Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Project]Huis-tuin-keuken radar

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van een recent topic: [URL = [rml][ EC] Hoe maak ik mijn eigen vliegtuig radar[/rml] ][EC] Hoe maak ik mijn eigen vliegtuig radar[/URL] dit topic.

Mijn aandacht werd geprikkeld door de titel en ik dacht dat het om het praktisch maken van een radar ging...jammer genoeg niet dus :'(

Dit topic zou hier wel over moeten gaan. Eerst even verklaring en rechtvaardiging van dit topic:

• Ik vond geen topics over dit onderwerp dus weet niet goed waar het hoort
• Als er iets "praktisch" in dit topic naar boven zou komen zal het vooral met elektronica te maken hebben, vandaar deze categorie
• Zowel theoretische besprekingen als praktische ideeën zijn welkom

Waarover gaat dit topic nu?
Zoals ik al zei hoopte ik in het vorige topic antwoorden te vinden op hoe je een radar maakt. Dit topic zou hierop antwoord moeten bieden: is het praktisch realiseerbaar om een huis-tuin-keuken radar te maken of niet :? Dit topic zou dus eigenlijk een soort project kunnen worden (als dat mag ntl)

Doelstelling
Het uiteindelijk doel is ofwel:
• Besluiten dat zoiets onmogelijk is om te realiseren met een normaal budget
ofwel:
• Een primitieve radar in elkaar zetten

Waarom hoort dit op GoT
Toegegeven het is niet zo sterk computer-gericht, maar ik heb het gevoel dat GoT de laatste jaren zo ver geëvolueerd is om dit soort topic te kunnen apprecieren. Uiteraard, mochten mods ervan overtuigd zijn dat dit niet hoort mag dit toe en mijn excuses dan ook.

Kick off
Om hier wat te starten begin ik zelf met een beetje theorie en ideeën.

De theorie achter een radar is redelijk simpel. Je verstuurd een signaal en wacht gewoon tot het terug komt. Op basis van frequentie-verschil, tijdsinterval,... bepaal je dan snelheid, richting (weg of naar) en afstand tot de radar.

Tot daar wat ik van de theorie ken :|

Praktisch is het niet zo simpel in mijn ogen: je moet een signaal hebben dat redelijk ver kan dragen. Dat signaal moet dan ook nog zodanig zijn dat er een groot genoeg frequentie-verschil optreed bij redelijk lage snelheden, anders kan je met budget-sensoren nooit een betrouwbaar frequentie-verschil meten. Nadien moet je ook nog in staat zijn om die signalen in een pc te krijgen die ze interpreteert en er een radar van maakt. Tenslotte komt er dan ook een deel mechanica bij om de radar volledig rond te laten draaien.

Ik ben zelf 1e kan Burgerlijk Ingenieur en zou dit een hele prestatie vinden om samen met jullie (mensen die waarschijnlijk heel wat meer weten van wiskunde, fysica, mechanica...) tot een tof project en eindresultaat te komen. Ik denk dat het voor mij heel leerrijk zou zijn en die vaardigheden zou bijbrengen die je onmogelijk kan vergaren door naar hoorcolleges te gaan. Ik hoop dat ik met mijn huidige kennis veel zal kunnen bijdragen / begrijpen van dit topic of in staat zal zijn om nieuwe dingen te leren.

Basic point: ik hoop dat dit topic succes kent en ik zelf ni binnen enkele dagen moet afhaken omdat ik het niet meer begrijp. Ik hoop dat dit topic door anderen goed onthaald wordt en mensen er plezier in vinden om in team zelf een radar te ontwikkelen. Dit is mijn eerste topic in dit genre en hoop op een goede afloop, alvast bedankt aan iedereen die de moeite doet dit alles te lezen en misschien zelf te replyen.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ehm, volgens mij ging het juist wél over een eigen radar maken... En dat was nou ook net de reden dat hij op slot ging: da's illegaal omdat je geen vergunning hebt om die radiosignalen uit te zenden. :)

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Misschien moet je is op www.circuitsonline.nl rondkijken, en daar je topic plaatsen, daar zijn veel meer mensen die veel van elektronica afweten :).

