Footswitch voor gitaarversterker

Pagina: 1
Acties:
  • 524 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
Ik heb onlangs een buizengitaarversterker gekocht, maar nu zit ik met een klein probleempje. Het ding staat uiteraard standaard loeihard, da's normaal. Nu moet ik alleen elke keer als ik van kanaal (clean of distortion) wil wisselen naar de versterker toe lopen, wat de nodige feedback met zich meebrengt als ik te lomp ben om even het volume op m'n gitaar omlaag te draaien :P Ook is dat natuurlijk geen doen tijdens'n optreden ofzo. Nu zit er een footswitch jack in om dit op afstand te wisselen, en ik kan met'n footswitch wisselen tussen de 2 master-volume instellingen (misschien wel leuk om'm stil te trappen ofzo :))
Nu komt de vraag: Mijn gitaarleraar vertelde mij dat die footswitch simpelweg de stroom die er uit die footswitch-jack komt onderbreekt of doorlaat en daarmee van kanaal wisselt.
1. Klopt dit?
2. Hoe kan ik die schakeling precies zelf maken?
Ik zat zelf te denken aan een schakelingetje waarbij de + van de TRS-out via switch 1 loopt. Als switch 1 ingetrapt is laat'ie de stroom door naar de ground via een rood LEDje, en als'ie uitgetrapt is onderbreekt'ie de stroom, maar dan wilde ik op de een of andere manier een groen LEDje laten branden, als dat mogelijk is.
Zelfde verhaal voor switch 2 maar ik neem aan (correct me if I'm wrong, daar is dit topique voor :P) dat het dan de - en de gnd is?

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Eh ten eerste wat voor versterker is het? En je hebt toch footswitches die kunnen schakelen? Ik kan wel een paar schakelingen vinden, w8 ff ;)

• Wormaap
Oguz286 schreef op 07 juli 2004 @ 22:43:
Eh ten eerste wat voor versterker is het? En je hebt toch footswitches die kunnen schakelen? Ik kan wel een paar schakelingen vinden, w8 ff ;)
'T is een ENGL Fireball :P Niet dat dat relevant is, maar wel pimpin' ;)
Alle footswitches zijn't zelfde namelijk, 'k heb al wat aangekloot met'n Behringer footswitch, maar dat was 'n 'deurbel-type' zeg maar. Ik moest de knop ingedrukt houden om op't juiste kanaal te blijven :| Hij moet dus zeg maar echt aan en uit 'klikken'

• Oguz286
Wormaap schreef op 07 juli 2004 @ 22:45:
[...]

'T is een ENGL Fireball :P Niet dat dat relevant is, maar wel pimpin' ;)
Alle footswitches zijn't zelfde namelijk, 'k heb al wat aangekloot met'n Behringer footswitch, maar dat was 'n 'deurbel-type' zeg maar. Ik moest de knop ingedrukt houden om op't juiste kanaal te blijven :| Hij moet dus zeg maar echt aan en uit 'klikken'
Daarom vraag ik het ook :P :9~ * Oguz286 wil ook een buizenbak :'(

Maar ok, kijk hier even:

http://www.generalguitargadgets.com/v2/

En als je je behringer aanpast door er een andere schakelaar in te zetten (eentje die je aan en uit kan zetten met 1x drukken) dan ben je er toch ook?

• Wormaap
Oguz286 schreef op 07 juli 2004 @ 22:49:
[...]

Daarom vraag ik het ook :P :9~ * Oguz286 wil ook een buizenbak :'(

Maar ok, kijk hier even:

http://www.generalguitargadgets.com/v2/

En als je je behringer aanpast door er een andere schakelaar in te zetten (eentje die je aan en uit kan zetten met 1x drukken) dan ben je er toch ook?
Die Behringer was geleend, hoort eigenlijk bij zo'n Behringer bas-ampje :P
Ook wil ik 2 LEDjes per kanaal erop zodat ik ook zonder mezelf te horen weet welk kanaal en welk volume ik ben aan het gebruiken :P En ik wil'm van traanplaat maken :9~

Amp is BTW z'n 988 euro MEER dan waard ;) Bijna niemand kent ENGL, maar't is echt zó veel beter dan de bekende amps (Marshall, Mesa, Peavey... Wordt allemaal eruit gespeeld (heb getest, ja :P))

[ Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 07-07-2004 22:53 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb voor mijn vintage buizenbak een footswitch ingebouwd in een oude Märklin-trafo :) Zo'n blauwe... gewoon trafo eruit gerukt, jack-kabel aangemaakt, in het gat een 'onderbrekingsswitch' (enkelvoudig) dus intrappen=aan, weer intrappen=uit.

