Kabelmodem verplaatsen.

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wat is het geval?
Omdat het internet niet zo is aangesloten zoals het hoort werkt het internet niet zoals het hoort. De monteur had al aangegeven dat het plaatsten van de Modem in de kamer problemen ging geven en dat de modem beter in de meterkast kon staan. Momenteel is de situatie zo als in onderstaande tekening te zien is.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joricksaaltink/GoT/images/huidig.jpg

Nu komt de hoofdaansluiting dus in de meterkast binnen. Daar word de kabel nogal simpel gesplit in 2 andere groene kabels. De kabels zijn gestripped en de uiteinden aan elkaar gedraait en daar om heen wat tape om eht bij elkaar te houden.

Links in de hoek is de installatie te zien maar dat geeft dus problemen. De modem krijgt een te zwak signaal en daarom werkt grotendeels van de tijd de modem en dus het internet niet. Links boven ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joricksaaltink/GoT/images/eindinstallatie.jpg

Wat wil ik gaan doen?
Mijn idee was om de installatie zoals die op de afbeelding hier boven te zien is te verplaatsen naar de meterkast. Alleen de RTV splitter stop ik dan weer in de wandcontactdoos. Ik had dan het idee om een splitter te kopen en daar de hoofdkabel op aan te sluiten. Vervolgens sluit ik daar dan de twee andere kabels voor de tv op de splitter aan en nu komt er dan ook nog de kabelmodem bij. Er is al een signaalversterker aanwezig die ik ook tussen de splitter en de kabelmodem zal plaatsen om zodoende het internet beter te laten werken.

Wat is nu je vraag dan :?
Mijn vraag is of dit wel gaat lukken zoals ik in mijn hoofd heb. De Modem moet verplaatst worden naar de meterkast om zodoende voor een beter signaal te zorgen. Gaat dat zo lukken of zie ik wat over het hoofd?

Over de materialen
Ik heb nu het een signaalversterker, nog een stuk groene kabel en dat was het wel. Naar mijn idee heb ik nog een splitter nodig en van die dingen die op bouten lijke die op de kabel moeten, soort van stekkertjes.

edit:
Het gaat om een @home verbinding (basis)

[ Voor 5% gewijzigd door Jorick op 07-07-2004 17:48 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58
Je modem gewoon, zoals t hoort, aan de hoofdaansluiting aansluiten, en dan op de wandcontactdoos een kabeltje naar je versterker of een splitter steken, en daarvandaan verder werken.

als de monteur het zegt, waarom neem je dat dan niet aan? zal wel een reden voor zijn, denk je niet? :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Verwijderd

Bij mij was de blauw gemerkte kabel 25 meter en dat ging nét.

Let er wel op dat je modem direct op de hoofdaansluiting komt (op de splitter zijn bidirectionele aansluiting) en dat TV/radio alleen mag achter de retourbandfilter-aansluiting van de splitter. Gebruik metalen verbindingen en geen plakband/houwtjetouwtje. Doe je dat niet dan krijg je verbindingsproblemen en zijn alle gevolgen en kosten voor jou.

Versterkers ga je alleen gebruiken voor je TV/radio aansluitingen, en dan nog alleen als het signaal teveel verzwakt wordt op de TV/radio aansluiting. Het modem heeft namelijk een ingebouwde versterker en de meeste antenneversterkers zijn niet bidirectioneel zodat je met een versterker ertussen alsnog geen verbinding hebt.

De reden dat je modem in de meterkast bij de AOP het beste werkt is omdat het makkelijker is om 1x 10Mhz signaal (UTP) over lange huiselijke afstanden te transporteren dan meerdere signalen van 100-800MHz (coax).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 10:20 ]

• Jorick
  • Nu online
Als ik het nu goed begrepen heb moet ik dus een splitter hebben, die knal ik op de hoofdlijn. Vervolgens komt de modem op bidirectionele aansluiting en de tv kabels op de retourbandfilter-aansluiting :? Hoe kun je zien wat wat is of staat dat er op? En raden jullie nog een bepaalde splitter aan of maakt dat niets uit?

En om nog even terug te komen over de plek waar de modem zich nu bevind, dat komt omdat er geen stopcontact aanwezig was in de meterkast op het moment dat
de monteur er was.

Verwijderd

Gewoon aansluiten zoalsop de onderste tekening is aangegeven.
Waarbij je de hoofdkabel (die waarschijnlijk in de meterkast omhoog komt) op de BIJGELEVERDE wandcontact doos aansluit. en de rest wijst zich vanzelf kleur op kleur. En de originele splitter in de meterkast gebruiken.
Daarna kijken of je goed beeld op tv hebt, en dan pas met extra splitters werken in de woon/slaapkamer als het nodig is
Signaalversterkers alleen gebruiken als meer dan 25meter coax-kabel in he huis hebt liggen.

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:44

EgoPro

Time is an illusion.