Signature unavailable

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 19:45
google, "build own radar system" en dan de 3e ofzo

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 07 juli 2004 @ 20:07:
Ehm, volgens mij ging het juist wél over een eigen radar maken... En dat was nou ook net de reden dat hij op slot ging: da's illegaal omdat je geen vergunning hebt om die radiosignalen uit te zenden. :)
Ik wil zeker niet naar het illegale gaan, als er wetgevingen zijn op welke radiosignalen je mag uitzenden dan neem je gewoon een radiosignaal dat je wel mag uitzenden, boven of onder de wetgeving dus. Het is ook niet de bedoeling om elk vliegtuig te kunnen spotten of zo, eerder om kleinere dingen (mensen, katten, honden) te detecteren.
Het doel is vooral een radar maken, die radar moet geen praktisch nut kennen, dus is er geen probleem om een hogere of lagere frequentie te kiezen dan de wetgeving.

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 19:45
dat kan met de link op google precies, je meubels, laagvliegende opbjecten en mensen ed.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Damoke...

Ik was TS van deze topic. Tot mijn grote verbazing starte jij deze topic. Heel erg leuk.

Jammer genoeg heb ik haast geen electronica kennis om aan dit project mee te doen.. maar zal met interesse dit topic lezen!

Bookmarked!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Tasma schreef op 07 juli 2004 @ 20:19:
google, "build own radar system" en dan de 3e ofzo
Tasma schreef op 07 juli 2004 @ 20:27:
dat kan met de link op google precies, je meubels, laagvliegende opbjecten en mensen ed.
Naar wat ik versta is link 3 een soort kabel-tester en niet een radar zoals ik het wil.

De 2e link doet inderdaad wat ik zou willen maken. Het blijft echter nogal theoretisch en gaat meteen uit van een component waarin alle radar-functies reeds ingebouwd is...niet echt wat ik zoek, want ik wil het allemaal zelf eens maken, vertrekkende van basis-componenten.

Verwijderd

Topicstarter
The Real Falcon schreef op 07 juli 2004 @ 20:34:
Damoke...

Ik was TS van deze topic. Tot mijn grote verbazing starte jij deze topic. Heel erg leuk.

Jammer genoeg heb ik haast geen electronica kennis om aan dit project mee te doen.. maar zal met interesse dit topic lezen!

Bookmarked!
Bedankt voor je steun Falcon. Mijn kennis van elektronica is ook niet extreem hoog, maar wat niet is kan nog komen en we zijn er om elkaar te helpen ook natuurlijk.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 20:20:
[...]

Ik wil zeker niet naar het illegale gaan, als er wetgevingen zijn op welke radiosignalen je mag uitzenden dan neem je gewoon een radiosignaal dat je wel mag uitzenden, boven of onder de wetgeving dus. Het is ook niet de bedoeling om elk vliegtuig te kunnen spotten of zo, eerder om kleinere dingen (mensen, katten, honden) te detecteren.
Het doel is vooral een radar maken, die radar moet geen praktisch nut kennen, dus is er geen probleem om een hogere of lagere frequentie te kiezen dan de wetgeving.
Dan zou je een vrije frequentie zoals de MC27-bakkies moeten nemen ofzo.. Maar of die daar zo blij mee zijn :X :o
Wellicht is het simpeler om met een sonar te beginnen met hoogfrequent geluid :)

Verwijderd

interessant project, ik heb er weinig tot geen verstand van maar het lijkt me vrij lastig...
http://electronics.howstuffworks.com/radar.htm

edit: voor te beginnen misschien iets met geluid/sonar? (of is geluidssnelheid "te snel" om fatsoenlijke berekeningen op los te laten op korte afstanden?)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 20:45 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik meld me aan als knutselaar. Ik doe wel "een en ander ;) " met printjes en componenten, maar iets 'hoogfrequents' heb ik nog nooit gemaakt. Ik denk dat een low power (bereik van je woonkamer zegmaar) best kan.

