Hardware kapot door te hoge 12 volt lijn?

Pagina: 1
Acties:

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 02:43
Ik plaats dit opic even hier, omdat het over een heleboel hardware gaat.

Een paar weken terug is mijn harddisk (Maxtor Diamondplus 9, 60 gig) kapot gegaan. Dit hoorde ik al aankomen door rare klikgeluiden etc. en de schijf zat binnen de garantie. Op zich dus geen probleem.

Ik ben toen tijdelijk verder gegaan op een oude 10 gig Seagate schijf. Dit ging 2 weken goed, maar toen begonnen de echte problemen.

De condensators op mijn moederbord (Epox 8KHA-L) zijn gaan lekken. 3 dagen later had ik een nieuw moederbord (AsRock K7S8X). Toen bleek echter dat mijn geheugen ook niet meer werkte. Op 1 van de reepjes waren er 2 contactpunten verschroeid (!). Dus ook maar nieuw geheugen gehaald en het systeem geinstalleerd.

Met een nieuw moederbord, nieuw geheugen en een nieuwe schijf (Maxtor was terug van de garantie) werkte het lekker voor 2 dagen. Maar nu maakt mijn nieuwe schijf weer klikgeluiden.

Dus ik keek gisteren in mijn BIOS en toen bleek dat de 12 volt lijn van mijn voeding op 12,7 loopt. Dit lijkt mij aan de hoge kant. Kan het zijn dat mijn harddisk hier door zo raar doet?

Zie ook dit topic: Voeding kapot, Athlon XP 2100+ alleen op 100 mhz waarin ik dacht dat mijn voeding kapot was gegaan. Het bleek echter mijn moederbord te zijn.

edit:

Even vergeten te vermelden: ik ben aan het testen geweest met een andere voeding, die volgens het BIOS een 12 volt lijn had van 12,6 volt. Daar mee had ik dezelfde problemen.

Nu heb ik er nog een andere in gezet, die op 12,4 loopt, en tot nu toe werkt het goed. Maar ik zit hier pas een half uurtje.

[ Voor 16% gewijzigd door -Mous- op 07-07-2004 19:34 ]

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Dat kan volgens mij heel goed, omdat harde schijven niet van slechte voedingen houden. 12.4 lijkt me overgens nog veel te hoog. Meet het eens door met een multimeter?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:18

Thandor

SilverStreak

Met mijn oude Q-Tec liept de -12 op -13,4 en de +12 op 12,7.
De hardware heeft het uitgehouden. K'heb nu wel snel een nieuwe voeding gekocht, een goeie ;).
Antec Truepower 480. Kost wat, heij ook wat :P

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

12,6 is 'de' grens, maar om nu te zeggen dat 12,7 funest is vind ik ook weer overdreven:

Maximale afwijkingen ATX voeding
Bron: ATX spec. v2.1 -> 4.1.4 - pagina 21
Lijnmin.nom.max.%
+5VDC 4,76255,2505%
-5VDC -4,545-5-5,50010%
+3,3VDC 3,1733,33,4324%
+12VDC 11,4291212,6005%
-12VDC -10,909-12-13,20010%
+5VSB 4,76255,2505%

Meet het in ieder geval even na met een multimeter ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 19:48 ]

Verwijderd

Waarom worden de harde schijven hier niet tegen beveiligd? 8)7
Lijkt mij een kleine moeite van de fabrikant zelf |:(

Heb zelf al eens een doorgefikkte High Tower gehad, geloof mij k'was alles kwijt en niet blij. :( :( :( :(
Heb inmiddels op alle molex stekkers een zekering gezet, en een gezekerde voeding erin gezet. :X

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 02:43
Hmm, een multimeter heb ik zo gauw niet liggen. Morgen maar eens langs de zaak rijden. :P

Bedankt voor het tabelletje in ieder geval, ik zal de rest ook even nakijken.

Het gekke is dat ik die 2e voeding uit een andere PC met Maxtor schijf heb getrokken en daar werken die voeding en schijf perfect. Aan de IDE kabels ligt het ook niet, want die heb ik al 3 keer vervangen. Misschien is het gewoon een brakke serie schijven. :(
Pagina: 1