Koop niet zo'n splittertje met een wit plastic kapje wel zo'n metalen ze zijn iets duurder maar het meer dan waard. Recent alle plastic stekkers en splitters (studentenwoning) vervangen en het scheelt een heel stuk,

Verwijderd

moet ik dus een splitter hebben
Die heb je al, dat is namelijk de signaalverdeler die in je aansluitpakket zit.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:14
Jorick schreef op 07 juli 2004 @ 17:45:

Nu komt de hoofdaansluiting dus in de meterkast binnen. Daar word de kabel nogal simpel gesplit in 2 andere groene kabels. De kabels zijn gestripped en de uiteinden aan elkaar gedraait en daar om heen wat tape om eht bij elkaar te houden.
Denk je zelf niet dat dit ook wel de oorzaak zou kunnen zijn? :?

• Jorick
  • Nu online
Hier ben ik weer even. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Kan iemand misschien in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik nou die andere kabels ook aan sluit? Het lukt me wel om de modem aan de hoofdlijn te krijgen, maar het punt is dat er nog 2 andere kabels aan diezelfde hoofdkabel moet hangen.
Als ik de kabelmodem er direct op aan sluit, zie ik nergens meer een mogelijkheid om die andere 2 kabels aan de hoofdlijn te krijgen omdat naar mijn idee er dan geen aansluitpunten meer op die signaalverdeler zitten.
Het zou alleen kunnen als ik de hoofdkabel in het gat van de groen gemerkte kabel steek, vervolgens een kabel naar een splitter laat lopen vanuit dat gaat waar de blauw gemerkte kabel in zit en vervolgens de modem en de andere 2 kabels op de splitter aan te sluiten. Of zit ik er nu compleet naast :?

Het gaat er dus om dat ik niet begrijp hoe ik nu die adnere 2 tv kabels op die hoofdaansluiting krijg, terwijl de kabelmodem er al direct op zit.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58
Ok, ik ga een poging wagen. Goed opletten he? Je moet in ieder geval af van het idee dat die andere kabels aan de hoofdaansluiting moeten.

Gebruik bij het aansluiten het door @home geleverde materiaal!

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joricksaaltink/GoT/images/eindinstallatie.jpg

• Dat ding waar hierboven Wandcontactdoos bij staat, is de hoofdaansluiting. Als dat niet zo is, dan zorg je ervoor dat dat wel is. Dus niets aftakken/splitsen, gewoon zorgen dat de kabel die uit de grond komt in dat doosje zit.
• Zoals in de tekening staat, de groene kabel gaat meteen vanuit de Wandcontactdoos naar de Signaalverdeler. Dus ook hier niets aftappen/splitsen, gewoon doen.
• Met de blauwe kabel sluit je je kabelmodem aan, zoals in de tekening staat. Vastdraaien en klaar.

NU komen we bij je 'moeilijke' punt.

• Dat ding wat RTV-Splitter heet, laat je lekker weg. Gebruik maar op je kamer ofzo, maar hier niet.
• Je gaat de ingang van je signaalversterker (die je al had, volgens je startpost), aansluiten op de plaats waar eigenlijk de RTV-Splitter had moeten zitten op de Signaalverdeler. Haal bij de electronicaboer maar een stukje kant en klare COAX-kabel van 1.5 meter, dat moet voldoen. De gemiddelde supermarkt heeft dit ook in z'n assortiment.
• Die Signaalversterker zal ongetwijfeld meerdere uitgangen hebben, en op deze uitgangen sluit je die twee andere kabels aan, die eigenlijk aan de hoofdaansluiting hadden moeten zitten volgens jou. Dat doe je uiteraard netjes, dus niet door dingen aan elkaar te draaien, nee, gewoon even netjes twee stekkertjes halen bij diezelfde electronicaboer of supermarkt waar je toch al was. Let er wel op dat je de juiste stekkertjes haalt, er zit verschil in.

Duidelijk nu?

offtopic:
Van een HBO'er had ik eigenlijk meer oplossend vermogen verwacht...

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 10-07-2004 18:56 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Jorick
  • Nu online
Ik moet nog beginnen aan mijn HBO opleiding :P

Maar ik heb het werkend gekregen: hoofdkabel op de splitter, andere apparaten ook op de splitter aansluiten en klaar. De Kabelmodem heb ik via de wandcontactdoos gedaan die aan de splitter vast zit met de korte groen gemerkte kabel zoals die te zien is op de tekening. Daar tussen heb ik een dikke coax kabel gezet. Nu zijn er 3 televisies en 1 kabelmodem aangesloten en de signaalversterker blijkt niet nodig te zijn.

Toch nog bedankt iedereen :>

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Jorick schreef op 10 juli 2004 @ 22:33:
Ik moet nog beginnen aan mijn HBO opleiding :P

Maar ik heb het werkend gekregen: hoofdkabel op de splitter, andere apparaten ook op de splitter aansluiten en klaar. De Kabelmodem heb ik via de wandcontactdoos gedaan die aan de splitter vast zit met de korte groen gemerkte kabel zoals die te zien is op de tekening. Daar tussen heb ik een dikke coax kabel gezet. Nu zijn er 3 televisies en 1 kabelmodem aangesloten en de signaalversterker blijkt niet nodig te zijn.

Toch nog bedankt iedereen :>
Kabels + aan-elkaar-draaien + tape is nooit okee ;)

Net als kroonsteentjes en ADSL op telefonie lijn ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Pagina: 1