Toon posts:

[XP] dos boekhoudprogramma

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
na zoeken hier op tweakers en via google nog steeds niet kunnen vinden wat ik zoek.

Nadat een PC kapot was gegaan is der een nieuwe pc aangeschaft met windows XP. Op de oude pc draaide een boekhoudprogramma onder dos (winME). Dit boekhoudprogramma geeft onder winXP een geheugenfout:

INTERRUPT 0DH, GENERAL PROTECTION FAULT
etc.

Nu heb ik geprobeerd om via dosbox de applicatie aan de gang te krijgen, dit lukt wel maar ik beland dan in een DEMO versie. Om in de orginele versie te komen moet een licentiecode ingetikt worden welke telefonisch via de helpdesk op te vragen is. Dit werkte echter niet, bleef in de DEMO versie.

Ben ook al bezig geweest met 98 opnieuw installeren omdat die legaal aanwezig is, maar dat ging niet. (nieuw moederbord).

Heeft iemand hier ervaring mee, of andere ideeën?

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 12:39
Onder windows XP op een andere schijf 98 installeren? Moet die schijf natuurlijk wel FAT32 zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door mach2 op 07-07-2004 17:04 ]

Hallo

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
'een boekhoudprogramma'.

Ben je ook altijd zo duidelijk tegen je moeder?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
VMware
Virtual PC
Ander boekhoudprogramma

Verwijderd

Topicstarter
mach2 schreef op 07 juli 2004 @ 17:03:
Onder windows XP op een andere schijf 98 installeren? Moet die schijf natuurlijk wel FAT32 zijn.
Het is voor de gebruiker te omslachtig om 2 besturingssystemen te hebben, en 98 wil helaas niet installeren op de pc.
HunterPro schreef op 07 juli 2004 @ 17:04:
'een boekhoudprogramma'.

Ben je ook altijd zo duidelijk tegen je moeder?
Ja....

het gaat om cash

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Standeman

Prutser 1e klasse

Gewoon DOS installeren?. Geluid en andere features op het moederboord / PnP kaarten zullen het mogelijk niet doen, maar dat heb je ook niet echt nodig.

Je kan ook gaan naar een oude comp, bijvoorbeeld P2 of zelfs een P1, daar werkt DOS zowiezo wel op en kost errug weinig.

Beste advies is boekhoudprogramma updaten!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
Standeman schreef op 07 juli 2004 @ 17:11:
Gewoon DOS installeren?. Geluid en andere features op het moederboord / PnP kaarten zullen het mogelijk niet doen, maar dat heb je ook niet echt nodig.

Je kan ook gaan naar een oude comp, bijvoorbeeld P2 of zelfs een P1, daar werkt DOS zowiezo wel op en kost errug weinig.

Beste advies is boekhoudprogramma updaten!
Dos installen is geen optie, er moet ook Word etc op draaien. Upgrade kost slechts €670 euro en werkt niet helemaal goed.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 17:07:
[...]

Het is voor de gebruiker te omslachtig om 2 besturingssystemen te hebben, en 98 wil helaas niet installeren op de pc.

[...]

Ja....

het gaat om cash
Oh, dat is gelukkig een naam die niet zoveel hits teruggeeft op google. Heb je misschien nog de naam van het softwarehuis dat dit geniale huzarenstukje in elkaar heeft geflanst? Dat zou het zoeken 'enigszins' versoepelen zegmaar ;)

één van mijn voorgangers riep VMWare (www.vmware.com). Ben ik het eigenlijk wel mee eens :0

[ Voor 10% gewijzigd door HunterPro op 07-07-2004 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op 07 juli 2004 @ 17:13:
[...]

Oh, dat is gelukkig een naam die niet zoveel hits teruggeeft op google. Heb je misschien nog de naam van het softwarehuis dat dit geniale huzarenstukje in elkaar heeft geflanst? Dat zou het zoeken 'enigszins' versoepelen zegmaar ;)
Das waar. Bij deze de link:

www.cash.nl

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 17:15 ]

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 19:30
Het lijkt mij idd toch écht het beste om eens te migreren naar een aantal jaren na het stenen tijdperk. Niet dat ik een hekel aan DOS heb, maar DOS en XP zijn niet zo'n fijne combinatie. Dos met moderne machines vaak ook niet trouwens.

