Toon posts:

Vloeistof koeling !!!!!!!!!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 451 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand al es geexpirimenteerd met het koelen d.m.v. vloeistof, daarmee bedoel ik je kast volledig volgooien met vloeistof.:9~

Wat voor vloestof kan je daar het beste voor gebruiken ?

Is het dan ook een strak plan om zelf een niet lekkende kast te gaan maken ?
Maar hoe krijg je die naten van je kast dan goed dicht, dicht kitten ????

En hoe krijg je dat vloeistof in beweging, want ik dacht dat vloeistof moet ook een soort flow hebben.

En zijn er ook Tweakers hier met plaatjes ervan en tips en ervaringen die ze willen delen ??????

Bijvoorbaat dank. :P

PS : Ik snap zelf wel dat alle bewegenden delen er uit moeten ( fan's eraf, Hd en Cd-braders en spelers niet in het vloeistof maar appart houden ).

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-04 18:25

Zydell

* * * * *

Hierow is een zaak waar ze een celly op 1GHz. WILDEN laten draaien.
Ze hadden geloof ik ut bordje in een soort olie gedaan :) Daarna PAS waren ze erachter gekomen dat een Celly 333 MHz. niet op 1GHz. kan lopen vreemd he >:) >:) >:)
Zou je dus ook kunnen proberen met olie, maar hoe het precies zit weet ik niet.

Verwijderd

Dit is nou echt DIE-HARD overclocking >:)>:)

Maar ik kan je niet helpen, sorry. Er heeft hierover wel al eens een artikel op tweakers.net gestaan. Veel suc6 ermee *D

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er erug graag mee aan de gang gaan

Ten eerste gaat er uiteraard wel veel geld in zitten ( maargoed je bent een tweaker ).

Je hebt er zeer veel voordelen aan :

Geen geluid, Koeler = Hoger overklok winst, enz enz.

Verwijderd

Topicstarter
Over deze 2 site's hebben ze het over flurient dat is dus die vloeistof nu is mijn vraag is hiervoor ook een vervangende vloeistof ???
Olie, alchol of toch iets anders ?

Trouwens een kast maken dacht ik dat dat het beste wou met plexiglas.

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Plexiglas is inderdaad makkelijk te lijmen en te kitten enzo (buigen is nog beter), en die flow kun je wel proberen met een aquarium pompje, of probeer er eens een fan in te zetten B-)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Topicstarter
Alleen ik zat eff te denken het is natuurlijk wel een gigantische karwei !
Hij moet waterdicht zijn dat betekend ook als je wel vaak bij je mobo moet komen ( clear cmos ) dan moet de kast ook open kunnen en dat kan dus mooi niet want dan loopt de vloeistof eruit dus hij moet plat liggen ( of is er een mogelijk heid dat je er een schakelaartje kan op bouwen ???).
En daarboven op ook nog eens je voeding, cd-speler, enz.
Ik weet nie het wordt wel eff goed uitvogelen.
Anders bouw ik toch een gewone plexiglas kast maar dan niet vloeistof gekoeld !

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
schakelaartje maken om cmos te clearen mag niet te moeilijk zijn, wil je zoiets gaan maken.

maareh, et lijkt me wel een kewl idee.
maar het is gewoon niet practisch.

dan zou ik zeggen koop een 2e hands vriezertje en ga daar wat mee spelen.
kost ook geld ( maargoed je bent een tweaker :) )

• Firestormer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 12:46
een tijdje geleden had ik daar iets overgelezen leuk spul alleen het probleem is echter je kast waterdicht maken of een aqaurium kopen >:) als dit je niet tegenhoud dan doet de prijs dat wel het spul kost
$7000 een liter trouwens olie gaat aankoeken:7

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Het lijkt een leuk idee, maar met simpelere middelen kan je je processor (waar het toch om gaat) koeler krijgen (waterkoeling, peltiers, etc.)

Verwijderd

Topicstarter
Daar hebben jullie alemaal gelijk in het moet niet té !
Maar goed alleen een doorzichtige kast is al Fantastisch, misschien dan dat vloeistof koeling eerst nog achterwege laten.

PS : Iedereen een prettig kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar !

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Aankoeken, echt niet. Gewoon een beetje parrafine-olie erbij en je bent klaar. De warmteontwikkeling zorgt voor flow, dus kan er niets misgaan. Voor het resetten van je CMOS zou je eventueel een handschoen kunnen overwegen.

Verwijderd

Topicstarter
Weten jullie dan misschien nog site's over je kast onderdompelen met vloeistof, enz, enz.
En ik zoek nog site's voor de zelfbouw van een plexiglas kast.

