[Bon Printer] Driver voor Linux

Pagina: 1
Acties:

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:50
Ik heb hier een Citizen iDP 3546 staan.
(Zo'n lief klein printertje om bonnetjes mee te maken in bijv. de bieb)

Nu wil men hier het systeem omzetten naar SuSE 9.0 en nu moet dus ook het printertje gaan werken, maar de Generic Post Script driver werkt niet.....
De site van Citizen zelf bied alleen Windows drivers, heeft iemand toevallig zo'n werkend gekregen in Linux :?

(Sorry als dit topic in NOS moet staan)

Edit / Update:
Het betreft zo'n soort printertje:
Afbeeldingslocatie: http://www.bookiesoftware.com/images/citizen.gif

[ Voor 15% gewijzigd door chromeeh op 07-07-2004 21:17 ]

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Als je geluk hebt kun je de Macintosh drivers gebruiken, die hebben PPD's. PPD's uitpakken en in /usr/share/cups/models plaatsen, dan nog eens proberen.
Geen Mac-support? Einde party.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Het lijkt me duidelijk dat zo'n klein printertje geen postscript printer is.
Een verplaatsing naar NOS lijkt me voor dit topic beter. Wie weet is er daar iemand die met open source drivers op de proppen komt.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• chromeeh
Tony Vroon schreef op 07 juli 2004 @ 18:53:
Als je geluk hebt kun je de Macintosh drivers gebruiken, die hebben PPD's. PPD's uitpakken en in /usr/share/cups/models plaatsen, dan nog eens proberen.
Geen Mac-support? Einde party.
Dit ga ik zeker proberen :)
Maar het moet gaan werken, het is voor een bieb :D

Het rare is dat als ik een test-page print bij de installatie, dan rommelt tie het 'Hello' er goed uit, maar 'World' daar maakt tie &%!$%^&@%^ plus een hoop ASCII van :/

[ Voor 21% gewijzigd door chromeeh op 07-07-2004 21:15 ]

Verwijderd

probeer eens gewoon plain text naar dat ding te sturen
zal wel ibm en/of epson compatible zijn denk ik.

• chromeeh
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 21:19:
probeer eens gewoon plain text naar dat ding te sturen
zal wel ibm en/of epson compatible zijn denk ik.
Zal ik eens proberen....
Wordt er een beetje 8)7 van :)

Verwijderd

esc-pos is de standaard van die dingen.

Ik weet niet wat voor applicatie je gebruikt, mara hier kan je wat escape commando's vinden (blz 32): http://www.goodson.com.au..._3541%20User%20Manual.pdf

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 21:36 ]

• chromeeh
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 21:23:
esc-pos is de standaard van die dingen.

Ik weet niet wat voor applicatie je gebruikt, mara hier kan je wat escape commando's vinden (blz 32): http://www.goodson.com.au..._3541%20User%20Manual.pdf
Ik heb gewoon KWrite geprobeerd om wat te printen (text dan)

[ Voor 3% gewijzigd door chromeeh op 07-07-2004 21:45 . Reden: Typo :D ]

Verwijderd

gewoon ff via lp of lpr een stukje printen, kijken wat ie doet.
ik neem aan dat als je via kwrite print dat het dan via een driver gaat (cups ofzo).

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:36

DataGhost

iPL dev

ik heb ook een bonprinter ( http://www.dataghost.com/pix/syslog.jpg :P) en die stuur ik gewoon aan door zooi naar /dev/ttyS0 (com1) te sturen.. probeer dat zelf ook eens (echo text > /dev/ttyS0 (of een relevante poort /dev/lp0 ?)) plaintext, dat zou moeten werken afaik

• chromeeh
DataGhost schreef op 07 juli 2004 @ 21:54:
ik heb ook een bonprinter ( http://www.dataghost.com/pix/syslog.jpg :P) en die stuur ik gewoon aan door zooi naar /dev/ttyS0 (com1) te sturen.. probeer dat zelf ook eens (echo text > /dev/ttyS0 (of een relevante poort /dev/lp0 ?)) plaintext, dat zou moeten werken afaik
Ok, ben nu thuis, maar zal het morgen proberen :)
Nu alleen de vraag hoe ik het werkend krijg via een 'normale' printopdracht, met andere woorden via de web applicatie die de bieb gebruikt.....

