten als Sony Memory sticks konden gebruiken, bij de G530 lijkt fdat nog steeds het geval te zijn, de standaard 3x optische zoom is nog steeds aanwezig.

Chinees G530 artikel met foto's

Konica-Minolta DiMAGE Dimage Z10

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/hoogstrate/dimagez10frontback-001.jpg

Dit is een vreemd geval. Het lijkt er op dat de Z serie zal worden opgesplitst in een goedkoper, simpele versie, en een wat duurdere luxere versie. De Z10 hoort duidelijk bij de eerste.

De 10x optische zoom die we kenden can de Z1/Z2 heeft plaats gemaakt voor een lens met slechts 8x zoom. De aansluiting voor externe flitsers is verdwenen. De ingebouwde flitser klapt niet meer omhoog en zit direct boven de lens bevesigd, wat rode ogen meer in de hand zou werken.

Volgens het persbericht zou deze camera erg energiezuinig zijn; 500 foto's op een setje alkalines en erg snel reageren, zowel bij het aanzetten als bij het nemen van foto's.

Persbericht Konica-Minolta DiMAGE Z10 @ DPReview

Konica-Minolta DiMAGE Z3

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/hoogstrate/dimagez3frontback-001.jpg

Dit is de wat luxere camera binnen de Z serie. Hij heeft enkele eigenschappen van de A serie voor prosumers overgenomen, en dan heb ik het niet alleen over de kleur.

Het bekende "klapscherm" is verdwenen, deze camera heeft twee aparte schermen die als zoeker kunnen worden gebruikt.

De Z3 is uitgerust met Konica-Minolta's anti-shake CDD technologie. De lens is helemaal vernieuwd en heeft een bereik van 35 - 420mm, dat komt overeen met 12x zoom. Het bereik van de lens is zowel aan de groothoek- als telestand iets groter geworden.

De 4 megapixel sensor is hetzelfde als in de Z2. De Z3 is een volwaardige cuncurrent voor de Canon Powershot S1, en de ultrazoom camera's van Panasonic.

Persbericht Konica-Minolta DiMAGE Z3 @ DPReview

Op Gizmodo.com staat ook een kort overzicht,

[ Voor 3% gewijzigd door Johnny op 11-07-2004 18:13 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Konica Minolta _O_

Ik had gelezen dat ze juist terug wilden gaan schalen wat betreft digitale fotografie: in tegenstelling tot de andere grote cameramerken zoals Canon en Olympus hebben ze nooit *echt* voet aan wal kunnen zetten, maar wat een prachtige modellen voor de herfstcollectie zijn dit zeg, wauw. Fijn om te zien dat ze de Revio modellen van de konica kd serie gewoon overnemen in de G serie van het nieuwe bedrijf.

Mooie openingspost!

Alors.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:35
Canon S1 eat your heart out. Wat een mooi ding zeg die Z3. Is er al iets bekend over de prijs?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

catchingfire schreef op 08 juli 2004 @ 08:11:
Canon S1 eat your heart out. Wat een mooi ding zeg die Z3. Is er al iets bekend over de prijs?
Helaas niet, dat zal binnenkort wel komen aangezien de introductie over een maand is gepland. Ik heb van de Z3 een nieuwspost online gezet ook ;)

LinkedIn
Instagram

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Oeh jammie :) De Z3 :P Ik heb sinds heel kort de Z2, maar deze Z3 is ook wel heel gaaf en die Anti Shake technology is wel prettig, zeker als je bruut inzoomt!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

woei, de specs van die Z3 zijn wel prima :) vooral dat antishake systeem lijkt me erg handig. Heb zelf sinds kort ook de Z2, die ik overigens wel een stuk mooier vindt dan de Z3, die Z10 vind ik maar een vaag ding....ik zou m niet kopen iig

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 22:25

shameblaster

BB4E^Cons

Dat anti shake is dus weer heel wat anders dan een I.S

Cons:::BB4E

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Wat dan, behalve dat AS stabilisatie heeft op de CCD en IS in het optiek? :?

It’s the economy, stupid!

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:05
Ik vindt het design van de Z3 nog steeds erg brak om eerlijk te zijn.
En als ik zie dat je op de hoogste resolutie slechts 9 seconde kunt filmen met de Z3, dit lijkt me toch ook wel erg weinig eerlijk gezegd :?