Persoonlijk zou ik wel voor een 'Sound Radar' oftewel Sonar gaan. Met gewoon of ultrasoon geluid dus. Simpeler te realiseren, goedkoper te maken en vooral: Legaal.

[ Voor 33% gewijzigd door sebastius op 07-07-2004 20:45 ]

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Het lijkt mij dan makkelijker om infra-rood te gebruiken om mensen enzo te detecteren. Al is je startpost een stuk beter zal het mij niet verbazen als hier ook een slotje op komt, simpelweg omdat het illegaal is. (en onrealisserbaar op de vrije frequenties.)

Misschien kan je ergens op ebay of marktplaats nog een leuk woII vliegdekscheepje vinden, die hebben radar :P

Nooooh! Stahp!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Vermicellisoep schreef op 07 juli 2004 @ 20:46:
Het lijkt mij dan makkelijker om infra-rood te gebruiken om mensen enzo te detecteren. Al is je startpost een stuk beter zal het mij niet verbazen als hier ook een slotje op komt, simpelweg omdat het illegaal is. (en onrealisserbaar op de vrije frequenties.)

Misschien kan je ergens op ebay of marktplaats nog een leuk woII vliegdekscheepje vinden, die hebben radar :P
Dus een Sonar of een Lidar (Sound of Light radar). Niks illegaals meer en met huis tuin en keuken middelen te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 07 juli 2004 @ 20:42:
[...]

Dan zou je een vrije frequentie zoals de MC27-bakkies moeten nemen ofzo.. Maar of die daar zo blij mee zijn :X :o
Wellicht is het simpeler om met een sonar te beginnen met hoogfrequent geluid :)
wat MC27 is weet ik niet maar ik denk niet dat iemand zo erg te klagen zou hebben als ik 1 frequentietje gebruik. Het bereik zou niet enorm moeten zijn (10m en ik ben al heel tevreden), en in deze buurt denk ik niet dat iemand het zo enorm erg gaat vinden als ik eens een paar dagen wat met radar experimenteer...dus de frequentie is volgens mij niet zo belangrijk om te bepalen, toch niet voor dit type project.
Is sonar trouwens niet gewoon een radar onder water? Of vergis ik mij :?

Verwijderd

ik heb eventjes gedacht over het sonar/geluid-idee.
wat ik niet snap is het volgende: je stuurt een geluidsgolf (een piepje of iets dergelijks?) richting een object, ontvangt een echo terug en berekend mbv geluidssnelheid de afstand. maar hoe krijg je ooit een "gerichte" geluidsgolf?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 20:50 ]

• Osiris
  • Niet online
sebastius schreef op 07 juli 2004 @ 20:47:
[...]

Dus een Sonar of een Lidar (Sound of Light radar). Niks illegaals meer en met huis tuin en keuken middelen te maken.
voor Lidar zou je een pulserende laser kunnen gebruiken in het nabij-IR ofzo :) Alleen wat het probleem is, is dat je die frequenties die nodig zijn om nauwkeurig te kunnen meten (licht gaat immers met de lichtsnelheid (d'oh :P)) niet kunt halen als amateurtje.
Met geluid zou t al iets simpeler zijn :)
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 20:48:
[...]

wat MC27 is weet ik niet maar ik denk niet dat iemand zo erg te klagen zou hebben als ik 1 frequentietje gebruik. Het bereik zou niet enorm moeten zijn (10m en ik ben al heel tevreden), en in deze buurt denk ik niet dat iemand het zo enorm erg gaat vinden als ik eens een paar dagen wat met radar experimenteer...dus de frequentie is volgens mij niet zo belangrijk om te bepalen, toch niet voor dit type project.
Is sonar trouwens niet gewoon een radar onder water? Of vergis ik mij :?
Radiofrequentie's gebruiken is voor deze toepassingen gewoon of illegaal of onhandig.
Sonar = Sound Navigation And Ranging; heeft dus niet iets specifiek te maken met water.