De normale weg is via CUPS, maar ik heb ook al de generic mode (UNIX) geprobeerd maar dat bleek ook niet te werken....
Misschien niet overbodig om te melden dat het SuSE 9.0 Pro. betreft :)

Update / Edit:

Via echo text > poort werkt het wel :/

[ Voor 22% gewijzigd door chromeeh op 08-07-2004 09:19 ]

• chromeeh
Hmmmm... ok, als ik een 'special' printer aanmaak en deze het volgende commando laat uitvoeren:
echo %in > /dev/ttyS0

Dit gaat allemaal goed zolang ik text files erheen pomp,
maar als ik uit bijv. Kwrite of Kate een stukje wil printen dat uit meerdere regels bestaat gaat het mis, terwijl het uit een text file wel werkt |:(

Verwijderd

Kan je niet iets van een printerdriver als 'Generic Text' of 'Text Only' installeren??

• chromeeh
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 08:09:
Kan je niet iets van een printerdriver als 'Generic Text' of 'Text Only' installeren??
Hij kent alleen Generic Postscript printers drivers,
maar zal het almachtige Google eens raadplegen :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals dawuss al aangaf is er een stuk meer kans op succes in NOS (voortaan TR aanmaken, dan zie ik het sneller ;) )

Move OH -> NOS

Oslik blyat! Oslik!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:41
LinuxPrinting, lijst van citizen printers.

Staat 'ie helaas niet bij, maar andere printers van hetzelfde merk lijken allemaal wel te werken.

Dat is in ieder geval hoopgevend.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
licht het er niet aan dat die printer de regel eindes van kwrite dus het teken /n als ik me niet vergis niet goed interpreteerd ???
want daar lijkt het op aangezien je zegt dat als je gewoon rechtsreeks stuurd het wel werkt .
maar als je een gigantische regel direct stuurd dus met het echo command gaat de printer dan automatische door naar de volgende regel ???

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:13
Waarom de standaard printopdracht gebruiken? Je kan in de webapplicatie toch gewoon een 'print' functie maken die tekst schrijft naar het bestand '/dev/lp0' (of welk character-device dan ook).
Ik heb een kassa-app geschreven voor onder Linux, die de Star TSP600 bonprinter aanstuurt.

Bij zo'n ding hoort ook een programmers-manual waarin staat hoe je het ding aanstuurt. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat ie '\r\n' wil hebben in plaats van '\n'. Verder staan daar ook commando's in om bijvoorbeeld de bon af te snijden, of om een ander lettertype te gebruiken.

Heb je ook een voorbeeld van de text die eruit moet komen?

[ Voor 6% gewijzigd door Eärendil op 09-07-2004 17:58 ]

• chromeeh
lordgandalf schreef op 09 juli 2004 @ 15:58:
licht het er niet aan dat die printer de regel eindes van kwrite dus het teken /n als ik me niet vergis niet goed interpreteerd ???
want daar lijkt het op aangezien je zegt dat als je gewoon rechtsreeks stuurd het wel werkt .
maar als je een gigantische regel direct stuurd dus met het echo command gaat de printer dan automatische door naar de volgende regel ???
Als ik een erg lange echo regel geef gaat tie wel netjes door naar de volgende regel,
Hij interpreteerd alles KWrite verkeerd, als ik dan de print opdracht geef dan krijg ik een printje van ca. 3m lang met daarop allerlei PostScript commando's enz enz.

Ik zat zelf in de volgende richting te denken:
code:
1
echo %in > /home/test/print.txt | ps2acsii /home/test/print.txt | echo /home/test/print.txt > /dev/ttyS0

Het klopt nu nog niet helemaal.....

Het probleem is dat het niet mijn webapplicatie is maar aangestuurd door een extern orgaan, daarom kan ik nie zomaar een extra feature gaan toevoegen :/

Ik heb wel de hex commando's van het printertje, alleen krijg ik ze niet werkend, want kom er niet uit hoe ik ze nu naar het printertje sturen :?

Pagina: 1