• FFF
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

is wel vet, wie gaat het proberen?

• D-RiSe
  • Laatst online: 19-03 19:37

D-RiSe

Kick the baby

'k wil zoiets wel eens proberen, maar eerst gaat er een oude 486 in, daarna probeer ik het pas met een "echte" pc

intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-05 14:13

Adonias

Oe! Buttons :9

In principe zou water ook moeten kunnen... als je gedistileerd water hebt (dus puur H2O) dan geleidt dat geen stroom. Klein probleem nog... hoe hou je het schoon. T'is wel lekker goedkoop :P

Verwijderd

gedetileerd water is verre van puur genoeg hoor. Vanals je het in contact brengt met je mobo is het al voldoende vervuild om te geleiden. Afblijven dus!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:00
Op zondag 24 december 2000 14:59 schreef W-SurFeR het volgende:
Ze hadden geloof ik ut bordje in een soort olie gedaan :) Daarna PAS waren ze erachter gekomen dat een Celly 333 MHz. niet op 1GHz. kan lopen vreemd he >:) >:) >:)
jup was in de PC (v)bouwmarkt

ook uit Emmen :)

het wil wel maar de vloeistof wordt ok warm he... dus denk dat als je waterkoeling met een pompie gebruikt je beter uit bent...

Verwijderd

volgens mij kan je het beste zonnebloem olie gebruiken.
dat koekt niet aan en het is ook handig met oud en nieuw :+

Verwijderd

zonnebrand
krijgt je mobo ook een bruin kleurtje ;)
>:)

• JvdBosch
  • Laatst online: 13-05 18:57
Waarom niet gewoon water? Puur (gedestilleerd) water geleidt niet en kost heel wat minder dan 7000$ per liter. Moet je wel zorgen dat je kaarten enzo vrij van vervuiling zijn voordat je ze gaat inbouwen. Anders krijg je misschien wel (lichte) geleiding).

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• FFF

FFF

laten we d'r ff serieus over denken, want mij id zou dan zijn met goede vloeistof op er een pompje in te droppen, en te laten cirkuleren, mijn part in de vriezer d'r mee, als je een stof hebt die pa bij -40 ofzo invriest dan kan dat makkelijk of gewoon een koelblok van een vrieskist ofzo d'r in. lijkt me een leuk id

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Puur water geleidt WEL. Zeker weten. Water is in evenwicht met H+ en OH-. Deze deeltjes zijn in een concentratie van 1 op de 10 miljoen aanwezig en da's al genoeg om een moederbord waardoor 30A wandelt weg te laten fikken. Mensen die het tegendeel beweren moet maar 's in bad (met 'puur'water) gaan zitten met een broodrooster.

Waarom zou je trouwens een kast willen nemen als oliebad. je kan toch ook een aquarium op de kop tikken of desnoods een koelbox? Voordeel is iig wel dat je al je Fans kan weghalen. Nadeel is wel dat je floppert en CD boven het vloeistof niveau moet blijven (alsof dat een probleem is) :)
* Delerium heeft gesproken

• Zydell

Zydell

* * * * *

$7000???

Dan kun je volgens mijn nog beter zo'n Vapochil kast kopen:
Specificaties van AseTek Vapochill Barbone:

Average temperature reading !!!–18°C!!! . Noise-level 35dBA. Powerconsumption 55watt. Main board types supported ATX/ extended ATX/ Micro ATX
Slots for extension cards 7
3 x 5 1/4" drive bays (external)
1 x 3 1/2" drive bays (external)
2 x 3 1/2" drive bays (internal)
Connector field ATX connector field, additional 2 x 25 pin, 2 x 9 pin, 1 x 15 pin
Dimensions (D x W x H) 430 x 220 x 550 mm; Weight 10.5 kg

Fl 1599.00 / Euro 725.59

(C) http://www.oc-shop.nl/ >:) >:) >:)

Lijkt mij goedkoper EN veiliger,

Verwijderd

Ik zou zeggen koop voor die 1500 piek een dikke alpha of watercooling whatever en de case die je altijd al zo graag wilde. En rag er een zooi casefans in ofzo :)

1500 voor een kast hey. OMG

• Zydell

Zydell

* * * * *

Je kunt voor minder NATUURLIJK meer kopen, maar wat zou jij doen als moest:

Die kast of de 'onderdelen' voor een vloeistof koeling en dan alles zelf in elkaar mogen zetten?
Ik ga natuurlijk ook niet zo'n kast kopen, maar het lijkt me een beter, goedkoper en veiliger alternatief dan vloeistof koeling.
Natuurlijk is water koeling weer veel vetter >:)

• FFF

FFF

heeft d'r nou niemand interesse ;'( lol
ik had graag zoiet sgezien en lijkt me btw ook erg goedkoop, als je normale vloeistof gebruiken kunt

Verwijderd

Vloeibare stikstof... overklokken to 25.000Ghz ;)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Puur water is water zonder mineralen.
Gedestilleerd water bevat niks anders dan H20 moleculen. Dat geleidt stroom niet.