Neem wel (indien zelfbouw) een hufterproof-schakelaar, zo'n machinepedaal zeg maar. Een 'echte' is overigens wel op marktplaats of ebay te vinden, nieuw ook niet schokkend duur...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Oguz286
Wormaap schreef op 07 juli 2004 @ 22:51:
[...]

Die Behringer was geleend, hoort eigenlijk bij zo'n Behringer bas-ampje :P
Ook wil ik 2 LEDjes per kanaal erop zodat ik ook zonder mezelf te horen weet welk kanaal en welk volume ik ben aan het gebruiken :P En ik wil'm van traanplaat maken :9~

Amp is BTW z'n 988 euro MEER dan waard ;) Bijna niemand kent ENGL, maar't is echt zó veel beter dan de bekende amps (Marshall, Mesa, Peavey... Wordt allemaal eruit gespeeld (heb getest, ja :P))
offtopic:
Engl ruult echt de pan uit! :D

Heb je msn? ;)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Pas wel op, want vooral moderne amps kunnen wel een apartere schakeling dan alleen een simpele aan/uit switch hebben hoor. Wel vreemd dat er geen bij je nieuwe amp zat. Wat voor switch hoort er officiëel bij, een dubbele?

Met ledjes erin is tricky, het hangt van de schakeling in de amp af of dat gaat werken, kun je niet een keer een standaard dubbele Marshall switch lenen (van de JCM2000 DSL, daar zit een dubbele met twee leds bij), dan kun je het eerst proberen.

Je kan natuurlijk ook e.e.a. gaan meten aan die footswitch jack. Kijken wat voor spanningen erop staan bij de verschillende kanalen.

offtopic:
Volgens mij speelt Ritchie Blackmore ook op Engl

[ Voor 6% gewijzigd door TheLemon op 07-07-2004 22:57 ]

• Wormaap
Oguz286 schreef op 07 juli 2004 @ 22:54:
[...]

offtopic:
Engl ruult echt de pan uit! :D

Heb je msn? ;)
offtopic:
Zie profile ;) Staat bijna altijd aan (nu IIG wel)

Er hoort officiëel een dubbele bij, maar wordt niet meegeleverd :|
Die Behringer werke wel, maar was dus zeg maar zo'n 'deurbel-model'
Ik kan IDD eens vragen of ik die van de muziekschool kan lenen voor de zomervakantie :P

[ Voor 31% gewijzigd door Wormaap op 07-07-2004 22:57 ]

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb ooit zelf ook eens een footswitch gemaakt. Ik heb bij de gamma/praxis een voetschakelaar voor een lamp gekocht (Lampie aan/uit). Uit de kast een oud snoer gerukt en de jack aan een kant afgeknipt. Deze aan de voetschakelaar bevestigd en de ander kant (waar de jack dan dus nog aan zit) in de versterker gedaan. Werkt perfect en goedkoop :9

Ach ja... ligt er natuurlijk aan wat en hoe je speelt. Smaken verschillen..

[ Voor 36% gewijzigd door Roelos op 07-07-2004 23:05 ]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

[...]
Tja, niet voor niets het huismerk voor Ritchie Blackmore (ring a bell?) ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Ramzzz schreef op 07 juli 2004 @ 23:00:
[...]

Tja, niet voor niets het huismerk voor Ritchie Blackmore (ring a bell?) ;)
Blackmore's Night
Rainbow
Deep Purple

Rings a small bell :p

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Wormaap
TomSwinnen schreef op 07 juli 2004 @ 23:08:
[...]