Die supermacro is dan wel weer goed :)

Ik ben benieuwd naar de prijs van deze camera

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:35
shameblaster schreef op 08 juli 2004 @ 11:32:
Dat anti shake is dus weer heel wat anders dan een I.S
Ja het werkt anders, maar het principe is toch hetzelfde? IS van Canon stabiliseerd optisch mbv floating lens-elementen. AS van Minolta stabiliseerd mechanisch mbv floating CCD.

Ik heb sinds een paar maanden de A2... kan nu al zeggen dat ik niet meer snel een camera zonder stabilisatie zal kopen.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hmmm.... je vindt het design niet mooi? Das wat anders dan brak... Ik heb zelf de Z2 en die vind ik nou niet echt brak en wat ik op de plaatjes kan zien, hebben ze de mogelijk zwakke plekken van de Z1/Z2 verbeterd.

Die 9 seconden filmen is vreemd, de Z2 kan in 800x600 zo lang opnemen als het geheugenkaartje toelaat. Waarom ze dat hier veranderd hebben??? Aan de andere kant... Het is een fotocamera, geen filmcamera.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

catchingfire schreef op 08 juli 2004 @ 12:31:
[...]

Ja het werkt anders, maar het principe is toch hetzelfde? IS van Canon stabiliseerd optisch mbv floating lens-elementen. AS van Minolta stabiliseerd mechanisch mbv floating CCD.

Ik heb sinds een paar maanden de A2... kan nu al zeggen dat ik niet meer snel een camera zonder stabilisatie zal kopen.
Het verschil is, en dat staat ook in de beschrijving, dat de lenzen veel lichter gemaakt kunnen worden, en er dus een betere balans van het zwaartepunt van de camera te vinden is.

Alors.

Verwijderd

Ik heb de x31 aangeschaft, hij is echt compact net zoals de x21 maar heeft dan 3.2 megapixels. Hij is ongeveer net groot als een camel 25 sigarettenpakje. Gaat makkelijk in je zak. Dit is volgens mij echt het toestel om snel even een goeie kwaliteit foto te maken gezien zijn snelle opstart tijd. Dit voor 179 euro bij Progress automatisering (Hengelo), bij de Mediamarkt (Enschede) kost de x21 189 euro en de x31 219 euro. Dawn het loont dus echt om even te kijken op internet (tweakers / kieskeurig) qua prijs.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 11:47:
Ik heb de x31 aangeschaft, hij is echt compact net zoals de x21 maar heeft dan 3.2 megapixels. Hij is ongeveer net groot als een camel 25 sigarettenpakje. Gaat makkelijk in je zak. Dit is volgens mij echt het toestel om snel even een goeie kwaliteit foto te maken gezien zijn snelle opstart tijd. Dit voor 179 euro bij Progress automatisering (Hengelo), bij de Mediamarkt (Enschede) kost de x21 189 euro en de x31 219 euro. Dawn het loont dus echt om even te kijken op internet (tweakers / kieskeurig) qua prijs.
Dat is snel! Ik wist niet dat ze nu al te koop waren.

De Minolta X serie heeft inderdaad een enorme goede prijs/kwaliteit verhouding, en dan zijn ze ook nog eens enorm compact.

Ik zit er ook al een tijdje over te denken om er eentje te kopen als reserve-camera, ik mis echter wel de handmatige instellingen dus een XG of X50 zou een beter alternatief zijn, maar die zijn meteen weer een stuk duurder...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Johnny schreef op 08 juli 2004 @ 01:24:
....
De 4 megapixel sensor is hetzelfde als in de Z2. De Z4 is een volwaardige cuncurrent voor de Canon Powershot S1, en de ultrazoom camera's van Panasonic.
....
De Z4 --> ben benieuwd hoe die eruit ziet ...

