Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Bij mij op de opleiding zit een gast die al voor een (lokale) krant fotografeert. Full time. Maar sommige opdrachten krijgt hij niet omdat hij geen opleiding in de fotografie heeft gedaan. Zijn collega wel, dus die opdrachten gaan naar hem.
Verwijderd
Dit soort vragen is altijd moeilijk te beantwoorden. Ik zelf ben video-editor heb een opleiding van slechts 4 maanden (MediaAcademie Hilversum) gehad en werd na de opleiding en stage als een zeer goede editor aangeduid.
Nu ging ik ergens werken waar ook een knaap werkte die 4 jaar ervoor op school heeft gezeten (Fotonica dacht ik, maar ping me daar niet op vast) en vond dat hij heel goed kan monteren (ik vond van niet
). In de praktijk kreeg ik uiteindelijk gelijk. Maar ja waar sta je als hij wel de beste vriendjes met de baas is...
Maar ok wat wil ik hier eigenlijk mee zeggen... Probeer eerst eens een korte cursus om te kijken of het je echt wel wat lijkt. Want om zomaar ff een opleiding van 3 jaar te gaan doen is ook een stap. Dat er nog veel bedrijven zo kortzichtig zijn en iemand alleen een opdracht geven omdat hij een opleiding heeft
. Vooral in de creatieve beroepen moet je (dat is in mijn vak tenminste zo) zorgen dat je iets kunt laten zien en een netwerk opbouwen.
En wat zeker belangrijk is, is of je oog hebt voor beeld. Ik weet bijvoorbeeld heel goed hoe een foto-camera werkt, maar zal nooit een mooie foto maken. Video-camera's draai ik daarentegen wel weer mooie beelden mee.
Moraal van dit verhaal "je moet het toch ook al wel in je hebben denk ik".
Succes
Nu ging ik ergens werken waar ook een knaap werkte die 4 jaar ervoor op school heeft gezeten (Fotonica dacht ik, maar ping me daar niet op vast) en vond dat hij heel goed kan monteren (ik vond van niet
Maar ok wat wil ik hier eigenlijk mee zeggen... Probeer eerst eens een korte cursus om te kijken of het je echt wel wat lijkt. Want om zomaar ff een opleiding van 3 jaar te gaan doen is ook een stap. Dat er nog veel bedrijven zo kortzichtig zijn en iemand alleen een opdracht geven omdat hij een opleiding heeft
En wat zeker belangrijk is, is of je oog hebt voor beeld. Ik weet bijvoorbeeld heel goed hoe een foto-camera werkt, maar zal nooit een mooie foto maken. Video-camera's draai ik daarentegen wel weer mooie beelden mee.
Moraal van dit verhaal "je moet het toch ook al wel in je hebben denk ik".
Succes
er oog voor hebben, dat wordt natuurlijk ook meer getrained bij een opleiding dan bij een cursus. Mijn standpunt is ook dat ik meer een hands-on manier van werken heb, en ik denk vanuit een fotografieopleiding + voldoende kennis fotobewerking een omscholing naar bijv dtp of design makkelijker zal gaan, uiteindelijk natuurlijk. Of is dat niet zo realistisch?
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
ik zit ook bij jou op de opleiding, olédawg schreef op 07 juli 2004 @ 18:52:
Bij mij op de opleiding zit een gast die al voor een (lokale) krant fotografeert. Full time. Maar sommige opdrachten krijgt hij niet omdat hij geen opleiding in de fotografie heeft gedaan. Zijn collega wel, dus die opdrachten gaan naar hem.
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you