Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

I2C connector?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor en zie zo nu en dan eens de term "I2C" langskomen. Ik heb er verder nooit aandacht aan besteed, maar toen ik gisteren mijn nieuwe Epia bestelde, zag ik dat er ook zo'n connector op zat. Dus ik meteen gaan zoeken op Tweakers.net, maar ik zit toch nog met een aantal vraagjes:

1. Bestaan er display's met ingebouwde controllers, zodat ik het display er zo maar aan hoef te hangen en meteen werkt? Waar zijn ze te krijgen?

2. Wat geeft zo'n display precies weer? Alleen maar voltage's, fan RPM's en CPU speed? Of scheelt dit per fabrikant/type of is dit zelf in te stellen in de bios?

3. Is er enige software nodig om het geheel aan de praat te krijgen?

Ik heb zelf al gezocht (ja echt waar!!!), maar kwam tot nu toe niet echt op duidelijke antwoorden, of de antwoorden waren veel te technisch voor me.
Alvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 21:41 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

I2C (I-kwadraat-C) is een tweedraads bussysteem. Je kunt hier van alles op hangen, van displays, equalizers, schakelIC's, temperatuursensoren en nog veel meer. De gemiddelde Phillips TV zit er vol mee.

Maar helaas, zonder nuttige software op je PC of microcontroller kun jij NIETS met die bus. Er bestaan geen kant en klare displays om je fanspeed uit te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Bestaan er dan wel kant en klare I2C display's met microcontroller, waarbij je zelf de software erin moet stoppen? En die software schrijven, is dat moeilijk?

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 05:52
Ik heb hier een tijdje geleden ook naar gezocht en net als jij nu zonder veel resultaat.

Ik wil graag een aantal extra sensoren en fans aan mijn SMBus (==I2C? voor zover ik weet) hangen. Ik heb toen oa dit gevonden. http://www.madhacker.org/mbmsensors.htm Dit gaat over het maken van extra sensoren. Veel wijzer ben ik er echter niet van geworden. Ik zal dit topic bookmarken maar ik ben bang dat het een stille dood sterft.

Nog een linkje met wat meer links: http://www2.lm-sensors.nu...doc/useful_addresses.html

[ Voor 12% gewijzigd door Sjeng op 07-07-2004 23:09 ]

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Bij voti.nl verkopen ze een heel goedkoop grafisch display, wat met een I2C interface werkt.
Maar dan zul je wel zelf aan 't programmeren moeten gaan, want er is vast geen LCD software die met je Epia poort overweg kan.

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Hm ik denk dat ik toch maar afzie van het idee. Ik heb van software schrijven geen kaas gegeten... zijn hiervoor geen standaard progjes geschreven o.i.d?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Volgens mij heb ik hier op GoT wel eens een progje voorbij zien komen om I²C LCD's aan te sturen.. :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:03

WouterG

Dit is geen ondertitel

Sjeng schreef op 07 juli 2004 @ 23:01:
Ik wil graag een aantal extra sensoren en fans aan mijn SMBus (==I2C? voor zover ik weet) hangen.
SMBus is niet gelijk aan I2C. I2C was niet toereikend voor een paar hardwarefabrikanten en die hebben I2C een beetje aangepast naar hun wensen.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tomcat schreef op 08 juli 2004 @ 00:12:
[...]

SMBus is niet gelijk aan I2C. I2C was niet toereikend voor een paar hardwarefabrikanten en die hebben I2C een beetje aangepast naar hun wensen.
En niet alleen daarom, maar ook om geen licentiekosten aan Phillips te hoeven betalen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net zo hier en daar eens rondgekeken, maar ik begin er maar niet aan. Dat word geheid niks! Ik ga proberen of ik een LCD aan de printerpoort kan hangen. Bestaat er een commando onder DOS waarmee ik tekst op het LCD scherm kan laten verschijnen?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

copy text.txt lpt1 ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
Demoniac schreef op 07 juli 2004 @ 23:48:
Volgens mij heb ik hier op GoT wel eens een progje voorbij zien komen om I²C LCD's aan te sturen.. :)
jah maar dat was vast niet via de smbus ;)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
I2C is wel te doen als je wat van microcontrollers kent. Dit jaar heb ik als laboopgaaf onder andere een LM75 temperatuurschip moeten uitlezen via I2C. Niet zo moeilijk als je wat assembler ervaring hebt. Op je mobo wordt I2C gebruikt voor temperatuur en spanningsuitlezing :)

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 00:32:
Bestaat er een commando onder DOS waarmee ik tekst op het LCD scherm kan laten verschijnen?
Jazeker, het heet Lcdprint.exe en je kunt het hier downloaden.
Je gebruikt het als
code:
1
lcdprint.exe naamtekstbestand.txt

Nederlander in België

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 15:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

nokia 3310 display is toch ook i2c?

Verwijderd

Ik heb in mijn eindproject een Eeprom moeten aansturen via i2c met een 8051 µC. Dus softwarematig dit protocol integreren.

Verwijderd

Topicstarter
Elektronicanet schreef op 08 juli 2004 @ 13:38:
[...]

Jazeker, het heet Lcdprint.exe en je kunt het hier downloaden.
Je gebruikt het als
code:
1
lcdprint.exe naamtekstbestand.txt
Thanx! Dit is wat ik zoek. Bestaan er ook nog programma's die onder DOS ook wat meer info op het LCD schermpje kunnen laten verschijnen, zoals CPU speed, CPU temp. etc.?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
CPU Speed? dat zal toch niet zo dynamisch zijn ;)

CPU Temp? word ook moeilijk (geen I2C zut in dos... in linux is het simpel though...)

Verwijderd

Topicstarter
Dan word het toch maar dat LCDprint progje. Weet iemand hoe ik die kan starten in windows XP zonder dat je ingelogd hoeft te zijn?

Edit: aangezien het nu niet echt meer over I2C bussen gaat heb ik een nieuw topic geopend onder WOS. Iedereen die zijn reactie heeft gegeven bedankt!

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 01:15 ]

Pagina: 1