Verwijderd

G serie bestond al onder Konica.(was iets van de ..300 en ..400 en ..410. Weet niet meer precies hoe het ok alweer met die letters zat in de tijd van konica. Het had wel goede reviews gekregen bij steves digicams, ik heb hem zelf wel eens in mijn handen gehad en het is een hele fijne metalen behuizing a la olympus mju serie.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Inderdaad, paste er precies goed in. Nu heb je:

X - kleine point-n-shoots, goed geprijsd, goede performance en kwaliteit
G - kleine semi point-n-shoots, goed geprijsd, vaak manuele instellingen
Z - iets grotere camera's met 10x zoom
A - SLR-like met veel functies
? - toekomstige Maxxum/Dynax SLR.

Een van de breedste productlijnen van de markt, in mijn optiek. Nu nog goed gaan verkopen en marktaandeel winnen. :{

[ Voor 42% gewijzigd door Stereotomy op 12-07-2004 11:28 ]

Alors.

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik zit er aan te denken de DiMage X-31 te kopen, een stukkie goedkoper dan de Canon Powershot A75 (die ik eerst wilde) en hij lijkt er ook niet echt voor onder te doen. Qua formaat vind ik de X-31 zelfs beter.

Inclusief 128MB SD heb je hem voor 190 euri, niet slecht...

• hershel
Het is trouwens erg vreemd dat in de top 3 van de Digitale cam pricewatch geen Minolta's staan, dat terwijl deze voor een tweakers aantrekkelijke prijzen hebben...

De meesten staren zich blind op de Canons, terwijl een 2MP Powershot A60 bijna net zo duur is als en 3,2 MP DiMAGE X-31

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik heb een aantal dagen geleden een topic geopend met marktaandelen van de verschillende soorten digicams: Minolta staat niet eens in de top 5 helaas, ze zijn net iets te laat begonnen met het investeren in digicam R&D, en pas nu innoveren en produceren ze op volle snelheid terwijl dat bij de meesten vorig jaar al was. Ik denk dat ze nog wel marktaandeel terug gaan winnen, hun lineup is gewoon erg goed nu, en ze genieten nog het vertrouwen van een bekend merk.

Alors.

• hershel
En ze hebben natuurlijk gewoon de goedkoopste camera's in het huis-tuin-en-keuken segment.

Jan Modaal zal afgaan op merknaam en prijs, dus eigenlijk heeft Minolta best goede papieren in handen.

edit: Droogkloot, is de X-31 een beetje geschikt voor het maken van macro's of niet?

[ Voor 20% gewijzigd door hershel op 12-07-2004 14:38 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

@ Sjakie: de X serie heeft een *geweldige* macro!! De X20 had geen dedicated macro mode, maar kon tot op 4 cm geweldige scherpe foto's maken. Dat zal bij de X31 niet veel anders zijn. Ik denk dat "als geluk bij een ongeluk" het lenzensysteem bijzonder geschikt is voor Macro's. Mijn G400 haalt het in macro mode niet bij mijn oude X20.

Alors.

• hershel
Nou, de DiMAGE X31 is besteld bij Progress.

Ik ben benieuwd. :)

• Cableboy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@ Stereotomy: Inderdaad, ik heb al een poosje een A1 en sinds een paar dagen een X21 als meeneem-camera erbij, maar waar de Macro van de A1 ophoud, kan ik met de X21 nog veel verder.

• hershel
Als het goed is heb ik 'm morgen of overmorgen in huis :*) Zal dan meteen even wat samples posten.

edit: Hij is binnen maar Windows wil 'm niet herkennen. Dan maar een reinstall...

[ Voor 32% gewijzigd door hershel op 15-07-2004 15:03 ]

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:31
@ sjakie:
De x31 is erg geschikt voor macro's! Ik heb 't toestel nu 'n paar dagen en dit is een van de sterkste kanten van deze cam.

Een paar voorbeeldjes:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.hubertse/voeg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.hubertse/vliegje.jpg

Dit vliegje is 3 mm groot...

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.hubertse/waterlelie.jpg

• hershel
Ik heb hem nu ook en je kunt er idd fraaie macro's mee maken. Het is alleen de 3x zoom die het lastig maakt om bv macros van insecten e.d. te maken.

Prima cam.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Hoezo de 3x zoom? Ik liet hem altijd in tele positie staan niet ingezoomd), en kon er tot 5-10 centimeter dicht op komen.

Alors.

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 15:00
Ik ben wel benieuwd wat de prijs gaat worden van die DSLR van Minolta ...

