Ok, de situatie
2 x 120 GB Serial ATA harddisks aan een onboard Intel ICHR5 RAID controller (Asus P4P800 Deluxe), ding is niet als RAID geconfigged, gewoon als normale controller zodat ik 2 schijven tot m'n beschikking heb.
Op de eerste schijf is WinXP geinstalleerd. Deze schijf wordt door de Gentoo LiveCD herkend als /dev/hde. De andere schijf wordt als /dev/hdg herkend.
Verder tijdens de installatie heb ik de schijf als volgt ingedeeld:
/dev/hdg1 = /boot = 100 MB
/dev/hdg2 = swap = 2048 MB
/dev/hdg3 = / = rest
Op het moment van kernel compilen, heb ik dat door "genkernel all" laten doen. Kernel is 2.6.5, gentoo-dev-sources.
Toen de bootloader, GRUB gekozen en gestart. De volgende commando's zouden moeten werken:
Na het eerste commando kreeg ik de error "Error 21: Selected disk does not exist". Ergens op de Gentoo forums las ik dat ik het volgende buiten de chroot moest doen:
Terug in de chroot werkte GRUB wel goed.
Afijn, nog een grub.conf gemaakt:
So far, so good. Rebooten maar...
En toen .. wist ik het niet meer? Wie wel?
Alvast wat vragen afschieten:
* Kernel heeft support voor filesystem (ext3)
* Kernel heeft S-ATA driver (niet als module)
* /dev/hdg3 is de root partitie
* /etc/fstab klopt ook
2 x 120 GB Serial ATA harddisks aan een onboard Intel ICHR5 RAID controller (Asus P4P800 Deluxe), ding is niet als RAID geconfigged, gewoon als normale controller zodat ik 2 schijven tot m'n beschikking heb.
Op de eerste schijf is WinXP geinstalleerd. Deze schijf wordt door de Gentoo LiveCD herkend als /dev/hde. De andere schijf wordt als /dev/hdg herkend.
Verder tijdens de installatie heb ik de schijf als volgt ingedeeld:
/dev/hdg1 = /boot = 100 MB
/dev/hdg2 = swap = 2048 MB
/dev/hdg3 = / = rest
Op het moment van kernel compilen, heb ik dat door "genkernel all" laten doen. Kernel is 2.6.5, gentoo-dev-sources.
Toen de bootloader, GRUB gekozen en gestart. De volgende commando's zouden moeten werken:
code:
1
2
3
| root (hd1,0) setup (hd0) quit |
Na het eerste commando kreeg ik de error "Error 21: Selected disk does not exist". Ergens op de Gentoo forums las ik dat ik het volgende buiten de chroot moest doen:
code:
1
| mount -o bind /dev /mnt/gentoo/dev |
Terug in de chroot werkte GRUB wel goed.
Afijn, nog een grub.conf gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| default 0 timeout 30 splashimage=(hd1,0)/grub/splash.xpm.gz title=Gentoo root (hd1,0) kernel /kernel-2.6.5-gentoo-r1 root=/dev/ram0 init=/linuxrc ramdisk=8192 real_root=/dev/hdg3 initrd /initrd-2.6.5-gentoo-r1 title=Windows XP root (hd0,0) chainloader +1 |
So far, so good. Rebooten maar...
code:
1
2
3
4
| >> Determining root device >> Block device /dev/hdg3 is not a valid root device... >> The root block device is unspecified or not detected. Please specify a device to boot, or "shell" for a shell... |
En toen .. wist ik het niet meer? Wie wel?
Alvast wat vragen afschieten:
* Kernel heeft support voor filesystem (ext3)
* Kernel heeft S-ATA driver (niet als module)
* /dev/hdg3 is de root partitie
* /etc/fstab klopt ook