Pas als je iets toevoegt in het water: mineralen, zout enz... vooral zout maakt water al wat geleidend.

Makkelijke controle: eerst meten met multimeter voordat je boel aanzet. Is de weerstand zeer hoog (>10 MOhm) dan mag je deze vloeistof gebruiken. Gewoon twee meetpunten op 1 mm afstand zetten (vanwege koperbanen op moederbord die heel dicht bijelkaar lopen.

Verwijderd

wie gaat dit doen??????
IK natuurlijk ;)
Was er al een tijdje mee bezig trouwens...
kijk even op http://212.187.96.225/oil/oilcool.html
en ja ik zit met de zelfde problemen.. welke olie te gebruiken....
heb nu SLAolie in de friezer liggen.. en die gaat vanmiddag over een werkend mobo-tje ge gooten worden. om te kijken wat er gebeurd:)

ja ja ik weet het.. er zijn natuurlijk hee wat betere manieren om te kijken of slaolie stroomgeleid... maar dit is we de leukste manier :) en ja foto's komen wel op de site te staan...

Verwijderd

NAH... :( slaolie valt af!!!!!
dat spul bevriest al bij -1 graden.... tot een dikke stroop (wit).. jammer iemand andere ideeen over welke olie te gebruiken of een andere vloeistof? :9

Verwijderd

OLIJF-olie blijkt te werken.... zit nu bijna 2 uur in de friezer en is nog steeds vloeibaar.....

:)

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 11:39
Pure olijfolie???

Is dat spul niet aangelent/d met water??? En geleid dus

Verwijderd

het was pure olijf olie... van de beste...
maar het heefd geen zin ook dit bevriest.... duur alleen langer.... en pas bij -9 graden... dus ook olijf olie word niks....
nog afgezien van of het nu wel of niet stroom geleid

Verwijderd

Uhm wat is er belangrijk aan dat het bevriest bij -9?

Mij lijkt dat het op -8 ook behoorlijk goed koelt.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Zoek naar hydraulische olie, bevriest minder snel.

• thijsc
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-12-2023
Ik heb nog wel een oud aquarium met pomp staan op zolder :-)

Verwijderd

WOW *D
Ik heb het gevonden!!!!!!
het kan ook met dood-normale MOTER-OLIE :9
is niet geleidend! en kan tot ver onder het nul punt gebracht worden!! jam jam :9~
Daar gaan we vandaag eens flink mee aan de slag.....

Verwijderd

Jammer dat het zwart is :) Staat minder geil :P

Verwijderd

zwart????? hoe kom je daar nou weer bij?????
:?
AFGEWERKTE OLIE is zwart ja.... maar dat komt door alle troep die er in een moter blok zit...
als je olie koopt is het goud kleurig.. jam jam!! :9

Verwijderd

Nee owkay het is niet zwart maar wel vrij donker.

Zo'n licht geel slaolie tintje is toch mooier vind ik :)

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:19

E-Vix

Nu met sneeuw!

Op dinsdag 02 januari 2001 08:06 schreef MM_Zork het volgende:
WOW *D
Ik heb het gevonden!!!!!!
het kan ook met dood-normale MOTER-OLIE :9
is niet geleidend! en kan tot ver onder het nul punt gebracht worden!! jam jam :9~
Daar gaan we vandaag eens flink mee aan de slag.....
Alleen jammer dat motorolie als het niet in beweging staat, maar wel wordt verwarmd (je processor dus) al heel snel gaat aankoeken...

