Ik heb onlangs een buizengitaarversterker gekocht, maar nu zit ik met een klein probleempje. Het ding staat uiteraard standaard loeihard, da's normaal. Nu moet ik alleen elke keer als ik van kanaal (clean of distortion) wil wisselen naar de versterker toe lopen, wat de nodige feedback met zich meebrengt als ik te lomp ben om even het volume op m'n gitaar omlaag te draaien
Ook is dat natuurlijk geen doen tijdens'n optreden ofzo. Nu zit er een footswitch jack in om dit op afstand te wisselen, en ik kan met'n footswitch wisselen tussen de 2 master-volume instellingen (misschien wel leuk om'm stil te trappen ofzo
)
Nu komt de vraag: Mijn gitaarleraar vertelde mij dat die footswitch simpelweg de stroom die er uit die footswitch-jack komt onderbreekt of doorlaat en daarmee van kanaal wisselt.
1. Klopt dit?
2. Hoe kan ik die schakeling precies zelf maken?
Ik zat zelf te denken aan een schakelingetje waarbij de + van de TRS-out via switch 1 loopt. Als switch 1 ingetrapt is laat'ie de stroom door naar de ground via een rood LEDje, en als'ie uitgetrapt is onderbreekt'ie de stroom, maar dan wilde ik op de een of andere manier een groen LEDje laten branden, als dat mogelijk is.
Zelfde verhaal voor switch 2 maar ik neem aan (correct me if I'm wrong, daar is dit topique voor
) dat het dan de - en de gnd is?
Nu komt de vraag: Mijn gitaarleraar vertelde mij dat die footswitch simpelweg de stroom die er uit die footswitch-jack komt onderbreekt of doorlaat en daarmee van kanaal wisselt.
1. Klopt dit?
2. Hoe kan ik die schakeling precies zelf maken?
Ik zat zelf te denken aan een schakelingetje waarbij de + van de TRS-out via switch 1 loopt. Als switch 1 ingetrapt is laat'ie de stroom door naar de ground via een rood LEDje, en als'ie uitgetrapt is onderbreekt'ie de stroom, maar dan wilde ik op de een of andere manier een groen LEDje laten branden, als dat mogelijk is.
Zelfde verhaal voor switch 2 maar ik neem aan (correct me if I'm wrong, daar is dit topique voor
Ticking away, the moments that make up a dull day