Toon posts:

[gentoo] installatie met s-ata controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de situatie

2 x 120 GB Serial ATA harddisks aan een onboard Intel ICHR5 RAID controller (Asus P4P800 Deluxe), ding is niet als RAID geconfigged, gewoon als normale controller zodat ik 2 schijven tot m'n beschikking heb.

Op de eerste schijf is WinXP geinstalleerd. Deze schijf wordt door de Gentoo LiveCD herkend als /dev/hde. De andere schijf wordt als /dev/hdg herkend.

Verder tijdens de installatie heb ik de schijf als volgt ingedeeld:
/dev/hdg1 = /boot = 100 MB
/dev/hdg2 = swap = 2048 MB
/dev/hdg3 = / = rest

Op het moment van kernel compilen, heb ik dat door "genkernel all" laten doen. Kernel is 2.6.5, gentoo-dev-sources.

Toen de bootloader, GRUB gekozen en gestart. De volgende commando's zouden moeten werken:

code:
1
2
3
root (hd1,0) 
setup (hd0) 
quit

Na het eerste commando kreeg ik de error "Error 21: Selected disk does not exist". Ergens op de Gentoo forums las ik dat ik het volgende buiten de chroot moest doen:

code:
1
mount -o bind /dev /mnt/gentoo/dev

Terug in de chroot werkte GRUB wel goed.

Afijn, nog een grub.conf gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
default 0 
timeout 30 
splashimage=(hd1,0)/grub/splash.xpm.gz 

title=Gentoo 
root (hd1,0) 
kernel /kernel-2.6.5-gentoo-r1 root=/dev/ram0 init=/linuxrc ramdisk=8192 real_root=/dev/hdg3 
initrd /initrd-2.6.5-gentoo-r1 

title=Windows XP 
root (hd0,0) 
chainloader +1

So far, so good. Rebooten maar...

code:
1
2
3
4
>> Determining root device 
>> Block device /dev/hdg3 is not a valid root device... 
>> The root block device is unspecified or not detected. 
Please specify a device to boot, or "shell" for a shell...

En toen .. wist ik het niet meer? Wie wel?

Alvast wat vragen afschieten:
* Kernel heeft support voor filesystem (ext3)
* Kernel heeft S-ATA driver (niet als module)
* /dev/hdg3 is de root partitie
* /etc/fstab klopt ook :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:45
support voor devfs en dergelijke niet per ongeluk vergeten in de kernel te compilen (ook de optie dat die automatisch gemount wordt moet aanstaan).

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 07 juli 2004 @ 19:41:
support voor devfs en dergelijke niet per ongeluk vergeten in de kernel te compilen (ook de optie dat die automatisch gemount wordt moet aanstaan).
nou.. kernel is met genkernel gecompiled, dus devfs zal er wel inzitten, volgens documentatie moet je met genkernel dezelfde kernelconfig krijgen als de kernels op de livecd.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:00
Je hebt kans dat de LiveCD en je gecompileerde kernel de devices in andere volgorde zien. Probeer eens wat vanuit Grub zelf (vlak na je BIOS dus), daarmee kun je bestanden zoeken (find naam geloof ik).
code:
1
find (hdx,y)/etc/passwd
voor x,y iets als 0,1 en 1,1 invullen.

Ik heb btw ook een ICHR5 controller in gebruik, met één S-ATA disk. Mijn grub.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# cat /boot/grub/grub.conf
timeout 10
default 0
splashimage=(hd0,0)/boot/grub/splash.xpm.gz

title Gentoo GNU/Linux
root (hd0,0)
kernel /boot/bzImage-2.6.7 root=/dev/sda5 vga=extended

[ Voor 35% gewijzigd door Arzie op 07-07-2004 19:59 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:45
Doh...inderdaad 8)7

Komen er ook kernel messages voorbij waarin staat dat de HD+controller worden herkend?

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:07
Vertrouw niet te veel op genkernel, gewoon alles met het handje na lopen en kijken of alles goed staat bij mij vergeet ie wel een devfs of een ander FileSystem mee te nemen, sinds kort maar begonnen om mijn configs netjes op floppy te gooien voor install doeleinden :)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Het kan heel goed zijn dat je in je nieuwe configuratie ipv hde en hdg sda en sdb moet gebruiken. De Intel SATA controller wprdt namelijk als SCSI-controller herkend als je de SATA-support onder SCSI low-level drivers in de kernel compileert, of als IDE-controller met twee extra kanalen als je die driver niet mee compileert (hij wordt dan aangestuurd door de PIIX4 driver). Waarschijnlijk heeft de kernel van de live-cd geen SCSI SATA support en de kernel die je gebakken hebt met genkernel wel.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
Zer0 schreef op 07 juli 2004 @ 22:46:
Het kan heel goed zijn dat je in je nieuwe configuratie ipv hde en hdg sda en sdb moet gebruiken. De Intel SATA controller wprdt namelijk als SCSI-controller herkend als je de SATA-support onder SCSI low-level drivers in de kernel compileert, of als IDE-controller met twee extra kanalen als je die driver niet mee compileert (hij wordt dan aangestuurd door de PIIX4 driver). Waarschijnlijk heeft de kernel van de live-cd geen SCSI SATA support en de kernel die je gebakken hebt met genkernel wel.
Je hebt gelijk, hier kwam ik gisteravond laat ook achter :) Sterker nog; genkernel vergeet die hele controller mee te nemen. Zelf maar even als SCSI erin gezet, dmesg geeft ook netjes me 2 schijven, maar /dev/sdb3 wil ie dan weer niet als root pakken, maar goed, ben al iets verder :)

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:31
Genkernel is een hele leuke tool om ook de initrd en bootsplash en alles erin te gooien, maar gebruik dit alleen met --kernel-config=/path/to/config nadat je je config zelf gedaan hebt en ergens hebt weggeschreven, anders gaat het hopeloos fout in de meeste gevallen.
Mijn ervaring met genkernel is dus op zich wel goed, maar alleen nadat ik zelf een kernel bouw en die config opgeef binnen genkernel.

Gewoon spullen

Pagina: 1