Blackmore's Night
Rainbow
Deep Purple

Rings a small bell :p
Beetje maar O-)
De Blackmore signiature heb ik maar niet bespeeld, die was duurder dan ik kon betalen :P De sound van de Fireball vond ik al bruut genoeg btw ;)

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 17:10
Sorry maar ENGL is leuk, beter dan Marshall maar een MESA Triple Rectifier/Roadking veeg je er echt niet mee aan de kant :)

Verwijderd

je kan in principe elke schakelaar gebruiken het is maar net hoe je het wil (je schakelt alleen maar de stroom tussen tip en ring aan of uit en dat schakelt met een relais de voorversterker kanalen).
maar het is wel alleen een schakelstroom dus kan je er waarschijnlijk geen leds op laten branden (uberhaupt zou je maar 1 led je kunnen neerzetten want er loopt maar in een stand een stroom).
als je dus die leds wil laten branden dan moet je ook weel met een relais aan de gang en er een andere stroom bron bij verzinnen (batterij oid).
wat wel redelijk simpel is is meten wat voor'n spaning er op staat als het contact aan is, en dan een lampje van een vergelijkbaar voltage gewoon daar op laten branden.
dan kun je op z'n minst zie of de schakelaar op aan of uit staat.

en idd een mesa of vintage fender (denk twin reverb) kan ook heeeeeerlijk blazen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 23:34 ]

• Oguz286
ConZito schreef op 07 juli 2004 @ 23:30:
Sorry maar ENGL is leuk, beter dan Marshall maar een MESA Triple Rectifier/Roadking veeg je er echt niet mee aan de kant :)
Ik vind juist die Rectifiers te netjes... die ENGL scheurt veel meer :P
Wel vind ik de Mesa MkIII erg bruut :D

Ontopic: Ik zoek nog wel even een paar simpele schakelingen op voor je...

[ Voor 6% gewijzigd door Oguz286 op 07-07-2004 23:36 ]

• Wormaap
Meh... Het hele welke-versterker-is-beter verhaal is puur een kwestie van smaak :P
Ik heb getest, geluisterd en mijn Engl kwam als winnaar uit de test. Peavey vond ik te bas-heavey, Marshall scheurde niet hard genoeg en Mesa vind ik te beschaafd klinken, vooral in't hoog (solo-geluid) Engl heeft aardig wat treble (wat bij mijn stijl past) nog steeds een beukend laag, en een lekker rauw solo-geluid :)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Wormaap schreef op 07 juli 2004 @ 23:10:
[...]
Beetje maar O-)
De Blackmore signiature heb ik maar niet bespeeld, die was duurder dan ik kon betalen :P De sound van de Fireball vond ik al bruut genoeg btw ;)
Tja, nieuwe amps, allemaal stuk voor stuk bijna met toevoegingen die nooit iemand echt gebruikt (kan ik me haaste niet voorstellen). Pure buizensound kan namelijk niet verbeterd worden... (klasse a). Ampmodelling is in, maar ik hoef 't nie.

Engl, mooi spul! Ik zou daar wel een top van willen, anders een Mesa, Rivera, Marshall of een Bogner (3kanaals).

Ik doe 'het' met een vintage, inmiddels herhaaldelijk (al bij vorige eigenaren) verbouwde Selmer Treble 'n Bass (jawel 2-kanaals, een treble- en een bass-kanaal) 50W versterker (2x EL34), met een extra ECC83 (totaal 4!) in een zelfbouwkast (de vorige eigenaar had 'm in een Fender Bassman-kast ingebouwd). Overigens speel ik door een 2x15" zelfbouwkast... het echte 'wall of sound'-idee :9

Meer dB's dan een Marshall 50W (+11dB), zodat ik eigenlijk effectief het volume van een 100W bak benader. Mede dankzij de ringkerntrafo...

Nou nog een mooie kast bouwen, en dan ben ik klaar... :P

[effe kikke op me bakkie]

Verwijderd

heb je btw nog naar de oer hollandse koch geluisterd ????

• Wormaap
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 23:42:
Dat gaat VER boven mijn budget vrees ik :|
Maar we gaan'n béétje offtopic geloof ik :P

[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 07-07-2004 23:48 ]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 23:42:
Te vaak :\ Veel Jan Akkermanconcerten zijn erdoor vergald, de amp trok 't te vaak niet.

Maar als ze 't deden, dan schopten ze idd wel wat kont ja :9

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Dan toch ff reclame maken: check vooral ook Marble. Ook een NL bouwer die echt extreem kwalitatief spul maakt, alles volledig handgebouwd.
O.a. Jan Akkerman, Jesse van Ruller (groot NL jazz-talent) en Nokie Edwards (ex Ventures, beroemde 60's band) spelen nu op zo'n amp.

(en natuurlijk TheLemon, wie kent hem niet ;) hoewel de mijne wel in een originele Marshall JTM100 kast zit)

Disclaimer: ik heb geen commercieel belang bij Marble, ik werkte er alleen ooit en vind dat ze meer bekendheid verdienen.
Pagina: 1