[ Voor 43% gewijzigd door Osiris op 07-07-2004 20:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
sebastius schreef op 07 juli 2004 @ 20:43:
Ik meld me aan als knutselaar. Ik doe wel "een en ander ;) " met printjes en componenten, maar iets 'hoogfrequents' heb ik nog nooit gemaakt. Ik denk dat een low power (bereik van je woonkamer zegmaar) best kan.

Persoonlijk zou ik wel voor een 'Sound Radar' oftewel Sonar gaan. Met gewoon of ultrasoon geluid dus. Simpeler te realiseren, goedkoper te maken en vooral: Legaal.
OK, denk dat deze post veel duidelijk maakt.

Ik stel voor (als iedereen die wilt meewerken akkoord is) dat dit project dan gebruik zal maken van ultrasoon geluid (hebben de buren niet te klagen als je een paar uur je radar aan laat staan...). OK :?

PS: ultrasoon geluid dan wel zodanig dat ook die arme hondjes en katjes er geen last van ondervinden ntl

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 20:50:
ik heb eventjes gedacht over het sonar/geluid-idee.
wat ik niet snap is het volgende: je stuurt een geluidsgolf (een piepje of iets dergelijks?) richting een object, ontvangt een echo terug en berekend mbv geluidssnelheid de afstand. maar hoe krijg je ooit een "gerichte" geluidsgolf?
Als ik mij niet vergis kan je met goeie benadering de lucht als homogeen beschouwen. Geluid wordt in zo een medium in alle richtingen even snel teruggekaatst (bolvorm). Gericht geluid terug krijgen is dus geen vereiste.

Anderzijds moet je uiteraard geluid in een bepaalde richting uitsturen als je de positie wilt bepalen. Hiervoor zou ik het omgekeerede gebruiken van afluisteraparatuur. Even uitleggen:

In films (Enemy of the state bv) zie je mensen die afgeluisterd worden door een parabool. Dat komt omdat geluid dat loodrecht invalt op de parabool weerkaatst wordt door het brandpunt ervan. In dat brandpunt staat de microfoon en zo luister je af.
Vervang je microfoon door een luidspreker. Je stuurt geluid uit vanuit het brandpunt. Dat geluid weerkaatst op de parabool en wordt evenwijdig met de as van de parabool weerkaatst, gericht geluid dus. [Het stuk van het geluid dat ni op de parabool zou kaatsen moet je wel afschermen denk ik voor een goed effect]

Verwijderd

Topicstarter
Die ziet er inderdaad wel tof uit, vooral dat het schema er staat. Probleem is alleen mijn kennis van elektronica, ik snap niets van dat schema. Alleszins de moeite om bij te houden voor later als het project op gang is geraakt. Thx voor je inbreng :)

Even maar meteen voor de volledigheid: ik kan niet iedereen voortdurend bedanken voor inbreng (het topic zou dan nogal lang worden). Ik apprecieer alle inbreng enorm, dus als je iets inbrengt of mee helpt denken: consider yourself thanked ;)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

Jaaaren geleden stond er in Elektuur een artikel over (i kdacht) scheepsradar, en daar stond ook wel een printje bij dacht ik ...

eagle

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Dicht voor overleg

Verwijderd

Om eerder genoemde reden (radar = ongeoorloofde uitzending) zien we CME (of GoT in zijn algemeen) niet als passend forum voor een zelfbouwradar.

Zolang het bij een legale huis/tuin/keuken oplossing blijft waarbij er geen mogelijke schade/storing kan optreden voor jezelf of anderen kan het wél prima in CME.

De topicstarter kan gewoon het topic opnieuw starten in CME met als aanrader om in de startpost dat hij een legale sonar/lidar wil maken.

Op die manier blijft het topic gelijk ook verschoond van allerlei offtopic geblaat over radar/legaliteit en kan er naar hartelust toewerkt worden naar een oplossing van dit projectje. ;)

Veel succes toegewenst :)

Verwijderd

Topicstarter heeft een nieuw topic gestart :) >> [rml][ Project]huis-tuin-keuken sonar[/rml]

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 20:51 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.