Toon posts:

[XP] 160GB Maxtor, EZ drive probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Allereerst wil ik zeggen dat ik heel de search heb afgelopen en het FAQ heb uitgekamd....maar mijn probleem nog niet ben tegengekomen.

Het is als volgt:

Ik heb een 80 gieg maxtor HD hangen, en er eentje bijgekocht, een maxtor 160 voor extra opslag. Nou ok, leuk tot zover :*) .

Toen ik em er aan hing zag ie hem in windows xp pro sp1 nl, niet groter als 32 of 37 gieg (een van de twee, weet het niet meer zo ..).
Dus ik dacht ok, kan kloppen.
MaxBlas III gedowned, hd-setup gedaan, een odd layer erover heen gestript, en jawel... in windows xp, ziet ie nu 156 GIEG. Ik blij, dus als de sodemieter Partition Magic 8 starten, en jawel... een error:

Error #90
Ez- Drive has been detected on drive 1, but Ez-Drive is corrupt. Run the Ez-Drive diskette to......blabla

Enfin, in de search las ik dat je dan die odd/ez moest removen... enfin gedaan, opnieuw reboot..... en hij ziet em weer als 37 gieg.. #%*@)!

Ik weer opnieuw maxblast III gestart, weer die ez geinstalled (odd) en jawel, windows zag weer 156 gigaatjes.. Nu las ik ook in de search dat fdisk/mbr evt. zou kunnen helpen.. so WTF... ;)

Eenmaal toen ik dit gedaan had, en weer opnieuw had opgestart, jawel 37 gieg...

Geagiteerd als ik werd, weer verder searchen... maybe bios-update?? Maar het blijkt dat mijn ASUS A7V333-X niet hoger gaat dan 1004 revision, die ik al heb. Dus dat kon helaas niet.

Nu staat ie via maxblast gepartitioneerd op mijn pc, alles werkt koek en ei... maar als ik mijn pc een dezer maanden moet formatteren, dan ben ik het haasje, want dan gaat die odd/ez er af, en ben ik al mijn data kwijt.. Ik word dus echt gek, help me.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 15:38
En kan die bios revisie 1004 hd's aan van dat formaat? Wat zeggen andere pc's van die schijf? gewoon 160Gb, of dezelfde perikelen?

Verwijderd

Topicstarter
Gody schreef op 08 juli 2004 @ 01:11:
En kan die bios revisie 1004 hd's aan van dat formaat? Wat zeggen andere pc's van die schijf? gewoon 160Gb, of dezelfde perikelen?
Op de asus site staat dat die revisie enkel goed is voor wat nieuwere processoren.. Andere pc`s kan ik niet testen.. damn :(

NB. kan ik nergens op asus site/google vinden hoeveel mijn MOBO eigenlijk aan giega`s aankan?!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 01:19 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

XP kan geen FAT32 partities van groter dan 32GB maken. Je zult FAT32 partities van groter dan 32GB met een 3rd party partitioneer/formatteertool moeten aanmaken, zoals met FDISK, PartitionMagic of natuurlijk Maxblast, zoals je reeds hebt gedaan. Ook kan de schijf door een capjumper (of een master/slave jumper op een ernstig verkeerde plaats) op 32GB gecapped zijn. Even nagaan dus.

Deze antwoorden en de rest van de antwoorden staan allemaal gewoon in de FAQ van dit subforum. Echt een van de plaatsen waar je zou moeten kijken voordat je een topic opent. Vóór dat je gaat searchen zelfs. Zie ook de "Let op" tekst bovenaan in de New Topic van dit subforum. Daarin staat beknopt samengevat hetgeen je dan minimaal moet kennen cq uitvoeren.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 08-07-2004 08:41 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

TS zegt per email zelf de FAQ allang te hebben doorgenomen, ondanks dat nergens in de topicstart staat vermeld wat hij er allemaal wel niet heeft uitgevonden, uitgeprobeerd danwel uitgesloten (en in de FAQ staat wel meer dan alleen maar EZ drives).

Maar ik ben de beroerdste nog niet: give it a chance. Topic heropend + titel verfatsoenlijkt :)

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 08-07-2004 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 08 juli 2004 @ 11:00:
TS zegt per email zelf de FAQ allang te hebben doorgenomen, ondanks dat nergens in de topicstart staat vermeld wat hij er allemaal wel niet heeft uitgevonden, uitgeprobeerd danwel uitgesloten (en in de FAQ staat wel meer dan alleen maar EZ drives).

Maar ik ben de beroerdste nog niet: give it a chance. Topic heropend + titel verfatsoenlijkt :)
Dank je!
Heb het ff in openingspost bijgezet van het FAQ, dom van mij dat ik dat niet er bij had gezet, maar het is altijd logisch voor mij eerst het FAQ te lezen, dus het schoot er ff bij me in.

Ik heb dus van alles al uitgeprobeerd, ... (enableBigLBA, Maxtor Big Drive Enabler, NTFS ipv FAT32, enzo), Balusc zegt dat in mail dat mijn mobo 160 gieg schijven ondersteund, ik ben daar niet zeker van, ook kan ik dat nergens terugvinden enzo..