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

E-Vix het volgende:
Alleen jammer dat motorolie als het niet in beweging staat, maar wel wordt verwarmd (je processor dus) al heel snel gaat aankoeken...
mm is dat zo?? wat gaat er dan aankoeken??
de olie (bestandelen?)... nah dat gaan we dus wel zien neem ik aan....trouwens ben niet van plan de olie stil te laten staan...
maar dat moet ik nog verder uitdenken...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
Motprolie is bedoelt om flink warm te worden. als het bij -20 komt zal het behoorlijk stroperig kunnen worden

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• reiker
  • Laatst online: 19:58

reiker

dan jij!

kan motorolie aankoeken als het stroomt ? het zal misschien wel kunnen, maar dan zou je het sneller moeten circuleren. misschien is een aquariumpomp een idee ? of, net als ze met waterkoeling systemen doen: een pomp van een auto (weet zo niet meer welke) erin ? als het met water werkt, waarom dan niet met motorolie...

heej, ik zie een connectie: motorolie, automotor-onderdeel ? :+

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

ja had ik al gemerkt (potje in de vriezer)...
-10 is het al vrij dik maar nog wel vloeibaar.... -15 stroop..... -20??? weet ik niet mijn vriezer gaat niet verder....
met motor olie is dus de -40 zeker niet haalbaar... tenminste niet met gewone motor olie..... gadver..... wat blijft er nu over dan?? of moet ik me maar neer leggen bij het feit dat we het gehele mobo niet verder dan -10 a -15 graden onder nul??....
is mischien wel een idee... mobo koelen tot -10 graden en de proc tot -40 met een gesloten systeem (ik denk hier aan alcohol),, ben er alleen niet zo blij mee dat alcohol brandbaar is.... als het lekken gaat,,,,, oef..... ik ben een stevige roker.. dus dikke kans dat ik met mijn dikke bek naast de compudoos.. zit als die ploft... :(

• Nowhere
  • Laatst online: 13-04 16:57
Je kunt ook andere motor olie kopen,

speciale die ook truckers gebruiken die op landen als noorwegen rijden.

Deze olie is speciaal voor lage temperaturen en kan dus hoge temperaturen moeilijker aan.

Die kunnen makkelijker tot -40 C d8 ik :)

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

schreef Nowhere het volgende:
Die kunnen makkelijker tot -40 C d8 ik :)
kijk dat bedoel ik :) hee ik zie dat jij nog al wat met die zware jongens te maken hebt vrachtwagens, kranen, enz. weet jij mischien ook of hydro... olie geleidend is?
of waar ik de speciale olie kan krijgen?
en ja ikderdaad die olie moet er bestaan. :) op de noord pool kan het -60 graden worden en daar rijden ze ook nog steeds rond,,, lijkt me moeilijk gaan als ze een klomp bevroren olie in de karter hebben bonken....
dus.. zucht volgende zoek tocht..... artic olie. :)

• Nowhere
Hmzzz

Juist zie mijn ondertitel
Kuiphuis Kraanverhuur BV

Dat zijn idd allemaal hijskranen

Ook hebben wij Hydro olie, zal eens ff gaan bellen of deze ook geleidend is.

Moment

www.kuiphuis.nl

• Nowhere
Sorry duurt ff iets langer

Moet ff eten :)

tja................

oke

update

Heb ff overlegt met hoofd technische dienst en die heeft er ook nog nooit van gehoord dat zoiets gebeurt is.
Maar zijn eerste reactie voordat ik de bedoeling uitlegde was... Hydro olie geleid stroom!

Weer een mogelijkheid weg
Daarnaast heb ik het vermoeden dat als Hydro olie geleid dat gewone motor olie ook geleid.

Dit denk ik omdat ik de vloeistoffen allebei gezien en aan mij klauwen heb gehad, en ze allebei volgens mij die eigenschappen van geleiding hebben

www.kuiphuis.nl

• reiker

reiker

dan jij!

gezien het bovenstaande moet hier flink over gedacht worden.

en ik zat dus even te denken. waarom inderdaad niet met stikstof ? het is vrij makkelijk te krijgen, en als je je kast toch al helemaal afgesloten hebt, dan kan het er ook niet uit dampen. EN het koelt ook nog eens bijzonder goed.
nou heb ik er niet aan gedacht dat stikstof wel eens stroom zou kunnen geleiden...
maar over combi stroom/stikstof weet ik weer niet zoveel....

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Dat van dat geleiden probeer je toch voor je de troep in de vriezer gaat gooien?

Verwijderd

Op dinsdag 02 januari 2001 19:30 schreef diddel het volgende:
Dat van dat geleiden probeer je toch voor je de troep in de vriezer gaat gooien?
nee? waarom? het belangrijkste is dat het koelen kan... of tenminste onder nul vloeibaar blijft..... op de tweede plaats komt pas de stroom geleiding van de vloeistof...... voor mij althans...

Verwijderd

Hmm ik zou het anders aanpakken omdat je geleiding direct kan testen en je voor koelen eerst moet invriezen.