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Al een idee wat voor prijsklasse ze gaan richten? El-cheapo a la 300D of D70, of >> 1000 EUR?

Laat ook trouwens triest zien dat Minolta van alle grote cameramerken op dat gebied toch aan het achterlopen was. Echt zitten slapen die topmanagers daar, een paar jaar geleden.

[ Voor 52% gewijzigd door Stereotomy op 16-07-2004 22:52 ]

Alors.

Verwijderd

Prijs voor Z3: Alternate Nederland kondigt m aan voor 449 euri (alternate duitsland levert 25 euri goedkoper), progress in hengelo (O) meldt verkoopprijs van 469 euri. ter vergelijking: de A1 kost je op dit moment minimaal 637 euro, blijkt uit de pricewatch. Daarvoor heb je natuurlijk een megapixeltje meer en een zoom met meer groothoek, maar minder tele (28-200 mm). Ben benieuwd naar de reviews.

Peter

Verwijderd

Stereotomy schreef op 16 juli 2004 @ 22:51:
Al een idee wat voor prijsklasse ze gaan richten? El-cheapo a la 300D of D70, of >> 1000 EUR?

Laat ook trouwens triest zien dat Minolta van alle grote cameramerken op dat gebied toch aan het achterlopen was. Echt zitten slapen die topmanagers daar, een paar jaar geleden.

Verwijderd

Stereotomy schreef op 16 juli 2004 @ 22:51:
Volgens Shopgenie (http://www.shopgenie.co.uk/UK_listing/gen/J000065551.html) kondigt Dixons in Engeland m aan voor 750 pond, dus pak m beet 1150 euro.

Peter
PS: Sorry voor de vorige posting. knopje te snel ingetikt. Please ignore.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Hmm. En wat voor lens zit daar dan bij? Is een flink smakje duurder dan de 300D of D70. Al brengen die modellen niet zo'n grote winstmarge voor de bedrijven, dus het is inderdaad misschien lucratiever om op een net iets hoger segment te richten.

Op de fora van dpreview.com lees je op de Minolta Talk forum ook veel Minoltagangers die nu een Dynax/Maxxum hebben en smachtend wachten op de eerste DSLR van Minolta dus die hebben het er wel voor over.

Alors.

• Vrieskist
Nou dat heb ik dus ook. Mijn vader heeft nog lenzen voor zijn "normale" dynax, dus ik ben wel benieuwd wat de prijs van de body wordt, of van een goedkope kit :) Maar dat zullen we binnenkort wel zien.

Oja, dixons is hier in Nederland altijd FLINK duurder. Dus als dixons er 1100 voor vraagt zal hij daarna wel voor 900 in andere winkels liggen :+

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
hmm...jammer dat ik nog neti zo lang een z2 heb. Ze komen wel erg snel achter elkaar zeg :(. Nou ja, de z2 is ook erg fijn

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• Vrieskist
Dat heb ik ook Elite_Dead, ik heb de Z2 een maandje en dan komt de Z3 binnenkort weer. Maar als je blijft wachten koop je nooit een camera :D

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:10
Kleine up.

Ik heb vandaag de Z10 in handen gehad.
Er staat 3.2-3.4 op de lens, maar bij scherpstellen in tele geeft hij toch echt 3.2 aan. Dus het lijkt wel alsof hij 3.2 over het hele bereik is. (en dat viel me mee)
Verder gebeurt al het zoomwerk intern, en komt het mede hierdoor over als een stevig cameraatje, waar niet snel wat aan kapot kan gaan.
Het scherpstellen gaat ook vrij snel, ook wel een positief puntje.

Tja, het is niet superspeciaal wat ik er nu van hebben kunnen zien, maar voor de ong. 300 euro waar hij nu voor in de winkels ligt, vind ik het zeker netjes.

Verwijderd

Zijn er mensen die een dimage A2 toestel hebben en hebben die ook al eens problemen gehad met het LCD scherm?

Verwijderd

ik wil graag de minolta x31 kopen, ik weet dat ie in het donker wat minder is :) heeft iemand wat voorbeeld fotos die met die cam zijn gemaakt??

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

http://www.pbase.com >> search.

Zoveel foto's je wil.

Alors.

Verwijderd

Perfect! thnx mate :P
Pagina: 1