Ik wacht af..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[search=a7v333 160gb]

Bij enkele hits vind je een probleemtopic dat 'toevallig' de A7V333+160GB betreft. Nergens zien we capaciteitsproblemen terug wat betreft de combo A7V333+160GB ;) Ook kun je via de FAQ van dit subforum richtlijnen vinden voor de relatie tussen de releasedata van de BIOS en de schijfcapaciteitsbeperkingen. De BIOS van jouw A7V333 zit daar prima bovenin B)

Maar ontopic: heb je de suggesties uit de FAQ geprobeerd voordat of nadat je de EZ drive installeerde? Indien nadat, dan zou ik de EZ drive erafgooien en met een schone lei beginnen. De EZ drive is een nogal omslachtige oplossing en in principe totaal niet nodig op jouw PC :)

[ Voor 29% gewijzigd door BalusC op 08-07-2004 11:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 08 juli 2004 @ 11:25:
[search=a7v333 160gb]

Maar ontopic: heb je de suggesties uit de FAQ geprobeerd voordat of nadat je de EZ drive installeerde?
Allebei..
BalusC schreef op 08 juli 2004 @ 11:25:
[search=a7v333 160gb]

De EZ drive is een nogal omslachtige oplossing en in principe totaal niet nodig op jouw PC :)
Ja dat begreep ik ook, daarom ben ik nu ook best gefrustreerd. In bios ziet ie em niet groter als 80 gieg ... vage boel... :(

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Probeer hem eens in schijfbeheer van XP te partitioneren en te formatteren (NTFS), kijk eens of hij dan de volgende keer weer als 37 GB herkend wordt ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb dus nu ez drive er weer afgehaald, en al mijn partities van die 160 schijf zijn weg en er staat er weer netjes 1tje, nog niet geformatteerd. Als ik em wil formatteren in windows geeft ie maximaal: 31.4 gieg weer.

Hier een plaatje:

www.rogproductions.demon.nl/check.JPG

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En de Reghack en Maxtor's BigDriveEnabler helpen niet?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31

makje

Professioneel prutser

Ik kan het niet goed zien, maar heb je die partitie (D:) als FAT32 of als NFTS geformatteerd?

Daarnaast refereert BalusC al aan de 32GB jumper op je schijf. Je BIOS zou in ieder geval 128Gb, maar volgens mij ook de gehele 160GB moeten kunnen zien en daar mag het probleem dus niet liggen. Kijk dus nog even bij de jumpers op je schijf om uit te sluiten dat daar het probleem ligt...

Als laatste, wordt de 160GB wel in andere computers helemaal goed gezien en/of ziet jouw pc en andere 160GB schijf wel goed??

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 08 juli 2004 @ 12:11:
En de Reghack en Maxtor's BigDriveEnabler helpen niet?
Ik ben em nu aan het formatteren, via windows.. zit op 70%
Die bigdriveenabler zal ik zo weer aanklikken, maar hij zal wel zeggen dat t al gebeurd is.. heb em hiervoor ook al vaker aangeklikt en toen kreeg ik die melding dat het al gebeurd was. De reghack doet ook weinig.
Maar het gekke is, als ik ezdrive eraf haal, ziet hij geen partities en geen data meer in windows. (ik had een paar mp3tjes er opgezet).
Stel hij doet t dalijk in eens ik noem maar wat, maar ik moet wel over een maand formatteren.. hoe zit t dan?? Dan ben ik m`n data weer kwijt... :|

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

makje schreef op 08 juli 2004 @ 12:14:
Ik kan het niet goed zien, maar heb je die partitie (D:) als FAT32 of als NFTS geformatteerd?
De hele schijf wordt als 31,50GB aangegeven. Dan maakt het niet meer uit of je hem als FAT32/NTFS formatteert ;)

Verwijderd

Topicstarter
makje schreef op 08 juli 2004 @ 12:14:

Daarnaast refereert BalusC al aan de 32GB jumper op je schijf. Je BIOS zou in ieder geval 128Gb, maar volgens mij ook de gehele 160GB moeten kunnen zien en daar mag het probleem dus niet liggen. Kijk dus nog even bij de jumpers op je schijf om uit te sluiten dat daar het probleem ligt...

Als laatste, wordt de 160GB wel in andere computers helemaal goed gezien en/of ziet jouw pc en andere 160GB schijf wel goed??
Ik ga na het formatteren (is nu op NTFS aan het formatteren) nog een x jumpers checken. En helaas heb ik nu niet de gelegenheid om de HD ergens anders in te testen. Maar hij doet het wel goed, want met EZdrive ziet ie wel 160 gieg...

Verwijderd

Topicstarter
Yeaaaaaaaaah!

Found the problem :)

Op mijn HD stond een verkeerde sticker met jumper settings :|
Op maxtor site stond er een manual van HD met de goeie settings!!

Laat mijn jumper nou precies in de CAP ingang zitten :| Terwijl op mijn HD stond dat dat de slave was!!!

Allright,

Thnx iedereen topic kan dicht, eindelijk BalusC :9
Pagina: 1