Kan aan mij liggen maar dit lijkt mij de meest logische volgorde qua tijd die je er aan kwijt bent.

Verwijderd

Op dinsdag 02 januari 2001 18:31 schreef reiker het volgende:
gezien het bovenstaande moet hier flink over gedacht worden.

en ik zat dus even te denken. waarom inderdaad niet met stikstof ? het is vrij makkelijk te krijgen, en als je je kast toch al helemaal afgesloten hebt, dan kan het er ook niet uit dampen. EN het koelt ook nog eens bijzonder goed.
nou heb ik er niet aan gedacht dat stikstof wel eens stroom zou kunnen geleiden...
maar over combi stroom/stikstof weet ik weer niet zoveel....
volgensmij geleid stikstof zeer goed stroom... en trouwens stikstof makkelijk te krijgen??? waar heb je dat gehoord?.. dit zit namelijk in zeer speciale containers (flessen) die je moet huren, de stikstof zelf is niet duur nee, maar de huur van de flesen daar integen wel :( en trouwens word het niet aan partikulieren geleverd.
tevens stikstof raakt zijn koude niet alleen kwijd door verdamping... maar ook door dat het opwarmt door de omgeving.. als je je kast dus niet heeeel goed isoleerd... knalt hij vanzelf wel uit elkaar door dat de stikstof uitzet door de warmte van je mobo en alle andere zaken die warmte afgeven... dus met stikstof kun je de kast niet afsluiten.... enz..enz..
en als laatse argumet dit niet te gebruiken... het is TE KOUD.. heb ik een heel mooi voorbeeld van.. http://www.octools.com/articles/submersion2/LN2.html kijk hier maar eens wat deze mede super gekken doen. :)

• reiker

reiker

dan jij!

ok ok je hebt natuurlijk helemaal gelijk,ik heb niet nagedacht over het volume van stikstof als het uitzet...

wat betreft de verkrijgbaarheid: mijn ouders zijn arts en halen bij het ziekenhuis altijd stikstof om wratten mee te behandelen (offtopic, ok, sorry). daar hebben ze zo'n mooi thermosflesje voor, gaat zo'n 10 liter in en het kost ze niks. die fles kostte volgens mijn vader "niet zo veel geld".

dus. zo kom ik er op :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Nowhere
Uitzetten van de stikstof zou niet uit hoeven te maken

Dan vul je de kast gewoon wat minder, het spul is koud genoeg :)

Je kun het alleen niet voor elkaar krijgen om die kast 100% dicht te krijgen (lucht/water dicht) :'(

Met vloeistof hoeft je de kast(bak) maar voor 80% dicht te hebben
Bovenkant hoeft niet dicht te zijn

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

als ik nou een dikke wrat op mijn proc plak? b-)
kan je vader hem dan even (tijdens het testen) voor me aan stippen.. met stikstof? (laten we zeggen met een liter of 10???) :9.
oke oke.. heel flauw... zal wel door het bier komen...... zal het niet meer doen hoor.. maar kan dit niet laten.. lol :)

Verwijderd

Op zondag 24 december 2000 14:59 schreef W-SurFeR het volgende:
Oh, je bedoelt de pc-bouwmarkt in Emmen?

Verwijderd

What about ... antivries....

kweet het is niet zo cewl als die ander vloeistoffen, maar blijft vloeibaar bij -20 :)

Verwijderd

Topicstarter
JEp antivries, alleen wat ik wel weet als het onder een bep. temperatuur komt dat het dan gel begint te worden en dat vervolges keihard !!!
:(

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:55
Zonnebloemolie geleidt niet :P

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Zonnebloem klonterd :(

Verwijderd

Vloeibaar stikstof :P!

Als je mobo maar niet onderkoelt raakt :7!
Wel relaxed by the way. ben benieuwd hoe koud je een 50% ge OCde athlon TB kan krijgen >:)!

Verwijderd

Daar ligt het grootste probleem. In theorie werkt CMOS niet goed meer op tempraturen lager dan -25. Voor je proc. is dat niet zo'n probleem (alsie maar warm genoeg wordt) maar je mobo kan daar dus waarschijnlijk niet tegen. Gassen zijn trouwens sowieso kut vanwege de druk.

De eerste ideeen waren het beste, als je nou eens een kast maakt die je in een soort(grotere) kast met een vloeistof kunt laten zakken? Dan kan je er ook nog eens snel bij (eerst laten afdruppen...)

Verwijderd

Topicstarter
Dan doe je een peltier met de warme kant op de CMOS >:) en hou dan gelijk het stikstof op temperatuur B-)
Pagina: 1