Hoe dan ook, kan het niet zijn dat dat boekhoudprogrammatje z'n registratiecodes op een "virus-achtige" manier opslaat? Dus bijvoorbeeld in het DBR verstopt? Dan zou 't niet zo gek zijn dat die dingen verloren gaan...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47
Zomaar een gokje cash.nl
edit:
te laat...

Conversie naar een nieuw pakket klinkt overigens verstandig. Kijk niet alleen naar Cash v. Win, er zijn veel meer pakketten in staat Cash v. Dos te importeren.
Als de problemen in de nieuwste versie de enige redenen zijn niet te converteren, misschien een idee.

[ Voor 4% gewijzigd door onkl op 07-07-2004 17:21 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 17:13:
[...]

Dos installen is geen optie, er moet ook Word etc op draaien. Upgrade kost slechts €670 euro en werkt niet helemaal goed.
En gewoon WinXP eraf gooien, partitioneren, formatteren en win98/WinME erop. (zoals de oude situatie). Lijkt me stug dat die machine niet werkt met win98/WinME.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
de problemen zijn niet de enigste reden, een andere is het absurd hoge bedrag wat ze rekenen voor een update naar windows.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het om een heel oud pakket gaat hoeft XP niet het probleem te zijn maar de snelheid van de nieuwe machine, ik heb al genoeg oude DOS pakketten op hun bek zien gaan bij snellere processoren.....

Ach... voor 10 euro kan je bij vraag en aanbod al een P100 systeem kopen :P

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Standeman schreef op 07 juli 2004 @ 17:23:

En gewoon WinXP eraf gooien, partitioneren, formatteren en win98/WinME erop. (zoals de oude situatie). Lijkt me stug dat die machine niet werkt met win98/WinME.
Heb win98 install gedaan na een uur was hij toe aan bestanden kopieren en stond er op de teller nog 534 minuten te gaan.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik weet dat er een hotfix is voor XP, waardoor cash opeens niet meer werkt. Ben het regelmatig (en pas nog) tegen gekomen, maar ik weet helaas het hotfix nummer niet meer. De helpdesk daarentegen weet 't verrekes goed, maar doet elke keer weer alsof het voor 't eerst is dat ze er van hebben gehoord. Ik kom regelmatig cash voor DOS nog ergens tegen ;)

Ten tweede: ik heb nog niemand gehoord over de compatibiliteits modus? Maak een snelkoppeling naar cash, en rechtsklik. Daar kun je ergens de compatibiliteitsmodus instellen. Kan ook wel eens helpen.

[ Voor 23% gewijzigd door RobIII op 07-07-2004 17:27 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op 07 juli 2004 @ 17:25:

Ten tweede: ik heb nog niemand gehoord over de compatibiliteits modus? Maak een snelkoppeling naar cash, en rechtsklik. Daar kun je ergens de compatibiliteitsmodus instellen. Kan ook wel eens helpen.
Compatibiliteitsmodus helpt helaas ook niet....

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Als je oude (DOS) programma's wil draaien onder XP, dan moet je ook denken aan zaken zoals:

- fat 16 of 32 partitie voor je programma/data ipv ntfs
- files en buffers instellen in system.nt (zoals config.sys/autoexec.bat in win98)
- print je nog wel via lpt-poort?? zonee, dan moet je een omweg creëren
- etc.

Verwijderd

Topicstarter
Frankie02,
het programma runt wel alleen via Dosbox, ik vermoed echter dat de sleutel in het windowsregister wordt opgeslagen. Dus denk ik niet dat het helpt als ik de HD omzet naar Fat32. De buffers en files heb ik al mee lopen spelen maar ook dit helpt niet.

VMware is geen optie, ze willen er niet meer zoveel geld aan uitgeven.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 21:32
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 20:59:
Frankie02,
het programma runt wel alleen via Dosbox, ik vermoed echter dat de sleutel in het windowsregister wordt opgeslagen.
Dat lijkt me niet. Het is een DOS programma, dus dat weet niets van het Windows Register. Laat staan dat hij er naar kan schrijven :)

[ Voor 16% gewijzigd door eborn op 08-07-2004 15:27 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Frankie02,
het programma runt wel alleen via Dosbox, ik vermoed echter dat de sleutel in het windowsregister wordt opgeslagen. Dus denk ik niet dat het helpt als ik de HD omzet naar Fat32. De buffers en files heb ik al mee lopen spelen maar ook dit helpt niet.

