Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[IR] 2 draadjes 9600baud zender en ontvanger

Pagina: 1
Acties:

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 10:18
Ik heb een robotje gemaakt met een paar servo motortjes en een mini SSC2 controller.
Voor de besturing heb ik een delphi prog gemaakt dat de gegevens over de com-poort verstuurd.
Er zit een twee-aderig draadje tussen pin 3(data) en 5(ground) en de controller.

Aangezien een loop-robot niet makkelijk loopt met veel snoeren wil ik dit draadloos maken.

Mijn vraag is dus: hoe maak ik hiervoor een zender en een ontvanger?

Ik denk dat het heel makkelijk is, maar ik kon niets vinden met de search, dat ging allemaal over alle draden in een com-poort, maar dat heb ik niet nodig..

bvd

[als jullie pics willen kan dat natuurlijk ;)]

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

[als jullie pics willen kan dat natuurlijk ;)]
altijd :9~

. . . . . Youp.net . . . . .

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Er zijn talloze opties:

Je kan zoals je in de topictitel al aangeeft met IR gaan werken, de electronica daarvoor is redelijk simpel je moet gewoon je gemoduleerd IR signaal terug naar RS232 krijgen.

Verder bestaan er ook kleine modules die RS232 over AM modulatie doen. Vrij complex om het bereik en de ontvangstzuiverheid goed te krijgen maar als dat lukt heb je een mooi resultaat > over 100 meter bereik.

• JTW
van de robot he, niet van m'n zusje(dat wil je als het goed is ook niet, want die is 5 :p)
XTerm schreef op 07 juli 2004 @ 20:43:
Er zijn talloze opties:

Je kan zoals je in de topictitel al aangeeft met IR gaan werken, de electronica daarvoor is redelijk simpel je moet gewoon je gemoduleerd IR signaal terug naar RS232 krijgen.

Verder bestaan er ook kleine modules die RS232 over AM modulatie doen. Vrij complex om het bereik en de ontvangstzuiverheid goed te krijgen maar als dat lukt heb je een mooi resultaat > over 100 meter bereik.
Ik heb altijd nog een voeding nodig met snoer, voorlopig iig, en zover komt hij toch niet lopend. Hij heeft benen ipv wielen.

Verwijderd

JTW schreef op 07 juli 2004 @ 21:07:
[...]

van de robot he, niet van m'n zusje(dat wil je als het goed is ook niet, want die is 5 :p)

[...]

Ik heb altijd nog een voeding nodig met snoer, voorlopig iig, en zover komt hij toch niet lopend. Hij heeft benen ipv wielen.
ben benieuwd naar de foto's :D, (van de robot :X)

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:28
Elektuur heeft iets dergelijks in dec 2003 gepubliceerd.
Een draadloze rs232 verbinding, snelheid tot 38k4 half duplex.

Hierbij is gebruik gemaakt van een ER400TRS van het fabrikaat LPRS
Op hun site zijn nog veel meer oplossingen te vinden voor draadloze overdracht.
www.lprs.co.uk

• JTW
jeronimo2003 schreef op 07 juli 2004 @ 22:47:
Elektuur heeft iets dergelijks in dec 2003 gepubliceerd.
Een draadloze rs232 verbinding, snelheid tot 38k4 half duplex.

Hierbij is gebruik gemaakt van een ER400TRS van het fabrikaat LPRS
Op hun site zijn nog veel meer oplossingen te vinden voor draadloze overdracht.
www.lprs.co.uk
ik zoek meer iets wat je makkelijk zelf maakt: een paar weerstandjes, IR ledje, fotodiode en andere diodes. die kant-en klare kitjes zijn duur, en zoals gezegd heb ik geen radio spul nodig, maar IR.
toch bedankt hoor :>

de camera ligt in de kast met sleutel en m'n ma is weg met de sleutel, dus nog even geduld ;)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
Radio lijkt me makkelijker dan IR hor.

Tenzij je je robotje vol plakt met ontvangers aan alle kanten, kan hij maar 1 kant op.. anders heeft hij geen ontvangst. Ook kan hij dan nergens achterlangs lopen ed.

Radiogolven hebben een groter bereik, en kunnen door objecten heen.
Kun je niet iets uit een radiografisch autootje halen?
In de handzender vervang je de sticks met relais welke je schakelt met je com/lpt poort. En aan de ontvanger uit de auto hang je weer relausjes die je schakeling in de robot aansturen?

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-11 15:56
Ir is heel goed haalbaar denk ik, ik heb dan zelf een ir-zendertje en ontvangertje gemaakt mbv de uart. J
e kan denken aan "doosje" wat je in je compoort prikt en wat het datasignaal inverteerd en daarna moduleert naar 38kHz, waarna het naar een ledje gestuurt wordt.

Dat "doosje" hang je ergens bovenin de kamer/schuur/garage/whatever...
Als je de ontvanger (tsop1838 oid) dan bovenop de robot monteert zal hij het wel ontvangen.

• JTW
Big Daddy schreef op 08 juli 2004 @ 13:32:
Ir is heel goed haalbaar denk ik, ik heb dan zelf een ir-zendertje en ontvangertje gemaakt mbv de uart. J
e kan denken aan "doosje" wat je in je compoort prikt en wat het datasignaal inverteerd en daarna moduleert naar 38kHz, waarna het naar een ledje gestuurt wordt.

Dat "doosje" hang je ergens bovenin de kamer/schuur/garage/whatever...
Als je de ontvanger (tsop1838 oid) dan bovenop de robot monteert zal hij het wel ontvangen.
precies, maar hoe maak ik dan een zender en een ontvanger?
ben een beetje elec noob :/

• L0we
De zender is een simpel ledje, met een 555 voor PWM en een nandgate als inverter.

De ontvanger is een tsop1838 met een ontstoorfilter en een pull-upweerstand. die kan je gelijk aan de uart hangen.

ik zal vandaag of morgen wel even een schema'tje posten

• JTW
Big Daddy schreef op 08 juli 2004 @ 13:47:
De zender is een simpel ledje, met een 555 voor PWM en een nandgate als inverter.

De ontvanger is een tsop1838 met een ontstoorfilter en een pull-upweerstand. die kan je gelijk aan de uart hangen.

ik zal vandaag of morgen wel even een schema'tje posten
veel dank!
_/-\o_

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
daar haal je denk ik alleen geen 9600 baud mee, eerder iets van 1200...

• L0we
ik heb het werkend gehad met 2400baud, hoger heb ik niet getest, dit ging foutloos

• JTW
Big Daddy schreef op 08 juli 2004 @ 15:58:
ik heb het werkend gehad met 2400baud, hoger heb ik niet getest, dit ging foutloos
de controller kan ook 2400 aan :)

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

Bij Conrad hebben ze een seriele zender en ontvanger.
Artikelnr.:: 130428 - 8B, 14,95 per setje van zender en ontvanger.
reikwijdte 200m.
Veel succes en laat alles eens zien als je ermee klaar bent.

There could be only one, too bad it wasn't me

Verwijderd

waar je dan wel ff op moet letten dat je het signaal van je compoort eerst ff naar 5 volt brengt omdat anders de boel stuk gaat in de zender
en bij de ontvanger kan je hem gewoon aan de ingang hangen, omdat dat ook wel op 5 volt werkt
wil wel ff schematje maken ;), maar kan niet meer op mijn website komen :(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 23:42 ]

Pagina: 1