Toon posts:

[WC/CM] waterkoeling setup (pics)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ziehier mijn 1ste waterkoeling /casemod. ('k vermoed dat dit thuishoort in deze topic)

Onderdelen waterkoeling:
reservoir: zelf gemaakt
blokjes: aangekocht via inkoopactie op laupro
rad: black ice pro + 120mm enermax fan
pomp: hydorl20

Pc
amd2100
512mb pc333
2x120gig maxtor sata
...

Reservoir

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/guy.jacobs/casemod/images/reservoir2.jpg

blokjes

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/guy.jacobs/casemod/images/waterkoeling3.jpg

Radiator

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/guy.jacobs/casemod/images/rad%20onder.jpg

het geheel

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/guy.jacobs/casemod/images/watercooling1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/guy.jacobs/casemod/images/window.jpg

Meer foto's en volledige pc config vind je hier

al bij al vind 'k het wel geslaagd (soms een beetje slordig), alleen zit 'k met een temperatuur probleem. :( :(
- idle haal 'k 46-47°C
- stressed ga 'k soms boven de 53°C

Nu zijn er wel een aantal factoren die hierin meespelen: |:(
- kleine case
- bekabeling is nogal onverzorgd waardoor de airflow beter zou kunnen
- op mijn zolderkamer is het al 25°, bij warm weer meer dan 30°C
- ik gebruik enkel gedistileerd water dat 'k regelmatig wel eens ververs. Maar nu beginnen mijn darmen wel redelijk wit te worden. Misschien moet 'k maar overwegen om water wetter te gebruiken, maar heb nog niet veel tijd gehad om het lopende topic hierover volledig te lezen.
- In het reservoir zit eigenlijk een grote pvc pot. De luchtlaag tussen het metalen vat en de pvc pot zorgt voor extra isolatie waardoor de warmte ook niet zo goed wegkan.

'k overweeg wel een aantal zaken om die temps lager te krijgen:
- zalman resorator reservoir (helaas is dit incl. pomp)
- extra rad achteraan met 2x80mm fans (bv black ice micro II)
- cable sleeving

Graag reacties en suggesties _/-\o_

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 15:26
Je reservoir = _/-\o_

Verder kan je misschien bij de Praxis van die kabelhoezen halen. Die houden de boel mooi bij elkaar zonder al teveel geklooi.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

Ik gok dat de temps liggen aan de lengte van je slangen in combi met 700 l/u pomp en grote van je res tenminste als hij helemaal vol zit en mis dat je de blokjes niet goed gemonteerd hebt.

voor de rest lache res :D idee om daar in een res bak te maken in het vat en daar bij de pomp en control unit ofzo

[ Voor 40% gewijzigd door gakkethijs op 07-07-2004 20:39 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:09

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor kast heb je? Een H500?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als ik op het laatste plaatje kijk heeft je rad nauwelijks airflow doordat de kabels inderdaad erg dicht op de fan zitten. Kun je de radiator niet ergens anders hangen?
Of eventueel om te testen zelfs buiten de kast, dan weet je in ieder geval of de airflow over je rad de beperkende factor is.

In deeze zin staan drie fauten

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:18

Exigence

dnkroz

Ook niet vergeten om het blokje zeer strak op de CPU te monteren.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op 07 juli 2004 @ 20:40:
Wat voor kast heb je? Een H500?
Dit is idd een Aopen H500a case
gakkethijs schreef op 07 juli 2004 @ 20:38:
Ik gok dat de temps liggen aan de lengte van je slangen in combi met 700 l/u pomp en grote van je res tenminste als hij helemaal vol zit en mis dat je de blokjes niet goed gemonteerd hebt.

voor de rest lache res :D idee om daar in een res bak te maken in het vat en daar bij de pomp en control unit ofzo
Wat is er mis met langere darmen ? Reservoir bevat 2,2L . Ik dacht altijd dat een groter reservoir er voor zorgde dat je minder hard actief moest koelen. In ieder geval duurt het wel ff vooraleer het reservoir opgewarmd is wanneer mijn radiator af staat.
Exigence schreef op 07 juli 2004 @ 20:57:
Ook niet vergeten om het blokje zeer strak op de CPU te monteren.
'k kan mijn cpu blokje moeilijk harder aanspannen. Het is zo één met van die holddown veertjes. Er zitten nl geen gaten in mijn moederbord rond de cpu, dus dit blokje was voor mij de enige mogelijkheid.

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 04:04
Van wat voor'n materiaal is de binnenkant van het reservoir? Geen koper toch?
De BlackIce Pro is toch wel van koper?
Gebruik je een opofferingsmateriaal?

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
mark_vs schreef op 08 juli 2004 @ 09:12:
Ik voorzie daar geen problemen mee hoor, corrosie is vrijwel altijd zwáár overdreven. Mooie setup, lange darmen is zeker te weten geen prob! Ik vind het raar dat je zo'n hoge temps haalt, ik draai hier passief met enkel een emmer als res, met iets van 3-4 water erin en daar kan ik met mijn xp2600 zeker een uurtje of 8 op draaien voordat me cpu temp boven de 45'C uit komt. En jij hebt dan nog eens een rad in je setup zitte, ik heb mn twijfels over je tempcensor. Je geeft zelf al aan dat het vrijwel cker niet je cpublok is ..