Nou, ik denk dat het wel meevalt, een upgrade van Cash kost €670, VMware kost ongeveer €155 en virtual PC ~€170. Voor de zekerheid kun je in de demo-versie van VMware proberen of het werkt. Je bent dus met VMware €500 goedkoper uit. Alternatieven zijn: andere (oudere) PC, andere Windows-versie, ander boekhoudprogramma dat kan importeren, op papier verder administreren...

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:34

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Frankie02,

Hoeveel geld willen ze er wel voor uitgeven als ik vragen mag?

Zo te horen wil het gewoonweg niet lukken onder XP en een upgrade naar een Windows compatibel versie is te duur. Dan rest er niets anders dan om òf VMware te draaien ( 1 licentie is $ 189, maar eerdere versies zijn goedkoper) òf om een andere pc te nemen en daarop DOS te installeren en het programma daar te draaien. Zelf zou ik toch kijken of er niet toevallig een Windows programma is dat de bestanden van dit programma kan uitlezen. Dat het niet veel geld mag kosten is in dit geval erg vervelend, omdat dit soort programmatuur nou eenmaal niet gratis is.

Een (oude) pc met daarop Windows 98 of iets dergelijks is denk ik nog de goedkoopste oplossing. Voor 50-100 euro heb je een Pentium I of Pentium II, dus dat valt op zich nog wel mee.

[ Voor 9% gewijzigd door the_shadow op 08-07-2004 16:29 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-05 23:58

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Welke commando gebruik je om in de dosprompt te komen??

CMD of command?

Zijn namelijk 2 verschillende dos versies in XP.

Probeer ze allebei eens om te kijken of de een wel werkt en de ander niet.

is het proberen waard.

Mr. T.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wat zegt de helpdesk over:

• de bij hen bekende bug die ik eerder aanstipte?
• dat je licentie niet werkt? *
• andere mogelijkheden?
• andere klanten die XP gebruiken? werkt het bij anderen wel?

* Je hebt betaald voor je software en dus recht op support. Laat je niet afschepen, ze horen het gewoon op te lossen OF een oplossing voor je aan te dragen (al is die oplossing dan misschien "gooi XP er af en zet er '98 op").

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
ik heb command en cmd om in 'dos' te komen geprobeerd, beide werken niet.
Waarschijnlijk wordt het een oude pc pakken en daar dan 98 op installeren....wel zonde van de nieuwe PC.

De helpdesk zegt alleen maar dat het onmogelijk is om de dos versie zo te maken zodat deze onder XP werkt.

Over de sleutel...
Ze vragen welke windows je hebt omdat ze aan de hand daarvan de sleutel geven. Tevens reageerden ze vreemd (vol ongeloof) dat ik vertelde dat ik alleen dos had. En er zit een windows 'applicatie' bij de dosversie om de sleutel in te voeren.
Is het trouwens niet zo dat als je in dos een sleutel installeer en je deze kopieer, dat je de sleutel dan mee kopieer en dat hij het dan gewoon moet doen?

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:34

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 19:05:
[...]

Over de sleutel...
Ze vragen welke windows je hebt omdat ze aan de hand daarvan de sleutel geven. Tevens reageerden ze vreemd (vol ongeloof) dat ik vertelde dat ik alleen dos had. En er zit een windows 'applicatie' bij de dosversie om de sleutel in te voeren.
Is het trouwens niet zo dat als je in dos een sleutel installeer en je deze kopieer, dat je de sleutel dan mee kopieer en dat hij het dan gewoon moet doen?
Aangezien het programma niets in het register op slaat, zal het op een andere locatie moeten gebeuren. Heel goed mogelijk dus dat een (encrypted) bestand in de buurt van het programma dus de sleutel bevat.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Topicstarter
als dat zo is kopieer je de sleutel dan niet gewoon mee, indien je alle verborgen bestanden ook kopieer?
Pagina: 1