Os 9.1 --> X upgrade installeren kan niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09-2025
Ik heb hier van een kennis een I-Mac staan die is geïnstalleerd met os 9.1

Nu wilde ik deze gaan upgraden naar os X maar dat lukt niet. Wanneer ik probeer te gaan upgraden geeft hij bij de stap waar je het doelvolume moet selecteren aan dat er op de partitie nog geen vroegere os X aanwezig is. Dat klopt natuurlijk, er staat os 9 op. Maar volgens de website van apple kan je gewoon upgraden...

Wie weet hoe dat zit, en hoe ik het toch aan de gang kan krijgen?

Zoeken op google levert niets bruikbaars op
Heb daarnet in een soort wanhoopspoging de hele schijf leeg gemaakt, om te kijken of het dan werkt, dat hij net als windows tijdens de installatie om een cd van de oude os ging vragen, maar helaas.. Ook dat werkt niet.

Wie heeft raad?

[EDIT1]
Ik heb, om het misschien iets te verduidelijken er even een foto van gemaakt. Nu gaat fotograferen vanaf een beedscherm wel niet echt goed... Maar volgens mij is het wel te lezen.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/t.hulsman/fotos/digitaal/tweakers/IM003819.jpgDe melding is dus: Deze schijf is niet beschikbaar omdat er geen eerdere versie van Mac OS X is geïnstalleerd. --> Logisch er stond 9,1 op en nu niets meer. Maar het moet toch mogelijk zijn om vanaf 9 naar X te updaten
[/EDIT1]

[ Voor 26% gewijzigd door scenic20 op 07-07-2004 16:33 ]

Somewhere in Europe...

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je hem met schijf hulpprogramma volledige geformateerd als Mac OS uitgebreid (journaled) ?

• scenic20
bbrother schreef op 07 juli 2004 @ 17:55:
Heb je hem met schijf hulpprogramma volledige geformateerd als Mac OS uitgebreid (journaled) ?
Ja, dat heb ik gedaan, ik heb zelfs ook nog andere indelingen gebruikt, maar dat mocht ook niet baten. Helaas.

Somewhere in Europe...

• scenic20
up

Somewhere in Europe...

• Jonez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 08:36

Jonez

2+2=5

Hoe groot is je partitie want OSX kan niet met meer als 6 Gb (ofzo) overweg.

Als het goed is kan je bij installeren ook een clean install optie aanvinken , heb je dat al geprobeerd?

• scenic20
De harde schijf is 6gb, in een partitie, dus dat kan het probleem niet zijn.

Bij de optie clean install kan ik niet komen, dat kan je pas selecteren in het venstertje dat na dit scherm komt.

Het is ook zo'n rare melding. Zeggen dat hij een eerdere versie van os X nodig heeft, terwijl je gewoon zou moeten kunnen upgraden vanaf os 9

Somewhere in Europe...

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06-2025
Wellicht een domme vraag, maar gebruik je wel de CD's van een volledige versie ?
En dus niet van een herstel CD die bij een andere Mac zit ?

En als je vanaf de CD opstart, en het volume opnieuw helemaal wist, en dan een installatie doet ? En anders installeren vanaf een andere Mac via FireWire...

( en waarom niet gelijk Panther ipv Jaguar ? draait beter / sneller op de oudere Macs )

[ Voor 27% gewijzigd door unSOUND op 08-07-2004 22:11 ]

• scenic20
De cd is een Os X upgrade cd, niet een die bij een mac hoort. De os X cd die bij mijn powerbook hoort werkt er helemaal niet in, die is waarschijnlijk powerbook only denk ik.

Via Firewire installeren gaat niet, want het is een I-mac zonder firewire.

Ik ga nu lekker op vakantie :) , dus kan over vier weken pas weer posten

Somewhere in Europe...

Verwijderd

Hoe groot is je partitie want OSX kan niet met meer als 6 Gb (ofzo) overweg.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
maar kun je wel upgraden als je eerst je harde schrijf formatteert? De bedoeling van een upgrade cd is toch datie je oude versie upgraded? Als je dan je HD formatteert ben je alle data kwijt, dus ook je OS. Dan weet die CD niet meer dat je al eens eerder OS 9 had en wil hij niet verder.

Probeer anders een OS 9 op de HD te zetten en dan die OS X installatie weer te draaien.

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-02 21:36
frim schreef op 09 juli 2004 @ 13:02:
maar kun je wel upgraden als je eerst je harde schrijf formatteert? De bedoeling van een upgrade cd is toch datie je oude versie upgraded? Als je dan je HD formatteert ben je alle data kwijt, dus ook je OS. Dan weet die CD niet meer dat je al eens eerder OS 9 had en wil hij niet verder.
:? Ik weet niet precies hoe het bij een mac zit hoor, maar wat een onzin: een upgrade cd kan je natuurlijk ook gewoon clean installeren. Alleen zal je ergens gevraagd worden om een cd met oude versie erin te stoppen. Net als bij Microsoft >:)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Deze had mijn aandacht ontglipt, maar: je installeert een OS X zonder de juiste licentie.
De enige oplossing is dus: koop een volledige installatie CD.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.