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
mark_vs schreef op 08 juli 2004 @ 09:12:
- In het reservoir zit eigenlijk een grote pvc pot. De luchtlaag tussen het metalen vat en de pvc pot zorgt voor extra isolatie waardoor de warmte ook niet zo goed wegkan.
Lezen van de TS is ook een vak op zich :Z

Hoe loopt je flow eigenlijk?
Rad - CPU - NB - Grafische Kaart - Res - pomp - Rad toch?

• Dr. Donald
  • Laatst online: 20:04
Grappig reservoir 8) , maar wat een zooitje...

En je slangen, zitten die niet dichtgedrukt? Vooral die van de CPU naar de northbridge. Je zou ze ook een stuk korter kunnen maken, een stuk beter voor de flow.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Dr. Donald schreef op 08 juli 2004 @ 11:44:

En je slangen, zitten die niet dichtgedrukt? Vooral die van de CPU naar de northbridge. Je zou ze ook een stuk korter kunnen maken, een stuk beter voor de flow.
dan zou ik er wel 'n antiknik veertje in doen of betere slangen kopen

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10-2025

royhoi

-

Volgens mij zitten die slangen ook een beetje dicht geknikt.

O te laat :(

[ Voor 13% gewijzigd door royhoi op 08-07-2004 12:13 ]

K

Verwijderd

Topicstarter
[b][
Hoe loopt je flow eigenlijk?
Rad - CPU - NB - Grafische Kaart - Res - pomp - Rad toch?
idd , behalve dat 'k geen gfx blokje heb
Dr. Donald schreef op 08 juli 2004 @ 11:44:

Heb onlangs die slang proberen in te korten maar zit nogal muurvast op de pilaar. Slang is wel wat nauwer in de bocht maar niet zo erg als het op de foto lijkt. Antikniveer zou idd wel helpen
vraagje: zo'n antiknikveer komt die in je slang of rondom ? :?

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Erin dacht ik :)

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

In, alleen vraag ik me af of je flow er dan nog minder van word (als je al 'te weinig' hebt zeg maar..)

iStockphoto

Verwijderd

met zo'n los reservoir is het alleen nogal lastig als je even je PC op tafel wil leggen om wat te knutselen.

• Dr. Donald
  • Laatst online: 20:04
Als je een grotere maat neemt, kun je hem rondom doen :Y)
Edit: Dit kan alleen als je een stevige veer hebt, anders heeft het nog geen zin...

TS: als je een aansteker bij de slang houd, wordt de slang ook soepeler, dan kun je hem er misschien wel aftrekken

[ Voor 13% gewijzigd door Dr. Donald op 08-07-2004 19:58 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:09

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik heb zelf dus ook een H500, maar een beetje hardware erin en hij zit knettervol! Daarom staat bovenaan m'n 'verlangenlijstje' een nieuwe case. Een flinke bigtower ofzo.

En ik heb altijd het idee dat airflow nog wel belangrijk is, ook al heb je WC. Zo te zien heb je wat fans erin zitten, dus dat zit wel goed. Rechts voorin aan de zijkant kun je ook nog een fan plaatsen. Naast de harde schijven.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@ die fan onder de voeding. Is dat stof of een stoffilter :? Indien het laatste, waarom heb een filter op je outtake? Bevorderd niet echt de airflow.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op 08 juli 2004 @ 19:37:
Ik heb zelf dus ook een H500, maar een beetje hardware erin en hij zit knettervol! Daarom staat bovenaan m'n 'verlangenlijstje' een nieuwe case. Een flinke bigtower ofzo.

En ik heb altijd het idee dat airflow nog wel belangrijk is, ook al heb je WC. Zo te zien heb je wat fans erin zitten, dus dat zit wel goed. Rechts voorin aan de zijkant kun je ook nog een fan plaatsen. Naast de harde schijven.
het is wel een kleine case. spijtig genoeg krijg 'k er geen rad in met 2x120mmfans. Vandaar dat 'k overweeg om achteraan zo'n black ice micro II te hangen met 2x80mm fans
Zowel links als rechts vooraan zit een 80mm fan. hard disks blijven wel super koel hierdoor maar 'k denk niet dat de flow optimaal is. Een intake vooraan had imo beter geweest maar daar zit dan weer en usb/audio ingang.
RoamoR schreef op 08 juli 2004 @ 19:43:
@ die fan onder de voeding. Is dat stof of een stoffilter :? Indien het laatste, waarom heb een filter op je outtake? Bevorderd niet echt de airflow.
Die stoffilter die daar opzit dient om die ellendige atx kabel uit mijn fan te houden. 'k zou hem beter vervagen door een fingerguard want die stoffilter houdt nogal veel lucht tegen.
Pagina: 1