[Mobo] Asus A7N8X-E cpu idle

Pagina: 1
Acties:

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 16:50
Avond! :w

Ik heb sinds gister mijn MSi KT3 Ultra geupgrade naar een Asus A7N8X-E Deluxe.

Maar nu heb ik een vraagje over de temp van mijn cpu. MSI had in het bios een optie 'cpu idle halt' (of iig zoiets). Deze optie zorgde ervoor dat de temp van de cpu naar beneden ging als hij niet gebruikt werd.

Nou heb ik mijn Asus board geflashed naar 1011, en rondgezocht in het bios, maar deze optie niet gevonden. Ik heb ook Asus Probe geprobeerd. Maar de temperatuur zakt er niet van.

Even ter vergelijking: Bij MSI was mijn AMD 2000+ 33 graden en nu 48.

Heeft iemand een idee hoe/of dit aan kan op het ASus Boardje? Progjes als CPU Ilde enzo heb ik niet zoon vertrouwen in, wel af en toe gebruikt (op andere computers) maar voldeed niet echt aan mijn verwachtingen.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
goed, even een paar standaard vraagjes:

- heb je overgeklockt?
- hoeveel koelpasta heb je gebruikt?
- welke koelpasta heb je gebruikt?
- hoe warm wordt ie stressed?
- Als je m stessed, is het koelblok dan langere tijd met de hand vast te houden of schroeit je hand eraf? (of een tussenweg natuurlijk)
- hoeveel casefans heb je?
- Hoe warm wordt je Northbridge? (om een indcatie vd de airflow te geven)
- Welke koeler gebruik je (merk/type)

Je kan bv SpeedFan gebruiken om in Windows de temperaturen te monitoren.
En een Asus moederbord heeft niet al te geweldige sensoren, het is maar dat je het weet.

Verwijderd

Misschien is het niet echt van belang maar ik zeg het toch maar even. De temperatuursensors van Asus zijn niet de beste. Bovendien moet je om dit te vergelijken wel 2x hetzelfde programma gebruiken (bijvoorbeeld MotherboardMonitor) voor een wat betere vergelijking.

edit:
ik had de post van bigfoot1942 iets te snel doorgelezen :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 22:05 ]

Verwijderd

Volgens mij klopt er gewoon geen jota van die sensoren....ik had datzelfde verschijnsel

• Speedener
bigfoot1942 schreef op 07 juli 2004 @ 22:01:
goed, even een paar standaard vraagjes:

- heb je overgeklockt?
- hoeveel koelpasta heb je gebruikt?
- welke koelpasta heb je gebruikt?
- hoe warm wordt ie stressed?
- Als je m stessed, is het koelblok dan langere tijd met de hand vast te houden of schroeit je hand eraf? (of een tussenweg natuurlijk)
- hoeveel casefans heb je?
- Hoe warm wordt je Northbridge? (om een indcatie vd de airflow te geven)
- Welke koeler gebruik je (merk/type)

Je kan bv SpeedFan gebruiken om in Windows de temperaturen te monitoren.
En een Asus moederbord heeft niet al te geweldige sensoren, het is maar dat je het weet.
Bedankt voor de snelle reactie,

- Ik heb de cpu niet overgeclocked.
- Ik was vergeten nieuwe koelpasta aan te brengen na het overzetten, heb ik nu eventjes gedaan de temp is 6 graden gedaalt: was quite |:( |:( |:(
- dat zal ik zo nog even bekijken
- idle kan ik cpu koeler gewoon aanraken
- 4 papst koelers (tis nog steeds zelfde kast enzo als met andere mobo)
- Northbridge? is dat mobo temp ? zo ja: 28 graadjes
- Ik gebruik de Zalman CNPS7000A-AlCu (Socket A, 478, 754

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:48

DaWaN

'r you wicked ??

Speedener schreef op 07 juli 2004 @ 22:23:
[...]

- Ik gebruik de Zalman CNPS7000A-AlCu (Socket A, 478, 754
Dan zou ik je niet teveel zorgen maken over je temps :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Speedener
DaWaN schreef op 07 juli 2004 @ 22:27:
[...]

Dan zou ik je niet teveel zorgen maken over je temps :)
Doe ik ook niet echt, tis meer het vage dat hij nu (ok ik was koelpasta vergeten) warmer wordt dan op mijn MSI-tje.

Verwijderd

Dat kan best.

Asus geeft standaard de temperatuur een graadje of 8 hoger weer dan andere fabrikanten, om ervoor te zorgen dat mensen niet téver overklokken, en dat ze goede koeling gebruiken. (Dat hebben ze zelf een keer gezegd op hun Duitse website, in de FAQ.) Ze maken mensen dus gewoon een beetje "bang".

Wat is je temperatuur onder full load? Als die onder de 60 graden blijft, is het zeer zeker goed. Gaat-ie daaroverheen maar is hij nog steeds onder de 70, dan is het minder, maar nog niet gevaarlijk. Gaat je temp over de 70, dan heb je wellicht iets fout gedaan met de bevestiging van je koeler.

Mijn oude Thunderbird 1400 werd idle 49-52 graden afhankelijk van de kamertemperatuur, en liep op tot 56-58 onder full load. Bijna geen verschil dus, en niets zorgewekkends. Die dingen waren gewoon zo warm. :P
Pagina: 1